نحوه کاشت کاهو در گلدان

اگر شما هم علاقه مند به باغبانی هستید و تمایل دارید سبزیجات مورد نیاز روزانه خود را پرورش داده و محصول تولیدی خود را مصرف کنید، با ما همراه شوید. در این مطلب از ستاره نحوه کاشت کاهو در گلدان، زمان برداشت محصول، وسایل و امکانات مورد نیاز آورده شده است.

 

 

 کاشت کاهو در گلدان

 

نحوه کاشت کاهو در گلدان

دوره رشد کاهو از بذر تا برداشت محصول ۳۰ تا ۹۰ روز بسته به شرایط محیطی متفاوت است. همچنین شما میتوانید برای اینکه در فصل سرد هم کاهو داشته باشید در اواخر فصل تابستان یا پائیز دوباره بذرافشانی این گیاه را داشته باشید.

بهترین زمان برای کاشت کاهو اوایل بهار است. برای اینکه بازدهی محصول شما بالا رود بایستی بذر افشانی را هر دوهفته یکبار انجام دهید. مراحل کاشت کاهو در گلدان به شرح زیر میباشد:

۱. گلدان مناسب برای کاشت کاهو را انتخاب کنید. گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. به طور کلی برای کاشت کاهو در گلدان، یک گلدان یک گالنی با قطر 15 سانتیمتر مناسب است. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب ها برای کاشت کاهو است زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند.

 

۲. بذرهای کاهو را در عمق 1 تا 3 سانتیمتری خاک بکارید. البته میتوانید بذرها را روی سطح خاک بپاشید و بعد به آرامی لایه نازکی از خاک را روی بذر بریزید.

 

۳. فاصله میان بذرهای کاهوی برگ باید حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر باشد و برای کاهوی معمولی و کاهو کله‌گرد باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر میان بذرها فاصله باشد. کاهوی چینی نیز بیشترین فاصله را نیاز دارد و باید میان بذرهای آن حداقل ۳۰ سانتی متر فاصله باشد. رعایت فاصله مناسب برای کاشت کاهو برای رشد و تغذیه بهتر گیاه ضروری است.

 

۴. البته برای کاشت کاهو در گلدان شما میتوانید تعدادی بذر را با فاصله 2 تا 3 سانتیمتر در یک گلدان بریزید و زمانی که کاهوها به 5 سانتی متر رسیدند، آن ها را با فاصله 8 تا 10 سانتیمتر از هم تنک کنید و کاهوهایی را که از خاک بیرون آورده اید را در یک گلدان دیگر بکارید یا آنها را مصرف کنید

 

۵. توجه داشته باشید در طول دوره رشد کاهو لازم است خاک همواره مرطوب نگه داشته شود. جالب است بدانید خاک خشک باعث می شود کاهو تلخ مزه شود، همچنین باید دقت کنید خاک حالت غرقابی نشود و فقط باید آن را مرطوب کرد.

 

۶. کاهو اصولا دچار بیماری یا آفت نمی شود و اگر آفت بگیرد نیز خیلی مهم نیست. بنابراین برای داشتن یک محصول سالم از سمپاشی گیاه پرهیز کنید.

 

۷. برای برداشت کاهو بهتر است این کار را صبح زود انجام دهید و برگها را با فاصله 3 تا 5 سانتیمتری از سطح خاک قطع کنید. اگر تمایل دارید کله کاهو را کامل و درسته برداشت کنید نیز بهتر است از فاصله ۱٫۵ سانتی‌متری از ریشه این کار را انجام دهید. این باعث می شود تا ریشه باقیمانده دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتی کاهو داشته باشید

.

 

کاشت کاهو

 

شرایط محیطی مناسب برای کاشت کاهو

خاک: مناسبترین خاک برای کاشت کاهو در گلدان خاک لیمونی سبک با هوموس و مواد آلی بالا است. برای کاشت کاهو باید از یک خاک با زهکشی خوب باید استفاده کرد.

آبیاری: نیاز آبی کاهو بالا است و در طول دوره رشد خاک باید مرطوب باشد.

دقت کنید که خاک حالت غرقابی پیدا نکند و آب اضافی به راحتی از گلدان خارج شود. همچنین در موقع آبیاری دقت کنید برگ کاهو خیس نشود تا احتمال بیماری و قارچ کمتر شود.

دما: درجه حرارت مناسب برای کاشت بذر کاهو دمای 25 تا 30 درجه سانتی گراد است. در این دما بذرها بعد از گذشت 2 تا 3 روز جوانه خواهند زد. گیاه کاهو در هوای خنک بهتر رشد می کند. بهترین دما برای رشد کاهو 16 تا 18 درجه سانتی گراد است، پس بهتر است کاهو را در فصل خنک کشت کنید.

نور: کاهو را در مکانی آفتابگیر و دارای نور کافی کشت کنید.

آفات و بیماری ها: شتهها و آفتهای مضر این گیاه، لیسه یا شفیره حشرات، حلزون، کپک و قارچ هستند که موجب از بین رفتن کاهو می شوند که با انواع سموم شیمیایی می‌توان با آن‌ها مبارزه کرد.

دوره رشد کاهو در گلدان کوتاهتر از فضای باز است و بنابراین شما در حدود یک ماه بعد میتوانید کاهوی پرورش یافته خود را برداشت کنید.

 

منبع:ستاره

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x