طرز تهیه شیرینی کلمپه

خرید و قیمت شیرینی کلمپه کرمان یک کیلویی از غرفه فروشگاه اینترنتی محصولات  خانگی گل گندم | باسلام

شیرینی کلمپه یکی از انواع شیرینی های سنتی و بسیار خوشمزه شهر کرمان است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی کلمپه در ادامه با سایت اقیانوس همراه باشید.

مواد لازم شیرینی کلمپه
آرد سفید۵۰۰ گرم
روغن جامد۲۵۰ گرم
ماست‏۱۸۰ گرم
زعفران دم کرده⅓ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ۲ عدد
بیکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
مواد لازم میانی شیرینی
پودر دارچین⅓ قاشق چایخوری
خرما۱۵۰ گرم
مغز گردو۵۰ گرم
پودر هل½ قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کلمپه

مرحله اول

برای تهیه شیرینی کلمپه خوشمزه ابتدای کار آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روغن جامد را به آرد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شود.

مرحله دوم

حالا ماست را به همراه بکینگ پودر درون یک کاسه مناسب می ریزیم و مخلوط می کنیم. در ادامه زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم، سپس زرده تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده به مخلوط ماست اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مخلوط ماست و بکینگ پودر را با همزن برقی هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه مخلوط ماست را به مخلوط آرد و روغن اضافه می کنیم، سپس بدون ورز دادن خمیر را مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

حالا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و روی خمیر مقداری آرد می پاشیم و خمیر را زیر و رو می کنیم تا منسجم شود. در ادامه خمیر را درون کیسه فریزر قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت کند تا چسبندگی خمیر از بین برود. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را از یخچال خارج می کنیم و مجددا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و با وردنه به قطر نیم سانتی متر باز می کنیم. در ادامه خمیر را با قالب گرد کاتر می زنیم. توجه داشته باشید در صورت نبود قالب گرد می توانید از لیوان استفاده کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله مواد میانی شیرینی را آماده می کنیم برای این منظور ابتدا خرما را درون آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا پوست آن ها کاملا جدا شود.

مرحله هشتم

حالا پوست و هسته خرما را جدا می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه خرما را با پشت قاشق له می کنیم، سپس پودر دارچین را به همراه پودر هل به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مغز گردو را خرد می کنیم، سپس درون غذاساز می ریزیم و میکس می کنیم تا کاملا پودر شود. در ادامه مغز گردوی پودر شده را به مخلوط خرما اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مواد ترکیب شود.

مرحله دهم

حالا فر را روی حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه مقداری از مواد میانی بر می داریم و روی خمیر می گذاریم، سپس یک لایه خمیر روی مواد میانی قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مهر چوبی را به آرد آغشته می کنیم، سپس روی خمیر فشار می دهیم تا طرح دار شود. در ادامه اطراف خمیر را می پیچانیم، سپس سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و شیرینی ها را درون آن قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا بپزند. توجه داشته باشید هنگام پخت، شیرینی های کلمپه نباید تغییر رنگ بدهند.

مرحله سیزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم، سپس اجازه می دهیم شیرینی ها کاملا خنک شود. در ادامه شیرینی های کلمپه را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x