رسم و رسومات عجیب مراسم خاکسپاری

 

 

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاریرسم و رسومات خاکسپاری در فرهنگ ها متفاوت است

 

یکی از مراسمی که هر کشوری به شیوه و رسم و رسومات خاص خودش برگزار می کند مراسم خاکسپاری است. رسم و رسومات خاکسپاری در فرهنگ ها متفاوت است که اینجا با عجیب ترین آن ها آشنا می شوید.

 

به زبان نیاوردن اسم مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

در فرهنگ برخی از بومیان استرالیایی وقتی شخصی می میرد بازماندگان نباید اسم او را به زبان بیاورند.

زمان این محدودیت توسط بزرگان خانواده تعیین می شود که بسته به موقعیت آن شخص ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد. به اعتقاد آن ها روح شخص مرده به دنیای دیگر سفر می کند و اگر اسم او به زبان بیاید روح دوباره به این دنیا برمی گردد و برای خانواده مشکل ساز می شود.

بنابراین برای این که مزاحم سفر روح مرده نشوند نام او را به زبان نمی آورند و حتی عکس های او را نیز کنار می گذارند. در عوض برای او یک اسم مستعار انتخاب می کنند که شایع ترین آن “کومانتجای” یعنی “بدون اسم” است.

 

 

ساخت جواهرات از موی مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

یکی از اعضای بدن که هیچوقت فرسوده نمی شود موی انسان است. بنابراین اگر می خواهید یک یادگاری همیشگی از مرده داشته باشید موی او را نگه دارید.

این رسم در طول دوره ویکتوریا بسیار رایج بود. آن ها از موی مرده جواهرات درست می کردند که به جواهرات مرده معروف بود.

ملکه ویکتوریا پس از مرگ پرنس آلبرت همیشه گردنبندی که موهای پرنس آلبرت در آن قرار داشت استفاده می کرد. این رسم به منظور ادای احترام به مرده ها تا پایان دوره ویکتوریا رواج داشت.

 

 

بریدن انگشت مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

وقتی یکی از اعضای خانواده می میرد مثل این است که یکی از اعضای بدن از دست می رود.

بعضی از اعضای قبیله دانی در گینه نو رسم است که یکی از اعضای خانواده شخص مرده (ترجیحا زن) قسمتی از انگشت خود را با تیغ سنتی مخصوص می برد تا آن را به مرده اهدا کند و روح مرده را تسکین دهد.

انگشت بریده یا سوزانده می شود یا داخل جعبه ای نگهداری می شود. اخیرا دولت اجرای چنین مراسمی را منع کرده است.

 

 

عکس گرفتن از مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

به گفته مورخان در دوره ویکتوریا عکاسی پس از مرگ بیشتر از عکس های عروسی رواج داشت. آن ها به مرده پس از مرگ لباس می پوشاندند و همراه با بازماندگان برای یادبود از او عکس می گرفتند. برای این که جسد مرده در حالت ایستاده یا نشسته بماند از پایه های مخصوصی استفاده می کردند.

 

 

پوشاندن آینه

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

در مذهب یهود رسم است که تا ۷ روز پس از مرگ یکی از اعضای خانواده به عزاداری اختصاص داده می شود. در این ۷ روز اعضای خانواده در یک خانه جمع می شوند و میهمانان به دیدن آن ها می روند به این رسم “شیوا” می گویند و معتقدند در این دوره باید روی تمام آینه ها را پوشاند.

نظریه های زیادی در این رابطه وجود دارد. برخی معتقدند این رسم یادآوری می کند که اکنون زمان تامل روحانی است و نباید با غرور و خودبینی حواس خود را پرت کرد.

به اعتقاد آن ها تا یک هفته پس از مرگ روح هنوز متوجه مرگش نشده است بنابراین اطراف زنده ها پرسه می زند تا بتواند به جسمش بازگردد. با نگاه کردن به آینه روح تصور می کند که هنوز زنده است به همین دلیل روی آینه ها را با پارچه می پوشانند یا آن را پشت و رو می کنند.

 

 

رقصیدن با مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

در برخی از گروه های قومی ماداگاسکار حتی مرگ هم نمی تواند اتحاد خانواده را به هم بریزد. آن ها رسمی دارند به نام “فامادیهانا” یعنی چرخش استخوان ها. در این مراسم جسد مرده ها را از قبر بیرون می آورند به آن ها لباس می پوشانند و جشن می گیرند.

بعد از جشن و رقص دوباره مرده را به داخل قبر برمی گردانند. این جشن هر ۵ تا ۷ سال برگزار می شود و هر وقت به خواب یکی از بزرگان قبیله می آید تصمیم می گیرند لباس جدید به او بپوشانند.

به اعتقاد آن ها تا زمانی که جسد مرده ها کاملا تجزیه نشده است می توانند در دنیای بین مرده ها و زنده ها حرکت کنند. به غیر از ماداگاسکار در قبیله توراجان اندونزی نیز چنین مراسمی برگزار می شود. آن ها هر ۳ سال یک بار جسد اجدادشان را از قبر بیرون می آورند لباس های جدید می پوشانند و با او عکس می گیرند.

 

 

برداشتن استخوان مرده با قاشق چینی

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

در بسیاری از کشورها مراسم سوزاندن جسد مرده برگزار می شود. یکی از این کشورها چین است. آن ها جسد مرده را می سوزانند تا فقط اسکلت آن باقی بماند. سپس اعضای خانواده با قاشق چینی استخوان های اسکلت را بر می دارند و داخل کوزه می اندازند.

 

 

عروسی گرفتن برای مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

به اعتقاد چینی ها روح مرده هایی که ازدواج نکرده اند آن دنیا تنهاست و برای بازمانده ها مشکل ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل برای آرام کردن روح آن ها دو مرده مجرد را به هم پیوند می دهند و برای آن ها جشن عروسی برگزار می کنند.

این جشن شباهت زیادی به جشن عروسی زنده ها دارد. مثلا خانواده عروس جهیزیه می گیرند و بعد از عروسی عروس به خانه داماد می رود یعنی استخوان های جسد عروس را به قبر داماد منتقل می کنند.

با این که دولت چین ازدواج مردگان را منع کرده است اما هنوز هم مردم به این رسم و خرافه ادامه می دهند.

 

 

خوردن مرده

عجیب ترین رسم و رسومات خاکسپاری

در خیلی از کشورها رسم است که برای ادای احترام میهمانان را به یک وعده غذا دعوت می کنند. اما در قبیله واری برزیل تا قبل از دهه ۱۹۶۰ خود مرده را به عنوان غذا میل می کردند.

همانطور که انسان شناس ها می گویند بازمانده ها برای تسکین غم از دست دادن مرده این کار را انجام می دادند. آن ها به علاوه تمام دارایی های مرده را می سوزاندند و دیگر اسم او را به زبان نمی آوردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x