یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

علائم کار نکردن کلیه

علائم کار نکردن کلیه

علائم کار نکردن کلیه

کلیه‌ها به عنوان فیلترهای بزرگ خون در بدن، سموم را از آن تصفیه کرده و از بدن خارج می‌کنند. این سموم با ادرار به مثانه منتقل شده و از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند. اما هنگامی که این عمل به درستی انجام نشود، ممکن است با مشکلات نارسایی کلیه روبه‌رو شوید. این مشکل ممکن است به‌صورت موقت و ناگهانی (حاد) رخ دهد، یا به‌طور طولانی‌مدت و تدریجی بدتر شود. در واقع، نارسایی کلیه، شدیدترین مرحله بیماری کلیوی است. برای مشاهده مقاله “علائم کار نکردن کلیه” در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل نارسایی کلیه

علائم و نشانه‌های نارسایی کلیه

در مراحل اولیه، نارسایی کلیه اغلب علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تقریباً ۹۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، از وجود این بیماری در خود آگاهی ندارند. با پیشروی بیماری کلیوی، ممکن است علائم احتمالی زیر رخ دهد:

۱. کاهش حجم ادرار ۲. تورم پا، مچ پا و پاها به دلیل احتباس مایعات ناشی از نارسایی کلیه در دفع ضایعات آب ۳. تنگی نفس بدون علت مشخص ۴. خواب آلودگی و خستگی بیش از حد ۵. حالت تهوع مداوم ۶. گیجی و عدم تمرکز ۷. درد یا فشار در قفسه سینه ۸. تشنج و بیهوشی

نشانه‌های اولیه نارسایی کلیه

تشخیص نشانه‌های مرحله اولیه بیماری کلیوی ممکن است مشکل‌ساز باشد، زیرا اغلب ظریف و سخت تشخیص داده می‌شوند. اما اگر نشانه‌های اولیه بیماری کلیوی را تجربه می‌کنید، ممکن است شامل موارد زیر باشند: ۱. کاهش حجم ادرار ۲. تورم در اندام‌ها به دلیل احتباس مایعات ۳. تنگی نفس

رنگ ادرار و نقش آن در سلامتی کلیه

رنگ ادرار، به عنوان یک نشانگر کوچک، می‌تواند اطلاعاتی درباره عملکرد کلیه‌ها ارائه دهد. تا زمانی که کلیه‌ها آسیب ندیده باشند، رنگ ادرار چیز زیادی درباره وضعیت سلامتی شما نمی‌گوید. با این حال، تغییرات در رنگ ادرار می‌تواند به عنوان نشانه‌های هشداردهنده برای برخی مشکلات مورد نیاز باشد.

شفاف یا زرد کم رنگ

ادرار شفاف یا زرد کم رنگ نشان می‌دهد که بدن شما به خوبی آب می‌نوشید و هیدراته است. این رنگ، در اکثر موارد، ایده‌آل است.

زرد تیره یا کهربایی

ممکن است به دلیل کم‌آبی باشد. سعی کنید بیشتر آب بنوشید و مصرف نوشابه‌های تیره، چای و قهوه را کاهش دهید.

نارنجی

این می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن یا صفرا در جریان خون شما باشد. در واقع، بیماری کلیوی به‌طور معمول این رنگ را ایجاد نمی‌کند.

صورتی یا قرمز

رنگ صورتی یا کمی قرمز ادرار ممکن است به خاطر وجود خون باشد. همچنین ممکن است به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی مانند چغندر یا توت فرنگی رخ دهد. با انجام آزمایش سریع ادرار، تفاوت را می‌توان تشخیص داد.

کف آلود

ادرار با حباب‌های اضافی نشانه وجود پروتئین بیش از حد در آن است. وجود پروتئین در ادرار نشانه بیماری کلیوی است.

علل نارسایی کلیه

نارسایی کلیه می‌تواند ناشی از شرایط و عوامل مختلفی باشد. دو عامل رایج در این بیماری فشار خون بالا و دیابت هستند. افرادی که در معرض خطر قرار می‌گیرند، معمولاً یک یا چندین عامل از عوامل زیر را دارند:

از دست دادن جریان خون به کلیه‌ها

از دست دادن ناگهانی جریان خون به کلیه‌ها می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. برخی از شرایطی که باعث از دست دادن جریان خون به کلیه‌ها می‌شوند عبارتند از:

? حمله قلبی

? بیماری قلبی

? زخم کبد یا نارسایی کبد

? کم‌آبی بدن

? سوختگی شدید

? عکس‌العمل‌های آلرژیک

? عفونت شدید مانند سپسیس یا گندزدایی

فشار خون بالا و داروهای ضدالتهاب

فشار خون بالا و مصرف برخی داروهای ضدالتهاب می‌توانند جریان خون را محدود کنند.

مشکلات دفع ادرار و نارسایی کلیه

هنگامی که بدن نتواند ادرار را به درستی دفع کند، سموم تشکیل می‌شود و کلیه‌ها را بیش از حد بار می‌اندازد. برخی از سرطان‌ها می‌توانند مجاری ادرار را مسدود کنند، مانند:

⚫ سرطان پروستات، که به‌عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در مردان شناخته می‌شود

⚫ سرطان روده بزرگ

⚫ سرطان گردن

⚫ سرطان مثانه

شرایط دیگری که می‌توانند با دفع ادرار تداخل کنند

⚫ سنگ کلیه

⚫ بزرگ شدن پروستات

⚫ لخته شدن خون در دستگاه ادراری

⚫ آسیب به اعصاب کنترل کننده مثانه

⚫ وجود سایر علل …

علائم کار نکردن کلیه

پیشگیری از نارسایی کلیه

پیش‌بینی یا پیشگیری از نارسایی حاد کلیه اغلب مشکل است، اما می‌توان با مراقبت از کلیه‌ها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. به موارد زیر توجه کنید:

توجه به برچسب‌ها در مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

دستورالعمل‌های مربوط به داروهای ضددرد مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم را رعایت کنید. مصرف بیش از حد این داروها می‌تواند خطر آسیب کلیه را افزایش دهد، به‌ویژه اگر مبتلا به بیماری کلیوی، دیابت یا فشار خون بالا هستید.

همکاری با پزشک در مدیریت کلیه و بیماری‌های مزمن دیگر

اگر بیماری کلیوی یا بیماری دیگری دارید که خطر نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد، با پزشک خود همکاری کنید و توصیه‌های او را برای مدیریت وضعیت خود دنبال کنید.

توجه به سبک زندگی سالم

فعالیت بدنی را به برنامه خود اضافه کنید؛ یک رژیم غذایی متعادل و منظم داشته باشید؛ و مصرف الکل را به طور کامل محدود کنید – البته اگر در حالت عادی الکل مصرف می‌کنید.

درمان نارسایی کلیه

درمان نارسایی کلیه به علت و شدت مشکل بستگی دارد. درمان یک بیماری مزمن ممکن است پیشرفت بیماری کلیوی را کند کند. اگر کلیه‌های شما به تدریج از کار افتاده باشند، پزشک متخصص ممکن است از چندین روش مختلف برای ردیابی سلامت شما و حفظ عملکرد کلیه استفاده کند. این روش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: ۱. آزمایش خون منظم ۲. کنترل فشار خون ۳. مصرف داروها

ابتلا به نارسایی کلیه

در صورت مبتلا به نارسایی کلیه، برای زنده ماندن نیاز به درمان دارید. دو درمان اصلی برای نارسایی کلیه عبارتند از:

دیالیز

دیالیز به بدن کمک می‌کند تا خون را تصفیه کند. دو نوع دیالیز وجود دارد: همودیالیز و دیالیز صفاقی. همودیالیز در مراکز دیالیز صورت می‌گیرد و دستگاهی به‌طور مرتب خون را تصفیه می‌کند. دیالیز صفاقی امکان می‌دهد بیمار در خانه به دیالیز بپردازد.

پیوند کلیه

در این روش، یک کلیه سالم در بدن شما پیوند داده می‌شود تا کلیه آسیب دیده را جایگزین کند. کلیه سالم می‌تواند از یک نفر مرده یا یک نفر زنده به‌عنوان اهداکننده دریافت شود.

سخن پایانی

با رعایت نکاتی که در این مقاله بیان شد، می‌توانید سلامتی کلیه‌های خود را حفظ کنید و از ابتلا به نارسایی کلیه جلوگیری کنید. همچنین، بهتر است همواره با پزشک خود مشورت کنید و راهنمایی‌های او را درباره مدیریت و درمان بیماری کلیوی رعایت کنید. سلامتی کلیه‌ها برای رفاه و سلامتی شما بسیار مهم است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x