یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

میس فایر چیست؟

مقدمه

خرید خودروهای کارکرده، به یکی از رخدادهای اخیر بازار تبدیل شده است. به دلیل کمبود عرضه خودروهای صفرکیلومتر، بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند تا در زمان صرفه جویی کنند و یک خودرو کارکرده بخرند. بسیاری از مشتریان پس از خرید یک خودرو کارکرده مراحل صفرشویی خودرو را انجام می‌دهند تا اتومبیل آن‌ها همانند یک خودرو صفرکیلومتر تمیز شود. با این حال علاوه بر ظاهر، بخش‌های فنی نیز باید مورد توجه خریدار قرار بگیرند. یکی از مشکلاتی که در خودروهای کارکرده رخ می‌دهد، میس فایر یا احتراق نامناسب است. این پدیده باعث ایجاد مشکلات فنی مختلفی برای اتومبیل شما می‌شود و بایستی در کوتاه‌ترین زمان آن را برطرف کنید. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، بررسی میس فایر و راه‌های برطرف کردن آن به صورت کوتاه است. البته اگر به مطالعه متون تخصصی و جزئی فنی علاقه دارید، می‌توانید این مقالات را در وب‌سایت اقیانوس بیابید.

میس فایر چیست؟

مشکلات فنی تاثیر قابل توجهی بر قیمت گذاری خودرو دارند. یکی از این مشکلات میس فایر یا مشکل در احتراق خودرو است. منظور از میس فایر، احتراق ناقص یا عدم احتراق است که به طور همزمان در یک یا چند سیلندر خودرو رخ می‌دهد. اگر احتراق در سیلندر انجام شود یا به طور ناقص انجام شود، بخشی از مخلوط هوا و سوخت که وارد محفظه سیلندر شده بود به طور مستقیم وارد مجرای خروجی می‌شود.

مخلوط سوخت و هوایی که مشتعل نشده‌اند، به همراه گازهای گرم حاصل از اشتعال سایر سیلندرها وارد منیفولد خروجی می‌شوند و سپس به سمت مبدل کاتالیست حرکت می‌کنند. به دلیل حرارت بالای گازهای خروجی، مخلوط سوخت و هوا در مسیر خروجی اگزوز یا مبدل کاتالیست دچار اشتعال می‌شود و این قطعات را تخریب می‌کند. بنابراین میس فایر علاوه بر آن که موجب کاهش راندمان موتور می‌شود، ایمن سازی خودرو را نیز با اختلال مواجه می‌کند چرا که هر لحظه امکان آتش سوزی ناشی از حرارت بالای سیستم اگزوز خودرو وجود دارد.

میس فایر چیست؟

نشانه‌های میس فایر چه هستند؟

احتراق ناقص یا میس فایر، نشانه‌های مختلفی دارد که تمامی آن‌ها در یک خودرو رخ نمی‌دهند. از این رو بایستی تمامی نشانه‌های این مشکل را به ترتیب بررسی کنیم:

نشانه اول، دشواری فعالیت موتور در حالت درجا: اگر اتومبیل شما در حالت ایستا به سختی فعالیت می‌کند، احتمالا با پدیده میس فایر مواجه شده‌اید. در این حالت به دلیل عدم برابر بودن ترکیب هوا و سوخت، دور موتور به صورت دائم نوسان می‌کند.

نشانه دوم، کاهش شتاب خودرو: موتورهایی که دچار مشکل میس فایر باشند، با شتاب گیری ضعیف مواجه خواهند شد. در این حالت با فشردن بیشتر پدال گاز، نسبت سوخت و هوا تغییر نمی‌کند و بنابراین شتاب محسوسی را از خودرو نخواهید دید.

نشانه سوم، وجود لرزش غیر عادی در اتاق و موتور: هنگامی که میس فایر اتفاق می‌افتد، یک یا چند سیلندر خودرو قادر به انجام عمل احتراق نیستند. در نتیجه توازن فعالیت خودرو برهم می‌خورد و لرزش زیادی را از ناحیه موتور شاهد خواهید بود. بخش قابل توجهی از این لرزش‌ها نیز به اتاق منتقل می‌شود. لرزش موتور در حالت وجود میس فایر، با سر و صدای زیادی همراه است که توسط پیشرانه تولید می‌شود.

نشانه چهارم، روشن شدن چراغ چک موتور: خودروهای امروزی به سیستم عیب یاب پیشرانه مجهز هستند. این سیستم در صورت وجود مشکل در پیشرانه یا سایر بخش‌های فنی خودرو، راننده را از وجود آن مطلع می‌کند. بدیهی است که مشکل میس‌ فایر با بروز خطا در سنسورهای مپ و سنسور اکسیژن خودرو همراه است. از این رو شاهد روشن شدن چراغ چک خودرو در صورت بروز این مشکل خواهید بود.

نشانه پنجم، افزایش دود خروجی از اگزوز: هنگامی که میس‌فایر رخ می‌دهد، بخشی از مخلوط سوخت و هوا به سمت اگزوز حرکت می‌کند. این مخلوط در راه خروجی مشتعل می‌شود که حاصل آن افزایش دود خروجی از اگزوز خودرو است.

میس فایر چیست؟

میس فایر چه خطراتی برای پیشرانه به همراه دارد؟

میس فایر یک خطای بزرگ در پیشرانه است که به طور همزمان نرم افزار و سخت افزار را درگیر خود می‌کند. این ایراد بایستی به سرعت کشف و برطرف شود، چرا که در غیر این صورت معضلات بسیاری گریبان‌گیر شما خواهند بود. برخی از مشکلاتی که بر اثر میس فایر پیش می‌آیند، به شرح زیر هستند:

ایجاد خسارت و مشکل در کاتالیست: در مقدمه مطلب اشاره کردیم که میس فایر باعث می‌شود تا مخلوط سوخت و هوا وارد بخش خروجی شود. یکی از بخش‌های حساس خروجی دود پیشرانه، مبدل کاتالیست آن است. این مبدل به دلیل انجام واکنش‌های شیمیایی، دمای بالایی دارد. در نتیجه مخلوط سوخت و هوا پس از ورود به مبدل کاتالیست به راحتی مشتعل می‌شود. وجود انفجار در مبدل کاتالیست خودرو، باعث کاهش عمر این قطعه خواهد شد.

آسیب دیدن موتور: میس فایر به دلیل برهم خوردن نسبت هوا و سوخت پیش می‌آید. این مشکل باعث می‌شود تا دمای پیشرانه افزایش یابد، چرا که عمل احتراق کامل به درستی در آن انجام نمی‌شود. همچنین بروز میس‌فایر تقارن موتور را برهم می‌زند و باعث می‌شود تا موتور دچار تکان‌های شدید شود. این ضربه‌ها به دسته موتور فشار وارد می‌کند و احتمال شکستگی این قطعه را افزایش می‌دهد.

میس فایر چیست؟

چگونه میس فایر را برطرف کنیم؟

میس فایر یک خطای نرم افزاری است که در قالب مشکلات سخت افزاری بروز پیدا می‌کند. بنابراین نخستین راهکار مقابله با میس فایر، استفاده از دستگاه دیاگ برای یافتن خطا است. اگر این خطا به صورت الکترونیکی رخ داده باشد، با تصحیح آن توسط دستگاه دیاگ قابل حل است. ممکن است خطاهای الکترونیکی به دلیل بروز مشکل در سنسورها پیش آمده باشند. بنابراین بایستی با کمک دستگاه دیاگ سنسور مشکل‌دار را پیدا کنید و آن را تعویض نمایید.

با این حال ممکن است میس فایر به دلیل مشکلات فیزیکی و مکانیکی رخ داده باشد. بنابراین بایستی سیستم تایمینگ خودرو و انژکتورها بررسی شوند. در مرحله بعد نیز بایستی پیستون، میله و یاتاقان‌های میل لنگ را با دقت بررسی کنید.

اگر تمامی موارد را بررسی کردید و همچنان با مشکل میس فایر روبرو بودید، لازم است تا بخش ورودی سیلندرها را بررسی کنید. تجمع آلودگی در این بخش مانع از ورود و خروج آسان مخلوط سوخت و هوا یا دود می‌شود. بنابراین با تمیز کردن محفظه سیلندرها از آلودگی، مشکل میس فایر اتومبیل شما برطرف خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x