طرز تهیه قطاب

طرز تهیه قطاب

قطاب یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای یزد و کرمان می باشد. از این شیرینی خوشمزه می توانیم برای پذیرایی در کنار نوشیدنی ها داغ مثل چای استفاده کنیم، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قطاب در ادامه با سایت اقیانوس همراه باشید.

مواد لازم قطاب
زرده تخم مرغ۲ عدد
ماستنصف پیمانه
کره۱۰۰ گرم
آرد سفید۲ پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
مغز گردو یا پستهسه چهارم پیمانه
پودر قندسه چهارم پیمانه
گلاب۱ قاشق غذاخوری
پودر هل۱ قاشق غذاخوری
دارچیننصف قاشق چایخوری

طرز تهیه قطاب

مرحل اول

ابتدا کره را از یخچال خارج می کنیم تا با دمای محیط هماهنگ شود و نرم شود، سپس زرده های تخم مرغ را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و با همزن دستی کمی هم می زنیم تا از لختگی در بیاید و بافتش از هم جدا شود.

مرحله دوم

پس از اینکه زرده های تخم مرغ مخلوط شدند، کره را که کاملا نرم شده است اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا با زرده ها تخم مرغ یکدست شود. در ادامه ماست را اضافه کرده و انرا با دیگر مواد به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد سفید و بکینگ پودر را مخلوط می کنیم، سپس الک می کنیم و در ادامه به صورت کم کم به ظرف حاوی زرده تخم مرغ اضافه می کنیم. حین اضافه کردن آرد با دست خمیر را ورز می دهیم و تا جایی آرد اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد.

مرحله چهارم

حالا خمیر را داخل یک ظرف گود قرار می دهیم و روی آنرا با سلفون می پوشانیم، سپس در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند. در حیت استارحت کردن خمیر مواد میانی قطاب را درست می کنیم.

مرحله پنجم

برای این منظور مغز پسته یا گردو را خرد می کنیم به صورتی که نه پودر باشد نه خیلی درشت باشد، سپس در یک ظرف مناسب می ریزیم. در ادامه ۲  قاشق غذاخوری از پودر قند را به همراه دارچین و پودر هل اضافه می کنیم. در اخر گلاب را اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، فقط مراقب باشید مواد میانی به شکل خمیر نشود. پس از گذشت یک ساعت خمیر را روی یک سطح صاف با وردنه صاف می کنیم به طوری که قطر آن بیشتر از نیم سانتی متر نباشد.

مرحله هفتم

حالا با یک قالب گرد خمیر را قالب می زنیم، سپس بین هر خمیر قالب زده شده مقداری از مخلوط مغز گردو یا پسته قرار می دهیم و یک سمت خمیر را بر می گردانیم روی سمت دیگر، به صورتی که خمیر به شکل نیم دایره شود.

مرحله هشتم

حالا با چنگال لبه های خمیر را روی هم فشار می دهیم تا مایه میانی در زمان سرخ کردن از بین خمیر خارج نشود. اگر بخواهیم قطاب ها به شکل گرد درست کنیم پس از اینکه مایه میانی را داخل خمیر قرار دادیم آنرا مانند یک توپ جمع می کنیم و لبه های آنرا با فشار دست می بندیم.

مرحله نهم

پس از اینکه قطاب ها آماده شدند یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار می دهیم، سپس به حدی روغن داخل ظرف می ریزیم که قطاب ها در روغن شناور باشند. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد قطاب ها را در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شوند.

مرحله دهم

قطاب های سرخ شده را داخل دستما حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود سپس در پودر قند می غلطانیم. نکته مهم در ورد غلطاندن در پودر قند این است که اگر قطاب ها خنک نباشد پودر قند را جذب می کنند و حتما اجازه دهید خنک شوند سپس در پودر قند بغلطانید.

نکات طرز تهیه قطاب

طرز تهیه قطاب در فر

برای پخت قطاب ها در فر آنها را داخل سینی فر بچینید، سپس به مدت ۱۵ دقیقه در فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن شده است قرار دهید. توجه داشته باشید سرخ کردن قطاب ها در روغن باعث خوشمزه تر شدن این شیرینی می شود، ولی خب استفاده از فر سالم تر و رژیمی تر می باشد.