با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

ارتباط مستقیمی بین مصرف انرژی و محیط زیست وجود دارد. هر چه انرژی کمتری مصرف شود، دود سمی کمتری از نیروگاه‌ها منتشر خواهد شد و منابع طبیعی زمین حفظ خواهند شد. راه‌کار‌های ساده کاهش مصرف انرژی در خانه موجب می‌شود همه ما در صرفه‌جویی مصرف انرژی قدمی برداریم و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم. بهینه‌سازی مصرف انرژی موجب می‌شود هم آسیب کمتری به محیط زیست برسد و هم هزینه کمتری برای قبوض آب، برق و گاز پرداخت شود. در ادامه با راهکارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه که تاثیر باور نکردنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهند داشت، آشنا می‌شوید…

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

1- تنظیم دمای مناسب لوازم گرمایشی و سرمایشی:

به جای زیاد کردن دمای لوازم گرمایشی در زمستان یا بالا بردن درجه کولر در تابستان، آن‌ها را روی درجه مناسب تنظیم کنید، در عوض لباس مناسبی بپوشید.

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

2- لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف:

لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف تا ۸۵% انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های معمولی مصرف می‌کنند. پس از لامپ‌های کم مصرف و ال ای دی استفاده کنید.

3- جلوگیری از هدر رفت گرما و سرما:

باز بودن درز پنجره‌ها باعث می‌شود، انرژی زیادی هدر رود. برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه همه درزها را بپوشانید و در صورت امکان از در و پنجره‌های ۲ جداره استفاده کنید.

4- استفاده کمتر از از آب داغ:

تبدیل شدن آب سرد به آب گرم انرژی زیادی مصرف می‌کند. برای دوش گرفتن آب را روی ولرم تنظیم کنید.

5- استفاده محدود از خشک کن:

استفاده از خشک‌کن لباس‌ نقش مهمی بر زیاد شدن مصرف انرژی دارد. برای کاهش مصرف انرژی تنها در مواقع ضروری از خشک‌کن استفاده کنید.

6- لپ تاپ کوچک به‌جای کامپیوترهای دسکتاپ:

لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ انرژی کمتری مصرف می‌کنند. پس برای کاهش مصرف انرژی از لپ تاپ استفاده کنید. اگر نیاز به دقت زیاد نیست، از لپ‌تاپ‌های صفحه نمایش کوچک استفاده کنید که انرژی مصرفی‌شان کمتر است.

7- خاموش کردن کامپیوتر:

اگر برای چند ساعت از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. یا روی حالت خواب یا هایبرنیشن قرار دهید. این کار تاثیر زیادی بر جلوگیری از هدررفت انرژی دارد.

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

8- لباسشویی و ظرفشویی روی حالت اقتصادی:

اکثر لوازم برقی مانند ظرفشویی و لباسشویی گزینه اقتصادی یا اکو دارند. در این حالت دستگاه انرژی کمتری مصرف می‌کند. پس تنظیمات دستگاه را روی حالت ECO بگذارید.

9- دستگاه‌های کم مصرف:

هنگام خرید وسیله‌های برقی، آن‌‌هایی را انتخاب کنید که انرژی کمتری صرف می‌کنند و کم مصرف هستند.

10- خاموش کردن لامپ‌های اضافی:

روشن گذاشتن لامپ در روز روشن یا اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، موجب هدر رفت انرژی می‌شود. زمانی که نیازی به لامپ نیست آن را خاموش کنید و قبل از بیرون رفتن همه چراغ‌ها را چک کنید.

11- خارج کردن دوشاخه دستگاه‌ها هنگام خروج از منزل:

قبل از خارج‌شدن از خانه دوشاخه دستگاه‌های غیرضروری را از برق خارج کنید. این دستگاه‌ها اگر به برق باشند، حتی در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند.

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

12- لوازم گرمایشی و سرمایشی مجهز به ترموستات:

ترموستات سیستمی هوشمند است که دمای خانه را در درجه حرارت مشخصی ثابت نگه می‌دارد. دستگاه‌های مجهز به ترموستات معمولا تا ۱۰% مصرف پایین‌تری دارند.

13- استفاده درست از ماشین ظرفشویی و لباسشویی:

لباسشویی و ظرفشویی دو وسیله پر کاربرد و پر مصرف در خانه هستند. تنها زمانی از این دستگاه‌ها استفاده کنید که کاملا پر باشند.

14- تعویض فیلتر لوازم برقی:

آلوده شدن فیلتر لوازم برقی موجب می‌شود تا بیشتر از حالت معمول کار کنند و انرژی بیشتری مصرف کنند. هر چند ماه یک بار فیلترها را بررسی و در صورت وجود آلودگی و گرد و غبار آن‌ها را تمیز کنید.

15- تعویض فیلتر اجاق گاز:

آلوده شدن فیلتر گاز موجب می‌شود شعله‌های گاز کمتر شود و انرژی زیادی هدر ‌رود. هر سه ماه یک‌بار فیلترهای گاز را تعویض کنید یا تمیز کنید تا گاز کمتری مصرف شود.

16- بستن درب یخچال:

باز بودن درب یخچال و فریزر طولانی مدت باعث می‌شود موتور دستگاه برای سرد کردن بیش از حالت معمول کار کند. موجب فشار زیاد به موتور، کاهش عمر یخچال و فریزر و از همه مهم‌تر، مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

17- دوش کوتاه مدت‌:

حمام باز گذاشتن آب برای مدت طولانی موجب می‌شود، مقدار زیادی آب تصفیه شده راهی فاضلاب می‌شود. پس با دوش گرفتن به مدت کوتاه در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

18- جمع آوری و ذخیره آب باران:

استفاده از آب باران یکی از بهترین روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است. آب باران را در مخزن جمع کنید و از آن برای آبیاری گیاهان خانه استفاده کنید.

و در آخر

آشنایی با راه‌کارهای کاهش مصرف انرژی در خانه و به کار بردن آن‌ها تاثیر زیادی در حفظ اکوسیستم زندگی ما خواهد داشت. حتی خاموش کردن یک چراغ اضافی و جلوگیری از چکه یک قطره آب موجب می‌شود، از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری شود. کاهش مصرف انرژی یعنی استفاده درست از منابع، جلوگیری از هدر رفت آن و استفاده از انرژی تنها در مواقع ضروری!

 با 18 تا از راه‌کارهای ساده کاهش مصرف انرژی در خانه آشنا شوید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x