پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

اگر امواج مربعی دیدید،(دریاهای متقاطع) از آب خارج شوید

آیا می خواهید با هم بفهمید که پدیده دریای متقاطع چیست ؟ اگر فکر می کنید، یکاگر فکر میکنید که این امواج خظر ناک نیستند و بیشتر شبیه شرایط معمولی است اشتباه میکنید.چون باید مراقب باشید مراقب باشید، این امواج به ویژه برای شناگران و قایقرانان می توانند به طور جدی خطرناک باشند.

تصور کنید که در وسط دو موج متضاد گیر افتاده اید، امواجی که از هر طرف به سمت شما می آیند. این یک دریای متقاطع است – که به آن “امواج مربعی” نیز می گویند – و می تواند در عرض چند دقیقه ظاهر شود و ناپدید شود، که باعث می شود ناوبری در آن حتی غیرقابل پیش بینی تر و سخت تر شود. آنها بیشتر در آب های کم عمق، مانند سواحل جزایر فرانسه یا سواحل تل آویو، رایج هستند، اما می توانند در هر نقطه از جهان ظاهر شوند.

 امواج دامپینگ
 امواج مربعی

 

 

دانشمندان یک نام تجملی برای آن دارند: معادله Kadomtsev-Petviashvili ، اما قایقرانان و شناگران آن را یک خطر می نامند. و این خیلی ساده تر است. این امواج می توانند جزر و مد قوی و قدرتمندی ایجاد کنند که می تواند به راحتی از روی قایق ها غوطه ور شود یا شناگران را به دریا بمکد. ناگفته نماند، آنها می توانند از نظر ارتفاع بلند باشند و به آنها لقب “دیوارهای سفید” را بدهند. بله! پس اگر روزی این امواج را دیدید، از آب دور بمانید! و اگر متوجه شدید که توسط آنها احاطه شده‌اید، نترسید، اما در اسرع وقت خود را به ساحل برسانید. وقتی اقیانوس تصمیم می‌گیرد سرکشی کند، به معنای خطر است که باید از این شرایط فاصله بگیرید.

از آنجایی که شما از طرفداران ورزش های آبی هستید و همیشه آماده برخورد با امواج هستید، به این معنی نیست که باید به سادگی به داخل بپرید. قبل از به اب رفتن، بیایید مطمئن شویم که چگونه ایمن بمانید. امواج مانند یک ترن هوایی دیوانه کننده هستند – هیجان انگیز، اما گاهی اوقات خطرناک، به ویژه برای افراد بی تجربه. بنابراین، درک نحوه عملکرد آنها کلید حفظ امنیت خود و دیگران است.

 

امواج مربعی

 

اول چیزهای مهم! منطقی است قبل از اینکه بخواهیم در مورد چگونگی محافظت از خود در برابر امواج خطرناک صحبت کنیم، باید بدانید که چگونه آنها شکل می گیرند

  – حداقل موارد ساده: وقتی باد با لایه بالایی دریا تماس می گیرد، یک ضربه ایجاد می کندکه تبدیل به امواج میشوند و به جلو حرکت میکند. اما اندازه و قدرت امواج به سه عامل اصلی بستگی دارد: قدرت باد، مدت زمانی که موج می‌وزد، و میزان مسافتی که موج طی کرده است، که به آن «فچ» نیز می‌گویند.

حالا بیایید در مورد انواع مختلف امواج صحبت کنیم. امواج معمولی مانند آغوش گرم مادربزرگ هستند – نرم و ثابت. آنها به تدریج با نزدیک شدن به ساحل پخش می شوند و برای موج سواران مبتدی، به عنوان مثال، یا افرادی که تازه شنا کردن را یاد می گیرند عالی هستند. از سوی دیگر، امواج دامپینگ قدرتمند و غیرقابل پیش بینی هستند. آنها به سرعت و با نیروی زیاد حرکت میکنند که برای مبتدی ها خطرناک هستند و بعد امواجی که نمی شکنند اما می توانند تعادل شما را از بین ببرند و به عمق آب بکشند. بنابراین، مراقب آنها نیز باشید!

 

 

دریاهای متقاطع

 

 

اما نترسید، می‌توانید نکاتی را جمع‌آوری کنید که ممکن است به حفظ سلامتی شما کمک کند. اول از همه، طفره رفتن موج. این هیجان انگیز است که منتظر موجی باشید که ساحل را فرا بگیرد، اما حتی آبی به بلندی یک چنگال معمولی نیز می تواند شما را از پا در بیاورد. بنابراین، ازدیدن آن آب قدرتمند از فاصله ای مطمئن لذت ببرید.

در مرحله بعد با ریپ ها آشنا شوید. بین امواج، این جریان‌های قوی هستند که می‌توانند به سرعت افراد و زباله‌ها را به آب‌های عمیق‌تر بمشانند. بنابراین، مطمئن شوید که می دانید چگونه آنها را احساس کنید و اگر در یکی از آنها گرفتار شدید چه کاری باید انجام دهید.

ثالثاً خودت را بشناس. (ممنونم سقراط. او در تیم شنای یونان بود). نوع مناسب امواج می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما همیشه سعی کنید محدودیت های بدن خود را به خاطر بسپارید. آب‌های خشن، جریان‌های شدید و امواج ناپایدار ممکن است هیجان‌انگیز به نظر برسند، اما می‌توانند به راحتی حتی با تجربه‌ترین شناگران را غافلگیر کنند و تمام انرژی خود را در یک لحظه از بگیرند. بنابراین، اگر آب تند به نظر می‌رسد، داخل آن نروید. و اگر در حالی که در آب هستید، شرایط از آرام به خشن تغییر می‌کند، بهتر است در سمت ساحل بروید و تا زمانی که اوضلع ارام شود صبر کنید.

 

 

اگر امواج مربعی دیدید، از آب خارج شوید!

 

 

 

 

 

آخرین اما نه کم اهمیت، پیش بینی آب و هوا را قبل از رفتن به ساحل بررسی کنید. به عنوان مثال، برای اطمینان از ایمن بودن شنا کردن، موج‌سواری یا شناور کردن روی بستر آبی،از اخبار اب و هوایی مطلع شوید. وقتی فصل نجات غریق است، سعی کنید ساحلی را انتخاب کنید که یک نجات غریق مشخص در حال انجام وظیفه باشد. همیشه بین پرچم هایی که با رنگ زرد و قرمز مشخص شده اند ورزش های آبی انجام دهید.

حال، اگر نوعی موج وجود دارد که می‌تواند با شنیدن نام آن وحشت کنید، احتمالاً آن سونامی است . آیا می دانستید که “سونامی” در واقع یک کلمه ژاپنی به معنای “موج بندر” است؟ و بگذارید به شما بگویم، این امواج شوخی نیستند! آنها به دلیل برخی حرکات جدی در لایه خارجی یا پوسته زمین ایجاد می شوند که می تواند آب اقیانوس را به حرکت درآورد و امواج عظیمی ایجاد کند.

 

 

 امواج دامپینگ

 

 

در مورد آن اینگونه فکر کنید: فرض کنید با یک دوست بازی می کنید و به یکدیگر تکیه داده اید. اگر هر یک از شما شروع به فشار دادن کافی می کردید، در نهایت یکی از شما تعادل خود را از دست می داد. خوب، این چیزی شبیه به اتفاقی است که در مورد صفحات تکتونیکی زمین می افتد. اگر فشار کافی بین آنها وجود داشته باشد که یکی از آنها حرکت کند یا بشکند، می تواند باعث زلزله شود. و اگر آن زمین لرزه در اقیانوس ایجاد شود، می تواند تکه بزرگی از پوسته زمین را بشکافد، که به نوبه خود آب  را بهم می زند و سونامی ایجاد می کند.

فقط به این دلیل که زلزله ای رخ داده یا آتشفشانی فوران کرده است، به این معنی نیست که سونامی به دنبال آن خواهد بود. این بستگی به عوامل مختلفی دارد.

مثلاً اینکه چگونه کف اقیانوس شکل گرفته است. اما اگر حتی احتمال دارد که سونامی در راه باشد، قطعاً نمی‌خواهید جایی نزدیک ساحل باشید!

 خوشبختانه، ما فناوری بسیار جالبی داریم که می تواند به ما کمک کند سونامی را شناسایی و پیش بینی کنیم. به عنوان مثال، ابزار MISR ناسا از 9 دوربین در جهت‌های مختلف برای ثبت تصاویری از نور خورشید که از حرکت آب در اقیانوس منعکس می‌شود، استفاده می‌کند. این عکس‌ها می‌توانند اطلاع کافی را برای فرار و ایمن بودن مردم فراهم کنند و همچنین به دانشمندان کمک کنند تا درک خود را از چگونگی وقوع سونامی بهبود بخشند.

 

 

 

مطمئناً تاکنون در مورد سونامی های زیادی شنیده اید که برخی از آنها ترسناک تر از بقیه هستند.احتمالا با خبر هستید که از این دست سونامی ها در طول چند دهه گذشته بارها اتفاق افتاده است. در دسامبر 2004، در سواحل تایلند، سریلانکا و اندونزی، همه چیز آرام به نظر می رسید. با این حال، در ساعت 7:59 صبح روز 26 دسامبر، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 9.1 ریشتر اقیانوس هند را لرزاند و موج عظیمی از آب را به سمت سواحل روان کرد.

اولین شهری که مورد حمله قرار گرفت شهری بود که در نقطه شمالی سوماترا [سو-ما-تروه] قرار داشت. تعجب آور نبود – این منطقه نزدیکترین نقطه به نقطه کانونی زلزله بود.حالا  موجی به بلندی یک کوه را تصور کنید که شهری را می بلعد که 320000 نفر را در خود جای داده است.

 این یک فاجعه کامل بود ساختمان ها به سادگی فرو ریختند، مثل اینکه از کاغذ ساخته شده باشند. بعدی تایلند بود، زیرا امواج بسیار سریع از اقیانوس هند عبور کردند. حدود یک ساعت بعد این امواج به دو استان استان ساحلی تایلند رسیدند. که باعث غافلگیری گردشگران و  مردم محلی شد.

حدود شصت دقیقه بعد، امواج به  سواحل هند رسیدند و سواحل را پر از آب و آوار کردند. با این حال، این سریلانکا بود که بیش از همه تحت تأثیر سونامی قرار گرفت.

تقریباً هشت ساعت پس از شروع زمین لرزه فوق العاده قدرتمند، شناگران در آفریقای جنوبی – واقع در هزاران مایل از مرکز زمین لرزه – توسط موج ها و امواج سرکش غافلگیر شدند و باعث تلفات و خسارات فراوانی شد

یک محقق توضیح داد که این زلزله به قدری قوی بوده که گسیختگی بسیار زیادی ایجاد کرده است. صدها مایل به بزرگی کانالی در امتداد صفحات استرالیا و هند بود. این زمین لرزه یک تکان قوی بود که 10 دقیقه به طول انجامید 

همانطور که در اکثر زمین لرزه ها اتفاق می افتد اگر جریان اب شما را به زیر نکشند، وقتی در آب های متلاطم قرار گرفتید، زباله ها این کار را برای آنها انجام می دهند. برخلاف آنچه بسیاری از مردم معتقدند، سونامی مانند امواج عظیمی نیست که در موج سواری یافت می شود. آنها برای زنده ماندن بسیار چالش برانگیز هستند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x