روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

یکی از سوالات اغلب زوج‌ها، روش‌های جلوگیری از بارداری است. بارداری ناخواسته زمانی است که زوج‌ها تصمیم به فرزندآوری ندارند، اما در طی رابطه جنسی جنین به وجود می‌آید. آشنایی با روش‌های جلوگیری از بارداری اهمیت زیادی دارد تا بتوان از بارداری ناخواسته پیشگیری کرد. با دو روش طبیعی و مصنوعی می‌توان از بارداری جلوگیری کرد. اکنون این سوال پیش می‌آید که روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟ در ادامه این مطلب با روش‌های طبیعی و مصنوعی جلوگیری از بارداری آشنا خواهید شد.

روش های طبیعی جلوگیری از بارداری

روش‌های طبیعی به معنای کنترل شرایطی است که به بارداری ختم می‌شوند. در انجام این روش همکاری همزمان خانم و آقا ضروری است. در ادامه این بخش روش های طبیعی پیشگیری از بارداری معرفی شده‌اند.

۱. پیشگیری از ورود مایع منی به واژن

در زمان رابطه جنسی در مرحله انزال، مایع منی از آلت تناسلی آقایان خارج می‌شود. در صورت ورود این مایع به واژن، تخمک و اسپرم به یکدیگر رسیده و لقاح صورت می‌گیرد. برای پیشگیری از بارداری، آقایان باید قبل از انزال، آلت تناسلی را از واژن خارج کرده تا از لقاح جلوگیری شود. البته این کار به طور کامل مانع از بارداری نخواهد شد، چراکه احتمال خطا وجود دارد.

۲. آگاهی از زمان تخمک‌گذاری

هر ماه در طی چرخه قاعدگی یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد شده و به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. اگر در این زمان اسپرم نیز وارد بدن شود، بین تخمک و اسپرم فرایند اتفاق می‌افتد. در صورت عدم وجود اسپرم، تخمک در فاصله زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعت از بین می‌رود. اگر قصد بارداری ندارید، از انجام رابطه جنسی در زمان تخمک‌گذاری خودداری کنید. تخمک‌گذاری با دو علامت مشخص می‌شود:

  • افزایش دمای پایه بدن در حد ۱ درجه فارنهایت که می‌توان صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب کنترل کرد.

  • تغییر ترشحات واژن که قبل از تخمک‌گذاری شفاف و کشدار بوده و بعد از تخمک‌گذاری غلیظ و کدر می‌شود.

از اولین روز آخرین قاعدگی، چرخه آغاز می‌شود که در فاصله روز ۱۱ تا ۲۱ تخمک‌گذاری انجام خواهد شد.

۳. دوران شیردهی

در فاصله ۶ ماه پس از زایمان و در زمانی که نوزاد خود را به طور مستقیم از سینه‌ها شیر می‌دهید، احتمال بارداری مجدد بسیار کم است. در طی این دوران فرایند تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و با برقراری رابطه جنسی باردار نخواهید شد. اگر در طول شبانه‌روز نوزاد خود را به طور طبیعی شیر بدهید، درحدود ۹۸ درصد از بارداری جلوگیری می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که با شروع قاعدگی و خونریزی ماهانه، تخمک‌گذاری نیز انجام شده و در صورت ورود اسپرم به بدن، بارداری اتفاق می‌افتد.

یک نکته مهم درباره جلوگیری طبیعی از بارداری

احتمالا شما نیز تاکنون شنیده باشید که مصرف برخی گیاهان دارویی مانند زردچوبه و زنجبیل، روش‌های طبیعی برای جلوگیری از بارداری هستند، اما تحقیقات کمی درباره تاثیر این گیاهان دارویی انجام شده و علم پزشکی مصرف این گیاهان دارویی برای پیشگیری از بارداری را بی‌تاثیر می‌داند.

همچنین روش‌های خانگی مانند قرار دادن تکه‌های لیمو در واژن بعد از رابطه جنسی، شستشو واژن با سرکه یا دیگر روش‌های خانگی که درباره جلوگیری از بارداری می‌شنوید، نه‌تنها هیچگونه تاثیری ندارند، بلکه برخی از آن‌ها خطرناک بوده و منجر به عفونت و تحریک می‌شوند.

روش های مصنوعی جلوگیری از بارداری

روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

جلوگیری از بارداری با روش‌های طبیعی به صورت ۱۰۰ درصد عمل نمی‌کند و به همین دلیل اغلب زوج‌ها از روش‌های دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • کاندوم خارجی و داخلی و دیافراگم

  • ایمپلنت‌ها

  • دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)

  • تزریقات

  • قرص‌های ضد بارداری خوراکی

  • حلقه‌های واژینال

  • بستن لوله‌ها و وازکتومی

  • پیشگیری از بارداری اورژانسی

در ادامه این روش‌ها را به طور مفصل شرح داده و معرفی می‌کنیم:

کاندوم خارجی و داخلی و دیافراگم

برای جلوگیری از بارداری می‌توان از عبور اسپرم‌ها با ۳ وسیله زیر جلوگیری کرد:

  1. کاندوم خارجی: روی آلت تناسلی آقایان قرار داده می‌شود.

  2. کاندوم داخلی (کاندوم زنانه): یک کیسه شل غیر لاتکس بوده که حلقه انعطاف‌پذیر آن در لبه واژن قرار می‌گیرد.

  3. دیافراگم: گنبد سیلیکونی نرم و کم عمق است که در واژن و روی دهانه رحم گذاشته می‌شود.

ایمپلنت‌ها

ایمپلنت ضد بارداری یک چوب پلاستیکی کوچک به طول ۴ سانتی‌متر است که زیر پوست کاشته می‌شود و دوز کمی از هورمون پروژسترون را آزاد کرده و از تخم‌گذاری جلوگیری می‌کند. ماندگاری ایمپلنت 3 سال است و بیش از 99 درصد از بارداری پیشگیری می‌کند. با برداشتن ایمپلنت نیز به راحتی و بدون مشکل باردار می‌شوید.

دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)

IUDوسیله کوچکی است که درون رحم قرار می‌گیرد و از رسیدن اسپرم به تخمک و بارداری جلوگیری می‌کند. این وسیله دارای دو نوع مختلف است:

  • IUD مسی (Cu-IUD): ۵ تا ۱۰ سال ماندگار است.

  • IUD آزادکننده هورمون: ۵ سال ماندگاری دارد.

این وسیله بر شانس بارداری شما تاثیر نامطلوب نداشته و بعد از خارج کردن آن باردار می‌شوید. همچنین استفاده از آن در دوران شیردهی بی‌خطر است.

تزریقات

تزریق‌های ضدبارداری حاوی هورمون پروژسترون هستند و مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. انجام تزریقات ضدبارداری اگر در زمان مناسب انجام شود، در حدود ۹۹ درصد از بارداری جلوگیری می‌کند. با توقف این تزریق‌ها مدت زمانی طول می‌کشد تا در تلاش برای بارداری موفق شوید.

قرص‌های ضد بارداری خوراکی

قرص‌های ضد بارداری (LD) از آزاد شدن تخمک جلوگیری کرده و مانع از بارداری می‌شوند. این قرص‌ها را باید به صورت روزانه و در زمانی مشخص مصرف کرد. این قرص‌ها در صورت مصرف منظم و درست تا حدود ۹۹ درصد از باداری جلوگیری می‌کنند اما عوارض جانبی مانند لکه‌بینی و حالت تهوع را به دنبال دارند. همچنین این قرص‌ها ممکن است موجب عوارض خطرناکی مانند تاری دید و مشکلات قلبی هم شوند.

حلقه‌های واژینال

روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

حلقه واژینال (vaginal ring) دارای هورمون‌های استروژن و پروژسترون بوده که وارد جریان خون می‌شود. این حلقه‌ها از جنس پلاستیک بوده و باید به مدت ۳ هفته داخل واژن قرار دهید. پس از این مدت حلقه را خارج کرده و ۷ روز صبر کنید تا حلقه بعدی را قرار دهید. استفاده از حلقه واژینال در زمان شیردهی نوزاد به مدت ۶ هفته ممنوع است.

بستن لوله‌ها و وازکتومی

در عقیم‌سازی خانم‌ها یا بستن لوله‌ها، یک گیره روی لوله‌های فالوپ قرار گرفته تا از برخورد اسپرم و تخمک جلوگیری شود که این روش بر قاعدگی تاثیری ندارد.

وازکتومی در آقایان انجام شده و در طی آن لوله‌هایی را می‌برند که اسپرم را از بیضه‌ها به آلت تناسلی انتقال می‌دهند. وازکتومی روشی آسان بوده و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

پیشگیری از بارداری اورژانسی

در این روش قرص اورژانسی بلافاصله پس از رابطه جنسی مصرف شده و از بارداری جلوگیری می‌کند. به دلیل عوارض این قرص، شما در طول سال تنها ۲ تا ۳ بار مجاز به مصرف قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری هستید.

دریافت مشاوره از پزشک برای جلوگیری از بارداری

حال شما با روش‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته آشنا هستید و پاسخ این سوال را می‌دانید که روش طبیعی جلوگیری بارداری چگونه است؟

بهتر است پیش از انتخاب یکی از روش های پیشگیری از بارداری، با یک پزشک مشورت کنید. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x