جراحی بینی(رینوپلاستی)

جراحی بینی:

عمل بینی به عنوان یکی از 5 عمل جراحی زیبایی موجود محبوبیت زیادی دارد و این محبوبیت همچنان در حال افزایش است. بینی مشخص‌ترین ویژگی صورت است و حتی یک تغییر جزئی در اندازه یا شکل آن میتواند ظاهر فرد را به شدت تغییر می‌دهد. هدف از جراحی زیبایی بینی ایجاد هماهنگی با سایر اجزای صورت است.

رینوپلاستی یا جراحی بینی میتواند به تغییر شکل داخلی بینی کمک کند تا فرد بتواند راحت‌تر نفس بکشد و شامل بازسازی و شکل دادن به استخوان و غضروف برای بهبود ظاهر یا عملکرد بینی است. افراد به دلایل مختلف تمایل به جراحی بینی دارند. برخی در تنفس از طریق بینی مشکل دارند برخی دیگر آسیب تروماتیک در صورت دارند و می‌خواهند عدم تقارن حاصل را اصلاح کنند.

بسیاری از بیماران جراحی زیبایی بینی را صرفا می خواهند با تغییر اندازه یا شکل ظاهر خود بهبود بخشند تا هماهنگی بیشتری در اجزای صورت خود ایجاد کنند.

قبل از جراحی مشاوره برای عمل، صورت می‌گیرد و جراح سوالاتی در مورد نوع پوست، پیشینه قومیتی، سن ( تنها در صورتی افراد زیر 15 سال می توانند عمل کنند که مشکلات تنفسی داشته باشند)، سابقه جراحی یا ترومای قلبی، سابقه انسداد بینی یا مشکلات تنفسی می‌پرسد.

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی

عمل بینی میتواند در مرکز جراحی مستقر در مطب جراح، یک مرکز جراحی سرپایی و یا در یک بیمارستان انجام شود.

صرف نظر از نوع عمل، جراح با استفاده از بیهوشی عمومی باعث خواب عمیق در بین جراحی می‌شود در حالیکه ترکیبی از داروهای آرام‌بخش خفیف و بی‌حسی موضعی به بیمار اجازه می‌دهد در طول عمل آرام و بدون درد بماند.

هنگامیکه فرد تحت بیهوشی قرار دارد جراح ممکن است برش اولیه‌ای را در قسمت زیرین بینی ایجاد کند و سپس پوست را حرکت دهد تا به استخوان و غضروف زیرین دسترسی پیدا کند. جراح ممکن است از چاقوی جراحی برای برداشتن غضروف اضافی و ابزار ظریفی به نام استئوتوم برای شکل دادن به استخوان استفاده کند. در حین جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر بینی جراح ممکن است با جراحی مشکلات موجود در راه هوایی بینی را برای بهبود تنفس از طریق بینی برطرف کند.

جراحی زیبایی بینی

چند نمونه از این روش‌ها عبارتند از:

  1. سیتوپلاستی بینی برای صاف کردن سپتوم بینی منحرف شده ( به دیواره داخلی که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند سپتوم می‌گویند).
  2. کاهش شاخک تحتانی برای رسیدگی به ساختارهای استخوانی پوشیده از غشاء در داخل بینی که ممکن است به دلیل آلرژی یا مشکل سینوسی بزرگ شوند.
  3. ترمیم دریچه بینی برای تقویت یا بزرگ شدن قسمت هایی که به صورت غیرعادی در بینی باریک هستند.
  4. پیوند غضروف برای تقویت و حمایت از بینی در حین جراحی زیبایی بینی یا جراحی راه هوایی بینی بیشتر این غضروف‌ها از تیغه بینی (در داخل بینی) یا در جراحی‌های پیچیده‌تر از پشت گوش یا از دیواره قفسه سینه (غضروف دنده) گرفته‌شود.

بعد از جراحی:

بلافاصله بعد از جراحی جراح اغلب یک آتل کوچک روی بینی قرار می‌دهد تا از آن محافظت کند و ساختار جدید را ثابت نگه‌دارد. آتل حداقل باید 5 روز روی بینی بماند. اگر جراح پس از جراحی پانسمان‌های جاذب را داخل بینی بیمار قرار داده‌باشد یک یا دو روز بعد آن را بیرون می‌آورد
جراح معمولا از بخیه‌های قابل جذب در داخل بینی استفاده می‌کند که به مرور زمان حل می‌شوند و نیازی به کشیده شدن ندارند. اگر پزشک بخیه‌های خارجی زده باشد این بخیه‌ها ممکن است یک هفته یا بیشتر پس از جراحی برداشته شوند.

آنچه اکثر بیماران میتوانند انتظار داشته‌باشند:

  1.  تورم بینی که ممکن است تا چندهفته ادامه داشته باشد و یا حتی یکسال طول بکشد تا تمام تورم‌های اطراف بینی برطرف شود. اما اکثر بیماران در عرض چند هفته بهبودی را در ظاهر خود احساس می‌کنند درد و یا ناراحتی را می‌توان با کمپرس سرد تسکین داد.
  2. تورم و پف صورت که در روز اول پس از جراحی آشکارتر است. کبودی یا تورم جزئی در اطراف چشم شایع است و اکثرا می‌توانند پس از یک هفته به محل کار یا دانشگاه باز گردند.

رعایت دقیق دستورالعمل‌ها پس از جراحی بسیار مهم است به ویژه:

  1. تا 2 یا حتی 3 هفته پس از جراحی از دمیدن بینی خودداری کنید.
  2. از آفتاب دوری کنید.
  3. از فعالیت‌های بدنی اجتناب کنید و خطر هرگونه آسیب را به حداقل برسانید.

در صورت بروز هرگونه مشکل یا تغییر غیرمنتظره فورا تیم جراحی را خبر کنید از جمله:

  • تب بیش از حد
  • خونریزی بیش از حد
  • درد کنترل نشده
  • بثورات پوستی
  • اختلال بینایی و یا هرگونه علائم غیرمعمول دیگر

اهداف زیبایی در رینوپلاستی:

تروما، پیری و یا ژنتیک می‌تواند باعث ایجاد قوز، برآمدگی یا فرورفتگی در پل بینی شودُ به عنوان مثال، فردی که دچار شکستگی بینی شده‌است ممکن است متوجه شود که بینی‌اش کج به نظر می‌رسد. برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ایجاد پل‌های بینی بیش از حد برآمده هستند و به اصطلاح دارای بینی عقابی می‌باشند.

  • کاهش عرض پایه آلار:

بسیاری از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به یک پایه آلار (پایه سوراخ بینی) گسترده هستند که ظاهر بینی بیش از حد بزرگ به فرد می‌بخشد که می‌تواند بینی را برجسته‌تر از حد دلخواه کند. با نزدیک کردن غضروف و بافت به هم و ایجاد تعادل بهتر در صورت میتوان از رینوپلاستی برای کاهش قاعده آلار استفاده کرد.

  • نازک کردن پل بینی:

بزرگی بینی ممکن است به علت پهن بودن پل بینی باشد که باعث می‌شود بینی بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد. متخصص رینوپلاستی می‌تواند با نزدیک‌تر کردن استخوان‌ها به هم و بالا بردن آن به مقدار کم برای عمق بخشیدن به صورت، عرض پل بینی را کاهش دهد.

  • تغییر شکل یا کانتورینگ بینی:

نوک بینی یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های بینی است و به راحتی و با جراحی زیبایی بینی قابل تغییر است. میتوان قسمتی از غضروف و بافت را برداشت و یا با شکل دادن به نوک بینی به گونه‌ای آن را درآورد که بقیه قسمت‌های بینی را تکمیل کند.

  • تغییر شکل سوراخ‌های بینی:

بسیاری از بیماران با مشکل سوراخ شدن یا گشاد شدن سوراخ‌های بینی مواجه هستند. برخی افراد نیز متوجه می‌شوند که سوراخ‌های بینی آنها نامتقارن است. رینوپلاستی میتواند با برداشتن غضروف‌ها و بافت‌ها یا با جابه‌جایی ساده آن شکل و اندازه سوراخ‌های بینی شما را کاهش دهد. این کار معمولا با تغییر شکل نوک بینی انجام می‌شود.

 جراحی زیبایی بینی

خطر‌ها:

مانند هر عمل جراحی بزرگ، جراحی بینی با خطراتی مانند خطرات زیر مواجه است:

  • خونریزی،
  • عفونت،
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی.

سایر خطرات احتمالی مخصوص رینوپلاستی عبارتند از:

  • مشکل در تنفس از طریق بینی،
  • بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی،
  • احتمال ناهمواری بینی،
  • درد،
  • تغییر رنگ و یا تورم که ممکن است ادامه‌دار باشد،
  • جای زخم، سوراخ شدن سپتوم و نیاز به جراحی اضافی.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x