یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

طرز تهیه عدسی رژیمی

طرز تهیه عدسی رژیمی

طرز تهیه عدسی رژیمی

عدس، با توجه به فایده‌ها و خواص غذایی فراوانی که دارد، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به تغذیه‌ی سالم اهمیت می‌دهند. ورزشکاران و افرادی که به سلامتی اهمیت می‌دهند، این غذای سرشار از پروتئین را بسیار می‌پسندند. در این مطلب از مجله اقیانوس به شما نحوه‌ی طرز تهیه عدسی رژیمی را به صورت گام به گام و با جزئیات کامل آموزش می‌دهیم.

مواد لازم مقدار مواد
عدس ۳ فنجان
رب یا پوره گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
قارچ (اختیاری) ۲۵۰ گرم
سیب زمینی (اختیاری) ۱ عدد
نمک ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری
آب و روغن یا کره به مقدار کافی

طرز تهیه عدسی رژیمی

مرحله ۱: آماده‌سازی و خیساندن عدس

برای طرز تهیه عدسی رژیمی ابتدا عدس را پاک می‌کنیم، سپس آنرا به همراه مقداری آب درون یک کاسه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم چند ساعت خیس بخورد. اگر از عدس زودپز استفاده کنیم، نیاز به خیساندن طولانی نیست.

مرحله ۲: تفت دادن پیاز

در این مرحله پیازها را پوست می‌گیریم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقدار کمی روغن یا کره به ان اضافه می‌کنیم، سپس پیاز را اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم.

طرز تهیه عدسی رژیمی

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها

پس از اینکه پیاز نرم و شفاف شد، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می‌کنیم و تفت دادن پیاز را چند دقیقه دیگر ادامه می‌دهیم تا عطر ادویه‌ها خارج شود. عدس را پس از خیساندن، آبکشی می‌کنیم و به قابلمه می‌افزاییم.

مرحله ۴: پخت عدس و تنظیم حرارت

چند لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم تا آب سریع جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کمتر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم عدس به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزد.

طرز تهیه عدسی رژیمی

مرحله ۵: اضافه کردن قارچ به عدسی

اگر عدس ما زودپز باشد، ممکن است زمان پخت آن کمتر هم باشد. در همین حین قارچ‌ها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم، سپس به صورت ورقه‌ای نازک خرد می‌کنیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه از پخت عدس، قارچ را به قابلمه می‌افزاییم.

مرحله ۶: اضافه کردن رب گوجه فرنگی

اضافه کردن رب گوجه فرنگی اختیاری است، در صورت تمایل رب گوجه فرنگی را در یک تابه کوچک با مقدار کمی کره یا روغن تفت می‌دهیم تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود، سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی، به همراه نمک به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله ۷: ترفند برای افزایش لعاب عدسی

اگر دوست دارید عدسی شما لعاب دار باشد، می‌‎توانید یک سیب زمینی کوچک را در ابتدای پخت به قابلمه اضافه کنید تا بپزد، سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی، آنرا از قابلمه خارج کرده و با گوشتکوب به طور کامل له کنید.

مرحله ۸: سرو عدسی رژیمی

سیب زمینی له شده را مجددا به قابلمه بازگردانید و با عدسی مخلوط کنید. سیب زمینی را به صورت مکعب‌های کوچک هم می‌توانید به عدسی اضافه کنید. در نهایت عدسی رژیمی را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه آب لیمو ترش سرو می‌کنیم.

خلاصه دستور

برای تهیه عدسی رژیمی، ابتدا عدس را خیس می‌کنیم، سپس پیازها را خرد نموده و در کمی روغن یا کره تفت می‌دهیم تا شفاف شوند. پس از آن، ادویه‌ها، شامل زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه می‌کنیم. پس از آبکشی عدس، آن را به قابلمه اضافه می‌کنیم و به همراه چند لیوان آب روی حرارت ملایم می‌پزیم.

در حین پخت، قارچ‌هایی که پیشتر پوست گرفته و خرد شده‌اند و همچنین رب گوجه‌فرنگی تفت‌زده را به آن می‌افزاییم. برای افزایش لعاب و غلظت غذا، یک سیب زمینی کوچک را در ابتدای پخت به عدس اضافه می‌کنیم، و در پایان پخت، سیب زمینی را له کرده و با عدس مخلوط می‌کنیم. این عدسی غلیظ و مقوی، همراه با چند قطره آب لیمو، آماده‌ی سرو است.

طرز تهیه عدسی رژیمی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x