سوزوکی هایابوسا

سوزوکی هایابوسا: زندگی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت

عکس مطلب اول سوزوکی هایابوسا

در حالی که ترینیتی در فیلم ماتریکس با یک دوکاتی ۹۹۸ رانندگی می‌کرد، بازیگر نقش مورفیوس حالا از رانندگی با یک موتورسیکلت افسانه‌ای که تنها چند سال پیش عرضه شده است لذت می‌برد؛ اما داستان GSX 1300R در واقع به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گردد.

سوزوکی قصد داشت سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی جهان را بسازد تا بتواند بر کاوازاکی نینجا ZX-11 غلبه کند. سرعت نهایی نینجا در آن زمان ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت بود و تا قبل از ورود هوندا به این عرصه قدرت‌نمایی می‌کرد.

در سال ۱۹۹۶ شاهد معرفی هوندا CBR1100XX سوپر بلک‌برد بودیم که خیلی زود سرعت ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد و رکورد جهانی را شکست. همه می‌دانیم که رقابت در پیشرفت هر صنعتی بسیار مهم است و طولی نکشید که سوزوکی هم رقبای خودش را به چالش کشید.

علت نامگذاری هایابوسا

منشا نام هایابوسا به معنای شاهین بحری یکی از جالب‌ترین داستان‌ها در صنعت خودروسازی است. این به دو دلیل جالب است: شاهین بحری می‌تواند در هنگام شیرجه زدن به سمت طعمه به سرعت بیش از ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت برسد و اغلب از پرنده بلک‌برد تغذیه می‌کند.

پیشرانه ۱۳۰۰ سی‌سی چهارسیلندر خطی این موتورسیکلت توان ۱۷۳ اسب بخار و گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر تولید می‌کرد. بنابراین سرعت نهایی هایابوسا ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت بود و می‌توانست مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۰ ثانیه یا کمتر طی کند.

کاوازاکی با ZX-12R نتوانست سوزوکی را به چالش بکشد و طولی نکشید که هایابوسا به جایگاه افسانه‌ای رسید. تا زمانی که نسل دوم هایابوسا در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، مردم ویدیوهای معروف گوست رایدر با یک GSX 1300R توربو در جاده‌ها را دیده بودند.

 

سوزوکی هایابوسا                                                            سوزوکی هایابوسا

در واقع دید جامعه موتور‌سوارها به هایابوسا مانند دید جامعه ماشین‌بازها به تویوتا سوپرا بود. هایابوسا گرگ آلفای موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شد و طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرد.

اولین تبلیغ این مدل در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این فیلم ۳۶ ثانیه‌ای یک شاهین بحری را نشان می‌داد که با سرعت زیاد از لایه‌های بالایی جو به پایین شیرجه می‌زد. با حالتی شبیه فیلم‌های تبدیل‌شوندگان، این شاهین به یک موتورسیکلت تبدیل می‌شد. موتورسوار تجهیزات تمام مشکی به تن داشت و با موتورش تخت‌گاز می‌رفت.

سوزوکی هایابوسا

سوزوکی با استفاده از کلماتی هوشمندانه، سلطه خود بر هوندا و کاوازاکی را نشان داد: “ناگهان همه چیز شبیه طعمه به نظر می‌رسد.” سوزوکی GSX 1300R با نام شکارچی برتر هم خطاب می‌شد که با شعار این شرکت یعنی “سوار بر بادهای تغییر” مطابقت دارد.

سوزوکی در ادامه یک ویدیوی شش دقیقه‌ای برای تبلیغ این موتورسیکلت منتشر کرد. در این فیلم کوتاه مشخصات فنی این موتورسیکلت مورد بررسی قرار گرفت تا مشتریان بالقوه را به طور جدی جذب کند.

با آماده شدن نسل دوم برای ادامه راه مدل قبلی، یک تبلیغ جدید در کانون توجه قرار گرفت. این ویدیو با وجود ساده بودن الهام‌بخش به نظر می‌رسید. قبل از دیدن موتورسیکلت جدید، چند وسیله نقلیه پرسرعت به نمایش گذاشته شدند.

 

سوزوکی هایابوسا                                                           سوزوکی هایابوسا

در ابتدا یک جت شخصی، سپس یک قطار سریع السیر، یک شاهین بحری، یک یوزپلنگ و یک شناگر نمایشی که هر کدام یکی از نقاط قوت اصلی هایابوسا جدید را به نمایش می‌گذاشتند. سپس تصاویری اسلوموشن و استودیویی از این موتورسیکلت به نمایش گذاشته شد.

با تمام زمان و پولی که صرف این پروژه شد، سوزوکی توانست در مدت‌زمان حدود ۲۰ سال تقریباً ۱۹۰،۰۰۰ دستگاه هایابوسا بفروشد. اما جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تبلیغ هایابوسا، تبلیغی است که مدل نسل سوم را معرفی کرد.

سوزوکی هایابوسا

این ویدیو هر سه نسل را در کنار هم قرار داد، چرا که سوزوکی به میراث دو نسل قبلی این موتورسیکلت محبوب افتخار می‌کرد. این تبلیغ به اندازه‌ای جذاب بود که هر کسی را برای خرید هایابوسا ترغیب می‌کرد.

البته اگر توان پرداخت هزینه ۱۸۷۹۹ دلاری برای یک مدل جدید را ندارید، نسل اول هایابوسا با قیمت ۵۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد.