نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

در فصل زمستان در برخی مناطق چه خودرو مدام در حال حرکت باشد و چه به مدت چند ماه راکد باقی بماند، شرایط برای نگهداری از خودروها سخت تر می شود و بسیاری از رانندگان با چالش هایی مانند رانندگی در جاده های یخ زده، خیابان های نمکی و بارش سنگین برف رو برو هستند و ممکن است خودرو آسیب های زیادی ببیند.

برای اینکه در فصل سرد سال خودروی شما با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ شود و بدون مشکل، عملکرد خوبی داشته باشد باید از خودروی خود مراقبت کنید. برای این کار فقط لازم است نکات مربوط به مراقبت از خودرو در فصل سرما را بدانید. در این مطلب از سایت اقیانوس مهم ترین نکات مراقبت از خودرو در فصل زمستان را برای شما جمع آوری کرده ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی کامل روغن موتور خودرو

یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد صحیح موتور خودرو، استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو است. البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور را هم تعویض کنید. با توجه به دمای هوا روغن موتور باید ویژگی های مختلفی داشته باشد.

دو تا از این ویژگی های مهم ویسکوزیت و کیفیت روغن موتور هستند که با توجه به نوع خودرو و دمای محیط انواع مختلفی دارند. میزان کیفیت روغن موتور را با حروفی مانند SN ،SL ،SM و … شناسایی می کنند که با توجه به نوع تکنولوژی موتور خودرو استفاده می شوند.

ویژگی دوم گرانروی یا ویسکوزیت روغن موتور است که میزان غلیظ یا رقیق بودن روغن و مقاومت آن را در برابر لغزیدن و جاری شدن مشخص می کند. این ویژگی با اعدادی مانند ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و … شناسایی می شود. هر چه که عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ تر می شود و برای استفاده خودروها در فصل های گرم مناسب تر است و برعکس.

مسدود کردن دهانه اگزوز و ورودی ها

فضاهای کوچک و خلوتی مانند دهانه اگزوز و جعبه های ورودی هوا جاهای بسیار خوبی برای انواع حیوانات و موجودات کوچک می باشند. برای جلوگیری از دردسرهای بعدی دریچه ها، منافذ و قسمت هایی را که حیوانات می توانند از راه آن ها وارد بخش های مختلف خودرو شوند، بپوشانید.

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

مراقبت از باتری خودرو

هنگام کاهش دمای هوا باتری بیش از هر بخش دیگری دچار مشکل می شود، پس به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می دهد و قدرت استارت زنی کمتری پیدا می کند.

برای مثال اگر خودروی شما 24 ساعت است که در هوای سرد مانده است، برای اطمینان از شارژ بودن باتری بهتر است آن را روشن کنید و به پیشرانه اجازه دهید تا 15 الی 20 دقیقه کار کند. با این کار از مرگ باتری در هوای سردتر هم جلوگیری می کنید.

به طور کلی باتری خودرو بین سه تا چهار سال عمر مفید دارد و بعد از آن ممکن است به مشکل بخورد. باید همیشه از سلامت باتری مطمئن شوید چون هر چه باتری ضعیف تر شود، استارت زدن خودرو هم در زمستان با مشکل رو به رو می شود و حتی ممکن است که باتری توان کافی برای استارت زدن در صبح زود که موتور کاملا سرد است را نداشته باشد.

برای نگهداری از باتری سه روش وجود دارد: یا بگذارید باتری روی متصل باقی بماند، یا آن را از مدار خارج کنید و یا برای آن از محافظ یا شارژرهای موجود استفاده کنید. بهترین روش از بین این سه روش این است که بگذارید باتری در مدارش بماند و هر از چند گاهی ماشین را برای چند دقیقه روشن کنید.

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

بررسی کیفیت و ضد یخ خودرو

یکی از مهم ترین کارهایی که با شروع فصل سرما برای نگهداری از خودرو باید انجام دهید، بررسی ضد یخ است. اگر داخل فضای موجود ضد یخ نباشد یا از قبل آب ریخته باشید، با یخ زدن آب، سیلندر دچار آسیب و یخ زدگی می شود و هزینه های بیشتری مانند تعویض واشر سرسیلندر دارد. پس بهتر است همان ابتدای فصل سرما رادیات و فضای موجود برای ریختن ضد یخ را بررسی کنید و از ضد یخ مطمئن برای خودرو استفاده کنید.

بررسی سیستم ترمز و لنت ها

مجموعه ترمز یکی از مهم ترین سیستم های خودرو است. ایراد های کوچک در این مجموعه شاید در روزهای آفتابی و مسیرهای خشک خود را نشان ندهد، ولی در روزهای برفی و مسیرهای لغزنده ممکن است باعث حادثه ای ناگوار شود.

برای مثال اگز پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ ها به اندازه نسبتا برابر نیروی ترمز را دریافت نکنند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی با ترمز گرفتن از دست می رود.

بررسی مایعات خودرو

هر روز قبل از شروع حرکت، بهتر است چند دقیقه وقت بگذارید و مایعات خودرو مانند روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس را بررسی کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. همچنین باید اجازه دهید ماشین 10 دقیقه قبل از رانندگی کار کند تا آب در تمام جهات جریان پیدا کند.

شست و شو، پولیش و واکس زدن

نباید خودرو به مدت طولانی کثیف و گل آلود باقی بماند. همچنین ترکیبات اسیدی ممکن است باعث صدمه به رنگ خودرو شود و منجر به خوردگی شود.

بهتر است قبل از شروع سرما بدنه خودروی خود را با واکس های حاوی مواد نانو تکنولوژی، واکس بزنید تا یک لایه محافظتی از بدنه خودرو در مقابل مواد اسیدی در طول زمستان داشته باشید.

حتی می توانید برای مراقبت از خودرو در زمستان، از آب فشار قوی هم برای تمیز کردن کثیفی هایی که به سختی به بدنه خودرو چسبیده اند، استفاده کنید اما دقت کنید که آن را نزدیک بدنه نگیرید تا به رنگ بدنه آسیبب نزند.

این مواد شوینده برای حفاظت لایه شفاف بدنه از خط و خش، باید از روان کنندگی خوبی برخوردار باشند و همچنین باید قلیایی هم باشند تا بتوانند مواد اسیدی سطح جاده را خنثی کنند و بعد از خشک شدن، اثری از خود نگذارند.

اضافه کردن مکمل سوخت یا تثبیت کننده

افزودنی های سوخت یا همان مکمل بنزین برای خودرو بسیار مهم می باشند و می توانند کیفیت سوخت را برای مدت طولانی حفظ کنند. به همین دلیل سوخت موجود در باک خودرو تا 30 روز کیفیت اولیه خود را حفظ می کند، بنابراین اگر از خودروی خود زیاد استفاده نمی کنید، بهتر است این نوع افزودنی ها را به سوخت اضافه کنید تا روند کار کاهش یابد.

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

بررسی سلامتی و باد لاستیک ها

رانندگی در روزهای بارانی و برفی ریسک بالاتری دارد و سطح صاف تایر و ساییده شدن آن می تواند خطر لیز خوردن در اثر پنچر شدن و ایجاد حادثه را برای خودرو بیشتر کند. بنابراین اگر لاستیک ها از آج مناسبی برخوردار نیستند، هر چه سریع تر آن را تعویض کنید. همچنین اگر ترک های ریزی روی دیواره لاستیک ها مشاهده کردید، باید آن ها را تعویض کنید چون این ترک ها و پوسیدگی ها در مواجهه با سرما به شدت امکان پاره شدن لاستیک را بالا می برند.

حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می شود و برای داشتن رانندگی ایمن باید باد تایرهای خودرو را همیشه در وضعیت مناسبی قرار دهید و به صورت دوره ای باد آن ها را با توجه به هوای سرد و گرم تنظیم کنید. علاوه بر آن، تایرهای خودرو در زمستان نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می دهند. بنابراین باید مرتب آن ها را بررسی کنید و در صورت نیاز فشار آن ها را تنظیم کنید.

یکی دیگر از نیازهای اساسی خودرو در زمستان، زنجیر چرخ است. حتما از زنجیر چرخ های مناسب تایرهای خودروی خود استفاده کنید.

قبل از عبور از مسیرهای برف گرفته، زنجیر چرخ های خود را آماده کنید و یک بار به طور آزمایشی آن ها را روی لاستیک های ماشین ببندید تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید از آن ها استفاده کنید.

گرم کردن آرام خودرو قبل از حرکت

بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت آرام آرام شروع به حرکت کنید و از فشارهای ناگهانی روی پدال گاز خودداری کنید، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین می توانید سرعت خود را بیشتر کنید.

با این روش هم از اتلاف سوخت و آلودگی بی دلیل هوا جلوگیری می کنید و هم انتقال دما در بخش های مختلف پیشرانه بهتر انجام می شود. همچنین با این روش، جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو هم همراه با پیشرانه به مرور زمان گرم و آماده استفاده می شود.

 کنترل روشنایی داخلی و خارجی چراغ ها و سالم بودن آن ها

چراغ ها یکی از مهم ترین قسمت های خودرو هستند و اگر کار خود را به طور صحیح انجام ندهند، ممکن است حادثه ایجاد شود. روشنایی باید طوری تنظیم شود که دید کافی در شب فراهم شود.

همچنین به چراغ های داخلی ماشین و ال ای دی هایی که هر کدام نمایشگر قسمتی از خودرو مانند سلامتی روغن موتور، سلامتی لنت ها، باز بودن درب خودرو و … هستند هم باید توجه شود.

این چراغ ها در حفظ سلامتی خودرو و سرنشینان به راننده کمک زیادی می کنند. پس برای حفظ سلامتی سرنشینان و نگهداری از خودرو در زمستان حتما چراغ ها را بررسی کنید.

پارک کردن در جای مناسب

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

اگر حیاط یا پارکینگ ندارید و مجبورید ماشین خود را در کوچه پارک کنید، توجه داشته باشید که هرگز ماشین خود را زیر تابلو و یا حتی زیر درخت ها پارک نکنید چون ممکن است در زمستان آلودگی های روی سطح تابلوها و درخت ها همراه با آب شدن برف و یا بارش باران روی سطح بدنه خودرو بریزند و ماشین شما کثیف شود و یا آسیب ببیند.

همچنین بهتر است بعد از هر باران یا برف، بدنه خودروی خود را تمیز کنید. اگر وقت کارواش و شست و شو ندارید، خشک کردن بدنه هم کافی است و تا حد زیادی از رنگ بدنه محافظت می کند. دقت داشته باشید که باران در زمستان دارای مواد اسیدی زیادی است و ممکن است به رنگ و قطعات آلومینیومی خودرو آسیب های جدی وارد کند.

برف پاک کن ها و محلول شیشه شور

ممکن است تصور کنید در زمستان دیگر لازم نیست مخزن شیشه شور ماشین را پر کنید، اما این باور اشتباه است و حتی می تواند باعث سخت تر شدن رانندگی در روزهای بارانی و برفی شود.

اگر محلول مناسب شیشه و مخصوص زمستان داخل مخزن نباشد و به جای آن از آب استفاده شود، در هوای سرد یخ می زند و باعث می شود تا لوله مخزن هم بر اثر سرمای شدید ترک بخورد و هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد.

بهترین کار این است که یک محلول دارای ضد یخ بخرید و همچنین سیستم آپاش شیشه شور خودرو را هم بررسی کنید و اگر نقص و ایرادی داشت، آن را برطرف کنید.

حتی می توانید به آب شیشه شور خود کمی الکل اضافه کنید و با این کار در کنار جلوگیری از یخ زدن آب داخل مخزن و خراب شدن پمپ، برای رفع یخ روی شیشه هم از آن استفاده کنید.

بررسی بخاری و سیستم گرمایش داخل کابین

در ابتدای فصل سرما باید بخاری و سیستم گرمایشی خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز به تعمیر، حتما اقدام کنید. بهتر است از کارکرد ترموستات و همچنین نظارت بر خطوط آب در سیستم گرمایشی اطمینان حاصل کنید و به صورت دوره ای این سیستم را کنترل و بررسی کنید.

نحوه نگهداری خودرو در زمستان 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x