پنیر پیتزا و انواع آن

 پنیر پیتزا

ترکیب پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یکی از ترکیب‌های بسیار معروف برای طبخ انواع فست فود به خصوص پیتزا است. امروزه در بازار می‌توانید انواع پنیر پیتزا با ترکیبات متفاوت را پیدا کنید. در واقع ترکیب پنیر پیتزا ممکن است در انواع مختلف متفاوت باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به ترکیب پنیر پیتزا بیشتر صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به آن بازگو کنیم. با خواندن مطالب این مقاله می‌توانید هنگام خرید پنیر پیتزا محصول بهتری را انتخاب کنید.

آشنایی با ترکیب پنیر پیتزا

معمولا برای طبخ پیتزا از پنیر موزارلا استفاده می‌شود. هنگام خرید پنیر پیتزا متوجه خواهید شد که یکی از بهترین پنیر پیتزاهای موجود در بازار، پنیر پیتزای موزارلا رامک است. این پنیر خاصیت کشسانی بالا به همراه طعم فوق‌العاده بی‎نظیری دارد. به همین دلیل می‌تواند طعم پیتزا را به طرز متفاوتی تغییر دهید. پنیر پیتزای رامک از شیر گاو تازه تهیه شده و یک بافت تقریبا نیمه جامد دارد.

اگر بخواهیم ترکیب پنیر پیتزا را دقیق‌‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم که دو نوع پنیر پیتزا در ایران تولید می‌شود. نوع اول همان پنیر موزارلا است که با نام پاستافیلا نیز شهرت دارد. این پنیر، نوع اصلی پنیر پیتزا بوده و در اکثر دستور غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام خرید پنیر پیتزا نیز احتمالا بارها و بارها نام آن را شنیده‌اید. نوع دوم پنیر پیتزا با نام پنیر پیتزای پروسس شناخته می‌شود. پنیر پروسس در اکثر موارد دارای پروتئین و چربی با منشا لبنی می‌باشد. اما در برخی مواد پنیر پروسس با منشا گیاهی نیز تولید می‌شود.

پنیر موزارلا

پنیر موزارلا محبوب‌ترین نوع پنیر برای درست کردن پیتزا است و در حال حاضر بسیاری از افراد برای درست کردن انواع مختلف پیتزا از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که این محصول با حداقل پردازش درست می‌شود، طعمی تازه دارد و بافتی سبک و خامه‌ای به شما ارائه می‌دهد.

ترکیب پنیر موزارلا زیر ذره‌بین

همانطور که متوجه شدید، پنیر موزارلا یکی از اصلی‌‌ترین انواع پنیر پیتز است. این پنیر جزو خانواده پاستافیلا محسوب می‌شود و اولین بار در جنوب ایتالیا تولید و مورد استفاده قرار گرفته است. در زبان ایتالیایی واژه پاستافیلا به معنی پنیر نرم و کشسان است. مهم‌‌ترین تفاوت پنیر موزارلا با پنیر پروسس در روش تولید آن‌ها می‌باشد. پنیر پروسس از چندین نوع پنیر مختلف تشکیل شده که درجه رسیدن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هر دو نوع پنیر موزارلا و پروسس از شیر گاو تازه تهیه می‌شوند. اما معمولا پنیر موزارلا کمی چرب‌‌تر از سایر پنیر پیتزاها می‌باشد.

ارزش غذایی پنیر موزارلا

پنیر موزارلا معمولا در نوع کم چرب و پر چرب تولید می‌شود. اگر پنیر موزارلا پر چرب باشد تقریبا 22 درصد چربی به همراه دارد. اما اگر کم چرب فرآوری شود، حدودا 18 درصد چربی خواهد داشت. علاوه بر چربی، معمولا 17 درصد پروتئین و مقدار کمی نمک در حدود 1 درصد نیز در پنیر پیتزای موزارلا یافت می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت در هر 100 گرم پنیر پیتزا ارزش غذایی به ترتیب زیر خواهد بود.

·300 کیلوکالری انرژی

·2 گرم کربوهیدرات

·1 گرم فیبر رژیمی

·1 گرم قند ساده

·22 گرم پروتئین

·500 میلی گرم کلسیم

·350 میلی گرم فسفر

·80 میلی گرم پتاسیم

·630 میلی گرم سدیم

·و مقادیر مشخصی از ویتامین‌های B6, B12, A, E, وجود دارد.

پیتزا با پنیر موزارلا

شما می‌توانید از پنیر موزارلا به عنوان پنیر اصلی پیتزای مارگاریتا، ناپلی، و یونانی استفاده کنید. اگر قصد دارید که از این پنیر به تنهایی استفاده کنید، یادتان باشد که حتما اول آب داخل آن را به طور کامل تخلیه کرده، و پنیر را خیلی نازک برش بدهید. از آنجایی که پنیر موزارلا کاربردهای بسیار متنوعی دارد، اولین گزینه‌ای است که برای درست کردن مخلوط پنیر انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید پنیز موزارلا را با پنیر پرولون ترکیب کنید و با استفاده از آن‌ها، یک پیتزای پنیر یا پیتزای پپرونی سنتی، یا انواع دیگر پیتزا را درست کنید.

پنیر پرولون

پنیر پرولون یک پنیر نیمه سخت ایتالیایی است و دومین پنیر محبوبی است که با دیگر پنیرها مخلوط می‌شود. عطر و طعم این نوع پنیر بسته به سن آن بسیار متفاوت است. اگر دوست دارید که پنیر پیتزای شما بافتی نرم و خامه‌ای و عطر و طعمی شیرین داشته باشد، بهتر است که یک پنیر پرولون تازه انتخاب کنید. ولی اگر به یک بافت خشک و عطر طعم تند و تیز علاقه دارید، بهتر است که یک پنیر پرولون کهنه انتخاب کنید.

پیتزا با پنیر پرولون

پنیر پرولون یکی از محبوبترین گزینه‌ها برای درست کردن پیتزا است. به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی از آن برای درست کردن هر مدل پیتزایی که دوست دارید استفاده کنید. به عنوان مثال، چند مدل از پیتزاهایی که با استفاده از پنیر پرولون بسیار خوش طعم می‌شوند عبارتند از پیتزای گوجه فرنگی ایتالیایی، پیتزای مرغ و سس پستو، و پیتزای گوجه فرنگی و جعفری هستند که پنیر پرولون به عنوان پنیر اصلی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنیر چدار

پنیر چدار به دلیل طعم تندی که دارد در بین همه افراد بسیار محبوب است. با اینکه همه افراد تمایل ندارند پنیر چدار را به تنهایی به عنوان پنیری که در پیتزا مورد استفاده قرار می‌گیرد انتخاب کنند، اما در واقع این پنیر، یکی از انواع پنیر است که در بسیاری از مخلوط‌های پنیر پیتزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، شما می‌توانید از پنیر چدار برای درست کردن انواع پای هم استفاده کنید. دلیل این مسئله این است که پنیر چدار مقدار کمی خاصیت انعطاف‌پذیری دارد و بر خلاف پنیر موتزارلا، به راحتی پف نمی‌کند.

پیتزا با پنیر چدار

شما می‌توانید برای درست کردن هر مدل پیتزایی که دوست دارید، از پنیر چدار استفاده کنید و کمی هم خلاقیت به خرج بدهید. این مدل پنیر به دلیل کاربردهای بسیار متنوعی که دارد، بر روی انواع مختلف پیتزا از جمله پیتزای پپرونی، پیتزا هاوایی، و انواع دیگر پیتزاهایی که در ترکیبات آن‌ها گوشت وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها، شما می‌توانید از پنیر چدار برای درست کردن انواع پای مثل پای مرغ، چیز برگر، و پیتزای مرغ و قارچ هم استفاده کنید.

پنیر پارمزان

این پنیر سخت می‌تواند همراه با سایر پنیرهای سخت و کهنه ایتالیایی، بر روی پیتزای داغ و تازه پخته شده رنده بشود. یادتان باشد که هیچوقت نباید پنیر پارمزان را داخل مخلوط پنیر پیتزای خود بریزید، چون طعم و بافت آن بسیار لطیف و خشک است و هرگز نباید داخل فر پخته بشود. هنگامی که پنیرهایی مانند پنیر پارمزان در معرض گرما قرار می‌گیرند، طعم اصلی آن‌ها از بین می‌رود. به همین دلیل بهتر است زمانی که پیتزا یا پای شما کاملا پخته می‌شود و آن را از داخل فر بیرون می‌اورید، زمانی که هنوز داغ است مقداری پنیر پارمسان روی آن بریزید تا جذابیت طعم آن دو چندان بشود.

پیتزا با پنیر پارمزان

اگر شما هم عاشق پنیر هستید، احتمالاً پنیر پارمزان یکی از پنیرهای مورد علاقه شما برای ریختن بر روی پیتزای داغ است. شما می‌توانید این مدل پنیر را روی هر پیتزایی که دوست دارید بریزید، اما پیشنهاد ما به شما، پیتزای سیسیلی، مارگاریتا، یا هاوایین است. استفاده از پنیر پارمزان بر روی پیتزای داغ، باعث می‌شود که طعم دیگر مواد تشکیل دهنده پیتزا لذیذتر بشود.

پنیر گودا

این پنیر نیمه سخت هلندی به دلیل داشتن طعمی لذیذ و منحصر به فرد، و بافتی نرم و لطیف، بسیار شناخته شده است. پنیر گودا یکی از بهترین گزینه‌ها برای درست کردن پیتزهایی است که در ترکیبات آن‌ها مرغ کبابی وجود دارد و طعم آن‌ها را لذیذتر می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید پنیر گودا را به شکل ساده، یا به شکل دودی از فروشگاه‌های مواد غذایی تنهایی کنید. اینکه کدامیک از این دو مدل را انتخاب می‌کنید، به سلیقه شخصی شما و نوع پیتزایی که قصد دارید درست کنید بستگی دارد.

پنیر بز

با اینکه پنیر بز مانند پنیر موزارلا و پرولون ذوب نمی‌شود، اما در هنگام پختن پیتزا در فر بسیار نرم می‌شود. شما می‌توانید چند تکه پنیر بز بر روی سطح پیتزای خود بریزید. این کار باعث می‌شود که پیتزای شما طعمی منحصر به فرد و لذیذ داشته باشد. علاوه بر این، پنیر پز همراه با پیاز کاراملی و انواع فلفل نیز طعم بسیار لذیذی ایجاد می‌کند.

پنیر گرویر

پنیر گرویر خیلی خوب ذوب می‌شود و عطر و طعم بسیار جذابی هم دارد. طعم منحصر به فرد این مدل پنیر، ترکیبی از طعم شیرین و طعم مغزیات است. پنیر گرویر به راحتی پف نمی‌کند و به همین دلیل، شما می‌توانید به راحتی از آن برای درست کردن انواع مختلف پیتزا استفاده کنید. برای اینکه جذابیت طعم پیتزایتان دو چندان بشود، می‌توانید همراه با این مدل پنیر بر روی پیتزا از گوجه فرنگی خرد شده، انواع فلفل، یا سوسیس استفاده کنید.

پنیر ریکوتا

پنیر ریکوتا یک پنیر پایه کاملا معمولی است که برای پیتزاهایی که داخل ترکیبات آن‌ها سس سفید وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنیر معمولا با پنیر موزارلا، فونتینا، و گرویر  ترکیب می‌شود تا یک مخلوط پنیر کرمی و لذیذ برای پیتزا ایجاد بشود. شما می‌توانید همراه با پنیر ریکوتا، روی پیتزای خود مقداری مرغ یا میگو و حتی تکه‌های کلم بروکلی بریزید تا طعم آن جذابتر بشود.

پنیر پیتزا چگونه تولید می‌شود؟

معمولا برای تولید انواع پنیر پیتزا از انواع استارترها استفاده می‌شود. شیر حاوی باکتری‌های ترموفیل به همراه استارترهای ضروری با یکدیگر مخلوط می‌شوند. بدین ترتیب شیر پس از گذر زمان کوتاه به اصلاح رسیده می‌شود. در گام بعدی مایه پنیر رنت به شیر اضافه می‌شود. بدین ترتیب شیر لخته لخته شده و برای مرحله بعد آماده می‌گردد. در مرحله بعد باید لخته‌های بزرگ شیر به قطعات کوچک‌‌تر برش خورده و تقسیم شوند.

بعد از گذشت زمان لخته‌ها باید هم زده شوند تا بخش مایع آن‌ها کاملا از بخش جامد جدا شود. در گام بعدی باید لخته‌ها از مایعات جدا شده و تحت فشار پرس شوند. بدین ترتیب آب لخته‌ها گرفته شده و بافت آن‌ها متراکم‌‌تر و سفت‌‌تر می‌شود. بدین ترتیب بافت نهایی پنیر حالت کشدار پیدا می‌کند. در مرحله بعدی باید لخته‌ها کمی در معرض حرارت قرار گیرند. با این کار حالت کشسانی پنیر بیشتر می‌شود. مرحله بعد مرحله تنظیم pH است. با گذر زمان لخته‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا به pH حدودی 5.5 برسند. در این محدوده pH قابلیت کشسانی پنیر بسیار بیشتر خواهد شد.

کیفیت پنیر پیتزا به چه چیز بستگی دارد؟

با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان فهمید که قابلیت کشسانی و کیفیت پنیر پیتزا به تجهیزات، مدت زمان پخت و روش فرآوری لخته‌ها بستگی دارد. اگر خط تولید کارخانه از توانایی بالایی برای این کار برخوردار باشد، می‌تواند پنیر پیتزای مرغوب با طعم و خاصیت کشسانی قابل قبولی ارائه دهد. مجموعه رامک با برخورداری از پیشرفته‌‌ترین تجهیزات حال حاضر در دنیا، یکی از بهترین پنیر پیتزاهای موجود در بازار ایران را تولید می‌کند. به همین دلیل این محصول یکی از پرفروش‌‌ترین پنیر پیتزا‌های حال حاضر در بازار است و هنگام خرید پنیر پیتزا مخاطبان در ابتدا به سراغ نام این برند می‌روند.

کلام آخر

امروزه مصرف پنیر پیتزا نسبت به زمان‌های گذشته بسیار بیشتر شده است. در حال حاضر انواع متفاوتی از پنیر پیتزا در بازار موجود هستند که با توجه به ترکیب و روش فرآوری، طعم متفاوتی دارند. در این مقاله راجع به ترکیب پنیر پیتزا صحبت کردیم و نکات مهمی را پیرامون آن برشمردیم. با کمک مطالب این مقاله می‎‌توانید هنگام خرید پنیر پیتزا محصول با کیفیت‌تری را انتخاب کنید.

پنیر پیتزا

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x