دلایل گاز هرز خوردن ماشین چیست؟

مقدمه

یکی از اتفاقات ناگوار در سفرهای خانوادگی یا دوستانه، ایجاد مشکلات فنی برای خودرو است. این ایراد ممکن است به شکل گاز خوردن خودرو یا گاز نخوردن آن ظاهر شود. این ایراد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که با توجه به نوع خودرو و فناوری به کار رفته در ساخت آن، متفاوت از دیگر خودروها است. گاز خوردن ناگهانی خودرو یک ایراد شایع است. این ایراد به طور همزمان در خودروهای کوچک همانند پراید، خودروهای کراس‌اوور همچون ماشین دیگنیتی یا خودروهای بزرگ همچون هیوندای آزرا رخ می‌دهد. در این مقاله به بررسی این موضوع و دلایل گاز خوردن ماشین خواهیم پرداخت. پس اگر به دنبال افزایش اطلاعات فنی خود هستید، در ادامه متن با ما همراه شوید.

دلایل گاز هرز خوردن ماشین چیست؟

چرا خودرو گاز هرز می‌خورد؟

نخستین پرسشی که پس از وقوع این مشکل برای هر راننده‌ای پیش می‌آید، این است که چرا خودرو گاز هرز می‌خورد؟ در ابتدا توجه راننده به دریچه گاز معطوف خواهد شد، با این حال ممکن است گاز خوردن خودرو دلایل دیگری نیز داشته باشد.

خودروهای امروزی به سیستم‌های الکترونیکی مختلفی مجهز هستند. حتی ساده‌ترین اتومبیل‌ها نیز به وسیله دریچه گاز برقی و کامپیوتر خودرو کنترل می‌شوند. بنابراین در چک لیست خودرو قبل از سفر بایستی زمانی را به بررسی دریچه گاز و انژکتور خودرو اختصاص دهید.

ایراد گاز خوردن خودرو به طور معمول یک خطای الکتریکی یا الکترونیکی است. این خطا ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در فرآیند کاری دریچه گاز پیش آمده باشد یا آن‌که یکی از قطعات الکتریکی دچار مشکل شده باشند. خطاهای الکترونیکی همزمان با کاهش کیفیت محصولات داخلی افزایش یافته است و حتی بهترین خودرو تا 800 میلیون تومان نیز از این خطاها مستثنی نیستند.

 

 

نخستین دلایل گاز خوردن خودرو

اکثر ایرادات مربوط به دریچه گاز، در هنگام ایستا بودن خودرو رخ می‌دهد. گاز خوردن خودرو در حالت درجا یا ایستا مشکل حاد و شایعی بین خودروهای موجود در بازار است. نخستین مقصر این موضوع استپر خودرو است. استپر قطعه‌ای است که وظیفه کنترل دور موتور را در زمان فعالیت درجا برعهده دارد. بنابراین اگر دور موتور اتومبیل در حالت ایستا بیشتر از 1000 دور بر دقیقه است، امکان دارد ایرادی در استپر موتور به وجود آمده است.

عمر استپر خودرو جاویدان نیست و بالاخره نیاز به تعویض پیدا می‌کند. تعمیرکاران بازه عمر 3 سال را برای استپر خودرو ارائه کرده‌اند با این حال تا زمانی که استپر دچار مشکل نشود، می‌توان از آن استفاده کرد.

هنگام تعویض استپر خودرو، توصیه می‌شود تا دریچه گاز را نیز شستشو دهید. وجود هرگونه آلودگی در این قسمت نیز ممکن است باعث گاز خوردن خودرو شود. بنابراین با تعویض استپر، از مکانیک بخواهید تا دریچه گاز را نیز مورد شستشو قرار دهد.

دلایل گاز هرز خوردن ماشین چیست؟

 

قطعات الکترونیکی مشکل‌ساز

ممکن است پس از تعویض استپر و شستشوی دریچه گاز، همچنان با مشکل گاز خوردن خودرو در حالت ایستا روبرو باشید. این ایراد در سنسور دریچه گاز و سایر سیستم‌های الکترونیکی خودرو پیش می‌آید. برای رفع این ایراد، لازم است تا با دستگاه دیاگ تمامی جزئیات مربوط به موتور و دریچه گاز را بررسی کنید. این ایراد در خودروهایی به وجود می‌آید که مشکلات الکترونیکی جدی دارند. بنابراین اگر در حال تهیه لیست چه ماشین هایی نخریم هستید، این مساله را مورد توجه داشته باشید و از خرید خودروهای دارای مشکلات الکترونیکی جدی اجتناب کنید.

دلایل گاز هرز خوردن ماشین چیست؟

سنسور دریچه گاز وظیفه پایش اطلاعات مربوط به پدال گاز را برعهده دارد. بنابراین هنگامی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد، این سنسور به مجموعه پیشرانه اطلاع می‌دهد تا دور موتور افزایش یابد. وجود هرگونه ایراد در سنسور دریچه گاز، گاز خوردن بی‌دلیل خودرو را به همراه خواهد داشت.

در قسمت قبل به مشکلات الکترونیکی که موجب گاز خوردن بی‌دلیل خودرو می‌شوند، اشاره کردیم. سنسورهای مختلفی وظیفه پایش اطلاعات فنی خودرو را برعهده دارند که بروز ایراد در هرکدام از آن ها موجب گاز خوردن بی‌دلیل خودرو خواهد شد. از جمله این سنسورها می‌توان به سنسور مپ خودرو اشاره کرد. این سنسور وظیفه دارد تا هوای ورودی به خودرو را تنظیم کند. در صورتی که این سنسور نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، تنظیم میزان هوا و سوخت برهم خواهد خورد که نتیجه مستقیم آن گاز خوردن خودرو است.

علاوه بر سنسور مپ، سنسور دور موتور نیز ممکن است باعث گاز خوردن خودرو شود. این سنسور دور موتور خودرو را به صورت لحظه‌ای برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. این سنسور در مجموعه گیربکس خودرو قرار دارد و در صورتی که نتواند اطلاعات صحیحی را به کامپیوتر ارسال کند، شاهد گاز خوردن خودرو خواهیم بود چرا که در این حالت دور موتور و دنده انتخابی با یکدیگر سازگار نیستند.

به طور معمول خطای کامپیوتر خودرو باعث گاز خوردن نمی‌شود اما در مورد محصولات داخلی، این ایراد به وفور پیش می‌آید. خطاهای موجود در کامپیوتر خودرو بسیار نادر هستند و برای کشف آن‌ها به دقت و تخصص بالایی نیاز است. بدیهی است که اگر کامپیوتر خودرو دچار مشکلات جدی شود، کل تنظیمات اتومبیل از کار می‌افتند.

دلایل گاز هرز خوردن ماشین چیست؟

 

مشکلات دیگر

گاهی اوقات ممکن است گاز خوردن موتور، از موارد دیگری نشات بگیرد. یکی از این موارد مربوط به مشکل در انژکتورها است. انژکتورها وظیفه پمپاژ سوخت درون سیلندرها را برعهده دارند. این قطعات که در اصطلاح عامه با نام سوزن انژکتور شناخته می‌شوند، عمل پاشش سوخت را بسیار دقیق و در مقیاس کوچک انجام می‌دهند. بنابراین به راحتی با تجمع آلودگی در دهانه آن‌ها، پاشش سوخت دچار مشکل می‌شود.

متخصصان حوزه اتومبیل توصیه می‌کنند تا به ازای 20 هزار کیلومتر کارکرد اتومبیل، انژکتورها را شستشو دهید. برای انجام این کار می‌توانید از اسپری‌های انژکتورشوی که در بازار ارائه شده‌اند، استفاده کنید. اما اگر حساسیت بیشتری در این مورد دارید، می‌توانید از دستگاه انژکتورشوی که در اختیار تعمیرکاران خبره است، استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل گاز خوردن خودرو، وجود ایراد در سیم گاز است. این سیم وظیفه دارد تا ارتباط بین دریچه گاز و پدال گاز را در مدل‌های سیمی برقرار کند. این سیم با گذر زمان دچار استهلاک می‌شود که نتیجه آن خلاصی پدال و گاز خوردن بدون دلیل خودرو است. حتی پدال گاز نیز ممکن است باعث بروز این ایراد باشد. شکستگی یا خم شدن قطعات داخلی پدال گاز چنین ایرادی را به وجود می‌آورند. بنابراین بررسی ظاهری قطعات فنی خودرو هنگام گاز خوردن بی‌دلیل الزامی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x