یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

ظاهر چهره شما زمانی جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر خواهد رسید که از چین و چروک در اطراف چشمان خبری نباشد. از آنجایی که ظریف‌ترین قسمت پوست شما، ناحیه دور چشم است، باید مراقبت جدی از آن به عمل آورید. چگونه؟ با زدن کرم دور چشم، ضد آفتاب، داشتن تغذیه…

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

بروز چین و چروک در اطراف چشم کاملا عادی است. شما در طول روز وقتی حرف می‌زنید یا می‌خندید، مدام عضلات صورت خود را حرکت می‌دهید و به همین دلیل ایجاد خطوط روی چهره همراه با افزایش سن اصلا چیز عجیبی نیست. اما بعضی از عوامل وجود دارند که باعث می‌شوند، چین و چروک‌های اطراف چشم زودتر از موعد ایجاد شوند. برای جلوگیری از چروک دور چشم چه کنیم؟ خرید کرم دور چشم کفایت می‌کند یا راهکارهای دیگری هم لازم است؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

جلوگیری از چروک دور چشم

با اینکه مهم‌ترین علت بروز چین و چروک در اطراف چشم به عامل افزایش سن مرتبط است اما سبک زندگی شما و عوامل دیگری هم دخیل هستند. مثل: قرار گرفتن در معرض اشعه مضر نور خورشید، سیگار کشیدن، تکرار حرکات صورت مثل خندیدن و اخم کردن و… برای جلوگیری از چروک دور چشم از راهکارهای زیر استفاده کنید:

از ضدآفتاب مخصوص دور چشم استفاده کنید

به منظور مبارزه با پیری پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب به همه افراد توصیه می‌‎شود. اما همه ضد آفتاب‌ها مناسب استفاده برای ناحیه دور چشم نیستند. از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که مخصوص ناحیه دور چشم بوده و SPF مناسب داشته باشد. ضد آفتاب را باید به طور کامل به پلک‌های پایینی خود بمالید تا در سنین پایین دچار تجزیه کلاژن در پوست خود نشوید.

 
بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم
اگر با استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی در اطراف چشم خود، دچار سوزش و ناراحتی چشم می‌شوید، بهتر است ضد آفتاب‌های فیزیکی را جایگزین آنها نمایید. ضد آفتاب‌های فیزیکی نسبت به شیمیایی بافت غلیظ‌تری داشته و حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند. ضد آفتاب مخصوص دور چشم را به طور کامل به پلک پایین، بالا و اطراف چشم بمالید و فراموش نکنید که اگر در معرض نور خورشید هستید، این کرم را باید هر ۲ ساعت یکبار تمدید نمایید.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

روزانه ۲ بار از کرم دور چشم استفاده کنید

نازک‌ترین قسمت پوست شما در کل بدن، ناحیه دور چشم است. به همین دلیل نخستین نشانه‌های پیری ابتدا در اطراف چشم نمود پیدا می‌کند. هرچه سن شما بالاتر رود، تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان است که همچون یک چسب اجزای پوست را در کنار هم قرار می‌دهد. وقتی این ماده در بدن کاهش یابد، کم‌کم سر و کله چین و چروک‌ها پیدا می‌شود.

برای جلوگیری از چروک دور چشم حتما باید از دهه ۲۰ زندگی خود استفاده از کرم دور چشم را آغاز کرده و روزانه ۲ بار آن را مورد استفاده قرار دهید؛ یکبار صبح و یکبار شب قبل از خواب. کرم دور چشم حاوی ترکیبات فعالی است که کلاژن سازی را در سطح پوست بهبود بخشیده و از بروز چین و چروک یا افزایش آنها ممانعت به عمل می‌آورد.

رتینول در کرم‌های دور چشم

هیچ چیز به اندازه رتینول در به حداقل رساندن چین و چروک‌ها در اطراف چشم موثر نیست. برای جلوگیری از چروک دور چشم از کرم دور چشمی استفاده کنید که حاوی رتینول باشد. البته دقت کنید که استفاده از رتینول بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که در حال حاضر دارای چین و چروک در ناحیه دور چشم خود هستند و مایلند این چین و چروک‌ها را کاهش دهند. به عبارت ساده‌تر استفاده از رتینول به افراد با سن پایین چندان توصیه نمی‌شود.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

رتینول، کلاژن سازی را در پوست افزایش می‌دهد. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند پوست را حساس کرده و باعث پوسته پوسته شدن آن شود. پوست اطراف چشم بسیار نازک و ظریف است؛ از این رو سعی کنید کرم دور چشمی را استفاده نمایید که مقدار رتینول در آن مناسب باشد. بهتر است بر اساس سن خود برای خرید کرم دور چشم اقدام نمایید و هدف خود را در نظر بگیرید که جلوگیری از چروک دور چشم است یا درمان چن و چروک‌ها؟ رتینول بیشتر به منظور کاهش چین و چروک‌ها توصیه می‌شود.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

سیگار را ترک کنید

اگر می‌خواهید سرعت پیری پوست را در بدن خود کاهش دهید، سیگار کشیدن را برای همیشه فراموش کنید. دود سیگار باعث آزاد شدن آنزیمی می‌شود که کلاژن را تجزیه کرده و ظاهر جوان شما را پژمرده و بی‌حال نشان می‌دهد. برای جلوگیری از چروک دور چشم و برای اینکه به کلاژن در پوست خود آسیب نرسانید، سیگار را ترک کنید.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید

بهترین رژیم غذایی برای جلوگیری از چروک دور چشم رژیمی است که به مقدار زیاد حاوی میوه و سبزیجات تازه باشد. همچنین مواد غذایی حاوی امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب در جوان نگه داشتن و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. از مصرف چربی‌های ناسالم، کربوهیدرات‌های ساده و شیرینی‌جات تا حد ممکن بپرهیزید.

بدن خود را هیدراته نگه دارید

جهت هیدراته نگه داشتن سلول‌های پوست در طول روز، حتما باید به مقدار کافی آب بنوشید. هنگامی که بدن با کم‌آبی مواجه می‌شود، خیلی زود خطوط ریز در اطراف چشم مشاهده خواهد شد زیرا پوست دور چشم از پوست دیگر نواحی صورت ده برابر نازک‌تر و ظریف‌تر است. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز پیشنهاد می‌شود.

به اندازه کافی بخوابید

جلوگیری از چروک دور چشم زمانی بهتر امکان‌پذیر است که شما خواب کافی و باکیفیت داشته باشید. ۸ ساعت خواب شبانه باعث می‌شود شما در طول روز انرژی و شادابی بیشتری داشته و گام موثری در پیشگیری از چروک دور چشم بردارید. هنگام خواب هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که به انعطاف‌پذیری بیشتر پوست در اطراف چشم کمک خواهند کرد.

بوتاکس برای جلوگیری از چروک دور چشم

به منظور جلوگیری از چروک دور چشم بهتر است از دهه ۲۰ زندگی خود تزریق بوتاکس را شروع کنید. بوتاکس می‌تواند از بروز خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم ممانعت به عمل آورد. هر بار که بوتاکس می‌کنید، اثرات آن حدود ۳ تا ۶ ماه خواهد ماند و بعد از بین خواهد رفت. یعنی نیاز به تزریق مجدد وجود دارد.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

میکرونیدلینگ برای زیر چشم

برای تقویت کلاژن‌سازی در پوست می‌‎توانید از میکرونیدلینگ استفاده کنید. در این تکنیک از سوزن استفاده می‌شود. میکرونیدلینگ به تحریک کلاژن سازی در پوست کمک کرده و باعث می‌شود پوست شما صاف و جوان به نظر برسد. حتما میکرونیدلینگ را زیر نظر یک پزشک متخصص پوست انجام دهید.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

عینک آفتابی بزنید

یک راه ساده اما تاثیرگذار برای جلوگیری از چروک دور چشم این است که در هوای آفتابی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. دقت داشته باشید که عینک آفتابی باید قابلیت مطلوبی برای محافظت از چشم در برابر اشعه UV یا همان فرابنفش خورشید داشته باشد. عینک آفتابی باعث می‌شود هم به چشم شما آسیب نرسد و هم به پوست اطراف چشم.

بهترین روش های جلوگیری از چروک دور چشم

ماساژ صورت را امتحان کنید

ماساژ صورت توسط متخصصین پوست نیز توصیه می‌شود؛ پس آن را نادیده نگیرید.ماساژ باعث می‌شود جریان خون در پوست افزایش یافته و حتی از بروز پف زیر چشم جلوگیری شود.

مقدار کمی از کرم دور چشم را به انگشت حلقه خود بمالید و از گوشه بیرونی چشم شروع کرده و به سمت گوشه داخلی زیر چشم در امتداد استخوان اوربیتال حرکت کنید.

این تکنیک نه تنها به افزایش نفوذ کرم دور چشم به پوست کمک می‌کند بلکه باعث پمپاژ بیشتر خون در این ناحیه شده و در جلوگیری از چروک دور چشم موثر است. سعی کنید کل صورت خود را حداقل یکبار در روز ماساژ دهید.

کلام پایانی

گفتیم اولین قسمت از پوست شما که دچار چین و چروک می‌شود، ناحیه اطراف چشم است. بهترین روش‌های جلوگیری از چروک دور چشم عبارتند از: زدن کرم دور چشم همراه با SP، ترک سیگار و الکل، تغذیه سالم، خواب کافی، تزریق بوتاکس، ماساژ عضلات صورت و زدن عینک آفتابی. با رعایت نکات درج شده در این مقاله قطعا خواهید توانست احتمال بروز چین و چروک را در اطراف چشم خود به حداقل برسانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x