ریشه و تاریخچه روز ولنتاین چیست؟

جفری چاوسر در یکی از اشعارش گفته است: برای روز سنت ولنتاین روزی که پرنده ها جفت خود را انتخاب می کنند. در زمان چاوسر در اواسط ماه فوریه جفت گیری می کردند و اشراف زاده های اروپایی در همین دوره از سال نامه های عاشقانه خود را برای معشوق می فرستادند.

از تاریخچه ولنتاین رمانتیک ترین روز دنیا چه می دانید؟

اسم روز ولنتاین ذهن همه ما را ناخودآگاه به سمت شکلات، گل رز و هدیه های رمانتیک می کشاند اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که روز ولنتاین از کجا آمده است؟ شاید باور نکنید اما تاریخچه روز ولنتاین آنقدرها هم که فکر می کنید رمانتیک نیست.

روز ولنتاین که به روزسنت ولنتاین نیز معروف است با عشق مترادف است اما تاریخچه ای بسیار متفاوت دارد. محققان معتقدند که ریشه روز ولنتاین را می توان در فستیوال تاریخی لوپرکالیا در روم قدیم یافت که در اواسط ماه فوریه برگزار می شد. در این جشن سنتی باروری یک بز و یک سگ نر توسط کشیشان معروف به لوپرکی قربانی می شدند.

 

 

لوپرکی بعد از قربانی کردن حیوانات اجزای حیوان قربانی شده را دست می گرفت و دور تپه Palatine می چرخید. در واقع هدف از این جشن باروری زنان بوده است.

در پایان قرن ۶ دوران معاصر پاپ گلاسیوس در این جشن تغییراتی ایجاد کرد. لوپرکاسیا به ریشه تاریخی روز ولنتاین اشاره دارد اما در واقع هیچ سند و مدرکی برای اثبات این واقعه وجود ندارد.

سنت ولنتاین کیست؟

زمانی که پاپ گلاسیوس به جشن لوپکاسیا خاتمه داد روز ۱۴ فوریه به روز سنت ولنتاین شناخته شد. اما سنت ولنتاین چه کسی بود که این روز را به نام او جشن می گیرند؟ واقعیت این است که در واقع بیش از یک سنت ولنتاین وجود داشته است.

همانطور که در یک دایره المعارف ۶۸ جلدی زندگی قدیس های مسیحی اشاره شده است در واقع ۳ قدیس به نام سنت ولنتاین وجود داشته است. و به طور تصادفی همه آن ها در تاریخ چهاردهم فوریه در قرن سوم دوران معاصر طی دوران امپراتوری کلودیوس گوتیکوس اعدام شده اند.

اما این مردان اسرارآمیز چه کسانی بودند؟ اطلاعات بسیار کمی درباره آن ها وجود دارد اما می دانیم که یکی از آن ها کشیشی در رم بوده است، یکی از آن ها در آفریقا به شهادت رسیده است و سومین آن ها یک اسقف بوده است. متاسفانه اطلاعات زیادی درباره تاریخچه آن ها وجود ندارد و افسانه های زیادی درباره آن ها منتشر شده است.

یکی از افسانه ها به این شکل است که سنت ولنتاین یک کشیش مسیحی بود و در دوره امپراتوری زندگی می کرد  که ازدواج را منع کرده بود. سنت ولنتاین به طور مخفیانه مراسم ازدواج مسیحیان را برپا می کرد و به همین دلیل امپراتور او را زندانی و اعدام کرد.

در افسانه دیگر سنت ولنتاین یک زندانی بود که در زندان عاشق دختر زندانبان می شود. او قبل از این که کشته شود نامه ای برای دختر زندانبان می نویسد و زیر آن را با جمله “از طرف ولنتاین تو” امضا می کند. از آن زمان این جمله روی تمام کارت های روز ولنتاین نوشته می شود.

این قدیس های کشته شده هیچ ارتباطی با افکار و داستان های رمانتیک نداشته اند پس چگونه است که امروزه چنین ارتباط عمیقی با عشق و رومنس پیدا کرده اند؟ یکی از دلایل آن فردی است به نام جفری چاسر نویسنده کتاب حکایت های کانتربری.

جفری چاوسر در یکی از اشعارش گفته است: برای روز سنت ولنتاین روزی که پرنده ها جفت خود را انتخاب می کنند. در زمان چاوسر در اواسط ماه فوریه جفت گیری می کردند و اشراف زاده های اروپایی در همین دوره از سال نامه های عاشقانه خود را برای معشوق می فرستادند.

از آن زمان به بعد مفهوم رمانتیک ولنتاین بیشتر در ادبیات به چشم خورد. حتی اوفلیا در هملت ویلیام شکسپیر خودش را ولنتاین هملت نامیده است.

 

منبع:بدونیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x