فلج بلز و درمان قطعی آن

ایا می دانید فلج بلز چیست و چگونه روی می دهد؟ این سوال معمولا برای افرادی که با مشکل فلج بل یا بلز مواجه می شوند، رخ می دهد. از این رو به دنبال راهکاری برای درمان این بیماری هستند. روش های مناسبی برای درمان این مشکل وجود دارد که برخی از آن ها ساده است و می توان در منزل انجام داد؛ از جمله ماساژ صورت، ورزش صورت و … . در برخی از افراد این بیماری موقتی می باشد و پس از گذشت شش ماه درمان می شود. همچنین در تعداد کمی از افراد علائم فلج بلز یا همان فلج اعصاب صورت ایجاد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و راه های درمان، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

فلج بلز چیست؟

فلج بل یا بلز زمانی اتفاق می افتد که عصب صورت که عضلات صورت را کنترل می کند، عملکرد خود را به طور کامل متوقف کرده یا ضعیف شود. البته باید بگوییم دلایل زیادی وجود دارد که منجر به فلج شدن صورت می شود. در این حالت، عصب های کنترل کننده صورت فشرده و متورم می شوند و در نتیجه یک طرف صورت افتاده یا سفت می شود. این بیماری ممکن است به طور ناگهانی یا طی یک الی دو روز ایجاد شود. ممکن است فرد پس از یک سرماخوردگی یا عفونت چشم یا گوش، علائم فلج بلز را به طور ناگهانی تجربه نماید.

اما از جمله شایع ترین آن ها فلج بل، سکته مغزی، جراحی قبلی مغز، عفونت، ضربه یا تومور های مغزی و … خواهد بود. زمانی که عضلات صورت در اطراف چشم ضعیف یا فلج می شود، ممکن است سلامت چشم به خطر بیفتد. در اکثر موارد، فلج بل به طور موقتی ایجاد می شود و علائمی که بروز پیدا کرده است پس از گذشت چند هفته رفع می شود. برای آن که بدانیم فلج بلز چگونه رخ می دهد لازم است در مورد علائم آن اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

فلج بل

مهم ترین نشانه ها و علائم فلج بل

در صورتی که هر یک از علائم فلج بل را داشتید، حتما باید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. این علائم ممکن است مشابه تومور یا سکته مغزی باشد، در نتیجه به هیچ عنوان نباید خودتان آن را تشخیص دهید. اغلب نشانه ها و علل فلج شدن صورت به طور ناگهانی رخ می دهند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بروز افتادگی صورت و ایجاد مشکل در حالت های مختلف صورت، همچون بستن چشم یا لبخند زدن
  • شروع روند سریع  و ضعیف افتادگی در صورت تا فلج کامل، طی چند ساعت تا چند روز
  • ایجاد درد در اطراف فک، گوش یا پشت گوش و در محل آسیب دیده
  • خشکی دهان
  • افزایش حساسیت به صدا در محل آسیب دیده
  • از دست دادن ذائقه
  • احساس سردرد
  • افتادگی گوشه لب
  • تغییر در میزان اشک و بزاق تولیدی
  • کاهش قدرت چشایی

در صورت بروز هر یک از این نشانه ها به صورت غیر طبیعی، آن لازم است که سریعا نزد یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید و برای درمان آن اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که در برخی مواقع نادر، ممکن است این بیماری بر روی دو طرف اعصاب صورت نیز اثر بگذارد.

فلج صورت چگونه روی می دهد؟

علت اصلی فلج بلز یا فلج صورت ناشناخته می باشد، اما بسیاری از پزشکان بر این عقیده هستند که وجود التهاب در اطراف عصب صورت و عفونت های ویروسی، می تواند منجر به بروز بیماری فلج بل شود. این عصب می تواند به صورت جزئی یا کامل، تمام عملکرد خود را از دست دهد و تا زمانی که التهاب بر روی صورت وجود دارد نیز برطرف نشود.

پس اگر بخواهیم بدانیم فلج شدن صورت چگونه رخ می دهد، لازم است به عملکرد عصب صورت دقت کنیم. زیرا اگر فعالیت عصب متوقف شود، تمامی عضلاتی که به آن متصل هستند نیز فعالیت خود را متوقف می کنند. به طور دقیق نمی توانیم علت بروز این مشکل را تشخیص دهیم اما معمولا این بیماری به دلیل عفونت های ویروسی بر روی چهره ایجاد می شود.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، ویروس آبله مرغان یکی از ویروس های حساسی است که منجر به بروز فلج بلز می شود. می دانیم که بیشتر انسان ها در دوران کودکی خود به بیماری آبله دچار می شوند.

این ویروس در ریشه های عصب صورت باقی می ماند و هیچ خطری ندارد. از جمله باکتری ها یا ویروس هایی که می توانند در ایجاد فلج بلز موثر باشند عبارتند از: ویروس HIV، ویروس هرپس سیمپلکس، بیماری سارکوئیدوز، اوریون، سرخجه، بیماری های تنفسی، ویروس آنفولانزا نوع B و …

اما فلج شدن صورت نیاز به تحریک شدن دارد. ممکن است پس از چند ماه یا چند سال اتفاقی رخ دهد که باعث شروع فرآیند فلج بل شود. این بیماری بیشتر در خانم های باردار و افراد دیابتی شایع است.

تشخیص بیماری فلج بلز

برای تشخیص بیماری فلج بلز، پزشک معاینات بالینی از بیمار انجام می دهد. به صورتی که پزشک از بیمار می خواهد اخم کند، ابروهای خود را بالا ببرد، چشم ها را ببندد، دندان هایش را نشان دهد و … بیمار مبتلا به فلج بلز توانایی برای حرکت دادن عضلات آسیب دیده صورت را نخواهد داشت. همچنین از کج شدن صورت نیز می توان پی به این آسیب برد. از جمله روش هایی که توسط آن ها می توان فلج بلز را تشخیص داد عبارت است از:

  • نوار عصب و عضله
  • آزمایشات خون
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • الکترومیوگرافی EMG

روش های درمانی فلج صورت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید می توان این بیماری را با روش های ساده و با استفاده از برخی داروهای خاص نیز درمان نمود. تنها کافی است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا ایشان برای شما بهترین روش درمان را پیشنهاد کند. باید توجه داشته باشید که بارداری، عفونت ریه، سابقه خانوادگی بیماری، دیابت و … می تواند خطر ابتلا به فلج بلز را افزایش دهد. پس تشخیص و درمان به موقع این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله این روش ها، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مصرف داروهای ضد ویروس

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، عفونت های ویروسی می تواند یکی از علل بروز این بیماری باشد. پس خوردن داروهای ضد ویروس نیز می تواند به راحتی از پیشروی و بروز فلج بل جلوگیری نماید.

این داروها از تکثیر شدن ویروس در بدن جلوگیری کرده و به درمان بیماری فلج صورت کمک می کنند. البته اگر در کنار داروهای ضد ویروس، داروهای استروئید هم مصرف شود نتیجه درمان این بیماری بهتر خواهد شد.

مصرف استروئید

استفاده یک دوره مصرف استروئید به مدت 10 روز، می تواند یک روش ساده برای درمان فلج بل به شمار آید. این که این بیماری چگونه بروز کند، چندان در مصرف این نوع داروها تاثیرگذار نخواهد بود. زیرا علت بروز آن فرقی نمی کند. تنها می توان با این روش به راحتی بیماری را درمان کرد.

قرص های استروئید، التهاب را بر روی صورت کاهش داده و کمک می کند که بیمار فلج بل صورت خود را درمان کند. اگر این داروها طی یک دوره کامل استفاده شود، می تواند منجر به نتیجه بهتری گردد. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که ممکن است  مصرف این دارو در کودکانی که به بیماری فلج بلز مبتلا شده اند، چندان تاثیرگذار نباشد.

محافظت کردن از چشم

خشکی چشم یکی از دلایل خاصی است که می توانیم در مورد فلج صورت به آن اشاره نماییم. پس زمانی که شخص بتواند رطوبت چشم خود را حفظ کند، می تواند به درمان این بیماری نیز کمک کند.

برای این کار می توان از روش های مختلفی به شرح زیر استفاده نمود.

  • استفاده از پمادهای چشمی در طول شب
  • استفاده از از قطره چشم مصنوعی در طول روز برای مرطوب کردن چشم
  • استفاده از عینک و پد برای محافظت از چشم

تمامی این روش ها به درمان بیماری فلج بلز کمک می کند.

البته روش های دیگری برای درمان این بیماری وجود دارد که اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، می توانیم در لیست زیر خلاصه نماییم.

  • فیزیوتراپی
  • طب سوزنی
  • گرمادرمانی
  • تحریک الکتریکی
  • پیلاتس بالینی
  • و …
  • فلج بل

نکات مراقبتی بیماران فلج بلز

بیماران مبتلا به فلج بلز اگر تحت مراقبت قرار گیرند با سریع تر بهبود می یابند. از همین رو می توان با استفاده از چند تکنیک آرامش بخش، به راحتی مشکلات ناشی از این بیماری را برای آن ها کاهش داد.

از جمله این روش ها می توانیم به ماساژ صورت اشاره کنیم. ماساژ درمانی می تواند به افزایش گردش خون بر روی پوست کمک نموده و مناطق آسیب دیده را به راحتی بهبود بخشد.

در صورتی که بیمار نتواند چشم خود را به صورت کامل ببندد و چشم او دچار خشکی شود می تواند از پماد چشم یا اشک مصنوعی با نظر پزشک استفاده کند یا پلک خود را توسط انگشت به طور مرتب در طول روز باز و بسته نماید. انجام این مراقبت بسیار مهم است زیرا خشکی چشم سبب زخم شدن آن و بروز مشکلات متعدد بینایی می شود.

از سوی دیگر ورزش صورت نیز می تواند یک راهکار ساده برای درمان این بیماری به شمار رود. پس لازم است این روش های مراقبتی را بدانید و از آن ها در منزل استفاده کنید.

عوارض فلج بلز

بیماری فلج بلز می تواند آسیب های بسیاری به عصب صورت وارد نماید که برخی از آن ها ممکن است هیچ گاه رفع نشوند. به دلیل بسته نشدن چشم در اثر خشکی بیش از حد قرنیه و التهاب در بخش داخلی چشم، ممکن است نابینایی جزئی یا کامل چشم رخ دهد. کجی و نامتقارن شدن چهره، جمع شدن عضله های یک نیمه صورت از عوارض این بیماری می باشد.

برای درمان فلح بلز نزد چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

ممکن است برایتان سوال شود که برای درمان این بیماری لازم است نزد چه پزشکی مراجعه نمایید. در واقع متخصصان و جراحان مغز و اعصاب پزشکانی هستند که شما می توانید برای درمان فلج صورت و یا هر عوض دیگر از بدن خود به آن ها مراجعه نموده و تحت مراقبتشان قرار گیرید.

در انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب نیز دقت کنید که پزشک مورد نظر، به قدر کافی از تجربه و مهارت مرتبط و موفق در این زمینه مطلع باشد تا از بروز مشکلات احتمالی و نتیجه معکوس برای درمان در امان باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x