دلیل نازک شدن مو و راههای درمان

به طور طبیعی ریزش به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در روز طبیعی است و بعد از  ریزش هر مو، در محل قبلی فولیکول مو، موی جدیدی رشد می نماید. با گذشت زمان برخی از فولیکول های مو توانایی تولید موی خود را از دست می دهند و ساقه موهای موجود، نازک میشوند و توانایی رنگدانه سازی نیز از بین رفته و موها سفید می شوند.

 

علت نازکی مو چیست؟

براساس مطالعات انجام شده نازک شدنِ موها ممکن است ناشی از عادات روزمره‌ی زندگی یا همان سبک زندگی، ژنتیک و یا هر دو باشد.

با افزایش سن موها حجم و ضخامت خود را از دست می‌دهند و نازک می‌شوند. عوامل دیگری غیر از افزایش سن می‌توانند موجب نازک شدن موها شوند که بخش عمده‌ای از این عوامل شامل اختلالات و کمبودهای تغذیه‌ای و بیماری‌های ارثی است.

به طور طبیعی ریزش به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در روز طبیعی است و بعد از  ریزش هر مو، در محل قبلی فولیکول مو، موی جدیدی رشد می نماید. با گذشت زمان برخی از فولیکول های مو توانایی تولید موی خود را از دست می دهند و ساقه موهای موجود، نازک میشوند و توانایی رنگدانه سازی نیز از بین رفته و موها سفید می شوند.

 

عواملی در سبک زندگی که در نازک شدنِ موها موثرند را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

  • استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی محصولات و خدمات درمانی مو؛ اگر از آن دسته از افرادی هستید که مدام در حالِ رنگ، فر، بوتاکس و کراتین موی خود هستید باید بدانید که این عوامل به مرور زمان به نازکی و ریزش موی شما منجر خواهند شد.
  • استفاده از محصولات مو با مواد مضر؛ در انتخاب و خرید محصولاتِ روتین موی خود باید دقت بیشتری کنید و از خرید محصولاتی که مواد تشکیل دهنده‌ی مضر دارند خودداری کنید.

 

  • نوع و مدل بستن مو؛ مدل دم اسبی شاید راحت‌ترین نوع بستن موها باشد، اما باید بدانید که در این مدل به دلیل کشیده شدنِ مو با گذشت زمان تارهای مو از فولیکول‌ها شکسته شده و در نهایت موهای شما نازک و توخالی می‌شود.
  • کمبود آهن و اسید فولیک؛ مواد معدنی کافی به رشد موها کمک می‌کند. بنابراین بدانید که اگر در رژیم غذایی خود به اندازه‌ی کافی آهن، اسیدفولیک و سایر مواد معدنی را دریافت نمی‌کنید موهایتان نازک خواهد شد.
  •  استرس؛ شاید حرف تازه‌ای نباشد که استرس می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. این امر در مورد مو نیز صدق می‌کند و در واقع استرس زیاد می‌تواند باعث افزایش هورمون کورتیزول شود. ترشح بیش از اندازه‌ی هورمون‌های استرس ممکن است باعث از بین رفتنِ موهای جدیدی شود که در حالِ رشد از فولیکول‌های مو هستند.

 

 

 

مواردی که گفته شد از عوامل عمده‌ی موثر در نازک شدن و ریزش موها به حساب می‌آیند. عوامل دیگری نیز در این امر دخالت دارند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

 

  • وراثت و ژنتیک
  • اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید
  • تغییرات هورمونی
  • قطع مصرف قرص‌های هورمونی و ضدبارداری
  • کاهش وزن ناگهانی و غیراصولی
  • داشتن نقص در سیستم ایمنی و یا بیماری‌های خود ایمنی
  • داشتن بیماری یا عفونت پوستی

 

 

 

درمان موی نازک

حتی استفاده از ژل و اسپری‌های مو به مدت طولانی به تارهای مو آسیب وارد خواهد کرد.

 

 

راهکارهایی برای جلوگیری از نازک‌ شدن مو

1. موهای نازک خود را تقویت کنید.

اکثر افرادی که موهای نازک دارند، از صاف و بی‌حالت‌ بودن موهای خود شکایت می‌کنند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که از اسپری‌های مخصوص ضخیم‌شدن مو و یا اسپری‌های مخصوص بلند‌شدن مو استفاده کنند.

 

2. استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی-بهداشتی را متوقف کنید.

اگر موهای نازکی دارید، باید در انتخاب محصولات آرایشی- بهداشتی دقت بیشتری به خرج دهید. استفاده بیش‌ازحد از محصولات شیمیایی باعث ریزش موهای شما می‌شود. همچنین موقع حمام‌کردن، نباید اجازه دهید نرم‌کننده مو، به پوست سر شما برسد و فقط باید ساقه موها را به نرم‌کننده آغشته کنید. در غیر این صورت با دست خود به سست‌شدن ریشه‌ها و ریزش موها کمک کرده‌اید.

 

3. اگر موهای شما نازک هستند، کمتر از سشوار استفاده کنید.

افرادی که موهای نازک داشته و از صافی بیش از حد موها شکایت دارند، باید کمتر از سشوار استفاده کنند. توصیه می‌شود که در صورت استفاده از سشوار، به جای گرفتن آن روی پوست سر، موها را با برس پیچ به سمت بالا کشیده و فقط سشوار را روی ساقه موها بگیرید و اجازه ندهید حرارت زیاد به پوست سر برسد.

 

4. از فرکننده مو یا بابلیس استفاده کنید.

با استفاده از یک فرکننده مو، به موهای خود حالت‌داده و آن‌ها را حجیم‌تر و پرپشت‌تر نشان دهید.

 

5. موهای خود را کوتاه کنید.

اگر موهای نازک دارید به‌هیچ‌وجه موهای خود را بلند نکنید. بلندشدن موهای نازک، به آن‌ها ظاهری زشت داده و نازکی و شکنندگی آن‌ها را بیشتر نشان می‌دهد پس بهتر است موها را تا سر شانه یا حتی کمی بالاتر، کوتاه کنید تا ظاهری زیباتر داشته و موهای شما کمی پرپشت‌تر به نظر برسند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x