حساسیت به سیر

حساسیت به سیر

برخی از انواع پروتئین‌ها مثل “آلینین لیاز” که در سیر وجود دارند، دلیل اصلی شروع واکنش‌های آلرژیک به این ماده غذایی می‌باشند. در این مقاله از سایت اقیانوس به ماهیت، علل و علائم حساسیت به سیر پرداخته‌ایم. 

حساسیت به سیر

علائم و درمان حساسیت به سیر

مکانیسم عملکرد سیستم ایمنی در واکنش به سیر

زمانی که یک فرد به سیر حساسیت دارد، این به این معناست که سیستم ایمنی بدن با سیر هماهنگی مناسبی ندارد. در چنین مواردی، واکنش‌های ایمنی غیرطبیعی رخ می‌دهند. اغلب این واکنش‌ها بعد از مصرف سیر خام اتفاق می‌افتد.

علیرغم فواید ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی سیر، این ماده غذایی برای افراد حساس می‌تواند مشکل‌ساز باشد. واکنش آلرژیک عمدتاً بلافاصله بعد از مصرف سیر اتفاق می‌افتد و بسته به مقدار مصرفی، می‌تواند چند ساعت تا چند روز پایدار بماند.

حساسیت به سیر

آلرژی به سیر: چگونگی تشخیص و واکنش بدن

سیستم ایمنی بدن گاهی اوقات موادی را که بی‌ضرر هستند، به عنوان تهدیداتی برای سلامت تشخیص می‌دهد. در چنین حالاتی، آنتی‌بادی‌های ایمنوگلوبولین E تولید و به جریان خون اضافه می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها هیستامین را از سلول‌ها آزاد می‌کنند که نهایتاً واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کند. آلینین لیاز، پروتئینی در سیر، باعث ترشح هیستامین‌ها می‌شود و این هیستامین‌ها مسئول واکنش‌های گسترده‌ای از جمله واکنش‌های پوستی و گوارشی هستند.

راه‌های مقابله: از آنافیلاکسی تا اقدامات پیشگیرانه

واکنش‌های آلرژیک شدید نیز می‌توانند اتفاق بیافتند، که در برخی موارد به حالتی خطرناک مانند آنافیلاکسی منجر می‌شود. در این حالت، تورم سریع و شدید در گلو و تنفس مشکل‌ساز می‌شود و حتی ممکن است به مرگ منجر شود. یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک به سیر، این است که سیر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اثرات نامطلوب سیر بر معده

اگر شما به سیر حساسیت دارید، امکان دارد که بلافاصله پس از مصرف غذاهایی که سیر در آنها وجود دارد، به مشکلات معده‌ای مثل درد یا ناراحتی معده مبتلا شوید. در واقع، یکی از مشکلات رایج در افرادی که به سیر آلرژی دارند، هضم کند و با تاخیر است.

به همین دلیل، اگر شما غذایی حاوی سیر در شام می‌خورید، احتمالاً در طول شب با نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ و نفخ روبرو می‌شوید. طبق بررسی در برخی موارد، حتی مشکلات گوارشی دیگر مثل اسهال نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

حساسیت به سیر

بثورات پوستی ناشی از مصرف سیر

بعد از خوردن سیر، برخی افراد ممکن است با بثورات پوستی مواجه شوند. این بثورات اغلب در قسمت‌های خاصی از بدن مانند پاها، دست‌ها و صورت ظاهر می‌شوند و قرمز رنگ هستند که باعث خارش شدید پوست می‌شوند. طبق بررسی در برخی موارد، آلرژی ممکن است منجر به تورم و جوش‌های قرمز بر روی پوست شود.

تاثیر پودر سیر بر مخاط بینی و چشم

اگر به سیر حساسیت دارید، مواجهه با پودر سیر ممکن است باعث افزایش تولید مخاط در بینی شود. این مسئله می‌تواند به آبریزش بینی، خارش و خارج شده اشک از چشم‌ها و حتی گرفتگی بینی منجر شود. در برخی موارد، ممکن است فرد با عطسه‌های پیاپی و سرفه‌های مزمن همراه با گلو درد نیز مواجه شود.

راه‌های پیشگیری و درمان آلرژی به سیر

برای کسانی که به سیر آلرژی دارند، بهترین گزینه جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، کنار گذاشتن سیر از برنامه غذایی است. باید به ترکیبات غذایی بسته‌بندی شده نیز دقت کرد، چرا که اغلب اوقات سیر در آن‌ها وجود دارد.

اگر از خواص سیر نمی‌توانید بگذرید، می‌توانید به جایگزین‌های دیگری مثل گیاهان دارویی که خواص مشابهی دارند، فکر کنید. همچنین، مصرف سیر پخته می‌تواند یک گزینه مناسب باشد، چرا که برخی از ترکیبات آلرژیک آن با پختن غیرفعال می‌شوند. به همین ترتیب، امکان واکنش آلرژیک کمتری وجود دارد.

حساسیت به سیر

 

نتیجه‌گیری: عوارض و مدیریت حساسیت به سیر

سیر، که به عنوان یک عصاره طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی شناخته می‌شود، ممکن است برای بعضی افراد عوارض جدی ایجاد کند. علائم می‌توانند شامل مشکلات گوارشی مانند تهوع، نفخ و اسهال، واکنش‌های پوستی مانند خارش و قرمزی، و مشکلات تنفسی مانند عطسه و گرفتگی بینی باشند.

نکته قابل توجه این است که افراد با حساسیت به سیر، ممکن است به صورت‌های مختلفی به آن واکنش نشان دهند. برای مثال، برخی افراد فقط در مواجهه با سیر خام واکنش‌های آلرژیک دارند، در حالی که دیگران حتی نمی‌توانند سیر پخته شده را تحمل کنند. برخی از افراد حتی ممکن است بر اثر تماس پوستی با سیر علائمی مشاهده کنند.

راه‌حل اصلی برای کنترل این نوع حساسیت، اجتناب کامل از سیر و محصولات حاوی آن است. برچسب‌های محصولات غذایی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز، تست‌های آلرژی توسط پزشک متخصص انجام شود. برای جایگزینی، می‌توان از گیاهان و ادویه‌های دیگری مانند پیاز، مارچوبه یا گشنیز استفاده کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x