پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

بستنی سنتی یکی از دسرهای پرطرفدار قدیمی و مقوی است که طعم بسیار خوبی دارد. باوجود بازار رنگارنگ بستنی‌ها و دسرهای امروزی بستنی سنتی هنوز هم محبوبیت خود را دارد. فواید بستنی آن‌قدر زیاد است که می‌تواند به یک میان وعده ثابت تبدیل شود و با تهیه آن در خانه از سالم بودن آن‌هم مطمئن شد.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی برای 4 نفر

شیر پرچرب

۴ لیوان

شکر

یک و ۳/۱ لیوان

ثعلب

۲ قاشق چای‌خوری

گلاب

1استکان

خامه

 3 الی 4 قاشق

خلال پسته و زعفران دم‌کرده

به مقدار لازم

مرحله اول

قبل از هرچیزی باید خامه های یخ زده را برای بستنی تهیه کنید. برای این کار ۴ قاشق خامه صبحانه را داخل یک پلاستیک فریزر ریخته و آن را بر روی یک سینی مستطیل شکل صاف کنید. باید خامه به شکل یکنواخت و نازک درون پلاستیک پهن شود.

مرحله دوم

حالا خامه را با همان سینی درون فریزر بگذارید تا یخ بزند.در ادامه ۴ لیوان شیر پرچرب را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا حسابی بجوشد و قل بزند. یادتان باشد که یا شیر را همیشه در ظرف شیرجوش بجوشانید.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله سوم

و یا قابلمه را قبل از جوشاندن شیر حسابی تمیز بشویید تا هیچگونه چربی و آلودگی بر روی آن نمانده باشد. باید شکر را به خوبی با ثعلب مخلوط کنید. حالا باید شکر و ثعلب را به آرامی درون شیر در حال جوش بریزید.

مرحله چهارم

نکته اساسی در این مرحله آرام اضافه کردن شکر و سریع هم زدن شیر است. این کار کمک می کند تا شکر و ثعلب به خوبی درون شیر داغ حل شوند. اگر خیلی طرفدار بستنی های شیرین هستید، به این دستور شکر اضافه نکنید.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله پنجم

اضافه کردن شکر به این نسبت باعث می شود تا بستنی شما شل شود و هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید آن را به غلظت مناسب برسانید. زیاد و کم بودن ثعلب نیز می تواند کیفیت بستنی را تغییر دهید.

مرحله ششم

بعد از اینکه از حل شدن شکر در شیر داغ مطمئن شدید باید طعم دهنده ها را به آن اضافه کنید. اگر هنگام هم زدن شیر دانه های شکر را در ته قابلمه احساس نمی کنید؛ وقت آن رسیده که زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله هفتم

بعد از اضافه کردن این دو باید همچنان به هم زدن ادامه دهید. یادتان باشد که ثعلب درون این مخلوط به شما کمک می کند تا کمی به غلظت آن اضافه شده و به اصطلاح قوام بگیرد. بعد از مخلوط شدن تمامی مواد، شعله را خاموش کنید.

مرحله هشتم

باید اجازه دهید تا شیر درون قابلمه به آرامی و به شکل طبیعی خنک شود. حتما در این بین مخلوط را هم بزنید. این کار به کشدار شدن بستنی منجر می شود. وقتی که شیر خنک شد وقت آن رسیده که آن را درون ظرف مناسبی ریخته و بگذارید تا در فریزر منجمد شود.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله نهم

باید اجازه دهید تا شیر حدود نیم ساعت درون فریزر بماند. حالا شیر نیمه منجمد را از درون فریزر خارج کرده و آن را به خوبی به کمک همزن هم بزنید. حالا باید دوباره این مخلوط را دوباره داخل فریزر قرار دهید.

مرحله دهم

این مرحله را باید ۵ یا ۶ بار دیگر تکرار کنید تا بستنی به خوبی کشدار شود. به هیچ وجه این مرحله را دست کم نگیرید. همان طور که گفتیم هم زدن های پی در پی کمک می کند تا بستنی حسابی غلیظ و کشدار شود.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله یازدهم

وقتی که میزان غلظت و کشدار بودن بستنی مطابق میل شما بود می توانید خامه را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید خامه منجمد را از یخچال خارج کنید و آن را خرد کنید. خامه های خرد شده را داخل بستنی بریزید.

مرحله دوازدهم

سپس حسابی مخلوط کنید. حالا می توانید بستنی را در یک ظرف مناسب ریخته و آن را درفریزر نگه دارید. بعد از یک ساعت بستنی کشدار شما آماده است. می توانید در این مرحله خلال پسته را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

نکات کلیدی برای تهیه بستنی سنتی خانگی

  • ثعلب را باید از لوازم قنادی یا عطاری تهیه کنید. دقت کنید که اگر کیفیت ثعلب خوب نباشد بستنی دچار یخ‌زدگی شده و کش‌دار نمی‌شود.
  • علت کش‌دار شدن بستنی ثعلب است پس هرچقدر میزان آن بیشتر باشد بستنی کش‌دار تر می‌شود ولی دقت کنید که بیش‌ازحد نباید از آن استفاده شود.
  • اضافه کردن شکر زیاد باعث نبستن بستنی می‌شود.
  • بهتر است از خامه ۳۵ درصد به بالا برای تهیه بستنی سنتی استفاده شود تا تیکه‌های خامه درون بستنی یخ نزند.
  • اگر بخواهید بستنی را در دستگاه بستنی‌ساز درست کنید حتماً باید اول آن را در فریزر قرار دهید تاکمی خودش را بگیرد و بعد آن را در دستگاه ریخته و بگذارید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه هم بخورد تا بستنی بسته شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید روی بستنی سنتی شیره آلبالو یا آب‌لیمو بریزید و سرو کنید.
  • شیر را حتماً قبل از تهیه بستنی باید بجوشانید.

 فواید شگفت‌انگیز بستنی

فواید بستنی بیشتر از چیزی است که شاید ما فکر کنیم اما باید در نظر داشت که در صورت مصرف درست و به‌اندازه می‌شود از فواید آن بهره‌مند شد. ماده اصلی بستنی شیر و خامه است که دارای کلسیم، فسفر، ویتامین A و ویتامین D هستند و این مواد مغذی برای بدن بسیار مفید هستند. برخی از فواید بستنی به شرح زیر است:

تقویت استخوان‌ها

کلسیم برای دندان و رشد و استحکام استخوان‌ها نیز ضروری است و بستنی با داشتن کلسیم هم از دندان‌ها حفاظت می‌کند و هم می‌تواند باعث جلوگیری از پوکی استخوان شود.

تقویت عملکرد مغز

بستنی باعث بالا رفتن سطح دوپامین در بدن می‌شود که برای تقویت عملکرد مغز مفید است.

افزایش انرژی

بستنی سرشار از چربی، پروتئین، کربوهیدرات و کالری است برای همین با خوردن بستنی انرژی ازدست‌رفته خود را به دست خواهید آورد.

تقویت سیستم ایمنی

شاید تصورش را هم نکنید ولی بستنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است چون نوعی فرآورده لبنی تخمیرشده است. این فراورده‌ها به تقویت سیستم تنفسی و گوارشی کمک می‌کنند و هر چه سیستم تنفس و گوارش قوی‌تر باشد باعث بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود.

کاهش احتمال ابتلاء به سرطان سینه

در تمامی زنانی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند کمبود کلسیم دیده می‌شود. اگر بدن به‌اندازه کافی کلسیم دریافت کند می‌شود از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کرد، ازآنجاکه بستنی از شیر و خامه درست می‌شود سرشار از کلسیم است بنابراین می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به این بیماری کمک کند.

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی