پنجشنبه , 30 فروردین 1403

چند نوع تست بارداری وجود دارد؟دقت تستهای بارداری

تست‌های بارداری ادرار یا خون شما را برای وجود هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی یا hCG بررسی می‌کنند.

 

یک تست بارداری به شما می‌گوید که آیا باردار هستید یا نه. در این مطلب روزیاتو، می‌خواهیم شما را با انواع تست بارداری در خانه و آزمایشگاه آشنا کنیم و پاسخ سؤالات رایجی را به شما بگوییم که در مورد این تست‌های بارداری برای شما بیشتر پیش آمده است.

تست بارداری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تست‌های بارداری ادرار یا خون شما را برای وجود هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی یا hCG بررسی می‌کنند. بعد از این که تخمک بارور شده به جداره رحم می‌چسبد، بدن شمااین هورمون را تولید می‌کند.

این هورمون معمولا ۶ روز بعد از لقاح و بارور شدن تخمک در بدن ساخته می‌شود. وقتی باردار می‌شوید، میزان hCG به سرعت زیاد شده و هر ۲ تا ۳ روز یک بار ۲ برابر می‌شود.

 

چه نوع تست‌های بارداری در حال حاضر وجود دارد؟

در حال حاضر، دو نوع تست بارداری وجود دارد که آزمایش خون و آزمایش ادرار هستند.

 

آزمایش خون

آزمایش خون در مطب دکتر یا آزمایشگاه انجام می‌شود اما به اندازه تست ادرار رایج نیست. این آزمایشات می‌توانند بارداری را نسبت به تست‌های خانگی زودتر تشخیص دهند؛ یعنی حدود ۶ تا ۸ روز بعد از تخمک‌گذاری. کسب این نتایج با آزمایشات بارداری در خانه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

 

 

دو نوع آزمایش خون بارداری وجود دارد:  

آزمایش خون hCG کیفی: این نوع آزمایش فقط هورمون hCG را چک می‌کند و پاسخ بله یا خیر به شما می‌دهد که باردار هستید یا نه. پزشکان اغلب این آزمایشات را  حداقل ۱۰ روز بعد از لقاح برای تایید بارداری توصیه می‌کنند. برخی از این آزمایشات می‌توانند زودتر از این موعد، hCG را تشخیص دهند.

آزمایش خون hCG کمی یا بتا hCG : این آزمایش مقدار دقیق hCG در خون شما را مشخص می‌کند. آزمایش خون بتا حتی کمترین میزان hCG را تشخیص می‌دهد و به یافتن مشکلاتی که در دوران بارداری ممکن است پیش آید کمک می‌کند. پزشک شما از این آزمایش و آزمایشات دیگر برای حاملگی خارج از رحمی استفاده می‌کنند.

حاملگی خارج از رحمی وقتی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می‌شود یا بعد از سقط جنین که میزان hCG به سرعت افت پیدا می‌کند.

 

آزمایش ادرار

شما می‌توانید آزمایش ادرار را هم در خانه و هم در مطلب دکتر و آزمایشگاه انجام دهید.

تست بارداری در خانه علاوه بر این که خصوصی و راحت است، به سرعت و به آسانی استفاده می‌شود. آزمایش ادرار، اگر طبق دستورات گفته شده انجام شود، بسیار دقیق است. این آزمایشات بارداری همه مثل هم و به یک شیوه عمل می‌کنند. شما باید در این آزمایش ادرار خود را به یکی از شیوه‌های زیر آزمایش کنید:

  • دستگاه آزمایش را در مسیر جریان ادرار بگیرید.
  • ادرار را در یک ظرف جمع کنید و دستگاه آزمایش را در آن فرو کنید.
  • ادرار را در یک ظرف جمع کنید و از قطره چکان برای گرفتن نمونه ادرار و ریختن در دستگاه تست استفاده کنید.

شما باید چند دقیقه‌ای صبر کرده و سپس نتایج را مشاهده کنید.

بعد از این که این تست را گرفتید، باید نتایج را با مراجعه به پزشک متخصص تایید کنید. پزشک می‌تواند آزمایشات بیشتر و حساس‌تری را برای شما تجویز کند.

تست‌های بارداری چقدر دقیق هستند؟

آزمایشات ادرار برای تشخیص بارداری در خانه حدود ۹۹ درصد درست هستند. هر چند آزمایش‌های خون دقت بیشتری دارند.

دقت آزمایشات خانگی برای بارداری بستگی به موارد زیر دارد:

  • شما چقدر دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال می‌کنید
  • زمان دقیقی که شما تخمک‌گذاری می‌کنید و این که چطور تخمک کاشته می‌شود
  • چه قدر زود بعد از باردار شدن این آزمایشات را انجام می‌دهید
  • میزان حساسیت تست بارداری چقدر است

چه زمانی باید تست بارداری را انجام دهید؟

برخی از تست‌های بارداری می‌توانند hCG را قبل از این که پریود بعدی‌تان انجام نشود تشخیص دهند. اما نتایج زمانی دقیق‌تر خواهند بود که تا یک روز بعد از موعد شروع پریودتان (که اکنون دیگر ندارید) آزمایش انجام شود.

اگر شما آزمایش را صبح انجام دهید، یعنی زمانی که ادرار شما غلیظ‌تر است، نتایج ممکن است از دقت بیشتری برخوردار باشند.

 

کجا می‌توانم آزمایش بارداری خانگی را انجام دهم؟

شما می‌توانید دستگاه تست بارداری خانگی (بِی‌بی چک) را بدون نیاز به تجویز پزشک از داروخانه بخرید. قیمت این دستگاه بستگی به برند آن دارد. اما بیشتر آزمایشات خیلی گران نیستند و شما در ایران می‌توانید با هزینه ۵ یا ۱۰ هزار تومن یک دستگاه تست بارداری یا بی‌بی چک بخرید.

 

نتیجه آزمایش بارداری به چه معنی است؟

نتایج ممکن است یک خط، یک رنگ یا علامتی مثل + و – باشد. نتایج دیجیتال به شما باردار یا غیرباردار را نشان می‌دهند. مهم این است که بدانید نتیجه مثبت و منفی در آزمایش به چه معنی است.

اگر نتیجه مثبت بود: شما باردار هستید. مهم نیست که خط، رنگ و علامت چگونه است زیرا نتیجه درست خواهد بود. اگر نتیجه آزمایش مثبت بود، باید به پزشک مراجعه کنید و از او بپرسید که در مرحله بعد باید چه کاری انجام دهید.

در موارد نادری ممکن است به اشتباه نتیجه مثبت در آزمایش ببینید. به این معنی که شما باردار نیستید اما آزمایش به شما می‌گوید که شما باردار هستید. اگر پروتئین یا خون در ادرار شما باشد ممکن است نتیجه آزمایش به اشتباه نشان دهد که باردار هستید. برخی داروها مانند داروهای آرام بخش، ضد تشنج، خواب آور و داروهای باروری می‌تواند به اشتباه نتیجه مثبت بارداری نشان دهد.

اگر نتیجه منفی بود: احتمالا شما باردار نیستید، اما ممکن است در موارد زیر باردار باشید:

  • تاریخ انقضای دستگاه تست گذشته باشد.
  • به درستی از دستگاه تست استفاده نکرده‌اید.
  • خیلی زود آزمایش را انجام داده‌اید.
  • ادرار شما رقیق است زیرا شما قبل از انجام تست مایعات زیادی نوشیده‌اید.
  • داروهای خاصی مانند داروهای مُدر یا آنتی هیستامین مصرف کرده‌‌اید.

اگر نتیجه تست منفی بود، سعی کنید بعد از یک هفته دوباره آزمایش را انجام دهید. برخی از تست‌های بارداری به شما توصیه می‌کنند، صرف نظر از نتیجه‌ای که در تست اول کسب کرده‌اید، آزمایش را دوباره انجام دهید.

اگر تست را دوباره انجام دادید و نتیجه متفاوت بود، حتما به پزشک مراجعه کنید. انجام آزمایش خون ایده خوبی برای تایید نتیجه است.

اگر هر سؤال دیگری در مورد بارداری و نتایج آزمایشات بارداری دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x