تفاوت دانه چیا و کینوا

تفاوت دانه چیا و کینوا

در سال‌های اخیر به خصوص در میان افرادی که میل به لاغری دارند و در پی تغییر در سبک زندگی خود هستند، دانه چیا و کینوا هر دو بسیار پرطرفدار شده‌اند؛ چرا که محتوای پروتئینی بسیار بالایی دارند. همچنین فیبر بالا در این دو ماده غذایی موجب شده تا در افزایش احساس سیری موثر واقع شوند و در نتیجه در روند لاغری تاثیر مثبت بر جای گذارند. اگر می‌خواهید تفاوت دانه چیا و کینوا را به خوبی بدانید تا مطمئن شوید که کدامیک برایتان مناسب است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دانه چیا چیست؟

دانه چیا از یک گیاه گلدار بومی مکزیک و گواتمالا به نام Salvia hispanica حاصل می‌شود. گیاه چیا به دلیل استفاده از دانه آن کاشته می‌شود. دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند و قطری در حدود ۱ میلی‌متر دارند. این دانه‌ها می‌توانند تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کنند. دانه چیا غنی از امگا ۳ و دیگر مواد مغذی بوده و به راحتی می‌توان آن را به مواد غذایی افزوده و مورد استفاده قرار داد.

تفاوت دانه چیا و کینوا

کینوا چیست؟

پیش از آنکه به تفاوت دانه چیا و کینوا بپردازیم باید بدانیم که کینوا چیست؟  Quinoa دانه‌ای است که به عنوان شبه غلات از آن یاد می‌کنند. این دانه بومی آمریکایی جنوبی است اما هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان کشت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کینوا بدون گلوتن بوده و سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

 تفاوت دانه چیا و کینوا

فرق دانه چیا و کینوا

عمده‌ترین تفاوت دانه چیا و کینوا در موارد زیر خلاصه می‌شود:

کالری دانه چیا از کینوا بیشتر است

در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا ۴۸۶ کالری و در هر ۱۰۰ گرم کینوا ۱۲۰ کالری وجود دارد. پس به راحتی می‌توان متوجه شد که کینوا حاوی مقدار کالری کمتری بوده و اگر فردی به دنبال لاغری است، بهتر است کینوا را ترجیح دهد. چیا و کینوا هر دو در کاهش اشتها تاثیر دارند و در کنار مصرف قرص چربی سوز، داشتن رژیم لاغری و انجام تمرینات ورزشی نتیجه بسیار مطلوبی در لاغر شدن خواهند داشت. اما کینوا به دلیل کالری کمتر ممکن است گزینه ایده‌آل‌تری باشد. کالری دانه چیا بیشتر به چربی و کالری دانه کینوا بیشتر به کربوهیدرات‌ مربوط می‌شود.

تفاوت دانه چیا و کینوا از لحاظ ارزش غذایی

تفاوت دانه چیا و کینوا از لحاظ اطلاعات تغذیه‌ای به شرح زیر است:

کالری دانه چیا ۳۰۵ درصد کالری بیشتری نسبت به کینوا دارد.
کربوهیدرات کینوا ۵۲ کربوهیدرات بیشتری نسبت به دانه چیا دارد.
چربی چیا ۴۰۹% چربی بیشتری نسبت به کینوا دارد.
فیبر چیا ۳۹۱% فیبر بیشتری نسبت به کینوا دارد.
پروتئین چیا ۱۷% از کینوا بیشتر پروتئین دارد.

تفاوت دانه چیا و کینوا از لحاظ مقدار ویتامین‌ها

در این جدول مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم دانه چیا و کینوا با هم مقایسه شده‌اند:

در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا کینوا
کالری ۴۸۶ ۱۲۰
کربوهیدرات ۴۲.۱۲ گرم ۶۴.۱۶ گرم
چربی ۳۰.۷۴ گرم ۶.۰۷ گرم
فیبر ۳۰.۴ گرم ۷ گرم
پروتئین ۱۶.۵۴ گرم ۱۴.۱۲ گرم
کلسیم ۶۳۱ میلی گرم ۴۷ میلی گرم
آهن ۷.۷۲ میلی گرم ۴.۵۷ میلی گرم
منیزیم ۳۳۵ میلی‌گرم ۱۹۷ میلی‌گرم
فسفر ۸۶۰ میلی‌گرم ۴۵۷ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۰۷ میلی‌گرم ۵۶۳ میلی‌گرم
سدیم ۱۶ میلی‌گرم ۵ میلی‌گرم
زینک ۴.۵۸ میلی‌گرم ۳.۱ میلی‌گرم
ویتامین B1 (تیامین) ۰.۶۲ میلی‌گرم ۰.۳۶ میلی‌گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ۰.۱۷ میلی‌گرم ۰.۳۱۸ میلی‌گرم
ویتامین B3 (نیاسین) ۸.۸۳ میلی‌گرم ۱.۵۲ میلی‌گرم
ویتامین B9 (فولیک اسید) ۴۹ میلی‌گرم ۱۸۴ میلی‌گرم
ویتامین E ۰.۵ میلی‌گرم ۲.۴۴ میلی‌گرم

دانه چیا از کینوا پروتئین بیشتری دارد

یک تفاوت دانه چیا و کینوا این است که دانه چیا حاوی مقدار پروتئین بیشتری است. در هر ۱۰۰ گرم کینوا ۱۴.۱۲ گرم و در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا ۱۶.۵۴ گرم پروتئین وجود دارد. به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که چیا ۱۷ درصد پروتئین بیشتری را شامل می‌شود.

دانه چیا از کینوا کربوهیدرات کمتری دارد

کینوا کربوهیدرات بیشتری نسبت به دانه چیا دارد و یک تفاوت دانه چیا و کینوا همین مورد است. در هر ۱۰۰ گرم کینوا و دانه چیا به ترتیب ۶۴.۱۶ و ۴۲.۱۲ گرم کربوهیدرات وجود دارد. این مقدار تفاوت در کربوهیدرات حدود ۵۲ درصد است. دانه چیا برای لاغری گزینه بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

کینوا نسبت به دانه چیا چربی کمتری دارد

تفاوت دانه چیا و کینوا در مقدار چربی موجود در آنها است. در هر ۱۰۰ گرم کینوا ۶.۰۷ گرم چربی و در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا ۳۰.۷۴ گرم چربی وجود دارد. این اختلاف چیزی حدود ۴۰۶% است. همان طور که می‌بینید، کینوا برای لاغری بسیار مطلوب به نظر می‌سد.

چربی اشباع شده که برای بدن انسان بسیار مضر است، در کینوا ۱۳.۴ درصد کمتر از دانه چیا است. از لحاظ چربی‌های ترانس باید بگوییم که هم دانه چیا و هم کینوآ مقدار چربی ترانس اندکی را شامل می‌شوند. دانه چیا در هر ۱۰۰ گرم ۰.۱۴ گرم چربی ترانس دارد اما این مقدار در کینوا حتی کمتر است.

تفاوت دانه چیا و کینوا از لحاظ مقدار امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به چندین دسته تقسیم می‌شوند که آلفا لینولنیک اسید (ALA) و DHA دو مورد از آنها هستند. دانه چیا نسبت به کینوا ALA بیشتری دارد اما مقدار DHA در کینوا از دانه Chia بیشتر است.

 تفاوت دانه چیا و کینوا

دانه چیا برای لاغری بهتر است یا کینوا؟

همان طور که با مطالعه تفاوت دانه چیا و کینوا حتما متوجه شده‌اید هم دانه چیا و هم quinoa گزینه‌های بسیار مطلوبی برای کمک به کاهش وزن هستند. دانه چیا را می‌توان به صورت خام مورد استفاده قرار داد اما کینوا باید پخته شود که البته پخت آن مدت زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد. با در نظر گرفتن جداول بالا این شما هستید که تصمیم بگیرید از چیا استفاده کنید یا کینوا؟ توصیه ما به شما این است که از هر دوی این ماده‌های غذایی در رژیم غذایی خود بهره بگیرید؛ گاهی از کینوا و گاهی از چیا زیرا هر کدام خاصیت‌های مربوط به خود را دارند.

قیمت دانه چیا بیشتر است یا کینوا؟

با سرچی ساده در گوگل متوجه می‌شوید که تفاوت دانه چیا و کینوا را در اختلاف قیمت میان آنها نمی‌توان دانست. زیرا ۱ کیلوگرم دانه چیا تقریبا قیمتی همره با ۱ کیلوگرم کینوا دارد. هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری در بسیاری از فروشگاه‌ها می‌توانید دانه چیا و کینوا را پیدا کرده و خریداری نمایید.

کلام پایانی

در این مقاله از مجله اقیانوس به بررسی تفاوت دانه چیا و کینوا پرداختیم. این دو ماده غذایی ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی داشته و از آنجایی که غنی از پروتئین گیاهی هستند، برای گیاه‌خواران و وگان‌ها مطلوب به شمار می‌آیند. کینوا و چیا همچنین مقدار فیبر بالایی داشته و در به تاخیر انداختن احساس گرسنگی موثر هستند. از این رو با هدف لاغری می‌توان به سراغ آنها رفت.

با این حال دقت کنید که کاهش وزن زمانی صورت می‌گیرد که در کنار رژیم غذایی، ورزش را هم فراموش نکنید. تا زمانی که کالری سوزی در بدن شما افزایش نیابد، لاغری اتفاق نخواهد افتاد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x