روش های صحیح نگهداری از باغچه

تابستان در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت، چالش‌های مختلفی را پیش روی ما می‌گذارد. ممکن است خیلی گرم، مرطوب و یا خشک و آفتابی باشد. فکر اینکه شاید این تابستان، حشرات، باغ ما را موردتهاجم قرار دهند و یا گیاهان دوست داشتنیمان که برای برخی از آنها سال‌ها زحمت کشیدیم، درگیر بیماری شوند می‌تواند ما را آزار دهد، پس بهتر است بار دیگر لیست کارهایی که باید برای مراقبت از باغچه و باغ در تابستان انجام دهیم را چک کنیم. شاید لازم باشد ابزار باغبانی خود را از انبار بیرون بیاورید!

 

 

آبیاری گیاهان در فصل گرم

مهم ترین نکته در تابستان، زمان و نحوه‌ آبیاری است؛ به خصوص اگر تابستانِ خشکی باشد. باغچه یا باغ خود را عمیق آبیاری نمایید. سعی کنید آب را روی برگ گیاهان نپاشید، چرا که سبب پوسیدگی و بروز برخی از آفت ها می شود. مهم‌تر از اینها زمان آبیاری است. بهترین زمان برای آبیاری در این فصل، زمان غروب یا قبل از طلوع خورشید است.

 

آبیاری در ظهر و هنگامی که خورشید بالاترین درجه حرارت را دارد به گیاهان ضرر می رساند و باعث می شود تا حجم زیادی از آب تبخیر گردد. حواستان به جعبه آویزها و گلدانهای جلوی پنجره و تراس باشد، چراکه خاک آنها زودتر خشک می شود، پس بهتر است هر روز یا یک روز در میان، بسته به عمق جعبه یا گلدان، میزان خاک، محل قرارگیری و نوع گل، آنها را آبیاری کنید. به گیاهان باغچه ای جدید خود توجه بیشتری کنید و اطمینان حاصل نمایید که در طول اولین فصل رشدشان دچار کم آبی نمی شوند.

 

نکاتی برای نگهداری از باغچه, اصول نگهداری از باغچه

باغچه یا باغ خود را عمیق آبیاری نمایید

 

سم پاشی بیهوده نکنید

همه حشرات، مخرب نیستند و حتی برخی از آنها برای باغ مفید هم هستند، پس نباید با سم پاشی های بی مورد، تمام حشرات را از بین ببرید. بهتر است مراقب ظهور اولین علائم حمله آفات و بیماری ها به خصوص شته ها که می توانند به تمام گیاهان اطراف باغ هم حمله کنند باشید! گل‌های رز حساس به بیماری لکه سیاه، قارچ و زنگ را اسپری کنید و هرگونه لارو حشرات پرنده را از بین ببرید.

 

نگهداری از باغچه,راهنمای نگهداری از باغچه

نباید با سم پاشی های بی مورد، تمام حشرات را از بین ببرید

 

شستشوی درختان در باغچه خانگی

آلودگی هوا در تابستان باعث می‌شود لایه ضخیمی از دوده، سطح درختان را بپوشاند که این دوده‌ها با لمس برگ درختان نیز مشخص می‌شوند. شست‌و‌شوی درختان به علت جلوگیری از مسدود شدن روزنه‌های آبی و هوایی برگ ها باعث افزایش طول عمر درخت و زدودن اثرات آفات گیاهی می‌شود، البته بهتر است شست‌وشوی درختان از بهار آغاز شود و در تابستان به حداکثر برسد. دقت کنید که نباید فشار آب به حدی باشد که موجب ریزش برگ‌ها و شکستن شاخه ها شود.

 

هرس و کوددهی باغچه,اصول نگهداری از گل و گیاه باغچه

بهتر است شست و شوی درختان از بهار آغاز شود و در تابستان به حداکثر برسد

 

کوددهی شما کنترل شده است؟

مقدار کودی که برای گیاهان استفاده می کنید نباید بیش از حد موردنیازشان باشد، چرا که کود بیش از حد در تابستان، گیاهان را تشنه تر خواهد کرد.

 

هرس سبز در تابستان

هرس تابستانه، مکمل هرس زمستانه است، اما نباید به همان شدت صورت گیرد. در هرس تابستانه شاخه های خشک، شاخه های مزاحم و گل های خشک شده را حذف کنید.

 

از بین بردن علف های هرز,اصول و نحوه نگهداری از گیاهان باغچه

در هرس تابستانه شاخه های خشک، شاخه های مزاحم و گل های خشک شده را حذف کنید

 

این گیاهان باغچه ای را به انبار منتقل نمایید

در فصل تابستان، زمان گلدهی گیاهان پیازی به اتمام می‌رسد؛ گیاهانی نظیر لاله، نرگس، سنبل، لاله واژگون و… ،اما با این گل‌ها چه باید کرد؟ قبل از هر چیز از آنها به خاطر زیبایی و شکوهی که در بهار به باغتان هدیه کردند تشکر نمایید، سپس برگ ها را از گیاه جدا کرده، پیاز را با احتیاط از خاک بیرون بیاورید و درون ماسه در انبارتان با دمای ۴ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

 

اصول نگهداری از باغچه, نکاتی برای آبیاری باغچه

در فصل تابستان، زمان گلدهی گیاهان پیازی به اتمام می‌رسد

 

علف های هرز را حذف کنید

در تمام دوران رشد گیاهان باید نسبت به حذف علف‌های هرز اقدام کنید، ولی در تابستان که جذب آب برای گیاهان جنبه حیاتی دارد، حذف علف‌های هرز نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اجازه ندهید آب موردنیاز گیاهانتان به مصرف علف‌های هرز برسد. برای حذف علف های هرز از علف کش های شیمیایی استفاده نکنید!

 

مالچ پاشی را از یاد نبرید

مالچ پاشی برای روزهای گرم تابستان بسیار مفید است و از فواید آن نیز می‌توان به حفظ رطوبت خاک اشاره کرد. اگر نور خورشید، سطح مالچ را گرم کند باز هم خاک زیر آن خنک و مرطوب می‌ماند. مالچ‌ها هوا را در خود نگه می‌دارند و رطوبت موجود در خاک به‌سختی از لابه‌لای آنها تبخیر می‌شود و باعث کاهش نوبت آبیاری می گردد.

 

مالچ ها همچنین مانع رویش علف های هرز می شوند، حتی اگر علف هرزی در مالچ، ریشه بدواند به علت نرمی بستر رویش به سادگی کنده می‌شود. در استفاده از مالچ ها بهتر است به طبیعی بودن آن دقت نمایید و از مالچ‌های پلاستیکی استفاده نکنید. مالچ هایی چون خرده چمن، خاک اره ، پوست فندق و گردو و پوست درختان پهن برگ می توانند گزینه های مناسبی باشند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x