چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

کاپوچینو چیست ؟

در سال های اخیر، کاپوچینو از اروپا و استرالیا به آمریکای شمالی و فراتر از آن گسترده شده است. امروزه شما می توانید در ژاپن، هنگ کونگ، تایلند و بسیاری از مکان های غیر منتظره دیگر کاپوچینو بخرید.

چه چیزی این نوشیدنی را در سراسر جهان محبوب کرده است؟ کاپوچینو در کجا منشا دارد و چگونه شروع شده است؟ و انواع این نوشیدنی در سراسر جهان چیست؟ تمامی این مسائل و چیزهای بیشتردرباره کاپوچینو دارای شهرت جهانی را متوجه شوید.

کاپوچینو چیست؟

اجازه دهید که با موارد پایه آغاز کنیم. کاپوچینو یک نوشیدنی قهوه است که از ترکیب اسپرسو و شیر بخار پز درست می شود. کاپوچینو سنتی ایتالیایی به طور کلی شامل تک شات اسپرسو (یا برخی اوقات دوبل) است که بر روی آن مقدار مشابهی از شیر بخارپز و فوم شیر قرار داده شده است (در نسبت 1:1:1).

بسیاری از آمریکایی ها این دستورالعمل را مورد استفاده قرار می دهند و از شیر بخارپز و کفی بیشتری استفاده می کنند تا طعم اسپرسو ملایم تر و مزه غنی تری را داشته باشند.

کاپوچینو چه مزه ای دارد؟

کاپوچینو که خوب درست شده باشد از لحاظ بافت و طعم قوی است و دارای مزه سرزنده قهوه و کمی شیرینی حاصل از قند لاکتوز طبیعی موجود در شیر است. همچنین آن را می توان با شکر، شیره های ساده و سایر افزودنی ها طعم دار کرد (گرچه اینکار سنتی نیست).

درست کردن یک کاپوچینو عالی مهارت اندکی برای درست کردن می خواهد، بنابراین اگر چیزی که دوست دارید را امتحان نکرده اید، با یک باریستا دیگر به آن شانسی مجدد بدهید.

 کاپوچینو

کاپوچینو ایتالیایی

کاپوچینو تنها در 25 سال اخیر در آمریکا محبوبیت یافته است. در نتیجه، برخی افراد فکر کرده اند که این یک نوشیدنی جدید است. با این حال، قدمت کاپوچینو به صدها سال پیش باز می گردد و مدتی طولانی است که در ایتالیا و جاهای دیگر از آن لذت می برند.

در ایتالیا، کاپوچینو (یا کاپوچینی که اسم جمع “کاپوچینو” در آنجا است) بسیار محبوب است. در ایتالیا کاپوچینو را معمولا در اول صبح به عنوان نوشیدنی همراه صبحانه می نوشند (معمولا با شیرینی) یا به عنوان انرژی بخش میانه صبح (در حالی که آمریکایی ها معمولا کاپوچینو را در طول روز مصرف می کنند و از آن به عنوان نوشیدنی پس از شام لذت می برند و اروپایی های قاره اروپا به طور سنتی کاپوچینو را در صبح می خورند).

بسیاری از ایتالیایی ها ایده نوشیدن کاپوچینو در بعد از شام را ناخوشایند و ناسالم می دانند و ترجیح می دهند تا اسپرسو را در ساعات پایانی روز مصرف کنند. کاپوچینو را می توان در خانه، کافی شاپ ها یا قهوه خانه ها مصرف کرد.

در ایتالیا، معمولا بدلیل اینکه از اسپرسو شیر بیشتری دارد برای بچه ها سرو می شود (به دلیلی مشابه در برخی نقاط اروپا و هند چای بسیار شیری برای کودکان سرو می شود).

کاپوچینو واقعی ایتالیایی با دستگاه اسپرسوساز درست می شود و برای درست کردن نیازمند میزانی از مهارت است. در ایتالیا، کاپوچینو توسط یک باریستا (قهوه چی) آماده می شود (جمع آن باریستی است). ابتدا، قهوه چی یک شات اسپرسو می گیرد. سپس شیر را آماده می کند.

دستگاه های اسپرسو معمولا دارای یک استیم واند ( نازل بخار ) همراه هستند که از آن می توان برای بخار پز کردن و کفی کردن شیر استفاده کرد. بخار تحت فشار از نازل بخار بدرون یک فنجان فلزی کوچک حاوی شیر خالی می شود و به شیر میزان فراوانی از حباب های کوچک، میزان فراوانی گرما و حجمی بسیار بیشتر از پیش را می دهد (کفی کردن سریع می تواند باعث دو برابر شدن حجم شیر شود).

شیر وقتی درست آماده شود، سبک، لطیف و بسیار خوش مزه تر می شود. در نهایت شیر بر روی اسپرسو موجود در یک فنجان از پیش گرم شده قرار می گیرد و کاپوچینو سرو می شود.

کاپوچینو در خارج

همانطور که کاپوچینو از ایتالیا به سراسر جهان گسترده شد، معنای این کلمه تغییر کرد. محبوبیت آن باعث شد که بسیاری از قهوه خانه ها و خوار بارفروشی ها انواع کاپوچینو خود را بفروشند که معمولا رابطه چندانی با کاپوچینو واقعی ایتالیایی ندارد.

این “کاپوچینوها” معمولا با دستگاه های همزنی درست می شوند که شکلات داغ و سایر نوشیدنی های گرم را هم ترکیب می کند. این نوع کاپوچینو معمولا به جای اسپرسو از قهوه دم شده استفاده می کند و یا بدتر از آن، ترکیب پودری اسپرسو-شیر را بدرون “کاپوچینو” می ریزد، ای وای!

جدای از این موارد، برخی کمپانی های قهوه در خارج از ایتالیا برای درست کردن کاپوچینو اصیل تر تلاش فراوانی می کنند و در یک دهه گذشته کیفیت کاپوچینو در خارج از ایتالیا به شدت بهبود یافته است.

کاپوچینو چگونه سرو می شود

اندازه و روش های سرو کردن کاپوچینو از مکانی تا مکان دیگر متفاوت است.

کاپوچینو ایتالیایی به طور سنتی در فنجان های 150 تا 180 میلی لیتری (5 تا 6 اونس مایع) سرو می شود. در ده سال گذشته، فروشگاه های زنجیره ای فست فود و قهوه خانه سرو کاپوچینو در اندازه های 600 میلی لیتر (20 اونس مایع) را آغاز کرده اند.

در ایتالیا، کاپوچینو معمولا در یک فنجان کاسه ای شکل چینی و از پیش گرم شده سرو می شود. خارج از ایتالیا، در کافی شاپ های بهتر، کاپوچینو در فنجان های چینی سرو می شود زیرا چینی گرما را بهتر نگاه می دارد. در سفارش های بیرون بر، کافی شاپ های ارزان تر، فروشگاه های فست فود و امثال اینها، برای راحتی از لیوان کاغذی استفاده می شود. این لیوان ها معمولا برای امنیت و حفظ گرما دارای درب پلاستیکی هستند (همانطور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده اید، حفظ گرما برای لذت بردن از یک کاپوچینو خوب امری حیاتی است. خوشبختانه کف روی کاپوچینو به عنوان عایق طبیعی عمل می کند و برای مدت زمانی طولانی نوشیدنی را گرم نگاه می دارد).

انواع کاپوچینو

محبوبیت و نوشیدن گسترده کاپوچینو به خلق انواع مختلفی از آن بر پایه دستور العمل پایه ای آن شده است.

کاپوچینو سنتی از یک یا دو شات اسپرسو که با لایه های شیر کفی و بخار پز پوشانده شده است تشکیل گردیده. هر قهوه چی و کافی شاپی انواع کاپوچینو خود را دارد تا تجربه نوشیدن آن برای شما در جاهای مختلف کمی متفاوت باشد. با این حال، برخی از این موارد مهم تر هستند و به نام مخصوص خودشان احتیاج دارند.

. کاپوچینو یخ زده یا کاپوچینی فِرِدو انواع سرد کاپوچینو داغ هستند. در ایتالیا، در قسمت بالایی این نوشیدنی، شیر کف کرده سرد افزوده می شود. در آمریکا معمولا یک نوشیدنی یخی (یا یخی مخلوط شده) سرو می شود.

. کاپوچینو تَر (مرطوب) (که به عنوان کاپوچینی چیارو یا کاپوچینو سبک هم شناخته می شود) با شیر گرم بیشتر و شیر کف کرده کمتر درست می شود. این نوشیدنی نسبت به کاپوچینو سنتی خامه ای تر و از لحاظ مزه رقیق تر است (بسیار شبیه کافی لاته با کمی کف در بالای آن).

کاپوچینو

. کاپوچینو خشک (که به عنوان کاپوچینی اسکارو یا کاپوچینو تیره هم شناخته می شود) نسبت به سایر کاپوچینوها شیر کمتری دارد و در آن میزان کمی شیر بخارپز مخلوط شده است و در عوض لایه شیر کف کرده بیشتری بر روی آن قرار دارد. مزه اسپرسو در آن قوی تر و قسمت مایع این نوشیدنی نسبت به کاپوچینو سنتی از لحاظ رنگ تیره تر است. کف شیری روی این نوشیدنی به عنوان عایق عمل می کند و آن را برای مدت طولانی تری گرم نگاه می دارد.

. کاپوچینو طعم دار در آمریکا بسیار محبوب است. معمولا از شربت ساده طعم دار برای افزودن طعم منتخب شما استفاده می شود. طعم های محبوب شامل وانیل، شکلات، کارامل، نعنافلفلی، تمشک و دارچین می شود. برخی اوقات، افزودنی های دیگر (مانند پودر کاکائو یا دارچین، میزان کمی از کارامل یا سس شکلات) هم بر روی کف کاپوچینو اضافه می شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x