حقایق عجیبی درباره مصر قدیم

 

شاید فیلم های زیادی درباره مومیایی ها و فرعون های مصر دیده باشید اما خیلی چیزهای دیگر هست که درباره این تمدن چند هزار ساله نمی دانید.

واقعیات عجیبی که درباره مصر قدیم نمی دانستید

وقتی درباره مصر فکر می کنیم ناخودآگاه یاد اهرام و فرعون های مصر می افتیم. شاید فیلم های زیادی درباره مومیایی ها و فرعون های مصر دیده باشید اما خیلی چیزهای دیگر هست که درباره این تمدن چند هزار ساله نمی دانید. در ادامه با حقایق عجیبی درباره مصر قدیم آشنا شوید.

 

مصریان قدیم از حشرات برای درست کردن رژلب استفاده می کردند

اسید کارمینیک قرمز از حشره ای به نام قرمز دانه (cochineal) استخراج می شود که در مصر از آن ها به عنوان مواد آرایشی استفاده می شده است. اما زنان امروزی برای تولید لوازم آرایشی نیازی به جوشاندن این حشرات ندارند.

 

فرعون ها برای دور کردن حشرات از برده ها به عنوان طعمه استفاده می کردند

مصریان قدیم بیش از حد مورد آزار و اذیت مگس ها و حشرات بودند. امروزه از وسیله های زیادی مثل حشره کش و کرم برای از بین بردن و دور کردن حشرات استفاده می کنیم اما در گذشته فرعون ها از برده های خود برای این کار استفاده می کردند. آن ها برای رها شدن از حشرات برده ها را به عنوان دام برای حشرات و مگس ها با عسل می پوشانیدند.

 

آن ها مقبره ها را مثل خانه درست می کردند و برای مرده ها غذا می بردند

مصریان توجه زیادی به دنیای پس از مرگ مرده ها نشان می دادند. آن ها معتقد بودند که مرده ها پس از مرگ هم زندگی می کنند و به همه چیزهایی که در دنیای قبل از مرگ داشتند نیاز دارند. بنابراین همه چیز داخل مقبره ها قرار می دادند از لوازم آرایشی، ظرف و ظروف، غذا و نوشیدنی گرفته تا برده ها و حیوانات خانگی.

 

فرعون ها از اضافه وزن رنج می بردند

در بیشتر عکس های مصر قدیم مردم مصر اندام متناسبی دارند اما دانشمندان در تحلیل های تصاویر اشعه ایکس که از مومیایی ها داشته اند به این نتیجه رسیده اند که این عکس ها واقعیت ندارند. مصریان ثروتمند مخصوصا فرعونیان اضافه وزن داشته و از سلامت کاملی برخوردار نبودند. غذاهای مضر سرشار از کربوهیدرات و روغن های اشباع شده و نوشیدنی های الکی باعث چاقی و مشکلات سلامتی آن ها بوده است.

 

متخصصان پروکتولوژیست متقاضیان زیادی داشتند

متخصصان زیادی در مصر وجود داشتند از جمله جراح، دندانپزشک، چشم پزشک. اما متخصصان پروکتولوژیست در میان پزشکان معروف تر بودند. این واقعیت عجیبی نیست زیرا فرعون ها و مردم ثروتمند مصر زمان زیادی را صرف خوردن غذا و نوشیدنی می کردند به همین دلیل نیاز شدیدی به تنقیه داشتند. بعضی از پروکتولوژیست ها دندانپزشک نیز بودند.

 

مردها لوازم آرایشی استفاده می کردند

در مصر قدیم هم زنان و هم مردان لوازم آرایشی استفاده می کردند. آن ها ۳ دلیل برای این کار داشتند. اول این که لوازم آرایشی از پوست آن ها در مقابل آفتاب محافظت می کرد. دوم این که معتقد بودند خدایان Ra و Horus با کسانی که آرایش می کنند مهربان هستند و سوم این که لوازم آرایشی جنبه درمانی نیز داشت.

 

کودکان تا نوجوانی لباس نمی پوشیدند

بچه ها در مصر نه لباس می پوشیدند نه کفش و والدینشان آن ها را برای پیشگیری از شپش کچل می کردند. آن ها فقط از دستبند، گردنبند و پابند استفاده می کردند.

 

حکم مجرم را یک مجسمه تعیین می کرد

در مصر قدیم افراد مذهبی در امور قضایی مداخله می کردند. وقتی برای قاضی تعیین حکم مجرم سخت می شد مجسمه خدا به آن ها کمک می کرد. به طوری که حکم دو نفر را در مقابل مجسمه قرار می دادند و مجسمه به سمت یکی از آن ها چرخانده می شد و سرنوشت فرد متهم را تعیین می کرد. در واقع کاهنان برای رشوه گرفتن این کار را انجام می دادند.

 

مصریان قدیم از حشرات در امان نبودند

حشرات مختلفی از جمله مگس، شپش، کک، پشه و ملخ زندگی مصریان را حتی بیشتر از حیوانات سخت کرده بودند. آن ها با روغن ها و داروهای مختلفی سعی کردند از شر این حشرات خلاص شوند اما نتوانستند راه چاره ای بیابند. تعداد زیاد حشرات گیاهان زیادی را از بین برده و باعث شد انسان های زیادی از کمبود غذا جان خود را از دست بدهند.

 

کوتوله ها دارای امتیازات ویژه ای بودند

در مصر قدیم کوتوله بودن هدیه ای از جانب خداوند به حساب می آمد بنابراین کوتوله ها از امتیازات ویژه ای برخوردار بودند. آن ها جایگاه ویژه ای داشتند و فقط برای خانواده های سلطنتی کار می کردند.

 

منبع:بدونیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x