قالب وردپرس درنا توس
خانه / پزشکی و سلامت / بیماریها و راه های درمان / علت درد گردن و روش های درمان آن

علت درد گردن و روش های درمان آن

علت درد گردن ممکن است دلایل متعددی باشد. از دلایل شایع آن آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک گردن و سندرم‌های عضلانی است که به دلایلی از جمله کارکردن زیاد با رایانه و تلفن همراه، خوابیدن در وضعیت نامناسب و نشستن نادرست بروز می‌کنند.

علت دردهای گردنی، فشار وارده بر عضلات گردن است.

آیا تا به حال درد گردن را تجربه کرده‌اید؟ می‌دانید چه علتی دارد؟ و برای رفع آن چه کاری باید انجام دهید؟ هر عاملی که باعث ایجاد فشار اضافه به مفاصل فقرات گردنی یا عضلات گردنی شود، باعث ایجاد گردن درد می‌شود.

گردن درد باعث می‌شود از انجام کار‌های روزمره خود باز بمانید. با ما همراه باشید تا به شما اطلاعاتی مفید درباره علت درد گردن و عوامل به وجود آورنده و همین طور راه‌های درمان آن بدهیم.

 

علت درد گردن

ستون مهره ناحیه گردن از پیچیده‌ترین ساختار‌ها در بدن بوده و دارای بیشترین حرکات نسبت به نواحی دیگر ستون مهره‌هاست. این ستون با تحمل وزن سر انجام حرکات آن را در جهات مختلف پشتیبانی می‌کند. علت درد گردن ایجاد فشار یا کشیدگی در ناحیه گردن و علت گردن درد عصبی فشار بر ریشه‌های عصب نخاعی یا طناب نخاعی است.

علائم درد گردن

  • گسترش درد به نواحی فوقانی مفصل شانه، کتف و کمر
  • ضعف و سفتی در مفصل گردن
  • التهاب گردن
  • سر درد و سرگیجه
  • محدودیت حرکت در ناحیه گردن
  • با انجام حرکت درد تشدید می‌شود

همانطور که اشاره شد علت درد گردن می‌تواند اختلال در عصب‌ها باشد که باعث گردن درد عصبی می‌شود و علائم آن عبارتند از:

  • سوزش و بی حسی در بازو و دست
  • احساس سوزش هنگام لمس پوست بازو و کتف
  •  بروز درد به صورتیکه فکر می‌کنید به بدنتان شوک وارد شده است و به سمت بازو و دست گسترش می‌یابد.
  • ضعف و بی حسی در ساق پا
  • عدم کنترل مدفوع و ادرار؛ این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که نخاع دچار آسیب دیدگی شده است.

فعالیت‌هایی که باعث درد گردن می‌شوند

  • دولا دولا راه رفتن
  • کار یا ورزشی که در آن از قسمت بالای بدن و بازو‌ها استفاده می‌شود مانند رنگ گردن سقف
  • حرکت طولانی مدت و مکرر گردن
  • صدمه وارد شدن به گردن از جمله زمین خوردن و برخورد‌های ورزشی
  • گرفتن سر جلوتر از بدن یا در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی در حین کار کردن
  • کتاب خواندن به مدت طولانی
  • نشستن در جایی به مدت طولانی بدون تغییر موقعیت
  • چرخش شدید گردن در طول ورزش
  • تماشای تلویزیون
  • صحبت کردن پشت تلفن
  • خوابیدن بر روی شکم در حالی که گردن شما به سمتی چرخیده و خم شده باشد.
  • خوابیدن بر روی بالشتی که بیش از حد سفت یا صاف است
  • قرار دادن سر بر روی مشت یا بازوی خود به مدت طولانی
  • مشکلات مربوط به پیری از جمله تنگی کانال نخاعی
  • بیماری‌هایی از جمله آرتروز گردن، آنفولانزا، مننژیت که باعث التهاب دور بافت‌های مغر و طناب نخاعی می‌شود.

 

علت درد گردن

تشخیص علت درد گردن

  • معاینه و بررسی دامنه حرکتی
  • بررسی التهاب، بی حسی یا ضعف در دست و بازو
  • عکس برداری اشعه X: نشان دادن تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)، شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش ازحد
  • ام آر آی: تشخیص پارگی و بیرون زدگی دیسک گردن یا عصب باریکش
  • سی تی اسکن: نشان دادن استخوان و کانال نخاعی
  • سی تی میلوگرام: نشان دادن طناب نخاعی و ریشه‌های عصب

درمان درد گردن

انتخاب درمان معمولا با توجه به تشخیص و براساس بروز درد و شدت آن انجام می‌شود. درمان گردن درد به چند روش صورت می‌گیرد.

۱. درمان خانگی

  • استفاده از کمپرس یخ که دور آن حوله پیچیده شده است بر روی ناحیه
  • دوش آب گرم یا قرار دادن بالشتک گرمایی بر روی ناحیه
  • دراز کشیدن بر روی زمین در طول روز
  • کشیدن گردن در جهت‌های مختل

 

۲. دارو

  • دارو‌های مسکن از قبیل: پاراستامول و ایبوپروفن برای تسکین درد فوری
  • تزریق کورتیزون جهت کاهش التهاب و تسکین درد تدریجی

۳. فیزیوتراپی

جهت استحکام و تقویت عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های محافظ کننده مهره‌ها

۴. طب سنتی

  • پماد منتول و کافور: افزایش گردش خون و تسکین درد با اثر گرم کننده یا خنک کننده
  • روغن اسطوخودوس: تسکین درد
  • روغن زنجبیل یا چای زنجبیل: روغن به صورت مالشی و چای به صورت نوشیدن تسکین درد
  • تنباکوی کوهی (آرنیکا): تسکین گردن درد و گرفتگی عضلات گردن
  •  پنجه شیطان: ضد التهاب و تسکین درد
  • روغن رزماری: تسکین دهنده درد

 

۵. ورزش

۵-۱. حرکات کششی

حرکات کششی گردن

۵-۲. حرکات دورانی

حرکات دورانی گردن

۵-۳. حرکات قدرتی

حرکات قدرتی گردن
ابتدا به انجام حرکات کششی و دورانی پرداخته سپس ورزش‌های قدرتی را به آن اضافه کنید.

پیشگیری از درد گردن

  • چندین بار در ساعت گردن خود را بکشید.
  • برای بلند کردن اجسام به جای کمر از زانو‌های خود کمک بگیرید.
  • وزن خود را متناسب کنید.
  • برای تفویت گردن ورزش کنید.
  • بالشت شما به گونه‌ای باشد که راستای ستون فقرات با گردن صاف بماند.
  • در صورت کار زیاد با تلفن از هندزفری یا هدست استفاده کنید.
  • صندلی خودروی خود را تنظیم کنید تا صاف‌تر شود.

روش های صحیح خوابیدن برای پیشگیری از درد گردن

 درد گردن در کودکان هم ممکن هست دیده شود، ولی شایع‌ترین سن شروع آن، نوجوانی است.

درمان گردن درد با استفاده از روش‌های خانگی

برای درمان گردن درد نیازی به انجام روش‌های پیچیده‌ای نیست و می‌توان بدون نیاز به مراجعه به پزشک و با روش‌های خانگی مانند ماساژ و برخی ورزش‌ها و مصرف ویتامین‌ها آن را درمان کرد.

رفع گردن درد با استفاده از اسانس‌های روغنی

برای تهیه یک کرم روغنی برای درمان گردن درد باید این دستور العمل را دنبال کنید:

  • چند قطره روغن نعناع
  • چند قطره روغن اسطوخودوس
  • چند قطره روغن ریحان
  • چند قطره روغن سایپرس
  • یک قاشق چای خوری روغن زیتون

سپس همه این روغن‌ها را با هم مخلوط کرده و برای چند دقیقه گردن را با آن ماساژ دهید. این کار را می‌توانید دو بار در روز انجام دهید.
این مخلوط روغنی دارای اثر آرام بخشی بر روی عضلات است و اغلب برای درمان سردرد و درد بدن نیز استفاده می‌شود. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و عضلات را شل می‌کند. بنابراین این مخلوط استرس روحی و جسمی را کاهش می‌دهد. روغن ریحان نیز ضدعفونی کننده و ضد درد طبیعی است و به طور موثر درد گردن را کاهش می‌دهد. روغن نارگیل نیز گردش خون و جریان لنفاوی را تحریک می‌کند.

گردن درد

درمان گردن درد با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی عالی برای رفع درد گردن و سفتی است. آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد التهابی موجود در سرکه سیب  باعث کاهش استرس در عضلات گردن می‌شوند و بنابراین درد را کاهش می‌دهند.
شما می‌توانید یک دستمال را در سرکه سیب خوابانده و سپس آن را بر روی گردن قرار دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا از شر درد گردن رهایی پیدا کنید.

ماساژ دادن گردن

ماساژ می‌تواند هر گونه دردی در بدن را بهبود بخشد و برای درمان گردن درد نیز مناسب است. ماساژ یا مالیدن ناحیه دردناک موجب تحریک جریان خون می‌شود. علاوه بر این ماساژ کمک خواهد کرد که شما بهتر خوابید.
ابتدا روغن زیتون و روغن نارگیل را با هم به مقدار مساوی مخلوط کنید. یک دوش آبگرم بگیرید و سپس یک قاشق غذاخوری از روغن‌های مخلوط شده را گرم کرده و با آن گردن خود را ماساژ دهید. برای ماساژ دادن خود از حرکات دایره‌ای ملایم استفاده کنید و این کار را چند دقیقه ادامه دهید.
بهتر است هر روز صبح این کار را تکرار کنید. شما همچنین می‌توانید در طول روز نیز یک نوبت دیگر گردن خود را با این روش ماساژ دهید.

 

درمان گردن درد با ماساژ

کمپرس یخ برای درد گردن

یخ به کاهش التهاب در ناحیه گردن کمک می‌کند و سردی آن درد عضلانی را در گردن کاهش می‌دهد.
برای این منظور می‌توانید چند تکه یخ را در یک حوله پیچانده و آن را چند دقیقه بر روی قسمتی از گردن که درد می‌کند قرار دهید. کمپرس یخ را سه تا چهار بار در روز می‌توانید بر روی گردنتان بگذارید.  توصیه می‌شود که یخ را هیچ گاه به طور مستقیم بر روی پوست نگذارید.

ویتامین‌های مفید در درمان گردن درد

ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ عملکرد سالم بدن ایفا می‌کنند و هنگامی که مقادیر آنها در جریان خون کاهش می‌یابد، مشکلات متعددی ایجاد می‌شود. یکی از این موارد گردن درد حاد و مزمن است. اگر شما اغلب از درد گردن رنج می‌برید، استفاده از این ویتامین‌های ضروری در رژیم غذایی شما کمک خواهد کرد که بتوانید این مشکل را رفع کنید.

  • ویتامینD  برای رشد استخوان‌ها و سلامت آن حیاتی است. هنگامی که بدن دچار کمبود آن باشد، تمایل به ایجاد درد مزمن در مناطق مختلف، به خصوص در اطراف مفاصل دارد.
  • ویتامینB  یک عامل ضد درد طبیعی است. این ویتامین باعث کاهش درد و التهاب در هسته نوروپاتی و عضلانی اسکلتی می‌شود.
  • ویتامینC  هم یک عامل ضد درد است که بدین معنی است که آستانه درد را افزایش می‌دهد. این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث افزایش آستانه تحمل نسبت به این درد می‌شوند.

توصیه آخر

اگر شما مستعد درد گردن هستید، لازم است که در طول روز یک‌سری موارد را رعایت کنید. مثلا مدام پشت میز خود ننشینید و حداقل هر یک ساعت یکبار حرکت کنید. این کار نقش حیاتی در پیشگیری و همچنین کاهش درد گردن خواهد داشت. اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم و مصرف غذاهای سالم شامل سبزیجات و میوه در رژیم غذایی نیز موثر است.
همچنین توصیه می‌کنیم مراقب عادت‌هایی باشید که ممکن است عضلات گردن شما را تحریک کنند. مانند خم شدن روی سینک برای شامپو کردن موها، یا مکالمه طولانی با تلفن همراه در حالی که آن را بین گوش و شانه خود نگه می‌دارید، همگی می‌توانند موجب گردن درد شوند سپس بهتر است آنها را متوقف کنید!

منبع:ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =