آموزش کاشت دانه سیب

 آموزش کاشت دانه سیب

طریقه کاشت دانه سیب را در این مقاله می‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، پس اگر علاقه مند به کار کشت و پرورش هستید و می‌خواهید که دانه سیب را در گلدان، باغ و یا برای سبزه عید پرورش دهید پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مقاله را از دست ندهید.

سیب یکی از میوه‌های پرطرفدار است و ایران نیز یکی از قطب‌های مهم تولید سیب در جهان به حساب می-آید، چرا که شرایط آب و هوایی کشورمان برای پرورش بسیار مساعد می‌باشد. از این رو اگر امکانات لازم در این زمینه را دارید می‌توانند به راحتی این میوه را در باغ، باغچه و یا حتی گلدان پرورش دهید و از فواید و خاصیت آن نهایت بهره را ببرید.

 

 آموزش کاشت دانه سیب

کاشت دانه سیب همانند سایر محصولات کشاورزی شرایط خاص خود را دارد و شما برای این که بتوانید این میوه را پرورش دهید می‌بایست شرایط لازم را به درستی فراهم آورید، که داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند شما را یاری نماید. به عنوان نمونه، کاشت دانه سیب در زمان‌های خاصی صورت می‌گیرد چرا که بایستی یک دوره سرمادهی را تجربه نماید، این امر موجب تحریک رویان و در نتیجه رویش بذر می‌گردد.

مراحل کاشت دانه سیب

برای این که بتوانید درخت سیبی را با کاشت دانه پرورش دهید و در آینده به میوه‌ای خوشمزه دسترسی پیدا کنید و یا این که از دانه سیب به عنوان سبزه برای سفره هفت سین استفاده نمایید، می‌بایست یکسری سلسله مراتب که در زیر به آن اشاره نموده‌ایم را طی کنید.

طریقه کاشت دانه سیب بدین صورت است:

  • اگر می‌خواهید که از طریق دانه، سیب را تکثیر کنید بایستی، ابتدا سیبی سالم و رسیده را انتخاب نمایید و سپس با استفاده از چاقویی تیز آن را به چهار قسمت تقسیم و به آرامی دانه‌ها را جدا کنید طوری که آسیب نبینند.
  • پس از جدا کردن هسته، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس کنید تا آثار گوشت سیب بر روی آن‌ها محو گردد.
  • از سالم بودن هسته‌ها مطمئن شوید، چرا که هسته‌های نامرغوبی که قدرت جوانه زنی ندارند وقتی دورن آب قرار می‌گیرند معمولا بر روی سطح آب شناور می‌مانند.
  •  بعد از این مرحله دانه‌ها را از آب خارج کنید و سپس بر روی یک دستمال کاغذی و یا پارچه مرطوب قرار دهید تا دانه‌ها به طور کامل خشک شوند. سپس هر دو روز یکبار دانه‌ها را جا به جا کنید تا تمام سطوح خشک گردد. این کار را نیز به مدت ۲۱ روز انجام دهید.
  • بعد از این که دانه‌ها خشک شدند می‌توانید آن‌ها را با خاک غنی مخلوط نمایید و در کیسه‌ای داخل یخچال قرار دهید. همان طور که اشاره کردیم دانه سیب برای جوانه زنی نیاز به تحریک شدن دارد که قرار گیری در یخچال موجب شوک سرمایی به رویان می‌گردد و دانه را برای جوانه زنی آماده می‌کند. پس دانه‌ها را به مدت سه ماه در یخچال با دمای ۲ تا ۷ درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • بعد از گذشت این مدت، می‌توانید دانه‌ها را از یخچال بیرون آورید. سپس آن را در گلدان با خاک و زهکشی مناسب در مقابل نور آفتاب قرار دهید.
  • قرار گیری دانه سیب مقابل نور خورشید موجب رشد هر چه بهتر می‌گردد.
  • هر دانه را با فاصله بکارید، یعنی بین دو دانه فاصله‌ای ۸ سانتیمتری باشد.
  • تا زمانی که دانه‌ها شروع به جوانی زنی می‌کنند خاک را مرطوب نگه دارید.
  • بعد از جوانه زنی، می‌توانید دانه‌ها را به خاک گلدان، باغ و یا باغچه برای دریافت نور بیشتر و رشد منتقل کنید.

 آموزش کاشت دانه سیب

شرایط لازم برای رشد و پرورش دانه سیب

بعد از جوانه زنی و قرارگیری دانه در خاک بایستی شرایط زیر را برای رشد و تکثیر و در نهایت باردهی میوه سیب، فراهم آورید.

خاک

یکی از مهمترین شرایط برای پرورش سیب، وجود خاکی غنی از املاح و عناصر معدنی می-باشد. نهال سیب در هر خاکی رشد می‌کند اما بهترین، خاک‌های لومی تا لومی شنی با زهکشی مناسب می‌باشد. استفاده از کود دامی به خاک، در رشد هر چه بهتر میوه سیب بسیار تاثیر گذار است.

دما

از دیگر شرایط لازم برای رشد میوه سیب، فراهم آوردن دما می‌باشد. این محصول در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند دمای زیر صفر تا ۳۸ درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

نور

 این فاکتور نیز در رشد هر چه بهتر میوه سیب تاثیر گذار است. سیب بایستی روزانه به مدت ۶ ساعت نور دریافت کند.

کلام پایانی

هسته سیب را معمولا در اواسط و اواخر پاییز کاشت می کنند تا دوره سرما را پشت سر بگذراند، بعد از دوره سه ماهه یعنی اوایل بهار با گرم شدن هوا می‌توانید دانه سیب را با توجه به مراحلی که در قسمت بالا اشاره نمودیم به خاک مناسب برای پرورش انتقال بدهید. دانه سیب وقتی در خاک قرار می‌گیرد شرایط پرورش اعم از آبیاری منظم، نور کافی و استفاده از خاکی حاصلخیز را بایستی فراهم آورید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x