آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

جوش زدن برای هیچ کس خوشایند نیست. اینکه صبح از خواب بلند شوید و یک برجستگی قرمز رنگ روی پوست خود ببینید و هیچ درمان فوری برای آن نداشته باشید، کمی ناامید کننده است. علت جوش زدن صورت می‌تواند به اختلالات هورمونی، سبک زندگی نادرست، روتین پوستی اشتباه و ……

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

جوش زدن برای هیچ کس خوشایند نیست. اینکه صبح از خواب بلند شوید و یک برجستگی قرمز رنگ روی پوست خود ببینید و هیچ درمان فوری برای آن نداشته باشید، کمی ناامید کننده است. علت جوش زدن صورت می‌تواند به اختلالات هورمونی، سبک زندگی نادرست، روتین پوستی اشتباه و … مربوط باشد. اما بسیاری از دلایلی که عامه مردم برای جوش و آکنه مطرح می‌کنند چیزی به جز شایعه نیست. در اینجا ۶ باور غلطی که در مورد جوش زدن وجود دارد و احتمالا در مورد آن شنیده‌اید برایتان بازگو می‌کنیم. خواندن این مطلب می‌تواند برایتان بسیار جالب باشد؛ پس با ما همراه باشید.

۶ باور غلط در مورد جوش زدن

شایعه‌هایی در مورد جوش زدن وجود دارد که شک و شبه‌هایی را ایجاد می‌کند. نکته به نکته هر یک را برایتان شرح خواهیم داد:

۱-ترکاندن جوش، ایرادی ندارد!

بسیاری از افراد بر این باورند که وقتی چند روز از جوش زدن گذشت، حالا دیگر می‌توان جوش را ترکاند و به اصطلاح چرک درون آن را خارج کرد. اگر نمی‌خواهید دچار آکنه‌های شدید و سرسخت روی پوست خود شوید، پس هرگز این کار را انجام ندهید. ترکاندن جوش ممکن است به عفونت منجر شده و آسیب بیشتری را به پوست برساند. از این رو این کار از پایه اشتباه است. باید اجازه دهید تا آکنه روی صورت خودش با گذشت چند روز یا با استفاده از کرم ضد جوش خوب شود؛ نه اینکه آن را بترکانید.

 
آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

۲- جوش زدن فقط مخصوص دوران نوجوانی است

نه اصلا چنین نیست. در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی، پوست دچار تغییراتی شده و احتمال بروز جوش در نوجوانان افزایش می‌یابد. اما بزرگسالان هم می‌توانند جوش بزنند. جوش زدن، سن خاصی ندارد. نوسانات هورمونی، افزایش استرس، استعمال دخانیات و الکل، پرخوری، عوارض جانبی داروها، ژنتیک و برخی محصولات مراقبت از پوست همگی می‌توانند در ایجاد آکنه در بزرگسالان نقش داشته باشند. پس جوش زدن فقط مربوط به قبل از بیست سالگی نیست؛ شما در هر سن و مرحله‌ای از زندگی می‌توانید به آکنه مبتلا شوید.

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

۳- جوش زدن یک شبه اتفاق می‌افتد

وقتی قرار است به مهمانی بروید یا یک قرار کاری مهم دارید، ناگهان متوجه یک جوش روی صورت خود می‌شوید. احتمالا فکر می‌کنید که این جوش زدن یک شبه اتفاق افتاده است؛ در حالی که چنین نیست. علت این نوع جوش‌ها در بسیاری از موارد، منافذ پوست است که به دلیل آلودگی مسدود شده‌اند. هنگامی که پوست به دلیل آلودگی و چربی اضافی، مسدود می‌شود، چند روز طول می‌کشد تا عفونت باکتریایی ایجاد شده و نهایتا آکنه روی صورت به وجود آید. پس، جوش زدن یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

 
آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

۴- علت جوش، فقط به غذایی که می‌خورید مربوط است

ممکن است شکلات، سیب زمینی سرخ کرده و غذاهایی مانند پیتزا را دلیل جوش زدن خود بدانید. اما همیشه غذاهای پرکالری نیستند که عامل جوش زدن به حساب می‌آیند. عادات بد غذایی تنها یکی از عوامل جوش زدن بدن هستند. عدم رعایت بهداشت پوست، استفاده از محصولات آرایشی کومدون زا، تغییرات هورمونی، همه و همه می‌توانند عاملی برای جوش زدن باشند. تغذیه نامناسب، تنها دلیل جوش زدن صورت یا بدن نیست.

۵- جوش فقط روی صورت ایجاد می‌شود

در هر قسمتی از پوست که غدد چربی وجود دارد، ممکن است جوش ایجاد شود. جوش زدن بدن معمولا روی شانه‌ها، کمر، باسن و سینه‌ها اتفاق می‌افتد. در مقایسه با آکنه روی صورت، جوش زدن بدن می‌تواند نسبت به درمان مقاوم‌تر باشد زیرا پوست بدن از پوست صورت ضخامت بیشتری دارد و بنابراین مدت زمان بیشتری لازم است تا محصولات ضد جوش تاثیرات خود را بر جای بگذارند. رعایت بهداشت و حمام رفتن به طور منظم، تاثیر بسزایی از جلوگیری از جوش زدن بدن دارد.

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

۶- از بین بردن جوش صورت در یک روز شدنی است

هیچ جوشی را نمی‌توان به صورت جادویی و یک شبه درمان کرد تا هیچ اثری از آن روی پوست باقی نماند. درست است که ژل یا کرم‌های ضد جوش تا حد زیادی می‌توانند در رفع جوش و اینکه جوش روی صورت کمتر به چشم بیاید، تاثیر داشته باشند اما در حالت طبیعی حتی ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا آکنه روی صورت به طور کامل از بین برود و درمان شود. اگر شدت آکنه روی صورت شما شدید است، بهتر است حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید.

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

علت جوش های ناگهانی صورت

۶ باور غلط در مورد جوش زدن را برایتان شرح دادیم. اگر می‌پرسید علت جوش های ناگهانی صورت چیست، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

عدم تعادل هورمونی

نوسانات هورمونی در دوران بلوغ یا در حوالی دوره تخمک گذاری یا قبل از قاعدگی می‌تواند احتمال بروز جوش را افزایش دهد. همچنین عدم تعادل هورمونی ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد تیروئید یا اضافه وزن فرد باشد.

استرس و اضطراب

استرس زیاد در جوش زدن صورت به طور ناگهانی می‌تواند نقش داشته باشد. وقتی استرس امتحان یا مصاحبه شغلی خود را دارید یا جشن عروسی‌تان نزدیک است، احتمال جوش زدن افزایش می‌یابد.

رژیم غذایی نامناسب

پرخوری، مصرف زیاد غذاهای سرخ شده یا فرآوری شده می‌تواند علت جوش های ناگهانی صورت یا بدن باشد. بنابراین زمانی که در تعطیلات به سر می‌برد و بیش از همیشه غذا می‌خورید، منتظر بروز جوش باشید.

مصرف برخی داروها از علل ایجاد جوش

برخی از داروها مانند استروئیدها، قرص‌های هورمونی، داروهای ضد تشنج یا لیتیوم می‌توانند عامل ایجاد جوش یا آکنه باشند. در صورتی که فکر می‌کنید جوش زدن شما به دلیل مصرف دارو است، با پزشک در این مورد مشورت نمایید. شاید بتواند داروی شما را تغییر دهد.

تولید بیش از حد سبوم

به گفته متخصصان پوست، ۲۵ در صد از علت جوش در بزرگسالان به تولید بیش از حد سبوم در پوست مربوط می‌شود. افرادی که دارای پوست چرب هستند، اگر با استفاده از محصولات مراقبت از پوست، چربی پوست خود را در حد تعادل نگه ندارند، احتمال بروز جوش در پوست آنها به شدت افزایش می‌یابد.

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

درمان سریع جوش صورت

برای درمان سریع جوش صورت چه کنیم؟ به منظور درمان سریع جوش صورت راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

استفاده از یخ برای درمان سریع جوش صورت

اولین اقدام برای کاهش درد ناشی از جوش، قرار دادن یخ روی آن است. یک پارچه دور یخ بپیچید و هر بار ۳ تا ۴ دقیقه آن را روی جوش قرار دهید تا از التهاب آن کاسته شود. در طول روز چندین بار این عمل را تکرار نمایید.

قرار دادن آسپرین خرد شده روی جوش

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که در از بین بردن چربی اضافی و پوست مرده نقش موثری دارد. ۱ یا ۲ عدد قرص آسپرین را له کرده و با افزودن چند قطره آب، آن را به شکل خمیر درآورید. سپس خمیر را مستقیما روی جوش بگذارید تا تورم، درد و قرمزی کاهش یابد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید این خمیر روی جوش باقی بماند، سپس با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می شوند؟

خرید کرم ضد جوش

از داروخانه کرم ضد جوشی را تهیه کنید که حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشد. بنزوئیل پراکسید علاوه بر کاهش چربی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست، به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش نیز کمک می‌کند. دو ترکیب ذکر شده هر دو بی‌خطر هستند و به روشی مشابه اثر خود را بر جای می‌گذارند.

نکته مهم: هم اسید سالیسیلیک و هم بنزوئیل پراکسید روی پوست، اثر خشک کنندگی دارند. استفاده بیش از حد از این محصولات ممکن است باعث تحریک پوست شود. از ژل ضد جوشی استفاده کنید که حاوی ۰.۵ تا ۲٪ اسید سالیسیلیک باشد نه بیشتر. همچنین هنگام استفاده از بنزوئیل پراکسید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید محدود شود.

استفاده از ماسک صورت برای آکنه

امروزه ماسک‌های متنوعی در بازار وجود دارند که هنگام جوش زدن می‌توان از آنها بهره گرفت. ماسک ضد جوش صورت باید حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشد تا التهاب را کاهش دهد. همچنین ماسک‌هایی که حاوی گوگرد هستند می‌توانند برای از بین بردن جوش مناسب باشند. گوگرد ملایم‌تر از اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید است و اگر پوست حساسی دارید، برای شما گزینه بهتری به حساب می‌آید.

تزریق کورتیوزن برای درمان سریع جوش صورت

برای درمان جوش‌های ملتهب و بزرگ، درمان‌های بدون نسخه ممکن است کافی نباشند. در این صورت بهتر است زیر نظر پزشک تزریق کورتیزون صورت گیرد. بعد از تزریق التهاب کاهش می‌یابد و جوش رو به بهبود می‌رود. با این روش در عرض ۲۴ ساعت، شاهد درمان قابل توجهی برای جوش‌های خود خواهید بود.

کلام پایانی

آیا جوش ها یک شبه ظاهر می‌شوند؟ خیر؛ در این مقاله به توضیح در مورد ۶ باور غلط در مورد جوش زدن پرداختیم. در نهایت باید بگوییم که برای درمان جوش، پیدا کردن علت بروز آن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر علتی برای جوش زدن صورت یا بدن خود پیدا نمی‌کنید، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x