پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

سفید شدن مو با افزایش سن کاملا طبیعی است. اما در سنین جوانی اگر موها سفید شوند، بیشتر عامل ژنتیک دخیل است. همچنین کمبود ویتامین‌ها نیز می‌تواند در سفید شدن موها نقش داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

در این مقاله با یک مطلب جالب به سراغ شما آمده‌ایم. کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟ سفید شدن مو یک رویداد طبیعی مرتبط با سن است. فولیکول های مو کیسه‌های لوله مانندی هستند که موی هر فردی درون آنها تشکیل شده است. ریشه های مو بعد از ایجاد شدن درون فولیکول از پوست سر بیرون می ‌آیند و رشد می‌کنند. درون فولیکول‌ها رنگدانه‌ هایی به نام ملانین وجود دارند که باعث رنگ دهی به موی سر می‌ شوند.

اما با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد، تولید ملانین در فولیکول به حداقل خود می‌رسد و در نتیجه رنگ موی سر روی به سفیدی می‌رود. اما گاهی پیش می‌ آید که موی سر زودتر از موعد سفید می‌شود. در این موارد بیشتر عوامل ژنتیکی دخیل هستند اما کمبود ویتامین هم می‌تواند موثر باشد. کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

ارتباط میان کمبود ویتامین و سفیدی مو

کمبود ویتامین ها یکی از مهم ترین عوامل در بروز مشکلات سلامتی در بدن است‌. بین سفید شدن مو با کمبود ویتامین‌ها ارتباط وجود دارد. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، توسط خود بدن تولید شوند. اما بدن توانایی تولید برخی دیگر از این ویتامین ها را ندارد و از این رو نیاز است فرد با تغذیه مناسب و سالم این ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند. هر کدام از این ویتامین ها نقش بسزایی در کمک به عملکرد صحیح قسمت های مختلف بدن دارند.

برخی از این ویتامین ها به فولیکول مو کمک  می‌‌کنند تا ملانین کافی برای موی سر را بسازد. در نتیجه عدم داشتن تغذیه مناسب منجر به کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن می‌شود و یکی از عوارض آن ممکن است سفید شدن مو باشد. مصرف مولتی ویتامین می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت مو و احتمالا جلوگیری از سفید شدن موها داشته باشد. برای اینکه بدانید کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود، همچنان با ما همراه باشید.

نقش ژنتیک در سفید شدن موها

طبق اطلاعات به دست آمده توسط عده‌ای از دانشمندان در سال ۲۰۱۳، ژنتیک تا حد زیادی با سفیدی موی سر در سنین جوانی ارتباط مستقیم دارد. طبق این تحقیقات ژنی به نام IRF4 وجود دارد که باعث کاهش تولید ملانین در فولیکول می‌شود و در نتیجه به سفیدی موی سر در سن پایین منجر می‌‌شود. اگر سفید شدن زودهنگام موهای شما ریشه در عوامل ژنتیکی ندارد، احتمال دارد عامل کمبود ویتامین دخیل باشد. در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود، باید به ویتامین‌های زیر اشاره کنیم:

 کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود به موارد زیر دقت کنید:

ویتامین های  B

اکثر ویتامین هایی که کمبود آنها در سفیدی مو نقش دارد، جزء دسته ویتامین های گروه ب هستند. از این نوع ویتامین‌ها می‌‌توان به ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B7، ویتامین B10، ویتامین B5، ویتامین B9 و ویتامین B12 اشاره کرد. این دسته از ویتامین‌ها فرایند تولید ملانین را سرعت می‌‌بخشند و از این رو تاثیر فوق العاده این ویتامین‌ها در جلوگیری از سفیدی مو را نمی‌توان دست کم گرفت:

ویتامین B12 (کوبالامین)

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود؟ ویتامین ب12. ویتامین B12 مهم ترین ویتامین از دسته ویتامین‌های B است که یکی از وظایف آن محافظت از بدن در مقابل بیماری‌ها به شمار می‌آید. کمبود این ویتامین نقش مهمی در سفیدی مو را ایفا می‌‌کند. مقادیر ناکافی ویتامین B12  باعث تضعیف سلول‌های مو می‌‌شود و در نتیجه مو، ملانین خود را از دست داده و دچار سفیدی می‌شود.

 همچنین از جهت دیگری استفاده به اندازه از ویتامین B12 باعث تقویت توانایی سلول های مو در جذب و نگهداری ملانین می‌ شوند که منجر به خوش رنگی و زیبایی موی سر می‌ شود. این ویتامین محلول در آب است و از این رو مصرف مواد لبنی باعث افزایش مقدار آن در بدن می‌ شود. همچنین از دیگر مواد خوراکی سرشار از ویتامین B12 می‌‌توان به گوشت، مرغ، سویا، تخم مرغ و غذا های دریایی اشاره کرد. کمبود این ویتامین در بدن گیاه خوران بسیار چشمگیر است و از این رو مکمل‌های ویتامین B12 به بازار عرضه شده‌اند که مصرف آن ها نیز تا حد قابل توجهی موثر است.

ویتامین  B7(بیوتین)

ویتامین B7 یکی دیگر از ویتامین‌های مفید بدن است که با کمک به رشد سلول ها و تولید اسید های چرب در بدن باعث رفع کم خونی، بی حالی و افسردگی می ‌شود‌. همچنین این ویتامین نقش مهمی در پر پشتی و رشد مو ایفا می ‌کند. رشد و سلامت مو تا مقدار قابل توجهی به حضور ویتامین B7 وابسته است و در نتیجه کمبود آن باعث شکنندگی و کم پشتی مو می‌ شود. این ویتامین را می ‌توان با مصرف به اندازه سيب زمینی، ماهی، آجیل و لبنیات دریافت کرد.

ویتامین B9 (فولیک اسید)

ویتامین B9 باعث متابولیسم آمونیوم اسید می ‌شود که برای متابولیک های بدن بسیار مفید است و همچنین باعث بهبود عملکرد DNA در بدن می‌ شود. کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟ ویتامین B9 در تولید ملانین و در نتیجه  سیاه شدن موی های سر نقش مهمی ایفا می‌کند. از این رو کمبود این ویتامین مستقیما باعث‌ سفیدی موی سر می‌‌شود.

 کمبود این ویتامین علاوه بر اثرگذاری در تغییر رنگ موی سر، باعث تغییر رنگ پوست و ناخن‌ها نیز می ‌شود. با مصرف حبوبات، لبنیات، غلات غنی شده، توت فرنگی و آب پرتقال می‌‌توان بدن را از ویتامین B9 بی نیاز کرد. همچنین قرص فولیک اسید نیز می‌‌تواند گزینه خوبی برای رفع نیاز بدن به این ویتامین باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟ ویتامین B5

ویتامین B5 مهم‌ترین ویتامین موثر در تولید سلول های خونی و انرژی بدن است. همچنین ویتامین B5 تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارد. نبود کافی این ویتامین منجر به اختلالات خواب، بی حالی، افسردگی و افزایش عفونت های بدنی می‌‌شود. از طرف دیگر این ویتامین سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و مو را تقویت کرده و در نتیجه کمبود این ویتامین می‌تواند علت دیگری از سفیدی موی سر باشد. ویتامین B5 را می‌ توان از مصرف ماست، ماهی و جگر گوساله دریافت کرد.

با خرید کپسول گرناهیر پریمیوم آدریان می‌توانید از بسیاری از ویتامین‌هایی که در جلوگیری از سفید شدن موها نقش دارند بهره‌مند شوید. این کپسول علاوه بر اینکه تارهای آسیب دیده مو را تقویت می‌کند، از سفید شدن موها جلوگیری کرده و ریزش مو را هم کاهش می‌دهد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

به جز موارد بالا کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟ ویتامین B6 باعث تولید گلبول‌های سفید در بدن می ‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین این ویتامین برای متابولیسم بدن بسیار مفید است و کمبود آن منجر به ترک خوردن لب و خستگی می‌‌شود. ویتامین B6 در موی سر نیز نقش مهمی دارد و نبود به اندازه آن به خشکی مو ختم می ‌شود.

علاوه بر آن ویتامین B6 در تولید ملانین مو نقش دارد و از این جهت کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث سفیدی موی سر شود. از جمله منابع غذایی که حاوی این ویتامین هستند می‌‌توان به موز، نخود، مغز آفتابگردان، سیب زمینی، لوبیا، جگر، جو دوسر، میوه های خشک، آجیل و غذا های دریایی اشاره کرد.

ویتامین  B10(پارا آمینوبنزوئیک اسید)

ویتامین B10 ماده‌ای کریستال مانند و سفید است که در حفظ ملانین و در نتیجه رنگ طبیعی موی سر بسیار مفید است. از این رو کمبود ویتامین B10 نیز می‌تواند باعث سفیدی مو شود. نکته جالب راجع به این ویتامین این است که ویتامین B10 را نمی ‌توان به راحتی از مصرف هر مواد مغذی به دست آورد و جذب این نوع ویتامین از طریق مصرف مخمر آبجو، غلات کامل، قارچ و اسفناج و… ممکن است. جالب است بدانید که انسان قابلیت سنتز B10 را در روده های خود دارد.

ویتامین D (کلسیفرول)

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟ ویتامین دی. ویتامین D باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود و از پوسیدگی استخوان جلوگيری می‌کند. علاوه بر آن ویتامین D به طور چشمگیری در تولید ملانین تاثیر می ‌گذارد. از این رو کمبود ویتامین D می ‌تواند دلیل دیگری در سفیدی موی سر باشد. این ویتامین را می ‌توان از طریق قرار گرفتن در زیر آفتاب کسب کرد زیرا آفتاب باعث تولید این ویتامین در بدن می‌ شود.

همچنین خوراکی‌هایی از جمله غلات، جو دوسر، شیر سویا، قارچ‌ها و زرده تخم مرغ به طور قابل توجهی حاوی ویتامین D هستند. اما ماهی های چرب، خوراکی هایی هستند که به مقدار زیادی حاوی ویتامین D هستند و مصرف آن ها بسیار موثر تر از خوراکی های دیگر است.

ویتامین  E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدان است که این خواص باعث می ‌شوند از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت شود. از طرف دیگر نیز این خواص نقش چشم گیری در جلوگیری از سفیدی موی ایفا می ‌کند. بر این اساس کمبود ویتامین E نیز باعث سفیدی موی است. خوراکی هایی مانند تخمه آفتابگردان، آووکادو، ماهی قزل‌آلا، میگو و روغن زیتون سرشار از ویتامین E هستند.

علاوه بر ویتامین‌های بیان شده، انواع مواد معدنی دیگری نیز تاثیر خود را در رنگ موی می‌گذارند و از این جهت کمبود این املاح معدنی نیز می ‌تواند دلیل دیگری بر سفیدی موی باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را درباره این مواد معدنی مفید و موثر مطلع سازیم.

نقش پروتئین در سفیدی مو

پروتئین در کنار نقش‌های مفیدی که برای بدن دارد، سطح کراتین مو را افزایش می‌دهد. کراتین اصلی ترین بخش مو است که به مو صافی و نرمی می ‌بخشد. در نتیجه کمبود این پروتئین باعث سفیدی مو و ریزش آن می ‌شود. پروتئین را می ‌توان در اکثر مواد خوراکی مشاهده کرد اما مواد غذایی از جمله گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی، حبوبات، لبنیات، آجیل و تخم مرغ بهترین منابع سرشار از پروتئین بالا هستند.

 کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود؟

آهن

در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می شود، به ماده معدنی آهن نیز باید اشاره کنیم. آهن در تولید هموگلوبین در سلول های خونی نقش بسیار ضروری دارد. هموگلوبین اکسیژن را به تمام نقاط بدن متنقل می ‌کند‌. از این جهت کمبود آهن باعث ایجاد اختلال در عملکرد فولیکول های مو می‌ شود و به سفیدی موی سر می انجامد. در نتیجه سفیدی مو یکی از نشانه  های بارز کمبود آهن در بدن است.

آهن، ماده ای مفید و ضروری در بدن است که مصرف مواد غذایی سرشار از آن به تمام افراد مخصوصا خانم ها که به دلیل عادت های ماهیانه خود خون زیادی از دست می ‌دهند، بسیار توصیه می ‌شود. آهن بدن را می ‌توان به راحتی با مصرف خوراکی هایی مانند حبوبات، گوشت و نان سبوس دار تامین کرد. همچنین مصرف قرص های آهن تاثیر بسزایی در تامین آهن مورد نیاز بدن نیز ایفا خواهند کرد.

رابطه کمبود مس و سفید شدن موهای سر

مس ماده معدنی است که در تولید سلول های خونی نقش بسیار موثری دارد. علاوه بر آن می‌توان گفت مس یکی دیگر از تاثیر گذار ترین مواد معدنی در بهبود تولید ملانین است. از این جهت کمبود مس یکی دیگر از دلایل سفیدی موی سر است. خوراکی هایی از جمله بادام، بادام زمینی، حبوبات، عدس، جگر گاو، مارچوبه، قارچ سفید و شکلات تلخ حاوی مقدار قابل توجهی مس هستند.

کلسیم

کلسیم علاوه بر اثر ‌گذاری مفید بر روی سیستم عصبی، قلب و ماهیچه، باعث سلامت و رشد مو می ‌شود. از این رو مصرف کلسیم نیز برای حفظ سلامت و رنگ مو نیز ضروری است. کلسیم را می ‌توان از مصرف موادی از جمله لبنیات مخصوصا شیر، غلات غنی شده، نان و ماهی دریافت کرد.

زینک

زینک ماده معدنی موثری است که وظیفه آن محافظت از سلول های بدن است. همچنین زینک باعث تقویت جذب پروتئین می‌‌شود. بدن توانایی تبدیل پروتئین به کراتین را دارد و از این رو مصرف زینک بیشتر باعث افزایش جذب پروتئین و در نتیجه تقویت کراتین مو می‌ شود. زینک در گوشت قرمز، گندم، صدف و لوبیا موجود است.

با قرار دادن خوراکی های بیان شده در مطالب بالا می‌‌توانید رژیم سالمی برای خود داشته باشید و به راحتی از سفید شدن موی سر خود در جوانی جلوگیری کنید. البته برای جلوگیری از سفیدی موی سر تنها داشتن تغذیه مناسب کارساز نیست و رعایت نکات دیگری نیز ضروری است. از قبیل:

۱) عدم مصرف دخانیات به خصوص سیگار

۲) کاهش فشار و استرس

۳) عدم استفاده از مواد شیمیایی مو مانند رنگ مو و شامپو های بی کیفیت

۴) عدم استفاده از الکل و مقادیر بالای کافئین

و….

البته امروزه ما در عصر پیشرفته ای زندگی می‌کنیم که می‌ توانید با مراجعه به متخصصین پوست و مو در مورد درمان و یا پیشگیری سفیدی مو سر خود مشورت کنید و به نتایج مطلوب و موثری برسید. همچنین می‌توانید از داروهای موثر در تقویت مو مانند گرناهیر پریمیوم آدریان و یا انواع مولتی ویتامین‌ها استفاده نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x