پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

همه چیز درباره گیاه پتوس

همه چیز درباره گیاه پتوس

همه چیز درباره گیاه پتوس

من همه چیز را از جمله ، نور، آب، خاک مورد نیاز ، کود دهی ، عوض کردن گلدان ، هرس ، تکثیر ، رفع مشکلات رایج و موارد دیگر را در این مقاله پوشش خواهیم داد!

اطلاعاتی درباره گیاه پتوس:

Pothos (Epipremnum aureum) یکی از ساده ترین و رایج ترین گیاهان آپارتمانی میباشد که شما میتوانید از آن نگهداری کنید. نام های زیادی وجود دارد که ممکن است برای این گیاه شنیده باشید ، از جمله: پتوس طلایی،پتوس ابلق ،پتوس نئون ،پتوس مرمری ،پتوس ارتشی و…

در زیستگاه بومی خود (جزایر سلیمان ، در سواحل استرالیا) ، در کف جنگل رشد می کند. اما پتوس ها اغلب از درختان مجاور یا گیاهان بلند دیگر بالا می روند و می توانند تا 30 فوت هم برسند.

سمی بودن پتوس:

انواع مختلف گیاه پتوس برای سگ و گربه سمی میباشد(source: ASPCA plant list).

پس بسیار مراقب باشید که آن را کجا میگذارید مخصوصا وقتی حیوان خانگی یا فرزند کوچک دارید!

چگونه میتوان پتوس را رشد داد:

قبل از شیرجه رفتن در جزئیات مربوط به نگهداری پتوس ،خیلی مهمه که چند تا چیز درباره این گیاه بدونید.

مقاومت پتوس:

آنها در دمای بین 15-32 درجه سانتیگراد رشد می کنند و اگر سرد تر از این شود شرایط را تحمل نمیکنند. 

کجا رشد بدهیم:

تا زمانی که در یک آب و هوای گرم یا گرمسیری زندگی نکنید ، باید پتوس را به طور حتم در داخل خانه پرورش دهید، تا اینکه تابستان فرا برسد.

اما ، اگر می خواهید آن را برای مدت طولانی زنده نگه دارید ، آماده باشید تا قبل از آنکه در پاییز خیلی سرد شود ، آن را به داخل خانه منتقل کنید.

در غیر این صورت ، اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید ، آنها یک پوشش زمینی فوق العاده را در باغ ایجاد می کنند ،و حتی از دیوارها بالا میروند.شرایط نگهداری از پتوس

اگر آن را در خارج از منزل پرورش دادید ، حتماً آن را در محلی سایه دار قرار دهید که از آفتاب کامل محافظت شود.

نکات مهم درباره مراقبت و نگهداری از پتوس:

خبر خوب این است که همه انواع گیاه پتوس نیازهای اساسی یکسانی برای رشد دارند. بنابراین می توانید این دستورالعمل های مراقبت از گیاهان پتوس را بدون توجه به نوع گیاه خود دنبال کنید!

نور مورد نیاز گیاه پتوس:

یکی از دلایلی که پتوس تبدیل به یک گیاه عالی خانگی شده است  این است که در طیف وسیعی از سطح نور رشد می کند. اما در حالت ایده آل ، آنها نور آفتاب روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهند.

همه گونه ها می توانند با نور خورشید کم سازگار شوند ، اما شدت رنگ برگ و کنتراست آن پاییین میاید.

حتما آنها را از آفتاب کامل دور نگه دارید ، در غیر این صورت برگهای لطیف آنها را می سوزاند. مکانی در نزدیکی پنجره آفتابی ، یا مکان سایه ای با نور غیر مستقیم برای آنها عالی خواهد بود.

آبیاری پتوس:

پتوس از خشک شدن مقداری از خاکش لذت میبرد. با این حال ، هرگز اجازه ندهید خاک تا حدی خشک شود که گیاه پژمرده شود.این عادت برای آنها بسیار استرس زا است. اگر خاک خیلی زیاد خشک شود ، شاخ و برگ شروع به زرد یا قهوه ای شدن می کند و برگها می تواند ریزش کند.

می توانید این مشکل را با دادن یک آبیاری خوب و تا زمانی که آب از سوراخ های زهکشی شروع به خالی شدن کند ، اصلاح کنید. سپس مقدار اضافی آن را بیرون بریزید و هرگز اجازه ندهید گلدان در آب بنشیند.

به خاطر داشته باشید که آنها به شدت از خاک های مرطوب و اشباع شده بدشان می آید ، بنابراین از آبیاری زیاد خودداری کنید.

کود دهی گیاه پتوس:

تغذیه پتوس سبک میباشد ، بنابراین لازم نیست که اغلب آنها را کود دهید. برای بهترین نتیجه ، ماهانه در بهار و تابستان از یک کود محلول در آب استفاده کنید.

کوددهی را در اواخر تابستان متوقف کنید و در طول زمستان به آنها کود ندهید.

خاک مناسب پتوس:

گیاه پتوس نسبت به خاکی که در آن میروید زیاد سخت گیر نیست، پس نیازی نیست هزینه زیادی برای خاک های مختلف بکنید.با این حال ، بهترین نوع خاک ، خاکیست سبک که امکان زهکشی مناسب را دارد. بنابراین ، حتما از مخلوط خاک گلدان با کیفیت مناسب برای آنها استفاده کنید. اگر جزو کسانی هستید که به گیاهان خود زیاد آب میدهید ،پس توصیه میکنیم قبل از کاشت گیاهتان مقداری پوکه یا پرلیت را در خاک مخلوط کنید، با این کار زهکشی خاک بیشتر میشود و از پوسیدن ریشه جلوگیری میشود.

تعویض گلدان پتوس:

یکی دیگر از مواردی که مراقبت از پتوس را آسان تر میکند این است که اغلب نیاز به تعویض خاک گلدان ندارد ،آنها میتوانند سالها در یک گلدان با خوشحالی تمام بمانند. اگرچه زمانی که رشد گیاه کند شود یا گیاه تحت فشار باشد باید حتما خاک و گلدان را تعویض کرد.

بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان ها در بهار یا اوایل تابستان است. حتماً گلدانی را انتخاب کنید که در قسمت زیرین آن سوراخ های زهکشی داشته باشد ، این امر به جلوگیری از آبگیری زیاد و پوسیدگی ریشه ها کمک می کند. و همچنین بهتر است از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید ،یک سایز یا دو سایز بزرگتر کافی میباشد.

هرس:

یکی از جالبترین موارد در مورد این گیاه زیبا ، داشتن ساقه های بلند است. با این حال ، وقتی ساقه ها به مدت طولانی رشد می کنند ، بسیاری از اوقات می توانند لخت و بد قیافه شوند پس باید گیاه خود را به موقع هرس کنیم.

برای دستیابی به بهترین نتیجه ، برشهای خود را دقیقاً بالاتر از گره برگ و ساقه موجود قرار دهید. اندکی پس از هرس پتوس ، رشد ساقه جدید درست در زیر نقطه ای که شما برش داده اید شروع می شود. حتماً ساقه های بریده شده را حفظ کنید تا بتوانید آنها را دوباره تکثیر کنید. دقیقاً در مورد چگونگی انجام این کار کمی بعد در این مقاله صحبت خواهیم کرد.

کنترل آفات:

خیلی معمول نیست که پتوس ها با آفات درگیر  شوند. با این حال ، گاهی اوقات ممکن است به حشره های که از برگ تغذیه می کنند ، آلوده شده و باعث متوقف شدن رشد گیاه شوند.

می توانید یک پنبه را در الکل غوطه ور کنید ، و سطح زیرین هر برگ را هفتگی پاک کنید تا تمام حشره ها از بین برود.

مشکل رایج دیگری که ممکن است با آن روبرو شوید ، قارچ ها است. آنها لکه های سیاه کوچک در خاک هستند و در نتیجه آب زیاد ایجاد می شوند. بنابراین ، اگر این موارد را مشاهده کردید ، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری بیشتر خشک شود ،سپس اقدام به آبیاری کنید.


نکات مهم درباره تکثیر و قلمه زنی پتوس:

یکی از بهترین موارد در مورد رشد پتوس ها این است که تکثیر آنها به طرز ساده ای انجام می شود.

همانطور که در بالا ذکر کردم ، شما باید پتوس را هرس کنید تا رشد کامل و پر پشتی داشته باشد. سپس می توانید آن قلمه ها را در گلدان آب قرار دهید تا ریشه دار شوند.

قسمت های قطع شده پس از گذشت فقط چند هفته در آب ریشه می زنند. هنگامی که ریشه ها چند سانت طول دارند ، می توانید آنها را درون یک  گلدان کرده و یک گیاه کاملاً جدید داشته باشید.

این گیاهان جدید را در سرتاسر خانه یا محل کار خود قرار دهید. یا آنها را به دوستان و همسایگان هدیه دهید تا آنها نیز در خانه های خود از آنها لذت ببرند.

قلمه زنی پتوس در آب

مشکلات رایج پتوس

مهمترین بخش مراقبت از پتوس و ناامید کننده ترین قسمت زمانی است که گیاه شما با مشکل روبرو می شود ، اما شما نمی دانید چه مشکلی دارد! یا بدتر ، چگونه آن را اصلاح کنیم.

بنابراین ، در این بخش ، تعدادی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید را لیست می کنم. من همچنین به شما می گویم که چه عواملی می تواند باعث ایجاد آن شود ، و نکاتی را در مورد چگونگی رفع آن به شما خواهم گفت.

  • زرد شدن برگهای پتوس

در حالی که بیشترین علت آن آبیاری بیش از حد است ، اما برگهای زرد نیز می توانند در اثر آبیاری مداوم ایجاد شوند. همیشه قبل از افزودن آب به گلدان ،خاک را بررسی کنید و هرگز اجازه ندهید که گیاهی که در حال رشد است خاک آن بسیار خشک شده باشد.

  • قهوه ای شدن لبه برگ های پتوس

وقتی برگها یا لبه های آن قهوه ای و ترد می شوند ، تقریباً همیشه ناشی از کم آبی است. خاک را کاملاً مرطوب نگه دارید و هرگز اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود.

  • ساقه های بلند و بدون برگ

زمانی اتفاق میافتد که سن گیاه زیاد شده باشد، بهترین روش هرس کردن منظم گیاه میباشد.

  • زرد شدن ساقه ها

اگر ساقه ها شروع به زرد شدن می کنند ، به دلیل آبیاری نامنظم است – به احتمال زیاد. متأسفانه ، وقتی ساقه ها زرد شده باشند، نمی توانید آنها را حفظ کنید. بنابراین آنها را هرس کنید و هر قسمت بریده شده سالم را برای تکثیر نگه دارید.

  • لکه های قهوه ای روی برگهای پتوس

علت اصلی ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها ، آفتاب سوختگی یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید است (مانند نگهداری گیاه در کنار شومینه یا گرم شدن هوا). محیط را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه را به مکان دیگری منتقل کنید.

  • برگها سیاه می شوند

وقتی برگ ها ناگهان سیاه می شوند ، این بدان معناست که در معرض سرمای شدید قرار گرفته اند. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که برگها در طول زمستان به یک پنجره در تماس هستند ، در نزدیکی یک پنجره یا درب  باشند ، یا در هنگام سردی هوا در بیرون بمانند. مکان را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه خود را به مکان دیگری منتقل کنید.

لک قهوه ای برگ

پتوس یک گیاه خانگی مناسب برای مبتدیان و متخصصان است .با حداقل نگهداری ، یک گیاه داخلی زیبا خواهید داشت که به راحتی می توانید آن را با همه دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع:getbusygardening.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x