سه شنبه , 28 فروردین 1403

آمپول نوروبیون چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آمپول نوروبیون (Neurobion)
آمپول نوروبیون چیست؟ احتمالا بسیاری از شما نام این آمپول را قبلا شنیده‌اید. این آمپول به صورت رایج برای افزایش نیروی بدنی و از بین بردن خستگی و بی‌حالی تزریق می‌شود و اکثر افراد تجربه استفاده از آن را داشته‌اند. اما آمپول نوروبیون چیست و چگونه می‌تواند خستگی را از بین ببرد؟ آیا این آمپول فواید دیگری هم دارد و برای چه کسانی مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به این آمپول معروف و ترکیبات آن بپردازیم.

ترکیبات آمپول نوروبیون

نوروبیون مکملی است که عمدتاً از ویتامین‌های ضروری گروه ب تشکیل شده است. میزان مقدار اجزا و مواد فعال در برندهای مختلف نوروبیون ممکن است متفاوت باشد اما همه‌ی نوروبیون‌ها قطعا حاوی 3 ویتامین تیامین (B1)، پیریدوکسین (B6) و کوبالامین (B12) هستند. اما تاثیر هر یک از اجزای آمپول نوروبیون چیست و چگونه در سلامت بدن نقش بازی می‌کنند؟

ویتامین ب۱

ویتامین B1 یا تیامین در رشد و کارکرد سلول‌ها بازی می‌کند و می‌توان گفت گفت در گروه ویتامین ب مهم‌ترین نقش را دارد و در تمامی بافت‌های بدن مورد نیاز است. این ویتامین به پیشگیری از عوارض در سیستم عصبی (بهترین قرص برای تقویت اعصاب و سیستم عصبی)، مغز، ماهیچه‌ها، قلب، معده و روده کمک می‌کند. همچنین در جریان الکترولیت‌ها به داخل و خارج سلول‌های عضلانی و عصبی نقش دارد. این ویژگی‌ها به پیشگیری از اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش کمک می‌کند.

نوروبیون
                                                                آمپول نروبیون

ویتامین ب۶

این ویتامین نیز برای رشد طبیعی مغز و حفظ سلامت سیستم عصبی و سیستم ایمنی مهم است. این ویتامین به انتقال پیام‌های عصبی میان مغز و ماهیچه‌ها و سیستم عصبی نقش مهمی بازی می‌کند. بنابراین طبیعی است که کمبود آن در ایجاد مشکلات زیادی نظیر آلزایمر،‌ بیماری‌های قلب و عروقی (انواع مکمل و قرص‌های قلب و عروق) و حتی مشکلات دید و چشمی شود.

ویتامین ب۱۲

ویتامین B12 نیز مانند سایر ویتامین‌های گروه ب وظیفه تبدیل مواد مغذی به انرژی را به عهده دارد. البته این ویتامین فواید بسیار مهم دیگری نیز دارد، از از حفظ عملکرد طبیعی سلول‌های عصبی شما پشتیبانی می‌کند و برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و سنتز DNA نیز مورد نیاز است. کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن ممکن است منجر به مشکلاتی همچون کم خونی، خستگی، ضعف عضلانی، مشکلات روده، آسیب عصبی و اختلالات خلقی شود.

فواید آمپول نوروبیون چیست؟

حالا که متوجه شدیم آمپول نوروبیون چیست می‌توانیم به توضیح ویژگی‌ها و فواید این آمپول بپردازیم. همانطور که گفتیم این آمپول عمدتا به کاهش خستگی و بی‌حالی معروف است، اما جالب است بدانید در عمل مزایای بسیار بیشتری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از کم خونی

کمبود B12 می‌تواند منجر به کم خونی شدید (کم خونی مگالوبلاستیک) شود. در اثر این نوع کم خونی مولکول‌های بزرگ هموگلوبین و تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون پدید می‌آیند که همگی منجر به کپایین آمدن سطح سلول‌های خونی خواهند شد. در هر صورت تزریق نوروبیون می‌تواند این کمبود را حل کرده و سطح هموگلبین را به حالت عادی بازگرداند.

تنظیم سطح کلسترول

افزایش سطح کلسترول ممکن است ناشی از رژیم غذایی غلط و کمبود ویتامین‌ها و چربی غیراشباع بیش از حد باشد (ویژگی های رژیم غذایی سالم). تزریق دوز مناسب نوروبیون به کنترل سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند.

کاهش دردهای نوروپاتیک

تزریق نوروبیون باعث کاهش نوروپاتی و تسکین سیستم عصبی محیطی می‌شود. به علاوه تزریق نوروبیون می‌تواند ناراحتی عضلانی را در هنگام تزریق در نزدیکی آسیب کاهش ‌دهد.

حفظ سلامت استخوان‌ها

ویتامین‌های ب، علی‌الخصوص B6 و B12 بر روی غلظت کل هموسیستئین پلاسما (tHcy) تاثیر داند. این هورمون مستقیما با سلامت استخوان مرتبط است.

پرپشت شدن موها

مشکلات اصلی ریزش مو می‌تواند به کمبود ویتامین ب مرتبط باشد. وجود کمپلکس ویتامین ب در نوروبیون به ضخیم شدن و حفظ موها کمک می‌کند. دلیل آن هم این است که ویتامین ب برای ایجاد گلبول‌های قرمز خون ضروری است. این گلبول‌ها اکسیژن را به پوست سر منتقل می‌کنند تا فولیکول‌های مو تشکیل شوند و به رشد مو کمک کنند.

بهبود متابولیسم

هر یک از انواع ویتامین ب هر نقش خاصی در ایجاد متابولیسم قوی ایفا می‌کنند. این کار با تسریع تجزیه و انحلال سریع لیپیدها انجام می‌شود. این کار باعث جلوگیری از مشکلات گوارشی می‌شود و سبب می‌شود انرژی بیشتری در طول روز برای انجام کارها داشته باشید. بیشترین دلیلی که افراد هنگام حس بی‌حالی و خستگی مزمن به سراغ تزریق نوروبیون می‌روند هم همین است. زیرا این بهبود متابولیسم خستگی بیش از حد را به طرز موثری از بین می‌رود و تاثیر آن کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

چه چیزی موجب تاثیرگذاری بیشتر آمپول نوروبیون می‌شود؟

دلیل تاثیرگذاری بالای آمپول نوروبیون چیست؟ اگرچه هر یک از ویتامین‌های ب نقش ویژه خود را در سلامت اعصاب دارند، اما همه آن‌ها با هم در جهت ترمیم، بازسازی و محافظت از رشته‌های عصبی تشکیل دهنده سیستم عصبی شما کار می‌کنند. به همین دلیل است که تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب بهینه از 3 ویتامین B1، B6 و B12 در تسکین علائم آسیب عصبی و بازیابی عملکرد عصبی موثرتر از مصرف یک مکمل ویتامین است.

تصور می‌شود که همپوشانی بین عملکردهای مختلف ویتامین های گروه ب، موثر بودن این آمپول را بیشتر می‌کند. همچنین آسیب‌های عصبی عموماً توسط چندین عامل به طور همزمان ایجاد می‌شود. این بدان معناست که ترکیبی از ویتامین‌ها می‌تواند برای مقابله موثر با همه عواملی که در آسیب عصبی نقش دارند، مورد نیاز باشد.

نوروبیون
                                                                 آمپول نروبیون

عوارض آمپول نوروبیون چیست؟

نوروبیون به طور کلی آمپول ایمنی محسوب می‌شود و عوارض جانبی خاصی ندارد. برخی مواقع مصرف یا تزریق نوروبیون ممکن است رنگ ادرار را زردتر و روشن‌تر کند که این اثر موقتی و بی ضرر است. عوارض مصرف بیش از حد آمپول نوروبیون چیست؟

  • ادرار بیش از حد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • آسیب عصبی

واکنش‌های آلرژیک که از عوارض جانبی نادر مکمل‌های ویتامین ب است. اگر کسی در حین مصرف نوروبیون علائم واکنش آلرژیک را تجربه کند باید فوراً به پزشک مراجعه کند. برخی از این علائم عبارتند از بثورات پوستی، مشکل در تنفس و تورم در صورت یا دهان.

تزریق آمپول نوروبیون به چه افرادی توصیه می‌شود؟

نوروبیون، مکمل دارویی است یا غذایی؟ (تفاوت مکمل دارویی و مکمل غذایی) چرا باید نوروبیون تزریق کنیم؟ مهم‌ترین فایده آمپول نوروبیون چیست؟ همانطور که مشخص است مزیت اصلی نوروبیون این است که می‌تواند از کمبود ویتامین ب جلوگیری کند. بسیاری از افراد به اندازه کافی این ویتامین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، اما برخی از گروه‌ها بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبودهای خاص هستند. افرادی که در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین ب هستند عبارتند از:

  • خانم‌های باردار
  • افراد بالای ۵۰ سال
  • افرادی که از رژیم‌های غذایی محدود و بدون محصولات حیوانی مانند رژیم‌های گیاهخواری یا خام گیاهخواری استفاده می‌کنند
  • کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که سطح ویتامین B را در بدن کاهش می‌دهد
  • پس از جراحی بای پس معده

مصرف نوروبیون در این موارد به پیشگیری از کمبود ویتامین ب یا درمان یک کمبود خفیف کمک کند، با این وجود ممکن است در برخی موارد کافی نباشد. کمبود شدید ویتامین ب ممکن است نیاز به دوزهای بالاتری داشته باشد که تحت نظر پزشک تجویز می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به پاسخ آمپول نوروبیون چیست پاسخ کاملی ارایه دهیم. این آمپول که حاوی سه ویتامین از گروه ب است می‌تواند تاثیر زیادی در فعالیت‌های روزمره شما داشته باشد. اگر اخیرا احساس خستگی زیادی دارید و در آزمایش‌‌های خود با کمبود ویتامین ب مواجه شده‌اید یا مشکلات خاصی دارید که ممکن است از جذب ویتامین ب کافی از طریق رژیم غذایی جلوگیری کند،‌ تزریق آمپول نوروبیون می‌تواند راه مناسبی برای جبران این کمبود باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x