پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

کمبود این ویتامین باعث ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشه

پشت سر هم سرما می‌خورید و مدام حس می‌کنید که ضعیف‌تر شده‌اید؟ چاره کار شما در این مقاله گنجانده شده است. شاید کمبود ویتامین دارید و خود بی‌اطلاع هستید.

کمبود این ویتامین باعث ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشه

چرا بعضی از افراد مدام سرما می‌خورند؟ در حالی که زمستان می‌آید و می‌رود اما برخی دیگر اصلا حتی یکبار هم به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا نمی‌شوند؟ می‌دانیم که برخی از گروه‌های سنی بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی هستند؛ مثل کودکان، سالمندان و زنان باردار. همچنین کارکنان مراکز درمانی نیز مدام در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی هستند. اما اگر شما در هیچ یک از این گروه‌ها قرار نمی‌گیرید؛ پس چرا مدام سرما می‌خورید؟ یک احتمال بسیار قوی این است که شاید با کمبود بعضی از ویتامین‌ها مواجه باشید. بین کمبود ویتامین و سرماخوردگی ارتباط مستقیم وجود دارد.

کمبود ویتامین D و افزایش احتمال سرماخوردگی

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین D به سیستم ایمنی بدن در دفع بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی کمک می‌کند. ویتامین دی مهم‌ترین نقش خود را در تقویت استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم در بدن انسان ایفا می‌کند. اما نقش قابل توجه آن در بهبود سیستم ایمنی بدن را نمی‌توان نادیده گرفت.

متاسفانه ویتامین دی به طور طبیعی در غذاهای اندکی وجود دارد. بهترین راه تامین ویتامین D برای بدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اما آیا شما به مقدار کافی در ساعاتی که نور خورشید بیشترین تابش و گرما را دارد، خود را در معرض نور خورشید قرار می‌دهید؟ آمار نشان می‌دهد که حدود 80 تا 90 درصد از مردم کشور ما به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. پس اصلا بعید نیست که سرماخوردگی مکرر شما هم ریشه در کمبود ویتامین D3 داشته باشد. آیا از قرص ویتامین دی استفاده می‌کنید؟

کمبود این ویتامین باعث ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشه

تاثیر کمبود ویتامین B12 روی سرماخوردگی

گفتیم که بین کمبود ویتامین و سرماخوردگی ارتباطی مستقیم وجود دارد. هر فردی که تغذیه سالم ندارد، ممکن است به کمبود ویتامین B12 مبتلا باشد. ویتامین ب12 به بدن شما کمک می‌کند تا DNA یعنی بلوک اولیه ساختمان سلول را بسازد. بدن انسان قادر به ساخت ویتامین B12 نیست. این ویتامین باید از طریق مصرف گوشت، لبنیات و مواد غذایی همچون تخم مرغ برای بدن تامین شود.

افرادی که در سیستم گوارش خود مشکل جذب دارند بیش از سایرین در معرض خطر کمبود ویتامین ب12 قرار می‌گیرند. در سیستم گوارش، سلول‌هایی وجود دارند که ویتامین‌ها را جذب می‌کنند. اگر بدن شما به دلیل برخی بیماری‌ها، آنتی بادی‌هایی علیه این سلول‌ها داشته و به آنها آسیب برساند، پس احتمال کمبود ویتامین ب12 بسیار زیاد است. التهاب پوشش معده و کمبود اسید کلریدریک در معده که برای جذب ویتامین B12 مورد نیاز است، می‌تواند سطح این ویتامین را در بدن کاهش دهد.

جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که عمل جراحی بای پس معده انجام داده‌اند در جذب ویتامین ب12 مشکل دارند. همچنین یک وضعیت نادر پزشکی وجود دارد که در آن معده توانایی ساخت پروتئین مهمی به نام فاکتور داخلی را ندارد. در این صورت بدن، در جذب ویتامین B12 دچار اختلال شده و سطوح پایین این ویتامین منجر به نوعی کم‌خونی خطرناک می‌شود. وقتی شما با کمبود ویتامین ب12 مواجه هستید، سیستم ایمنی بدن، توانایی انجام عملکرد صحیح خود را نداشته و در نتیجه احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری‌های ویروسی مثل کرونا افزایش خواهد یافت.

کمبود این ویتامین باعث ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشه

کمبود آهن و سرماخوردگی

کم خونی فقر آهن شما را در برابر ابتلا به بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌کند. بسیاری از افراد کم‌خونی خفیف خود را جدی نمی‌گیرند و می‌گویند تعداد هموگلوبین آنها سال‌ها در حدود ۱۰ گرم در دسی‌لیتر بوده و هیچ اتفاق بدی برای آنها رخ نداده است. همچنین برخی دیگر از افراد به تالاسمی مینور مبتلا هستند و حتی خود از آن اطلاع ندارند.

به جز ماده معدنی آهن، ویتامین B9 یا اسید فولیک نیز در ایجاد کم خونی نقش دارد و به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. برای مبتلایان به تالاسمی مینور اغلب قرص اسید فولیک تجویز می‌شود. همچنین اگر کم خونی به کمبود ماده معدنی آهن مرتبط باشد، باید قرص آهن مورد استفاده قرار گیرد. کمبود اسید فولیک و آهن منجر به بروز کم‌خونی شده و ضعف سیستم ایمنی و سرماخوردگی‌های مکرر را به دنبال دارد.

جدول مقدار نیاز روزانه به ویتامین D، B12 و آهن

در مطالعه جدول زیر می‌توانید متوجه شوید که روزانه به چه مقدار ویتامین دی، ب۱۲ و آهن نیاز دارید:

سن ویتامین D ویتامین B12 آهن
از بدو تولد تا ۶ ماهگی 400 IU ۰.۴ میکروگرم ۰.۲۷ میلی‌گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی 400 IU ۰.۵ میکروگرم ۱۱ میلی‌گرم
۱ تا ۳ سالگی 600 IU ۰.۹ میکروگرم ۷ میلی‌گرم
۴ تا ۸ سالگی 600 IU ۱.۲ میکروگرم ۱۰ میلی‌گرم
۹ تا ۱۳ سالگی 600 IU ۱.۸ میکروگرم ۸ میلی‌گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی 600 IU ۲.۴ میکروگرم پسران:۱۱ میلی‌گرم

 

دختران: ۱۵ میلی‌گرم

۱۹ تا ۵۰ سالگی 600 IU ۲.۴ میکروگرم مردان: ۸ میلی‌گرم

 

زنان: ۱۸ میلی‌گرم

۵۱ سالگی به بعد 600 IU

 

* بعد از 70 سالگی: 800 IU

۲.۴ میکروگرم ۸ میلی‌گرم

مقادیر ذکر شده در این جدول حداقل مقدار نیاز شما به مواد مغذی است که از آنها نام بردیم. اگر کمبود مواد مغذی ذکر شده را دارید، برای جبران این کمبود از مکمل‌های غذایی حاوی آنها استفاده کنید. البته در مورد مقدار مصرف خود حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

کلام پایانی در مورد کمبود ویتامین و سرماخوردگی

در این مطلب از سایت اقیانوس در مورد ارتباط کمبود ویتامین و سرماخوردگی با شما صحبت کردیم. گفتیم که کمبود ویتامین‌های دی، ب۱۲ و ماده معدنی آهن احتمالا خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می‌دهد. اما دقت داشته باشید که این سخن به این معنا نیست که دیگر ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی نقش ندارند. در واقع هیچ نوع کمبود ویتامینی در بدن شما نباید وجود داشته باشد تا عملکرد سیستم ایمنی به خوبی صورت گیرد. اگر سوالی در ذهنتان مانده است، حتما برای ما کامنت بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x