علائم بارداری از روی چهره

علائم بارداری از روی چهره

علائم بارداری از روی چهره

در این مقاله، به بررسی یکی از مباحث جذاب و پرسش برانگیز بارداری خواهیم پرداخت: علائم بارداری از روی چهره. بارداری دورانی است که تغییرات زیادی در بدن زن رخ می‌دهد. اما چه چیزی باعث این تغییرات می‌شود؟ پاسخ، هورمون‌هایی است که در طی بارداری تولید می‌شوند و تاثیر آنها را می‌توان در سراسر بدن، از جمله چهره، دید.

تشخیص حاملگی از روی چهره

افزایش چربی پوست در طی بارداری

افزایش میزان هورمون‌ها در طی بارداری، منجر به افزایش چربی پوست می‌شود. در این دوران، پوست شما چرب‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. به خصوص در سه ماهه دوم، جریان خون بهبود می‌یابد و خون بیشتری در سطح پوست جریان دارد. این امر در نهایت منجر به داشتن پوستی مرطوب و درخشان خواهد شد.

به وجود آمدن آکنه در طی بارداری

بالا رفتن هورمون‌ها در بدن لعاوه بر اینکه باعث افزایش چربی پوست می‌شود، سبب افزایش سطح سبوم و در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست نیز می‌شود. این تغییرات به وجود آمدن آکنه را به دنبال دارد. بنابراین، در این دوران احتمال دیدن آکنه‌هایی روی صورت وجود دارد که کاملا طبیعی است.

ریزش مژه و ابرو: نشانه دیگری از بارداری

یکی دیگر از علائم بارداری از روی چهره، کاهش حجم یا ریزش مژه و موهای ابرو است. بعضی زنان این ریزش را تجربه نمی‌کنند، اما به نازک شدن موهای مژه و ابرو خود پی می‌برند. این مسئله بیشتر در زنانی رخ می‌دهد که رژیم غذایی حاوی پروتئین و ویتامین مصرف نمی‌کنند و یا تیروئید آنها به درستی عمل نمی‌کند.

حساسیت بیشتر پوست در طی بارداری

در دوران بارداری، حساسیت پوست بالاتر می‌رود و به همین دلیل ممک است پوست شما نسبت به محصولاتی که قبل از بارداری مصرف می‌کردید، حساس‌تر شود. اگر پوست شما بعد از استفاده از برخی محصولات قرمز یا خشک شد، نباید نگران شوید. این حالت طبیعی است و اگر به محصول خاصی حساسیت داشتید، بهتر است طی بارداری از استفاده از آن خودداری کنید.

تشخیص بارداری از طریق تغییرات پوست

به دلیل تغییرات هورمونی پیش‌رو در دوران بارداری، بسیاری از زنان علائمی از جمله ایجاد رگ‌های عنکبوتی قرمز روی چهره را تجربه می‌کنند. این وضعیت، که در علم پزشکی به نام پارگی مویرگ شناخته می‌شود، یکی از راه‌های تشخیص حاملگی از روی چهره است. تغییرات هورمونی بدن، اثرات نرم‌کنندگی را بر رگ‌های خونی دارد که می‌تواند منجر به وقوع چنین حالتی شود.

پف کردن چشمان در بارداری

بعضی از زنان باردار، علی‌رغم خواب کافی و استراحت، چشمان پف کرده و خسته‌ای دارند. این وضعیت بیشتر در سه ماه آخر بارداری به دلیل افزایش وزن و حمل وزن اضافی مشهود است. اما نگران نباشید، این علایم معمولاً پس از زایمان از بین می‌روند.

تورم صورت در طول بارداری

تورم دست‌ها و پاها در بین زنان باردار رایج است، اما ممکن است برخی از زنان در طول بارداری تورم صورت نیز تجربه کنند. این وضعیت ظاهری چاق‌تر و گردتری را ایجاد می‌کند. اما توجه داشته باشید، این حالت موقتی است و معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود. اگر تورم صورت شما به طور دردناک و غیرطبیعی افزایش یابد، این می‌تواند نشانه‌ی بیماری پره‌اکلامپسی باشد و شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تیره شدن خال‌ها و کک و مک

افزایش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن در طول بارداری می‌تواند باعث افزایش تولید رنگدانه‌های ملانین در پوست شود. این وضعیت باعث می‌شود که کک و مک و خال‌های روی صورت تیره‌تر به نظر برسند. بنابراین، تغییر رنگ کک و مک نیز می‌تواند یکی از علائم بارداری از روی چهره باشد.

علائم بارداری از روی چهره

تغییرات رنگ پوست چهره

حمل یک کودک یا وزن اضافی می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود که این امر در رنگ پوست نیز تاثیرگذار است. این تغییر رنگ پوست چهره، خصوصاً قرمز شدن آن، می‌تواند یکی از علائم بارداری از روی چهره در نظر گرفته شود.

رسوبات کلسیم، علائم بارداری بر روی چهره

علائم بارداری از روی چهره ممکن است به شکل‌های متفاوتی ظاهر شوند. یکی از این علائم ممکن است رسوبات کلسیم در اطراف چشم باشد که به عنوان لکه‌های شیری شناخته می‌شود. این لکه‌ها به طور عمومی بدون دلیل خاصی ایجاد و با گذشت زمان از بین می‌روند. با این وجود، در برخی از خانم‌های باردار، ظهور چنین لکه‌هایی به عنوان علائم بارداری از روی چهره ثبت شده است.

تورم بینی، یکی از علائم تغییر ظاهر در حاملگی

زیاد شدن گردش خون در غشاهای مخاطی بینی ممکن است باعث تورم بینی در دوران بارداری شود. این تورم، ناشی از افزایش تولید هورمون استروژن، باعث می‌شود که بینی ظاهری بزرگ‌تر و پهن‌تر پیدا کند. تشخیص حاملگی از روی ظاهر می‌تواند از طریق مشاهده این تغییر در بینی شما امکان‌پذیر باشد.

ملاسما، اثر دیگر هورمون‌های حاملگی بر چهره

خانم‌های باردار ممکن است لکه‌های قهوه‌ای روی چهره‌شان مشاهده کنند. ملاسما، نوعی بیماری هیپرپیگمانتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی است که در طول بارداری رخ می‌دهد و به شکل لکه‌هایی روی گونه‌ها، چانه و پیشانی ظاهر می‌شود.

 راهکارهای مقابله با علائم بارداری بر روی چهره

استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک برای پوست چهره می‌تواند به حفظ سلامت پوست در طی بارداری کمک کند. به یاد داشته باشید که باید بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید تا از وضعیتی مانند آکنه جلوگیری کنید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که سرشار از انواع مواد مغذی باشد. از فعالیت‌های ورزشی منظم نیز غافل نشوید. در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی، حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

 

تشخیص حاملگی از روی ظاهر اغلب به کمک تغییرات فیزیکی و ظاهری بدست می‌آید. بنابراین، در سایت آموزشی چی‌شی، به بررسی تغییرات مربوط به پوست، چشمان، تورم صورت، تیره شدن خال‌ها و کک و مک و تغییرات رنگ پوست چهره پرداختیم. اگر شما هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است حامله باشید. با این حال، برای تشخیص قطعی حاملگی، توصیه می‌شود که با یک متخصص بهداشت زنان مشورت کنید. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x