تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت چندین نکته ساده

کاری را به شما می‌سپارند و فراموش می‌کنید، کسی را ملاقات می‌کنید ولی به سرعت نام او را از یاد می‌برید، به مکانی می‌روید ولی علت آن را یادتان نمی‌آید. این نوع فراموشی‌ها می‌توانند کمی نگران کننده باشند. اما خبر خوبی که برایتان داریم این است که انجام برخی تمرینات…

تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت چندین نکته ساده

کاری را به شما می‌سپارند و فراموش می‌کنید، کسی را ملاقات می‌کنید ولی به سرعت نام او را از یاد می‌برید، به مکانی می‌روید ولی علت آن را یادتان نمی‌آید. این نوع فراموشی‌ها می‌توانند کمی نگران کننده باشند. اما خبر خوبی که برایتان داریم این است که انجام برخی تمرینات خاص و استفاده از مواد گیاهی می‌تواند به تقویت حافظه کوتاه مدت شما کمک کند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی علت چنین اختلالاتی در حافظه و روش‌های حل آن می‌پردازیم.

قبل از تقویت حافظه کوتاه مدت آن را بشناسید

حافظه کوتاه مدت یا Short memory قسمتی از حافظه است که اطلاعات دریافتی از طریق حواس 5 گانه را به مدت کوتاهی ذخیره می‌کند. اسم دیگر حافظه کوتاه مدت، چرک نویس مغز است. جهت ورود اطلاعات به حافظه بلند مدت توسط چرک نویس، روش‌هایی وجود دارد که در صورت اختلال در این روند، زوال عقل رخ می‌دهد.

طبق گفته روانشناسان انسان دارای سیستم حافظه‌ای با سه مرحله مجزا است. این سه مرحله در نمودار زیر نشان داده شده است:

 تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت چندین نکته ساده

همانطور که مشاهده می‌کنید حافظه کوتاه مدت به عنوان یک فیلتر و محل ذخیره کوتاه مدت اطلاعات محسوب می‌شود. خاطرات در این قسمت فیلتر شده و سپس به حافظه بلند مدت انتقال داده شده و یا از یاد می‌روند. از این رو با توجه به ارزش دریافتی‌های هر فرد، تقویت حافظه بسیار حائز اهمیت است.

رعایت چه نکاتی تقویت حافظه کوتاه مدت را به دنبال دارد ؟

اختلال در حافظه کوتاه مدت می‌تواند ناراحت کننده، آزاردهنده و خجالت‌آور باشد. برای جلوگیری از این کار روش‌های زیادی وجود دارد.

از حواس‌پرتی اجتناب کنید

حافظه کوتاه مدت بسیار حساس است. چنانچه در حال انجام کاری هستید، تمام تمرکز خود را روی آن کار بگذارید و از حواس‌پرتی خود جلوگیری کنید.

 تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت چندین نکته ساده

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید

مغز کار‌هایی را که قرار است به خاطر بسپارد را انتخاب می‌کند. در نتیجه، با کاهش گزینه‌های موجود، کار را آسان کنید.

افکار خود را یادداشت کنید

عمل نوشتن به تمرکز نیاز دارد و سبب می‌شود اطلاعات را راحت‌تر به خاطر بسپارید. در این مورد نوشتن دستی بهتر از تایپ کردن با گوشی، لپ تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی است.

اطلاعات را کوچک‌تر کنید

اطلاعات دریافتی را به تکه‌های به یادماندنی‌تر تکه تکه کنید. به طور مثال امکان دارد به حافظه سپردن یک شماره طولانی کار ساده‌ای نباشد، اما یادآوری چندین دسته کوچک از اعداد بسیار آسان‌تر است.

مراقبه کنید

تحقیقات حاکی از آن است حتی کسانی که هیچ تجربه‌ای در مدیتیشن ندارند، با مراقبه می‌توانند در مدت زمان کوتاهی کیفیت حافظه خود را بهبود بخشند. مزایای مدیتیشن بسیار است که از آن جمله می‌توان به تقویت حافظه کوتاه مدت اشاره کرد. این امر به طور چشمگیری سبب افزایش جریان خون به مغز شده و مکانیسم ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد.

به طور روزمره ورزش کنید

ورزش کردن مرتب و با برنامه برای تقویت حافظه بسیار مناسب است. با ورزش کردن، بدن اکسیژن را پمپاز می‌کند تا هوای تازه به مغز برسد. از این رو عملکرد مغز و دریافت و ثبت اطلاعات توسط آن بهبود می‌یابد.

علاوه بر تغییر در سبک زندگی و انجام برخی کارها، تغییر در رژیم غذایی و استفاده از بعضی گیاهان و دمنوش‌ها می‌تواند به رفع اختلالات حافظه منجر شود.

 تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت چندین نکته ساده

آیا از گیاهان دارویی برای تقویت حافظه استفاده کرده‌اید ؟

علاوه بر روش‌های گفته شده برای تقویت حافظه کوتاه مدت ما می‌توانیم با مصرف برخی از گیاهان دارویی و جوشانده‌ها، سبب بهبود عملکرد مغز شویم. اگر تا به حال از گیاهان دارویی تنها برای مریضی‌هایی چون سرماخوردگی، سردرد و کم‌خوابی استفاده می‌کردید، بهتر است بیشتر با خواص آنها آشنا شوید.

  • جینسینگ

امکان ندارد سخن از تقویت حافظه و عملکرد مغز باشد و حرفی از گیاه جینسینگ نباشد. این گیاه با تاثیرات بسیار زیادی که بر حافظه دارد، سبب افزایش یادگیری می‌شود. به منظور افزایش تمرکز و تقویت حافظه می‌توانید مکمل های گیاهی جینسینگ را تهیه و استفاده نمایید.

  • نازباتلاقی یا باکوپا

باکوپا از موثرترین گیاهانی است که به تقویت حافظه کمک شایانی می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه، به قدری زیاد است که عملکرد مغز را به حد مطلوب خود می‌رساند. در بسیاری از نقاط جهان از این گیاه برای بهبود بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر استفاده شده است.

  • رزماری

رزماری گیاهی با طبع گرم و معطر است که همانند دیگر گیاهان دارویی، در طب سنتی مصارف زیادی دارد. بیشتر افراد این گیاه را برای درمان مشکلات پوست و مو می‌شناسند. اما باید بدانید که رزماری در تقویت حافظه کوتاه مدت و عملکرد مغز بسیار موثر است. طبق نتایج یک آزمایش، در یک اتاق محلول رقیقی از این گیاه اسپری شد، سپس دانش‌آموزان عملکرد بهتری را در امتحانات مربوط به حافظه نشان دادند. اگر قصد استفاده از این گیاه را دارید، می‌توانید چند قطره از عصاره گیاه را به آب بخور اضافه کنید.

  • کندر

احتمالا معروف‌ترین گیاهی که برای تقویت حافظه شنیده‌اید، کندر است. کندر را به صورت روزانه خیس کنید و هر روز تا سه گرم آن‌ را مصرف کنید. جهت تاثیر بیشتر می‌توانید از عسل نیز همراه با این گیاه استفاده نمایید. کندر جهت جلوگیری از زوال عقل معجزه می‌کند.

  • زنجبیل

زنجبیل می‌تواند از کاهش حافظه کوتاه مدت و زوال عقل جلوگیری کند. طبق آزمایشات انجام شده در مورد زنان سالمند، نتیجه نشان می‌دهد استفاده از مکمل‌های زنجبیل منجر به بهبود سطح حافظه آنها می‌شود.

  • جینکوبیلوبا

عصاره این گیاه از برگ‌های سبز و خشک شده آن گرفته شده و در قالب قرص و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقویت حافظه، کنترل بیماری آلزایمر، افزایش میل جنسی و بهبود عملکردهای شناختی از مزایای جینکوبیلوبا است. عصاره این گیاه در قرص جینکو ول پورسینا وجود دارد. این محصول به طور ویژه برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری فرموله شده و البته فقط برای بزرگسالان کاربرد دارد:

سخن پایانی

انسان‌ها دارای انعطاف پذیری مغزی هستند و می‌توانند توانایی مغز را در هر سنی برای بهتر یا بدترشدن تغییر دهند. یادگیری یک مهارت جدید یا استفاده از یک گیاه و ماده غذایی ممکن است مسیر‌های عصبی جدیدی را در مغز ما برقرار کند یا سبب تضعیف مسیر‌های عصبی و کاهش توانایی حافظه شود. رعایت برخی نکات ساده همچون موارد گفته شده، می‌تواند شما را از مشکل فراموشی دور نگه ‌دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x