نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و مزایا و معایب

علت اصلی از بین رفتن بیشتر گیاهان آپارتمانی، هنگام خرید و انتقال آن‌ها به خانه، عدم توجه خریداران به شرایط و اصول اولیه نگهداری گیاه است. هر گیاهی شرایط ویژه خود را برای رشد می‌طلبد که یکی از مهمترین آن‌ها میزان نور است.
همه ما هنگام خرید گل و گیاه قبل از هرچیز به زیبایی، خوش فرم بودن، شادابی، سلامت و قیمت مناسب آن توجه داریم. اما آیا قبل از خرید، به شرایط نگهداری و محیط منزل خود برای نگهداری گیاه نیز با همین دقت توجه کرده‌ایم؟
علت اصلی از بین رفتن بیشتر گیاهان آپارتمانی، هنگام خرید و انتقال آن‌ها به خانه، عدم توجه خریداران به شرایط و اصول اولیه نگهداری گیاه است. هر گیاهی شرایط ویژه خود را برای رشد می‌طلبد که یکی از مهمترین آن‌ها میزان نور است. در این مقاله نحوه استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی را توضیح و سوالات رایج در این زمینه را پاسخ می‌دهیم.

منظور از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

به طورکلی به هر نوری که منبع تامین آن غیر از نور خورشید باشد، نور مصنوعی گفته می‌شود. در زندگی امروزه و به دلیل افزایش تعداد آپارتمان‌هایی که نورگیری کافی ندارند، به استفاده از منابع تامین کننده نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و پرورش گل و سبزی نیاز است که با نام لامپ رشد شناخته می‌شود.

نحوه عملکرد نور مصنوعی چگونه است؟

بیشتر طول موج‌ها در نور لامپ‌های معمولی موجود در منازل، قادر به تامین طیف مورد نیاز برای رشد گیاهان نیست و نقش چندانی در فتوسنتز و رشد گیاه ندارد، زیرا نمی‌تواند توسط گیاه جذب شود. استفاده از لامپ‌های مخصوص رشد سبزی و پرورش گیاه، با ایجاد طول موج نور موثر، عدم وجود نور خورشید برای گیاه را جبران کرده و در انجام فتوسنتز به گیاه کمک می‌کند.

انواع طیف رنگی نور مصنوعی برای رشد گیاه چیست؟

همانطور که گفته شد، لامپ‌های معمولی تنها یک رنگ دارند و بنابراین نمی‌توانند همه طیف مورد نیاز رشد گیاه را تامین کنند.
  • گیاهان برای رشد به طول موج قرمز برای میوه دهی و گلدهی
  • و به طول موج آبی برای رشد برگ‌ها نیاز دارند.
  • همچنین لامپ‌های سبز نیز به دلیل دارا بودن طیف قرمز و آبی می‌توانند در رشد گیاه موثر باشند.
به یاد داشته باشید اگر گیاه تنها نور قرمز دریافت کند، به صورت طولی رشد می‌کند، اما ضعیف باقی می‌ماند و دریافت نور آبی به تنهایی نیز سبب کوتاه و ضخیم شدن شاخه‌ها و برگ‌های گیاه می‌شود؛ بنابراین استفاده از ترکیب دو نور آبی و قرمز همزمان توصیه می‌شود.

فواید استفاده از نور مصنوعی برای پرورش گیاه چیست؟

  • نور‌های مصنوعی در لامپ رشد گیاه باعث تحریک گیاه و رشد سریع‌تر آن می‌شوند.
  • در محیط‌های کم نور یا بدون نور هم می‌توان به پرورش گل و گیاه و حتی سبزیجات پرداخت.
  • از گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد آب در اثر تابش نور خورشید در مدت زمان طولانی، پیشگیری خواهد کرد.
  • تنظیم زمان گلدهی، القای زمان رویش و در کل تولید گیاه در زمان دلخواه و براساس فصل فروش از دیگر فواید کاربرد نور مصنوعی به ویژه در گلخانه‌هاست.


معایب استفاده از نور مصنوعی چیست؟

تنها عیب استفاده از نور مصنوعی، هزینه اولیه تهیه این لامپ‌هاست. در حقیقت فتوسنتز با نور مصنوعی هیچ آسیبی برای گیاه و محیط زیست نخواهد داشت.

آیا نور لامپ‌های رشد گیاه برای انسان مضر است؟

نور لامپ‌های مخصوص رشد سبزی برای انسان ضرری ندارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها برای پرورش گل و گیاه در منزل استفاده کرد، با این وجود لازم است منبع منعکس کننده نور به گونه‌ای برای گیاه نصب شود که اشعه‌های آن به چشم ساکنین آزار نرساند.

فاصله نور مصنوعی با گیاه چقدر باید باشد؟

فاصله نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی به نوع گیاه و میزان وات لامپ بستگی دارد. در منابع، فاصله لامپ‌های فلورسنت ۲×۴۰ برای گیاهان گلدار ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و برای گیاهان برگی ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر توصیه شده است. البته شما می‌توانید با قرار دادن دست خود کنار گیاه و عدم احساس گرمای لامپ، مطمئن شوید که فاصله قرار دادن لامپ مناسب است.

نحوه نصب لامپ نور مصنوعی چگونه است؟

این لامپ‌های فلورسنت مخصوص پرورش گیاه را باید به صورت عمودی و با حداقل ۲۰ سانتیمتر فاصله از تاج گیاه نصب کرد. طول مدت زمان روشن بودن لامپ در طول شبانه‌روز و فاصله لامپ تا تاج گیاه دو عامل اصلی است که از طریق کنترل و تنظیم آن می‌توان میزان تابش نور به گیاه و در نتیجه رشد آن را کنترل کرد.
بهترین زمان استفاده از لامپ برای بیشتر گیاهان ۱۰ تا ۱۲ ساعت به طور مداوم روشن و بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت به طور مداوم خاموش است، زیرا گیاهان و سبزیجات برای بلوغ و تولید به یک دوره تاریکی نیاز دارند.

توجه داشته باشید: از خاموش و روشن کردن مکرر لامپ خودداری کنید، زیرا باعث تنش و آسیب جدی به گیاه خواهد شد، همچنین در صورتی که لامپ‌ها گرمازا هستند، دقت کرده و مراقب حفظ دمای مناسب برای گیاهتان باشید.

سخن پایانی

استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و پرورش سبزیجات به دلیل عدم امکان استفاده از نور خورشید در اغلب آپارتمان، روز به روز در حال افزایش است و امروزه تعداد زیادی از این لامپ‌ها با عنوان لامپ رشد (Grow Light) یا لامپ گیاه (Plant Light) روانه بازار شده است که به خوبی به شما در پرورش گیاه در هر شرایطی و در هر مکانی کمک خواهد کرد. جالب است بدانید لامپ‌های رشد گیاه بسیار کم مصرف هستند و هزینه برق اندکی برای شما خواهند داشت.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x