چطور به طوطی حرف زدن یاد بدیم

نحوه آموزش به حیوانات, آموزش سخن دادن به طوطی

زمان های سرحالی طوطی را بشناسید و آن زمان را برای آموزش انتخاب کنید

 

چگونه به طوطی حرف زدن بیاموزیم کاسکو و طوطی سخنگو برای هر کسی بامزه است. همه از اداها و تقلید صدای آنها لذت می برند. اما گاهی آموزش آنها دشوار است. اول از همه باید در انتخاب گونه ی پرنده دقت کنید. برخی گونه ها دیرتر و برخی زودتر حرف می زنند. برخی دیگر اصلا سخنگو نیستند. این مسئله اکثرا با قیمت پرداختی برای پرنده رابطه ای مستقیم دارد. قبل از خرید طوطی به امید حرف زدن این نکته را در نظر بگیرید.

 

 برای آموزش طوطی یا کاسکو به زمان و حوصله ی زیادی نیاز است. اما زمانی که طوطی یادگیری را شروع کند ادامه ی روند چندان دشوار نیست. در تمام مدت روز حرف زدن با او را از یاد نبرید. آموزش باید مداوم و مرتب باشد. برخی از صاحبان پرنده، حوصله ی تعامل طولانی مدت با آنها را ندارند. به همین دلیل یک سی دی از حرف های مورد نظر خود را ضبط می کنند و برای پرنده دائما پخش می کنند. فراموش نکنید که طوطی پرنده ای اجتماعی است و به توجه و محبت شما نیاز دارد. هر چند استفاده از سی دی در یادگیری حرف زدن تاثیر دارد، اما بهتر است او این کلمات را از شما بشنود.

 

 زمان های سرحالی طوطی را بشناسید. طوطی ها هم مانند انسان ها برخی ساعات روز حوصله ی حرف زدن یا تعامل ندارند. زمان هایی که او شادتر و سرحال تر است و در زمان عادی بیشتر تولید صدا می کند را برای آموزش انتخاب کنید. در اغلب گونه های طوطی ساعت اولیه ی روز و پیش از غروب آفتاب برای یادگیری بهترین ساعت ها هستند.

 

 طوطی های وحشی باید به شما اطمینان کنند. آنها باید به شما عشق بورزند و بدانند شما برای آنها اهمیت قائل هستید. اگر طوطی شما را دوست داشته باشد بیشتر به شما توجه می کند و سریع تر یاد میگیرد. در این صورت طوطی در تلاش برای گرفتن محبت از شما یا جلب توجه حتما شروع به تولید صدا خواهد کرد. یکی از راه های جلب اطمینان طوطی آزاد گذاشتن او است. روزی دو ساعت اجازه دهید آزاد باشد و در فضای خانه پرواز کند. البته در لوس کردن او و محبت به وی افراط نکنید. طوطی هایی که محبت زیاد دریافت می کنند و دستی شده اند، به دلیل دریافت توجه و آزادی کافی تلاشی برای حرف زدن نمی کنند.

 

 به صحبت هایتان تنوع بدهید. برای آموزش یک کلمه آن را با تون های مختلف تکرار کنید. همچنین شکل آن را به او نشان دهید. برای مثال تخمه را در دست بگرید و به او نشان بدهید. به او بگویید «تخمه می خواهی؟»، «تخمه دوست داری؟». در این صورت طوطی راحت تر می فهمد که در مورد چه چیزی صحبت می کند. کلمات را رسا و واضح و بلند بیان کنید. سعی کنید پس از تکرار کلمه در بار اول، آن را در جمله به کار ببرید.

 

 برای آموزش حرف زدن توجه طوطی را جلب کنید. سعی کنید فاصله ی مناسبی با قفس داشته باشید و به او استرس وارد نکنید. کلمات را بارها و بارها تکرار کنید و با او خوش برخورد باشید.

 

 حیوانات هم مانند انسان ها خلقیات متفاوتی دارند. برخی طوطی ها به حرف زدن علاقه دارند. زود یادمی گیرند. اما برخی دیگر با حرف زدن میانه ای ندارند و زمان نسبتا طولانی تری می طلبد تا به حرف زدن بیوفتند. برای آغاز آموزش سعی کنید از کلمات رایج در خانه و جملات امری کوتاه استفاده کنید. مثلا تخمه بده، بوس بده، بیا، سلام، حالت خوبه؟ بیا پیشم، جملات خوبی برای شروع هستند. در ادامه می توانید جملات کوتاه را با هم ترکیب کنید و جملات طولانی تری برای او بسازید. برای کلمات پرتکرار در خانه به تلاش چندانی نیاز ندارید. معمولا طوطی اسم صاحب و سایر اعضای خانواده را در اثر تکرار خوب به ذهن می سپارد و تکرار می کند.

 

 

از خرید اسباب بازی برای او غافل نشوید. یک تاب و چند گلوله ی رنگی در اختیارش بگذارید. طوطی های شادتر سریع تر یاد می گیرند. بعد از تکرار یک کلمه به او تخمه یا آجیل جایزه بدهید. در صورتی که طوطی شما حرف زشتی یاد گرفته است، از تنبیه او غافل نشوید. رفتارهای زشت طوطی از قیمت او می کاهد. اگر به صورت تصادفی حرف زشتی را از تلویزیون یا یکی از اعضای خانواده یادگرفته است، با هر بار تکرار روی قفس او پارچه ی سیاه بکشید. از مدت زمان کم شروع کنید و در صورتی که تکرار کرد به مدت تنبیه بیافزایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x