پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

طرز تهیه برساق

طرز تهیه برساق

برساق یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و ساده ایرانی است که به صورت سنتی در شهرهای مختلف کشور پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه برساق در ادامه با سایت آموزشی اقیانوس  همراه باشید.

مواد لازم برساق
تخم مرغ ۱ عدد
ماست ۱ لیوان
نمک ¼ قاشق چایخوری
پودر هل ½ قاشق چایخوری
آرد حدود ۵ تا ۶ لیوان
روغن جامد ⅓ لیوان
آب ولرم ۱ و ¼ لیوان
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ½ لیوان
زردچوبه ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه برساق

مرحله اول

برای تهیه برساق خوشمزه به روش سنتی ابتدا خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری از شکر و ¼ لیوان آب ولرم داخل یک ظرف مناسب با هم ترکیب می کنیم، سپس درب ظرف را می پوشانیم و آنرا کنار می گذاریم تا خمیر مایه فعال شود.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه ماست، باقیمانده شکر، نمک، پودر هل، زردچوبه، باقیمانده آب ولرم و روغن داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و با هم ترکیب می کنیم تا مواد کاملا یکدست شوند. حالا خمیر مایه فعال شده را به کاسه می افزاییم.

مرحله سوم

مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس آرد را به صورت کنترل شده روی مواد درون کاسه الک کرده و با لیسک یا قاشق چوبی مواد را مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف شکل بگیرد که به دست نچسبد.

مرحله چهارم

زمانی که خمیر دیگر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم، سپس یک کاسه مناسب را با روغن چرب می کنیم. در ادامه خمیر را به صورت یک چونه بزرگ می پیچیم و درون کاسه چرب شده قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را کنار می گذاریم تا به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت کند. پس از گذشت این زمان خمیر را هواگیری می کنیم، سپس آنرا به سطح کار منتقل می کنیم. در ادامه کمی آردپاشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را به چونه های کوچک به اندازه یک نارنگی کوچک تبدیل می کنیم و روی سطح آردپاشی شده می چینیم. در ادامه روی چونه ها را با پارچه می پوشانیم و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر استراحت می دهیم تا خمیر کمی پف کند.

مرحله هفتم

در همین حین یک تابه گود روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به اندازه ای روغن اضافه می کنیم که برساق ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، چونه ها را با پشت آبکش تخت می کنیم.

مرحله هشتم

سپس درون روغن می اندازیم و اجازه می دهیم سرخ شوند. این کار باعث می شود که طرح آبکش روی برساق ها بیفتد و ظاهر جذاب تری داشته باشند. پس از اینکه یک سمت برساق ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله نهم

حالا صبر می کنیم تا سمت دیگر برساق ها نیز رنگ بگیرد، سپس آنها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود. در نهایت این شیرینی خوشمزه را به همراه چای سرو می کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x