یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

کشیدن دندان عقل ضروری است؟ (درد، عوارض و نکات لازم)

کشیدن دندان عقل

آخرین دندانی که رشد میکند و سومین دندان آسیا دندان عقل است. اگر دهان شما فضای کافی و مناسب برای دندان عقل داشته باشد این دندان به صورت کامل در دهان رشد کرده و مشکلی برای شما به وجود نمی آید. ولی بیشتر مواقع این دندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته است که سبب مشکلات زیادی میشود. به همین دلیل توصیه میشود که به کشیدن آن در زمان مناسب اقدام کنید. چون دندان عقل از حدود ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد میکند و انسان در این سن شروع به عاقل تر شدن میکند، آن را دندان عقل نامیده اند.

در این مواقع دندان پزشک ممکن است برای کشیدن دندان های عقل در مطب خودش اقدام کند یا شما را به جراح بفرستد. این دندان در پرتو ایکس قابل مشاهده است ولی چرا باید آن را کشید؟

اولا چون آنها خیلی عقب هستند معمولا حالت نرمالی ندارند و مشکل ساز میشوند، ماندن آنها در استخوان لثه یا فک دردناک است، آنها ممکن است زاویه دار باشند و به دندان های دیگر شما فشار وارد کنند و معمولا دهان افراد اصلا آنقدر بزرگ نیست که جایی برای یک آسیاب اضافی داشته باشد. البته کسانی هم هستند که دندان عقل برایشان مشکل ساز نمیشود و اصلا نیازی به جراحی و کشیدن دندان عقل پیدا نمیکنند. دندان عقل نهفته باعث عفونت و باقی مشکلات دندانی برای شما میشود.

با دندان عقل بیشتر آشنا شویم

دندان های شما در طول سنین نوزادی تا بزرگسالی نوبتی و به صورت مرحله ای بیرون می آیند. دندان های جلویی، دندان های نیش و بعد از آنها آسیاب های بزرگ و کوچک و در آخر دندان های عقل یا همان آسیاب بزرگ سوم درمی آیند. جدا از کسانی که با دندان عقل خود مشکلی ندارند بقیه مشکلاتی مثل عفونت درد و نهفتگی و … دارند. کسانی هم هستند که به صورت مادرزادی اصلا دندان عقل ندارند. در فک بالای یک شخص بالغ دو دندان در انتهای طرف راست و چپ و اگر از دندان جلو بشماریم میشود دندان شماره هشت. به همین صورت در فک پایین در کل ۴ دندان عقل در دو طرف انتهایی چپ و راست وجود دارد. توجه کنید که اگر دندان عقل شما کامل بیرون آمده باشد و سالم باشد و همچنین از موقعیت درستی بیرون آمده باشد و به درستی با دندان های کنارش تماس داشته باشد نیازی به کشیدن آن نیست. مواردی که گفته شد خیلی کم پیش می آید و در بیشتر مواقع دندان عقل با بقیه دندان ها هم راستا نیست.

کشیدن دندان عقل ضروری است؟ (درد، عوارض و نکات لازم)

فلسفه وجود دندان عقل

حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا اصلا دندان عقل را با وجود این همه مشکلی که ایجاد میکند درمیاوریم؟ دندان عقل برخلاف دندان های دیگر که قبل یا بعد از تولد شروع به رشد میکنند، در هفت سالگی در فک شروع به رشد میکنند. در اوایل رژیم غذایی انسان ها طوری بود که دندان هایشان به شدت ساییده میشد و دندان های عقل نقش جایگزین را برای دندان های از دست رفته ایفا میکنند.

در آن شرایط وجود دندان های عقل مهم و لازم بود تا به جای دندان های آسیابی که خراب شده و از بین رفته اند قرار گیرند. اما رژیم غذایی که امروزه انسان ها از آن استفاده میکنند، نرم تر هستند و دندان ها به سرعت گذشته ساییده و خراب نمیشوند و این موضوع فضای خالی لازم برای دندان عقل را فراهم نمیکند. همچنین تحقیقات نشان داده انسان های امروز داری فک های کوچک تری هستند و این موضوع هم برای بیرون آمدن درست دندان عقل مشکل ساز شده است.

مهم ترین مشکلاتی که شما را مجبور به کشیدن دندان عقل میکند

بیشتر این مشکلات مربوط به عفونت، پوسیدگی دندان، ناراحتی و درد و التهاب و عفونت لثه است. این مشکلات بیشتر به دلیل سختی مسواک زدن دندان عقبی به وجود می آید و این موضوع آن جا را مکان مناسبی برای تجمع پلاک و رشد باکتری های فراهم میکند. بقیه این مشکلات مربوط به نهفتگی دندان عقل است. تشکیل کیست در زیر دندان از عوارض جدی نهفتگی است. این کیست ها باعث میشوند استخوان فک تحلیل بروند و به عصب های فک فشار وارد شود.

نکاتی درمورد جراحی و کشیدن دندان عقل

شما باید با جراح درباره هرگونه مشکل سلامتی که دارید صحبت کنید و درمورد داروهایی که مصرف میکنید به او بگویید. اگر سوالی در خصوص این جراحی دارید بپرسید. سوالات رایجی مثل نوع بیهوشی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند. این جراحی حداکثر ۴۵ دقیقه طول میکشد. دو نوع بی هوشی برای این  جراحی وجود دارد. یکی بیهوشی عمومی و دیگری بیهوشی محلی. در بیهوشی عمومی دارو از طریق رگ سیاه یا یک ماسک گاز تنفسی به شما داده میشود. این بیهوشی تا یک ساعت و پس از جراحی ادامه دارد. در عمل جراحی دندان عقل ممکن است پزشک مجبور شود استخوان یا لثه شما را ببرد تا دندان را بیرون بیاورد.

در این صورت قبل از بهوش آمدن شما زخم ها را بخیه زده تا به سرعت خوب شوند، چند روز بعد این بخیه ها از بین میروند. در بیهوشی محلی پزشک به لثه شما نوکایین تزریق کرده و به این وسیله آن را بی حس خواهد کرد، ممکن است با تنفس اکسید نیترو در طول جراحی چرتی هم بزنید.

بعد از جراحی افراد به طریق متفاوتی به بیهوشی کامل واکنش نشان میدهند. اما اگر از بی حسی موضعی استفاده شده میتوانید همان موقع به خانه برگشته و استراحت کنید یا به کار خود برگردید و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. ولی اگر از بیهوشی عمومی استفاده شد حتما یک همراه داشته باشید تا شما را به خانه ببرد. به طور معمول شما بعد از جراحی دردی نخواهید داشت و برای حدودا سه روز هنگام بلعیدن دچار سختی میشوید و دهان شما احتمالا برای التیام کامل به چند هفته استراحت نیاز خواهد داشت. برای اینکه سریع تر خوب شوید به دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.

درد ناشی از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

به وجود آمدن تورم در صورت دقیقا بعد از کشیدن دندان عقل کاملا طبیعی است و ممکن است مقدار کمی هم خون ریزی بعد از جراحی داشت باشید. به شما توصیه میکنیم محل دندان عقل را حتما با دهانشویه تمیز کرده و آن را اصلا دستکاری نکنید. میزان تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است و این درمورد کشیدن دندان عقل هم صدق کرده و با میزان تحمل دردتان رابطه مستقیم دارد. با شناختی که از خود دارید گاهی بعضی افراد تنها ممکن است به یک مسکن ساده نیاز داشته باشند. بعضی ها به همین مسکن هم نیاز نداشته و بدنشان تحمل درد فوق العاده بالایی دارد.

برای بعضی افراد تحمل یک سردرد ساده هم سخت است و درد حاصل از کشیدن دندان عقل برای آنها سنگین و غیرقابل تحمل خواهد بود. این افراد باید به صورت مرتب از مسکن هایی که دکتر توصیه میکند استفاده کنند. حدود یک هفته پس از استفاده از این مسکن ها درد آنها تسکین میابد. البته به این نکته توجه داشته باشید وسعت کشیدن دندان عقل و حجم جراحی که انجام میشود برای تخمین میزان درد آن مهم است که میتوانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

کشیدن دندان عقل ضروری است؟ (درد، عوارض و نکات لازم)

نکاتی در مورد سه روز بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی میتوانید روی صورت خود از یک بسته یخ برای این که جلوی تغییر رنگ پوست و تورم را بگیرید استفاده کنید. اگر فکتان درد میکند از گرما مرطوب استفاده کنید. برای تمرین فک، دهان خود را به آرامی باز و بسته کنید. در دوره بعد از عمل از سوپ و پاستا و غذاهای نرم بخورید و از مایعات زیاد استفاده کنید. از روز دو به بعد شروع به مسواک زدن بکنید. داروهایی که برای تورم و تسکین درد توسط پزشک تجویز شده را تهیه کرده و حتما استفاده کنید. در صورتی که تب داشتید و ورم و دردتان بهتر نشد حتما به پزشک بگویید.

از میک زدن پرهیز کنید چون باعث کنده شدن لخته خون میشود. از آبکشی خشن دهان خود پرهیز کنید و با پزشک مشورت کنید، ممکن است شستن با آب شور برایتان بهتر باشد. از خوردن خوراکی هایی که چسبناک یا سفت و ترد هستند و ممکن است باعث خراش دیدن زخم های شما بشوند پرهیز کنید. و در نظر داشته باشید سیگار کشیدن باعث کندی فرآیند بهبود شما میشود.

از کشیدن دندان عقل نترسید!

افراد زیادی از کشیدن دندان عقل خود میترسند و این موضوع برایشان نگران کننده است. این ترس فقط از لحاظ جسمانی نبوده و در ذهن افراد لانه کرده و آنها به صورت ذهنی از این کار میترسند. ذهنیت بدی که در گذشته از کشیدن دندان عقل دارید میتواند برایتان دردسر ساز شود. گاهی ریشه این ترس به کودکی شما برمیگردد که با دیدن درد کشیدن افراد دیگر در هنگام کشیدن دندان عقل ترسی در ناخودآگاه شما شکل گرفته است. یه شما اطمینان میدهیم که کشیدن دندان عقل به طور کلی هیچ ترسی نداشته و معمولا بدون درد و خون ریزی انجام میشود. اگر شما به کلینیکی حرفه ای بروید شما را قبل از کشیدن دندان عقل از لحاظ روحی و روانی آماده میکنند و با آرامش برای عمل جراحی میروید.

عوارض و خطرات احتمالی که کشیدن دندان عقل در پی دارد

کشیدن دندان عقل ممکن است عوارضی طولانی مدت در پی داشته باشد. جراحی برداشتن دندان عقل شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان باشد. به ندرت پیش می آید که بعد از کشیدن دندان عقلتان حفره ای خشک و دردناک به وجود بیاید یا مواد غذایی در حفره گیر کرده و باکتری ها باعث عفونت شوند و یا این عمل موجب آسیب به استخوان فک، اعصاب، دندان های نزدیک یا سینوس شود.

از دیگر اثرات جانبی میشود به آسیب رگ های خونی و اعصاب در طی عمل اشاره کرد که موجب خون ریزی و بی حسی موقتی صورت یا زبانتان شود. امکان اتفاق این موارد بسیار نادر است و صرفا جهت پاسخ به سوال احتمالی شما از بدترین اتفاقات ممکن گفته میشود. اگر به سراغ پزشک مناسب بروید هرگز شاهد این اتفاقات نخواهید بود و ذهن خود را درگیر این موارد نکنید. احتمال عفونت جدی و مشکلات دائمی مثل بی حسی یا آسیب به دندان های همسایه یک درصد است. شما بعد از عمل قطعا ورم گونه و مشکل در باز کردن کامل دهان خود دارید اما این مشکلات زیاد طول نمیکشد و با مراقبت درست بعد از چهار یا پنج روز خوب میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x