پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

وقتی سرما نخورده اید اما آبریزش بینی دارید، نشانه چیست؟ آیا درمانی برای این مشکل وجود دارد؟ چرا آبریزش بینی شما در فصل پاییز بیشتر می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش‌ها دست یابید.

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

اغلب افراد پاییز را تداعی‌گر خاطرات و نمایانگر زیبایی‌های طبیعت می‌بینند اما برخی آن را آغازگر حساسیت و بسیاری مشکلات دیگر تلقی می‌کنند. آبریزش بینی یکی از مشکلاتی است که افراد در این فصل با آن درگیر می‌شوند. علت آبریزش بینی دلایل مختلف می‌تواند داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با ما باشید تا با روش‌های کنترل و درمان آبریزش بینی در فصل پاییز بیشتر آشنا شوید.

علت آبریزش بینی چیست؟

علت آبریزش بینی موارد مختلفی می‌تواند باشد. همه ما کم و بیش آبریزش بینی را با شدت‌های مختلف در طول زندگی خود تجربه کرده‌ایم. آبریزش بینی بطور خلاصه شامل تخلیه مکرر ترشحات مخاطی ساخته شده توسط بافت محیط بینی و رگ‌های خونی واقع در ناحیه بینی می‌باشد. این ترشحات از بینی و پشت گلو یا هر دو امکان دارد تخلیه شوند. اصطلاح رینوریا و رینیت هر دو برای اشاره به آبریزش بینی بکار می‌روند. علت آبریزش بینی، تحریک و یا عفونت‌هایی همچون سینوزیت، زکام یا سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می‌باشد. برای درمان آبریزش بینی می‌توانید از قطره یا اسپری ضد آبریزش بینی استفاده کنید.

آلرژی مهم ترین علت آبریزش بینی در فصل پاییز به حساب می‌آید که به دسته رینیت‌های آلرژیک تعلق دارد. گاهی ممکن است علت آبریزش بینی شامل هیچ یک از موارد فوق نبوده اما مکرر رخ داده و باعث آزار و اذیت گردد. در این حالت علت را می‌توان در برخی موارد ناشایع همچون میگرن، اعتیاد، تغییرات هورمونی، آسم، تومور، پولیپ و موانع خارجی شناسایی کرد.

آبریزش بینی ناشی از عفونت و روش درمان

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، علت آبریزش بینی می‌تواند التهاب ناشی از عفونت باشد. برای درمان آبریزش بینی بهتر است از اسپری و شستشوی نمکی فضای بینی استفاده کنید. مصرف مایعات و غذاهای گرم به بهبود التهاب و آبریزش بینی کمک بسزایی می‌کند. دمنوش میخک، آویشن، دارچین، مریم گلی، بابونه، زنجبیل، نعناع و گزنه آبریزش بینی را در کوتاه‌ترین زمان قطع کرده و التهاب را کاهش می‌دهند.

در صورتی که آبریزش بینی شدید باشد، بهتر است از آنتی‌هیستامین‌هایی همچون کلرفنیرآمین کمک بگیرید و اگر آبریزش بینی همراه با عطسه می‌باشد، سیتریزین مصرف نمایید. توصیه می‌کنیم به منظور تشخیص دقیق‌تر و درمان عفونت و در پی آن آبریزش بینی، به پزشک مراجعه کرده و تمام علائم خود را بطور دقیق شرح دهید.

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

آلرژی یکی از مهم ترین دلایل آبریزش بینی در فصل پاییز

آلرژی یا حساسیت به واکنش دفاعی بدن به عوامل خارجی و عموما بی‌خطر اطلاق می‌شود که ممکن است بصورت خفیف یا شدید بروز یابد. ماده ‌آلرژی‌زا می‌تواند مواد خوراکی یا استنشاقی باشد که واکنش به هر یک در بدن بشکل متفاوت صورت می‌گیرد. نکته جالب در این خصوص این است که آلرژِی تنها متعلق به فصل بهار یا تابستان نمی‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که به علت تغییرات اقلیمی، تعداد گرده‌ها طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و ریزگردها و رطوبت هوا شرایط را برای پیدایش آلرژی فراهم نموده‌اند.

واکنش‌های آلرژیک فصل پاییز بسیار مشابه با نشانه‌های سرماخوردگی می‌باشد که بهتر است بطور دقیق مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان تدابیر مورد نیاز در این جهت را از سر گرفت. از جمله علائم حساسیت در پاییز می‌توان به مشکلات ریوی و تنفسی، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، اسهال، التهاب گلو، خارش پوست، اگزما و کهیر اشاره کرد. به نظر خودتان علت آبریزش بینی شما به فصل پاییز مربوط است؟

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

انواع آلرژی در فصل پاییز

علت آبریزش بینی را شرح دادیم. آلرژی می‌تواند ناشی از عوامل خوراکی همچون مغزها، غذاهای دریایی، لبنیات، گندم و برخی میوه‌ها باشد. از طرفی عوامل محیطی همچون کپک، خر حیوانات، نیش زنبور، آلودگی، دود سیگار و تنباکو، گرد و غبار نیز می‌توانند محرک واکنش‌های آلرژیک باشند.  اما رایج‌ترین نوع آن در فصل پاییز عموما به علت گرده‌افشانی و اسپورهای قارچ‌ رخ می‌دهد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. فرا رسیدن فصل پاییز علت آبریزش بینی شما می‌تواند باشد.

گرده افشانی

یکی از رایج‌ترین علت آبریزش بینی در فصل پاییز، حساسیت سیستم ایمنی به گرده‌های موجود در هوا می‌باشد که حدود ۸۰ درصد از افراد دارای حساسیت را به خود اختصاص داده است. بطور معمول، گرده‌افشانی از فصل بهار آغاز شده و تا اواخر آبان‌ماه تداوم می‌یابد. گرده‌ها می‌توانند از چمن‌ها، درختان توس، سرو و بلوط و علف‌های راگوید، درمنه و هرز به هوا انتشار یابند.

قارچ‌ها

علت آبریزش بینی به قارچ‌های موجود بر روی تنه و برگ‌های گیاهان می‌تواند باشد. اسپورهای بسیار ریز موجود در قارچ تحت تاثیر عوامل محیطی در فضا پخش شده و با استنشاق در معرض سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند و به دنبال آن باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شوند. رایج‌ترین قارچ‌های حساسیت‌زا، آلترناریا، آسپرژیلوس، پنیسیلیوم و کلادوسپوریوم می‌باشند.

مشاغلی که افراد را بیشتر در معرض این قارچ‌ها قرار می‌دهند عبارتند از کشاورزی، چوب‌بری، گل‌فروشی، کارهای گلخانه‌ای، تعمیرات مبل و … ناگفته نماند که محیط مرطوب شرایط را برای رشد انواع قارچ فراهم می‌نماید و بهتر است تا حد امکان از محیط‌های مرطوب دوری کرد.

۷ روش کنترل آبریزش بینی به دلیل آلرژی

علت آبریزش بینی را شرح دادیم. حساسیت‌ ممکن است مدت‌ها پس از پایان فصل پاییز در بدن افراد باقی بماند و یا حتی علائم شدیدتر از خود نشان دهد. باید توجه داشته باشید که آلرژی یا حساسیت را کم‌اهمیت نپندارید زیرا با گذشت زمان و عدم توجه به کنترل آن، ممکن است باعث عفونت سینوس‌ها و بروز آسم در بدن شود. در ادامه به برخی روش‌های کنترل علائم حساسیت اشاره خواهیم کرد.

شناسایی آلرژن

آلرژن اصطلاحا به ماده‌ بی‌خطری اطلاق می‌شود که سیستم ایمنی نسبت به آن از خود حساسیت نشان می‌دهد. شناسایی دقیق آلرژن این کمک را به شما می‌کند تا بتوانید از خود در برابر قرارگیری در معرض این عوامل بهتر حفاظت نمایید. به بسیاری از عوامل آلرژی‌زا در بخش‌های فوق اشاره شده است، کافیست حوصله و دقت به خرج داده و علائم خود را پس از قرارگیری در معرض هر یک بطور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

برای شناسایی دقیق‌تر و راحت‌تر آلرژن می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون و تست پوستی پریک نتایج مطمعن‌تری بگیرید.

بررسی میزان گرده‌ها و هاگ‌ های موجودر در هوا

جالب است بدانید با یک جستجوی ساده در Accuweather و کلیک بر روی بخش Allergy Outlook، می‌توانید هاگ‌ها و گرده‌های موجود در هوای منطقه‌ خود را اندازه‌گیری نمایید. این ابزار کمک می‌کند تا با سنجش آلرژن‌های خود در محیط اطرافتان بتوانید تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز علائم آلرژی را فراهم نمایید. بهتر است بدانید که میزان گرده‌ها بین ساعات 5 تا 10 صبح به بیشترین حالت خود می‌رسد. بنابراین تا حد امکان سعی کنید در این ساعات در محیط باز قرار نگیرید.

لوازم محافظتی

اگر قرار باشد در محیط پر از هاگ و گرده حضور یابید، از کرم محافظ، کلاه، عینک و ماسک بهداشتی استفاده کنید. گرده‌ها و هاگ‌های موجود در فضا می‌توانند بر روی موهای شما تجمع یابند و باعث آبریزش بینی و علائم آلرژیک در شما شوند. ماسک تنفسی N95 از ورود ریزگرد‌ها، گرده‌ها و هاگ‌ها به سیستم تنفس شما جلوگیری می‌کند. همچنین بهتر است عینک مورد نظر خود را پس از مصرف بشویید تا برای مصارف بعدی آماده باشد.

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

محیط

بهتر است در محیط خانه از فیلتر و سیستم‌های تهویه استفاده نمایید. فیلترهای Hepa ذرات آلرژن را از هوای قابل تنفس جدا نموده و 99 درصد آلاینده‌های هوا را تصفیه می‌کنند. همچنین بهتر است لباس‌های بیرون خود را از محیط داخلی خانه جدا کنید. این مساله نه تنها درباره لباس‌های بیرون بلکه درباره لباس‌هایی که برای مدتی در محیط باز قرار می‌گیرند نیز صدق می‌کنند. حتی بهتر است ماشین و محیط زندگی خود را مرتبا تمیز کنید.

چرا که علاوه بر هاگ و گرده، مایت‌ها که ازعوامل حساسیت‌زا می‌باشند، با نظافت محیط از بین می‌روند. مایت‌ها موجودات کوچکی هستند که از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و در محیط‌های سرد و مرطوب رشد می‌کنند. بنابراین بهتر است محیط خانه و به ویژه محیط خواب خود را حداقل یکبار در هفته دستمالکشی کرده و جارو بکشید.

دوش آب گرم

اگر برای شما مقدور است سعی کنید روزانه قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید. اگر قصد دارید کمتر از شامپو و شوینده استفاده کنید، می‌توانید مصرف این مواد را کاهش دهید و فقط با آب بدن و موی خود را بشویید. بخار آب گرم می‌تواند عفونت‌های سینوسی که از عوامل آبریزش بینی هستند را کاهش داده و گرفتگی بینی را رفع کند.

کمپرس آب گرم

قرار دادن چند مرتبه کمپرس آب گرم بر روی پیشانی و ناحیه بالایی بینی در روز گرفتگی بینی را رفع کرده و آبریزش بینی را کاهش داده و گردش خون را در آن ناحیه افزایش می‌دهد. برای این کار کافیست یک پارچه تمیز را درون آب داغ خیس کنید و به مدت یک ربع بر روی پیشانی خود قرار دهید. اینکار را چندین بار تکرار کنید تا آلرژی را کنترل کنید.

دارو

اسپری بینی فنیل افرین، آنتی هیستامین، سودوافدرین، ضداحتقان خوراکی و سیتریزین از جمله داروهایی هستند که برای توقف آبریزش بینی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. گاهی هم می‌توان از داروی سرماخوردگی و آنفولانزا برای درمان آبریزش بینی استفاده کرد. پیش از مصرف حتما توجه داشته باشید که داروی شما با داروهای مصرفی دیگر تداخل نداشته و بیمارهای زمینه‌ای را  تهدید نکنند.

علت آبریزش بینی در فصل پاییز

سخن آخر

آبریزش بینی به تنهایی عارضه خطرناکی به شمار نیامده و پس از مدتی پایان می‌یابد. اما در صورتی که این عارضه را پس از آسیب به اعصاب مرکزی خود مشاهده کردید بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین از آنجایی که علائم آلرژی شباهت زیادی به عفونت دارد، بهتر است در صورت مشاهده آن در نوزادان به پزشک مراجعه کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x