۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت (راهکار های زیبایی پوست صورت)

مراقبت از پوست تنها جنبۀ زیبایی ندارد، بلکه بخشی از سبک زندگی سالم است که در سلامت عمومی بدن هم تأثیرگذار خواهد بود. در این راهنما قرار است بایدها و نبایدهای مرتبط با سلامت و زیبایی پوست را بررسی کنیم و راهکارهایی را پیش روی شما قرار دهیم که تضمین کننده یک پوست شاداب و سرحال است.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

راهکارهای مراقبت از پوست صورت

مراقبت از پوست از این جهت بسیار اهمیت دارد که همۀ ما در طول روز سلول‌های زیادی را در این ناحیه از دست می‌دهیم. بنابراین باید همیشه پوست را در شرایط خوبی قرار دهیم تا به شفافیت و درخشان بودن آن کمک کنیم. موارد زیر از جمله فاکتورهای مؤثر در داشتن پوستی فوق‌العاده هستند که باید به صورت روتین انجام دهیم.

۱.شناسایی نوع پوست

اولین کاری که برای زیبایی پوست صورت باید انجام دهید این است که نوع پوست خود را به خوبی بشناسید. انتخاب روش‌های مؤثر برای مراقبت و رسیدگی به پوست، در ابتدا نیاز به شناخت نوع پوست دارد. برای مثال برخی افراد به دلیل پوست چربی که دارند، نیاز به شست‌و‌شوی بیشتری دارند. این در حالی است که افراد با پوست خشک، در صورت شست‌وشوی زیاد صورت با عوارض ناخواسته‌ای مثل پوسته پوسته شدن مواجه می‌شوند.

دانستن نوع پوست در انتخاب نوع لوازم آرایشی نیز به شما کمک زیادی می‌کند. استفاده از روش‌های درمانی مراقبتی نادرست و نامتناسب با پوست صورت، ممکن است باعث ایجاد آکنه، خشکی، ایجاد التهاب یا تشدید مشکلات پوستی شود. این مسئله به قدری اهمیت دارد که حتی ممکن است منجر به پیری زودرس پوست شود. پس حتی اگر نیاز است از یک متخصص پوست برای تشخیص نوع پوست خود کمک بگیرید.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

۲. زیبایی پوست صورت با استفاده روزانه از ضدآفتاب

از مهم‌ترین دلایل مشکلات پوستی مثل ایجاد لک یا تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی، نور و اشعه خورشید است. استفاده از ضدآفتاب از بهترین و آسان‌ترین راه‌های محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید خواهد بود. استفاده از این کرم خصوصاً زمانی که پوست حساسی دارید یا در مواقعی که در حال مراقبت‌های پوستی گسترده‌تری هستید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما در انتخاب ضدآفتاب باید یک نکته مهم را به یاد داشته باشید و آن هم SPF آن است. SPF یک فاکتور اساسی در میزان محافظت کرم از پوست در برابر خورشید است. حداقل SPF مورد نیاز برای پوست‌های معمولی درجه 30 است.

اگر قرار است مدت طولانی‌تری در فضای باز و در معرض اشعه‌های خورشید وقت بگذرانید، باید ضدآفتاب با درجه SPF 60 انتخاب کنید. این کرم را حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن و به مقدار کافی روی پوست استفاده کنید، به گونه‌ای که تمام سطح پوست صورت پوشانده شود. در استفاده از این ماده برای زیبایی پوست صورت، باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • SPF 60 ضدآفتاب برای پوست‌های حساس و کسانی که درمان‌های پوستی مثل لایه‌برداری انجام داده‌اند ضروری خواهد بود.
  • ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.
  • از مصرف ضدآفتاب‌های رنگی خودداری کنید.
  • در روزهای ابری نیز باید از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • برای ایجاد یک لایه محافظتی قوی‌تر به طور همزمان از کلاه آفتابی و عینک استفاده کنید.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

۳. پاک کردن آرایش قبل از خواب

یک قاعده کلی وجود دارد که احتمالاً بارها شنیده‌اید و آن هم این است که هرگز با آرایش نخوابید. پوست صورت در زمان استراحت در شب نیاز به تنفس دارد، برای همین باید از هرگونه آلودگی پاکسازی شود. خوابیدن با آرایش و عدم شست‌وشوی صورت می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست شود که در نهایت عوارض خاص خود از جمله لک صورت یا جوش‌های سرسیاه را به وجود می‌آورد. عدم توجه به پاک کردن آرایش قبل از خواب در طولانی مدت تاثیر منفی روی زیبایی پوست صورت دارد و می‌تواند منجر به پیری پوست شود.

برای پاک کردن آرایش از یک تونر، کرم پاک کننده، شیر پاک‌کن، میسلار واتر یا هر چیزی که با پوست شما سازگارتر است استفاده کنید. حتی اگر به هیچ‌یک از این گزینه‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از چند قطره روغن زیتون و یک پد پنبه‌ای مناسب و تمیز برای پاکسازی صورت خود از آرایش روزانه کمک بگیرید. برای پاکسازی و شستن صورت به روش صحیح، طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. ابتدا تمام آرایش خود را به خوبی پاک کنید. صورت خود را می‌توانید با یک روغن طبیعی تمیز کنید و سپس آن را به شکل ملایم بشویید. از آب میسلار و یک پد مخصوص برای پاک کردن آرایش دور چشم کمک بگیرید.
  2. هرگز از پاک کننده‌هایی که کف می‌کنند برای شست‌وشوی صورت استفاده نکنید. این مواد می‌توانند چربی‌های بیشتری را از پوست شما بگیرند.
  3. از آنجایی که دمای زیاد آب باعث تحرک پوست و دمای پایین هم باعث خشکی پوست می‌شود، پس همیشه صورت خود را با آب ولرم بشویید.
  4. روی شستن صحیح چانه و فک تمرکز بیشتری داشته باشید، زیرا این ناحیه محل تجمع آلودگی‌های بیشتر از ناحیه صورت است.
  5. از یک حوله نرم و پاکیزه برای خشک کردن پوست خود کمک بگیرید.

۴.زیبایی پوست صورت با پیروی از برنامه مراقبت روزانه

برای رسیدن به پوست سالم و شاداب، بهتر است یک برنامه مراقبتی روزانه برای خود داشته باشید. خیلی مهم نیست که نوع پوست شما چه چیزی است، زیرا داشتن یک روتین مراقبت از پوست مداوم باعث می شود تا سلامت کلی پوست حفظ شود. از طرفی این کار باعث می‌شود تا جای زخم‌های سطحی و لکه‌های کمرنگ روی پوست از بین بروند. برای داشتن یک برنامه مراقبتی مناسب می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. روز خود را با پاشیدن آب کمی گرم به صورت شروع کنید. در صورت نیاز می‌توانید از یک پاک‌ کننده ملایم متناسب با پوست خود استفاده کنید. تونرها برای پاکسازی انتخاب مناسبی هستند.
  2. سرم‌های مخصوص پوست سرشار از مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند که به سلامت و شادابی هر چه بیشتر پوست کمک می‌کنند. سرم‌های آنتی‌اکسیدانی بهترین انتخاب برای شروع روز شما خواهند بود.
  3. از یک کرم دور چشم مناسب استفاده کنید. اگرچه این نوع کرم باید دو مرتبه در روز استفاده شود، اما حداقل روزی یکبار را باید از این کرم استفاده کنید.
  4. برای درمان لکه‌ها به شکل روزانه می‌توانید از ترکیبات حاوی بنزوئیل پراکسید قوی استفاده کنید. از این کرم فقط روی نقاط دارای لک استفاده کنید.
  5. برای زیبایی پوست صورت، همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید. حتی اگر پوست چربی دارید.
  6. در نهایت پس از طی کردن تمامی این مراحل، مصرف ضدآفتاب را فراموش نکنید.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

۵.مصرف مکمل‌ها با نظر پزشک

برخی از مکمل ها مثل مکمل کلاژن یکی از نیازهای اساسی برخی از افراد برای مراقبت از پوست خواهد بود. با بالا رفتن سن افراد، این پروتئین در بدن کاهش پیدا می‌کند و باید برای پیشگیری از عوارض ناخواسته، کمبود آن در بدن را جبران کنید.

مکمل‌های استاندارد و تأیید شده‌ای که از سوی پزشکان تجویز می‌شوند، حاوی اسیدآمینه‌هایی هستند که برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مؤثر هستند. این کار به سلامت، سفت و درخشان شدن پوست بسیار کمک می‌کند. مصرف مکمل ویتامین C هم می‌تواند برای داشتن پوستی یک دست و روشن کمک کننده باشد.

۶. زیبایی پوست صورت با مصرف مداوم میوه‌ها و سبزیجات

برای داشتن پوستی سالم باید مراقب آنچه می‌خورید باشید. هر چه مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنید و در مقابل از خوردن غذاهای چرب، فرآوری شده و غذاهای حاوی قند خودداری کنید، بیشتر شاهد تغییرات ظاهری مثبت در پوست خود خواهید بود.

غذاهای رنگارنگ خصوصاً سبزیجاتی با این خصوصیت می تواند حجم زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها را وارد بدن کند. سبزی‌های تیره و برگ‌دار، انواع توت، زغال اخته، اسفناج، کلم‌پیچ و شکلات تلخ از جمله غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان هستند که برای پوست مفید خواهند بود.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

۷.انجام حرکات ورزشی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای داشتن پوستی شفاف، ورزش کردن به شکل مرتب است. فعال بودن و انجام حرکات ورزشی باعث بهبود گردش خون می‌شود که این امر به شکل مستقیم در درخشان و شاداب شدن هر چه بهتر پوست بسیار تأثیرگذار است.

اگر وقت چندانی برای رفتن به باشگاه ندارید، یک پیاده‌روی آهسته و یا انجام یوگا به بدن شما گردش خون لازم را می‌دهد و همچنین روند پاکسازی کل بدن شما را سریع‌تر می‌کند. این کار به شکل کاملاً واضح باعث زیبایی پوست صورت شما و درخشان شدن آن می‌شود.

۸.داشتن خواب کافی

اگرچه تعداد ساعت لازم برای خواب کافی در افراد مختلف متفاوت است و با یک آزمون و خطا می‌توان متوجه این مورد شد، اما به طور متوسط باید در طول شبانه‌روز حداقل ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید. کمبود خواب یکی از علل اصلی خستگی پوست، تیره شدن رنگ آن و گود شدن زیر چشم است. تکرار کم‌خوابی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی باعث پیری پوست و ایجاد چین‌و‌چروک شود.

پوست هنگام خواب کلاژن جدیدی تولید می کند که از افتادگی این ناحیه از بدن جلوگیری می‌کند. این عمل بخشی از فرایند ترمیم پوست است. بنابراین کمبود خواب می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز در صورت شود. کمبود خواب همچنین به کاهش رطوبت پوست و کدر شدن رنگ آن منجر می‌شود.

۸ قاعده طلایی برای زیبایی پوست صورت

نکات مهم برای رسیدن به زیبایی پوست صورت

  • از لایه‌برداری روزانه خودداری کنید. اما بسته به نوع پوست این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید.
  • هرگز به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک از کرم‌های درمان کننده مثل سفیدکننده‌ها استفاده نکنید.
  • از مصرف پاک‌کننده‌های خیلی معطر خودداری کنید.
  • روبالشتی خود را حداقل هفته‌ای یکبار عوض کنید.
  • تعداد دفعات شست‌وشوی روزانه پوست خود را بر اساس نوع پوست خود تعیین کنید.
  • هنگام شست‌وشوی صورت توجه داشته باشید که در صورت انتخاب نادرست پاک‌کننده، ممکن پوست شما از حالت لطافت خارج شود. پس در این حالت باید پاک‌کننده خود را تغییر دهید.
  • همیشه به صورت روتین پوست خود را ماساژ دهید.
  • هرچند وقت یکبار از یک متخصص پوست برای کمک به سلامتی و شفافیت پوست صورت کمک بگیرید.
  • برای کمک به زیبایی پوست صورت، تجهیزات آرایشی خود از جمله انواع برس‌ها را تمیز نگه ‌دارید.
  • روتین مراقبت از پوست روزانه خود را خیلی پیچیده و وقت‌گیر نکنید تا آن را به صورت مداوم انجام دهید.
  • همیشه بدن و پوست خود را با خوردن آب، میوه و سبزیجات و استفاده از کرم آبرسان هیدراته نگه دارید.
  • در صورت داشتن پوست چرب، می‌توانید از برس‌های مخصوص صورت برای پاکسازی و شست‌وشو استفاده کنید.
  • از برخورد دست کثیف به صورت یا مالش دادن سطح آن خودداری کنید.
  • سد پوستی خود را به وسیله مرطوب‌کننده‌ها تقویت کنید.
  • از ترکیبات و ماسک‌های آبرسان حاوی اسید هیالورونیک، ویتامین ای و هیالورونات سدیم استفاده کنید.
  • استرس را از خود دور کنید.
  • برای داشتن پوستی سالم و شفاف از کشیدن سیگار یا دودهای مشابه مثل قلیان خودداری کنید.

حرف آخر

زیبایی پوست صورت یکی از عوامل مهم در ایجاد حس خوب و اعتمادبه‌نفس در افراد خصوصاً بانوان است. داشتن پوستی تمیز و شفاف بدون داشتن یک برنامه مداوم مراقبتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در اینجا به معرفی تمامی عواملی پرداختیم که می‌تواند در داشتن پوستی فوق‌العاده به شما کمک کند. کافیست از یک برنامه منظم و مداوم استفاده کنید تا شاهد نتایج چشمگیر روی پوست خود باشید. ضمن اینکه بهتر است درباره برنامه مراقبت از پوست خود با توجه به نوع پوست با پزشک متخصص مشورت کنید.