آغوشی نوزاد چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

آغوشی نوزاد چیست؟

یکی از راحت ترین و ایمن ترین راه ها برای انتقال دادن نوزاد استفاده از آغوشی نوزاد است.

استفاده از آغوشی نوزاد ، حس امنیت بیشتری را به نوزاد می دهد، استفاده از این آغوشی باعث می‌ شود والدین و نوزاد حس نزدیکی و آرامش بیشتری نسبت به هم داشته باشد، همچنین اکثر والدین از آغوشی نوزاد برای حفاظت از فرزندان خود در هنگام انجام کارهای دیگر استفاده می کنند.

در این مقاله قصد داریم معایب و مزایای آغوشی نوزاد را شرح دهیم تا شما انتخاب راحت تری داشته باشید.

والدین میتوانند نوزادشان را در آغوشی که مانند کوله پشتی بگذارند، تا هم کودکشان در کنارشان باشد و هم به کارهایی روزمره رسیدگی کنند.

مزایای استفاده از آغوشی نوزاد چیست؟

آغوشی نوزاد در مدل ها و طرح های مختلفی به بازار عرضه شده و نام دیگر آن حامل نوزاد است این وسیله بدون دخالت دست نوزاد را به آغوش والدین می کشد.

ایجاد حس امنیت بیشتر میان نوزاد و والدین:

نوزاد قبل از به دنیا آمدن نه ماه در رحم مادر خود زندگی کرده و حال وارد دنیای جدید شده است که نسبت به آن حس غربت و بیگانگی دارد به همین دلیل استفاده از آغوشی کمک می کند که نوزاد به بدن مادر و همچنین بدن پدر خود نزدیک و احساس امنیت بیشتری کند، استفاده از آغوشی پیوند عاطفی زیادی را میان نوزاد و والدین ایجاد می کند.

آغوشی نوزاد

کاهش گریه نوزاد:

محققان این حوزه در تحقیقات خود کشف کردند که نوزاد در آغوش پدر و مادر خود کمتر گریه میکند ، و همچنین در آغوش کشیدن نوزاد به مدت سه ساعت موجب میشود که گریه های او ۵۰ درصد کاهش یابد، البته جالب است بدانید که در این تحقیق از آغوشی استفاده نشده و نوزاد در آغوش والدین خود قرار گرفته بنابراین برای استفاده از آغوشی و پی بردن به کاربرد آن بررسی های بیشتری لازم است .

اما همیشه یکی از بزرگترین چالش ها برای مراقبت از نوزاد متوقف کردن گریه های آن است شاید آغوشی به تمام نق نق های او پایان ندهد اما مطمئناً به دلیل نزدیکی نوزاد به آغوش والدین اش تعداد آنها را کمتر میکند.

رشد بهتر کودک:

استفاده از آغوشی و ایجاد حس امنیت در کودک باعث میشود که از نظر روحی و جسمی نوزادتان رشد بهتری کند،که این رشد می تواند موجب زودتر حرکت کردن کودک و همچنین سریع تر حرف زدن آن باشد.

همچنین حامل نوزاد باعث میشود که کودک با آرامش بیشتری بخوابد و همچنین هنگامی که بیدار است او ارتباطی مفیدتری با اطراف خود داشته باشد که این قضیه درک کودک را از اطراف و اجتماع بیشتر میکند.

بهبود سلامت:

استفاده از آغوشی برای کودکانی که به صورت نارس و قبل از ۳۷ هفتگی متولد شده و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری هستند، سلامت آنها را بهبود می بخشد.

تحقیقات انجام شده و بر اساس شواهد متعددی که وجود دارد نشان می دهد ،نگه داشتن نوزادان نارس نزدیک به بدن ممکن است ضربان قلب و الگوی تنفس آنها را تنظیم کند ، این مراقبت برای نوزادان نارس به مراقبت کانگورویی معروف است که از طریق تماس پوست به پوست سلامت نوزاد را افزایش میدهد، اما هنوز هم برای درک این روش تحقیقات و بررسی های بیشتری لازم است.

کاهش سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب:

از آنجایی که نوزادان در ماه های اولیه تولد بیشتر در خواب هستند ،استفاده از حامل نوزاد می تواند خطر مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را کاهش دهد و همچنین هنگامی که نوزاد در آغوش قرار می گیرد از صافی سر کودک که به دلیل گذاشتن آن روی زمین، تشک و برخی از سطوح ایجاد می‌شود جلوگیری میکند.

کمک به شیردهی

در هنگام استفاده از آغوشی می توانید همزمان نوزادتان را حمل کنید و به آن شیر بدهید. استفاده از آغوشی می تواند ، روند تغذیه نوزاد در هنگام حرکت را آسوده تر کند و همچنین به شیردهی منظم نوزاد کمک کند ،در این خصوص تحقیقی انجام نشده و این فایده بر اساس نظریات مطرح شده است.

آسان شدن زندگی روزمره

والدینی که مجبورند مدام نوزادشان را بغل کنند و به کارهای روزمره خود بپردازند ، استفاده از آغوشی و حامل نوزاد کمک شایانی به آنها در حفاظت از نوزاد خود و همچنین انجام دادن کارهای روزمره یشان می کند.

رشد بهتر سیستم عصبی

با مشاهده اطراف و همچنین ارتباط موثر با اجتماع سیستم عصبی نوزاد بهتر رشد می کند، حامل نوزاد با ایجاد تعادل می توانند به این چرخ کمک کند.

همچنین جالب است بدانید سیستم عصبی، گوارشی و تنفسی نوزادانی که در آغوشی قرار می گیرند سلامت بیشتری نسبت به مابقی نوزادان دارند.

انواع آغوشی

آشنایی شما با انواع آغوشی باعث می شود که در هنگام خرید انتظارات و خواسته هایتان از یک حامل نوزاد را بدانید و یک حامل نوزاد و آغوشی مناسب و استاندارد را خریداری کنید.

آغوشی نوزاد از جلو و پشت

در این نوع آغوشی صورت نوزاد رو به روی سینه قرار می گیرد و بعد از آن که کودکتان به سن ۶ ماهگی رسید میتوانید صورت آن را به طرف بیرون قرار دهید، این نوع آغوشی دو بند  یا تسمه دارد که بر روی شانه قرار میگیرد و کودک را نزدیک به سینه نگه می دارد و همچنین تحمل وزن کودک برای شخص حامل در پشت راحت تر است.

آغوشی یک طرفه

جالب است بدانید که استفاده از آغوشی یک طرفه برای مادرانی که جثه ریز دارند سخت است زیرا وزن نوزاد در یک طرف آن قرار می گیرد، از مزایای این نوع آغوشی میتوان به پهن و گشاد بودن پارچه اشاره کرد که برای شیردهی مفید است ، این مدل دارای یک بند پهن می باشد که پارچه ای است و باعث می‌شود آغوشی در یک طرفه حامل قرار بگیرد.

آغوشی قنداقی

این نوع آغوشی پارچه ای محکم است که مانند قنداق به دور نوزاد و سپس بر روی شانه های حامل بسته می شود از مزایای آن می توان به استفاده راحت و آسان از آن اشاره کرد بر اساس سایز و بدن شکل میگیرد و همچنین شیردهی با آن آسان است از معایب آن هم وقت گیر بودن باز و بسته کردن آن است ، این نوع آغوشی نظم خاصی دارد و گاه خسته‌کننده است.

این نوع آغوشی برای کودکان مناسب است که وزن کمی دارند زیرا اگر برای کودکانی که این وزن بالایی در آن استفاده شود به دلیل نداشتن کمربند خطرناک است.

امنیت نوزاد هنگام استفاده از آغوشی

در هنگام خرید و همچنین استفاده از آغوشی باید دقت کنید که اندازه آغوشی مناسب نوزاد باشد، از خطرات شایع آغوشی می توان به آسیب دیدن کمر و گردن و همچنین مسدود شدن راه تنفس نوزاد اشاره کرد.

پس برای حفاظت از کودکتان و همچنین ایجاد امنیت، آغوشی مناسب کودک خود را خریداری کنید.

از چند ماهگی میتوان کودک را در آغوشی گذاشت؟

استفاده از آغوشی برای کودکان از همان روز اول تولد آغاز می شود اما باید دقت کنید که نوزادان کوچکتر از ۴ تا ۶ ماه را به سمت خودتان و رو به داخل قرار دهید که از سر، گردن و بخش های تحتانی نوزاد محافظت کنید، استفاده از آغوشی تا سن دو تا سه سال مناسب است.

آغوشی نوزاد از نظر وزنی تا چه میزان ظرفیت دارد؟

امروزه آغوشی های مختلف برای وزن های متفاوتی به بازار عرضه شده است، وزن نوزادان در هنگام تولد بین سه تا سه و نیم کیلوگرم است و تا یک سالگی ۵ تا ۶ کیلوگرم به آن اضافه می شود ، بسیاری از آغوشی ها طوری طراحی شده اند که وزن سه و نیم تا ۱۸ کیلوگرم را تحمل می کنند البته باید توجه کرد که کودکان بعد از دو سالگی راه میروند و دیگر نیازی به آغوشی ندارند.

در هنگام خرید آغوشی به چه مواردی باید توجه کرد؟

بهتر است قبل از اقدام کردن به خرید آغوشی، نوع آن انتخاب کنید و بودجه ی خود را در نظر بگیرید و در آخر به مواردی که در پایین آمده است توجه کنید:

۱_آغوشی را انتخاب کنید انعطاف پذیر باشد،زیرا شما می توانید با بزرگتر شدن نوزاد خود و همچنین افزایش وزن او سایز آغوشی را تغییر دهید و دیگر نیازی به خرید آغوشی جدید نیست.

۲_بهتر است آغوشی را انتخاب کنید که بند های پهن و محکم داشته باشد و همچنین آسان باز و بسته شود ، اگر آغوشی قابلیت تنظیم بند را داشته باشد وزن کودک را به صورت مساوی بر روی شانه ها تقسیم کرده و از کمردرد جلوگیری می کند.

دقت کنید که سوراخ های آغوشی بزرگ باشند تا پای کودک اذیت نشود و همچنین برای محافظت از گردن و سر نوزاد، آغوشی را انتخاب کنید که مجهز به زیر سری باشد.

عوارض آغوشی برای نوزاد

آغوشی نوزاد باید به صورت صحیح بسته شود زیرا ممکن است به ساختار اسکلتی او آسیب برساند،سایز آغوشی نیز باید متناسب با وزن و بدن کودک شما انتخاب شود نه بزرگتر باشد و نه کوچکتر.

نکات استفاده از آغوشی

  • توجه کنید که نوزاد را به صورت کامل در آغوش بگیرید که به زمین نیفتد.
  • صورت نوزاد را رو به خودتان قرار دهید تا باعث انسداد تنفسی نشود.
  • بهتر است موقع استفاده از آغوشی امتحان کنید، ببینید میتوانید سر نوزاد را به راحتی ببوسید یا خیر، اگر این کار برایتان دشوار بود کودک را به بالا بیاورید که هر موقع لازم بود برای آرام شدنش او را ببوسید.
  • برای آنکه نوزاد آسیب نبیند بهتر است آغوشی را در قسمت کمر او کاملا محکم کنید تا فاصله بین شما و کودکتان کاهش یابد البته در صورت لزوم باید آغوشی آنقدر شل باشد که دستتان را به راحتی به داخل ببرید.
  • همانطور که وضعیت بدن نوزاد در آغوشی مهم و حیاتی است ، وضعیت بدن خودتان نیز در هنگام قرار گرفتن آغوشی بر روی دوش بسیار مهم است زیرا اگر به صورت اشتباه بسته شود یا استاندارد نباشد، ممکن است شما را دچار کمردرد کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم آنچه را که باید در رابطه با آغوشی بدانید به شما بیاموزیم تا در هنگام انتخاب و همچنین خرید با مشکل مواجه نشوید ،  آغوشی وسیله ای پرکاربرد است که دشواری های مراقبت و نگهداری از کودک را آسان کرده بهتر است قبل از استفاده از آغوشی با متخصص نوزاد خود در این زمینه مشورت کنید، مخصوصا اگر نوزاد شما نارس متولد شده است تا بزرگ شدن آن صبر کنید و سپس نوزاد را به درون آغوشی قرار دهید تا مشکلی برای ستون فقرات آن ایجاد نشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x