خواص زعفران دم کرده برای مو

زعفران به همان اندازه که قیمت بالایی دارد، از خواص بی‌نظیری هم برخوردار است. همواره در طب سنتی از زعفران به عنوان یک ماده نشاط آور یاد شده است. اما در مورد خواص زعفران دم کرده برای مو چه می‌دانید؟

خواص زعفران دم کرده برای مو

خواص زعفران دم کرده برای مو، با توجه به تحقیقات صورت گرفته و مطالعات علمی به دلیل خواص فوق العاده فراوان زعفران و همچنین ترکیبات آن مورد تأیید قرار گرفته است؛ این خواص علاوه بر درمان آسیب‌های مو برای جلوگیری از افتادگی و چروک پوست، شفافیت و همچنین جوان‌سازی پوست بسیار موثر است.

برای بهره‌مندی از خواص دارویی زعفران می‌توان آن را به صورت خوراکی، ترکیبات فرآوری شده و به عنوان ماسک برای سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار داد؛ در این مقاله ضمن بررسی خواص زعفران برای مو به فواید و مضرات زعفران و همچین سایر خواص آن برای زنان و مردان خواهیم پرداخت.

دلایل تاثیرات زعفران بر پوست و مو

تاکنون تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای بر روی این گیاه صورت گرفته است؛ تعدادی از افراد که خواص زعفران برای پوست و مو را مورد تایید قرار داده‌اند بر دلایل اثبات شده با روش‌های علمی اتکا کردند؛ در ادامه دلایل علمی خواص زعفران دم کرده برای پوست و مو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

آنتی اکسیدان‌های قوی در زعفران

با مطالعات صورت گرفته در آزمایشگاه‌های دارویی و با استفاده از تکنیک‌های رنگ سنجی، محققان به این نتیجه دست یافته‌اند که زعفران دارای آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد و می‌تواند نقش حیاتی در بهبود سیستم بدن انسان ایفا کند؛ با استناد به همین نکته می‌توان به خواص بی‌نظیر زعفران دم کرده برای پوست و مو پی برد؛ اما جالب است بدانید وجود انواع آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی که نقشی مانند آنتی اکسیدان دارند در زعفران به اثبات رسیده به همین خاطر یکی از دلایل اصلی خواص زعفران برای پوست و مو وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در این گیاه است.

ویتامین و مواد معدنی در زعفران

تحقیقات صورت گرفته بر روی ترکیبات تشکیل دهنده گیاه زعفران نشان دهنده آن است که این گیاه از تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی غیر ضروری و ضروری تشکیل شده است؛ از ترکیبات اصلی زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که یکی از دلایل خواص بی‌نظیر در زعفران به شمار می‌روند:

  • ویتامین ‌B
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • مس
  • آهن
  • سدیم و …

خواص کلی زعفران

زعفران یکی از گیاهان پرخاصیت برای بدن است. به همین دلیل تاثیرات آن به صورت سیستمیک و سراسری در بدن اثرگذار است؛برای مثال تمام تاثیرات کوچک زعفران بر روی دستگاه‌های مختلف بدن اثر مثبت می‌گذارد و منجر به عملکرد صحیح بسیاری از سیستم‌ها همچون سیستم گوارش، سیستم قلبی و عروقی، گردش خون و … می‌شود که از این جهت نیز بر پوست و مو تاثیرگذار است.

خواص زعفران دم کرده برای مو

خواص زعفران برای پوست و مو

تا اینجای مقاله با اثبات دلایل علمی متوجه خواص فوق العاده فراوان زعفران برای پوست و مو شدیم؛ اما اکنون قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مصرف زعفران چه تاثیری بر روی پوست و مو می‌گذارد؟

جلوگیری از چین و چروک

یکی از تأثیرات مهم زعفران جلوگیری‌ از چین و چروک پوست می‌باشد؛ یکی از ترکیبات مهم که ساختار پوست را تشکیل می‌دهد، کلاژن است که از جنس پروتئین بوده و ساختاری محکم و در هم تنیده دارد و به مرور زمان با افزایش سن و برخی از عوامل محیطی همچون رادیکال‌های آزاد از بین رفته و ساختار پوست را متزلزل می‌کند.

زعفران به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد و عوامل محیطی را خنثی کرده و از آسیب به کلاژن جلوگیری می‌کند؛ از اصلی‌ترین عوامل فعالیت آنتی اکسیدانی برای جلوگیری از تخریب بافت پوست می‌توان به سافرانال، کروسین و کاروتنوئیدها اشاره نمود.

رادیکال‌های آزاد و عوامل محیطی در اثر مواردی مانند آلودگی بیش از حد هوا، اضطراب و استرس، عدم تحرک و فعالیت بدنی و … پدید می‌آید به همین دلیل استفاده از زعفران و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن می‌تواند تا حد زیادی به عنوان راهکار طبیعی در سلامت پوست تاثیرگذار باشد. اگر چین و چروک‎‌های پوستی برایتان خیلی آزار دهنده هستند، خرید قرص کلاژن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

افزایش شفافیت

زعفران به دلیل وجود مقادیر فراوانی از انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری و غیر ضروری منجر به افزایش شفافیت پوست و مو می‌شود؛ به صورت کلی آنتی اکسیدان‌های موجود در زعفران و همچنین ریز مغذی‌های کمیاب، تاثیر فراوانی در افزایش شفافیت و زیبایی پوست دارند.

کاهش ریزش مو از خواص زعفران دم کرده برای مو

وجود آنتی اکسیدان در زعفران بر روی فولیکول مو تاثیر گذاشته و منجر به ترمیم ساختار مو و همچنین افزایش یکپارچگی فولیکول‌های مو می‌شود؛ از طرف دیگر وجود انواع ویتامین و آهن در زعفران بر افزایش توان فولیکول تاثیر گذاشته و ریزش مو را کاهش می‌دهد. برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن همچنین می‌توانید از قرص تقویت کننده مو استفاده کنید.

خواص زعفران دم کرده برای مو

کاهش استرس و اضطراب با دم کرده زعفران

استرس و اضطراب و فشارهای روحی و روانی تاثیر مستقیمی بر روی مو و پوست می‌گذارد و در بسیاری از موارد شاهد این تاثیرات بوده‌ایم؛  هر بار که انسان با شرایط روحی نامساعد روبرو می‌شود به دلیل استرس، اضطراب، ناراحتی و اندوه ساختار و رنگ پوست تغییر می‌کند به همین دلیل با مصرف زعفران به عنوان یک راهکار طبیعی می‌توانید خلق و خوی خود را تغییر داده و موجب افزایش سلامت پوست و موی خود شوید.

فواید زعفران برای زنان

زعفران به دلیل خواص فراوانش فواید زیادی برای زنان به همراه دارد: از جمله فواید زعفران برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درمان و جلوگیری از بلوغ دیررس
  • کاهش وزن و لاغری
  • کاهش علائم مرتبط با عفونت رحم
  • پیشگیری و کاهش بروز علائم سرطان رحم
  • تنظیم و کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود بخشی به علائم سندروم قبل از قاعدگی

تاثیر زعفران بر سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یک عارضه بسیار آزاردهنده برای زنان است که با علائم فیزیکی و روانی خود را بروز می‌دهد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در طول روز می‌تواند علائم سندروم قاعدگی همچون سردرد، تغییر خلق و خو، درد و تحریک پذیری را تا حد زیادی کاهش داده و کنترل نماید. افرادی که هر ماه از سندروم پیش از قاعدگی رنج می‌برند می‌توانند از قرص قاعدگی نیز استفاده کنند.

تاثیرات زعفران بر کاهش وزن و لاغری

زعفران با ایجاد احساس سیری در فرد، اشتها را سرکوب کرده و تاثیر فراوانی بر کاهش قند و چربی خون می‌گذارد به همین دلیل به بدن این امکان را می‌دهد تا گلوکز را به نحو احسن مصرف کند؛ بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان نتیجه گرفت، افرادی که از زعفران استفاده می‌کنند تا حد زیادی در معرض کاهش وزن و لاغری قرار دارند.

تاثیرات زعفران بر بلوغ

زعفران به دلیل خواص بی‌نظیر می‌تواند تا حد زیادی علائم پیش از قاعدگی همچون استرس و اضطراب را کاهش داده و در تنظیم سطح هورمون استرس نیز کمک کننده باشد. به همین دلیل یکی از فواید آن درمان بلوغ دیررس در دختران است.

تاثیر زعفران بر قاعدگی

خواص زعفران برای رحم و دوره قاعدگی بر هیچ کس پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر کاهش دردهای دوران قاعدگی، می‌تواند به عنوان یک محرک برای عادت ماهانه منظم مفید واقع شود؛ استفاده از دمنوش زعفران برای قاعدگی علاوه بر کاهش درد و مرتب سازی دوره قاعدگی می‌تواند علائمی همچون تغییرات خلق و خو، گرفتگی عضلات، نوسانات و درد را تا حد زیادی کاهش داده و شادی‌آور باشد.

جالب است بدانید طب سنتی زعفران را به عنوان یک گیاه تنظیم کننده دوره قاعدگی معرفی می‌کند؛ برای مصرف دمنوش زعفران در پریودی بهتر است ۵ الی ۱۰ روز قبل از فرا رسیدن این دوره، روزانه ۳ وعده دمنوش زعفران را مصرف نمایید.

به یاد داشته باشید مصرف بیش از دو گرم زعفران در طول روز خطرناک بوده و در مواردی حتی منجر به مرگ خواهد شد؛ اگر در دوران بارداری قرار دارید برای مصرف زعفران احتیاط کامل را به خرج دهید زیرا در مواردی مصرف این گیاه منجر به سقط جنین خواهد شد.

خواص زعفران دم کرده برای مو

فواید زعفران برای مردان

زعفران به دلیل خواص فوق‌العاده، فواید فراوانی برای مردان دارد که در ادامه مقاله به ذکر این خواص می‌پردازیم؛ خواص زعفران برای مردان عبارتند از:

درمان افسردگی با مصرف زعفران

بر اساس تحقیقات انجام شده سالانه ۵ میلیون نفر از مردان در سراسر دنیا با این اختلال مواجه می‌شوند اما تعداد بسیار اندکی از این افراد به مراکز درمانی برای رفع این اختلال مراجعه می‌کنند که می‌تواند ناشی از شرایط و مشکلات جامعه باشد.

طب سنتی همواره به مصرف زعفران به عنوان یک گیاه شادی آور تاکید دارد به همین دلیل مصرف این گیاه با کاهش نوسانات خلق و خو و افزایش نشاط می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

درمان ناباروری با مصرف زعفران

از زمان قدیم تاکنون و همچنین در طب سنتی از گیاه زعفران به عنوان درمان خانگی و طبیعی ناباروری در مردان اشاره شده است؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته می‌توان نتیجه گرفت که مصرف زعفران به دلیل تحریک و افرایش اندازه اسپرم کمک فراوانی به درمان ناباروری در مردان می‌کند.

افزایش میل جنسی با مصرف زعفران

هرچند که مصرف زعفران تاثیری بر افزایش تعداد اسپرم نمی‌گذارد اما برای درمان ناباروری در مردان بسیار مفید است؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته می‌توان به این نتیجه دست یافت که مصرف زعفران در درمان اختلال نعوظ و همچنین افزایش میل جنسی بسیار کمک کننده است.

خواص زعفران دم کرده برای مو

درمان دردهای عضلانی با مصرف زعفران

مصرف مکمل و عصاره زعفران به دلیل افزایش گردش خون و اکسیژن تاثیر فراوانی بر روی تسکین درد عضلات می‌گذارد؛ افرادی که با تمرینات ورزشی سنگین مواجه‌اند می‌توانند برای درمان درد عضلات از این گیاه طبیعی استفاده نمایند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی با مصرف زعفران

بر اساس تحقیقات انجام شده به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیکی مردان با زنان احتمال ابتلای مردان به بیماری‌های قلبی و عروقی دو برابر زنان است؛ زعفران به دلیل وجود مواد معدنی می‌تواند تا حد زیادی از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

درمان بی‌خوابی با مصرف زعفران

تحقیقات صورت گرفته بر روی ۵۵ مرد بزرگسال نشان دهنده آن است که مصرف زعفران می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و تا حد زیادی در درمان بی‌خوابی موثر واقع شود.

پیشگیری از آلزایمر با مصرف زعفران

در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر آلزایمر در سطح جهان بوده‌ایم به همین دلیل مطالعات زیادی بر روی آن صورت گرفته است؛ خواص آنتی اکسیدانی زعفران تا حد زیادی در پیشگیری از آلزایمر و درمان آن موثر است.

درمان پسوریازیس با مصرف زعفران

برخی از شواهد و تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف دمنوش زعفران یا چای آن می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به پسوریازیس همچنین درمان آن کمک کند.

خواص و مضرات زعفران

هرچند که گیاه زعفران به دلیل ترکیبات بی‌نظیر خود، خواص فوق العاده‌ای را به همراه دارد اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای گروه‌های مختلف خطراتی را به همراه داشته باشد که در ادامه مقاله به بررسی این خواص و مضرات می‌پردازیم.

فواید زعفران

زعفران به دلیل ترکیبات بی‌نظیرش اثرات فراوانی را بر بدن انسان می‌گذارد و تا حد زیادی روحیه انسان را بهبود می‌بخشد؛ خواص زعفران به صورت کلی عبارتند از:

  • عملکرد صحیح و سالم سیستم عصبی بدن
  • بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن
  • افزایش سلامت و عملکرد سلول‌ها
  • بهبود دستگاه گوارش و تحریک هضم
  • درمان سرماخوردگی و پیشگیری از ابتلا به عفونت
  • افزایش استحکام استخوان‌ها
  • درمان مشکلات مربوط به گوارش
  • پیشگیری و بهبود افسردگی
  • افزایش عملکرد سلول‌های مغزی و بهبود حافظه
  • پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
  • درمان زخم معده
  • بهبود جای زخم و سوختگی
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون
  • پیشگیری از بروز علائم سرطان
  • بهبود عملکرد دستگاه تنفسی بدن
  • ترمیم سلول‌های آسیب دیده در بدن
  • پیشگیری از اختلال کم‌خونی
  • پیشگیری و درمان از ریزش

عوارض زعفران

استفاده بیش از حد از این گیاه می‌تواند عوارض متفاوتی را به همراه داشته باشد که در ادامه مقاله آنها را ذکر می‌کنیم؛ عوارض زعفران عبارتنداز:

  • کاهش تعداد ضربان قلب
  • سردردهای مکرر
  • ضعیف شدن و حواس پرتی‌های مداوم
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه‌های مکرر
  • بی‌حالی و احساس خستگی
  • تغییر رنگ پوست
  • سقط جنین

هشدارهای لازم در مورد زعفران

  • استفاده از زعفران ممکن است با برخی از داروها همچون داروهای فشار خون تداخل داشته باشد؛ بهتر از در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.
  • از علائم مسمومیت با زعفران می‌توان به خونریزی از بینی و رحم، حالت تهوع، اسهال و ادرار خونی، سرگیجه و رنگ پریدگی اشاره کرد.
  • به یاد داشته باشید که بهترین روش برای مصرف زعفران، استفاده خوراکی از آن است زیرا تاثیرات سیستمیک که فراوانی را به همراه خواهد داشت اما می توان از آن به صورت ماسک و ترکیبات فراوری شده نیز استفاده نمود.
  • میزان مجاز برای استفاده از زعفران در طول ماه برای هر نفر تقریباً ۳‌ گرم می‌باشد.
  • بهتر است زنان باردار در مصرف زعفران توجه لازم را به خرج دهند زیرا در مواردی مصرف زعفران می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x