یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

شما هم بعد از استفاده از کرم دور چشم دچار سوزش چشم، ریزش اشک و مشکلاتی از این قبیل می‌شوید؟ علت این مشکل ممکن است به دلیل حساسیت شما به ترکیبات کرم مورد استفاده‌تان باشد. همچنین شاید نحوه استفاده صحیح از کرم دور چشم را ندانید یا…

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

کرم دور چشم معجزه‌ای برای رهایی از چین و چروک‌های اطراف چشم است. این کرم مزایای دیگری هم دارد؛ مثلا اینکه سیاهی پوست زیر چشم و همچنین پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. روزانه ۲ بار باید از کرم دور چشم در روتین پوستی خود استفاده نمایید. اما یک مشکل بزرگ برای برخی افراد وجود دارد؛ آن هم اینکه دچار تحریک و سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم می‌شوند. این واکنش ممکن است به دلیل حساسیت به ترکیبات موجود در کرم باشد. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

حساسیت عامل سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم می‌تواند به این معنا باشد که شما به ترکیبات موجود در کرم دور چشم حساسیت دارید. کرم‌های دور چشم حاوی مواد شیمیایی هستند و برخی از اشخاص نسبت به آنها واکنش آلرژیک از خود نشان می‌دهند.

  • اگر فردی هستید که پوست حساس دارید و قبلا هم به محصولات آرایشی-بهداشتی واکنش آلرژیک نشان داده‌اید بهتر است وقتی برای خرید کرم دور چشم اقدام می‌کنید، نوع ضد حسایت آن را تهیه نمایید. همچنین اقدام دیگری هم که می‌توانید انجام دهید این است: ابتدا کرم را در نقطه دیگری از پوستتان که کمتر حساس است، مثل پشت دست‌ امتحان کنید و اگر دچار تحریک پوستی نشدید، آن را به پوست ظریف زیر چشم خود بمالید.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است: در صورتی که چشمتان دچار عفونت است، موقتا از هیچ یک از محصولات مراقبت از پوست در اطراف چشم خود استفاده نکنید.

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

کدام ترکیبات در کرم دور چشم باعث حساسیت می‌شوند؟

سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم می‌تواند به مواد شیمیایی مربوط باشد که ممکن است در کرم دور چشم مورد استفاده قرار گرفته باشد. این ترکیبات شیمیایی می‌توانند باعث خشکی چشم شده و خارش، سوزش، قرمزی و ریزش اشک از چشم را به دنبال داشته باشند. حساسیت شما به کرم دور چشم می‌تواند به دلیل وجود ترکیبات زیر در کرم دور چشم باشد:

  • الکل
  • استیل هگزاپپتید-۳
  • بنزالکونیوم کلرید
  • بوتیلن گلیکول
  • اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA)
  • فرمالدئید
  • ایزوپروپیل کلوپروستنات
  • پارابن
  • فنوکسی اتانول
  • و در نهایت رتینول

برای اینکه دچار سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم نشوید، بهتر است از محصولات پوستی که حاوی ترکیبات بالا هستند، اجتناب نمایید. البته دقت کنید که همه ترکیبات بالا غیر مفید نیستند اما احتمال بروز حساسیت بعد از بکار بردن آنها بالاست.

مسدود شدن غدد زیر چشم

دیگر علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم ممکن است به دلیل مسدود شدن غدد میبومین در پلک بالا و پایین باشد. این غدد مهم باعث می‌شوند تا لایه‌ای روی چشم‌ها ایجاد شود تا از تبخیر اشک ممانعت به عمل آمده و از چشم در برابر عوامل بیرونی مثل آلودگی محافظت شود. چنانچه این غدد توسط کرم دور چشم یا دیگر محصولات مسدود شوند، ممکن است چشم‌های شما قرمز به نظر برسد، دچار سوزش و خارش شود و تاری دید را به دنبال داشته باشد.

در مطالعات حیوانی مشخص شده که کرم‌های ضد چروک حاوی رتینول احتمال دارد باعث مسدود شدن غدد میبومین شوند. آزمایش‌های انسانی به تعداد کافی تاکنون انجام نشده است تا به قطعیت بتوان در مورد این مسئله نظر داد. آنچه باید بدانید این است که پوست اطراف چشم شما نسبت به دیگر قسمت‌های پوست بدن بسیار نازک‌تر و حساس‌تر است. پس برای ناحیه دور چشم فقط از کرمی استفاده کنید که مخصوص باشد؛ یعنی همان کرم دور چشم. به زبان ساده‌تر کرم‌های دیگری مثل کرم مرطوب کننده و … را به پوست ظریف اطراف چشم خود نزنید.

مالیدن کرم دور چشم نزدیک به چشم‌ها

علت دیگری هم برای سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم وجود دارد و آن هم اینکه این کرم را خیلی نزدیک به چشم‌های خود می‌مالید. حتی اگر نحوه استفاده درست از کرم دور چشم را به خوبی بدانید و به آن عمل کنید، باز هم ممکن است به دلیل تعریق در طول روز، کرم دور چشم وارد چشم‌های شما شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به دلیل اینکه کرم دور چشم حاوی اسانس‌ها، مواد نگهدارنده و … است ممکن است باعث تحریک چشم شما شده و حتی التهاب را به دنبال داشته باشد.

در این صورت برای جلوگیری از سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم چه باید کرد؟ به نکات زیر توجه کنید:

  • ابتدا دست‌های خود را بشویید؛ سپس به اندازه یک نخود از کرم دور چشم را برداشته با نوک انگشت حلقه خود بردارید. این مقدار برای پوست اطراف هر دو چشم شما کافی است.
  • کرم دور چشم را در امتداد استخوان اوربیتال مالیده، از درونی‌ترین گوشه چشم شروع کرده به سمت بیرون بروید و با ضربات ملایم انگشت حلقه کرم دور چشم را به پوست خود بزنید.
  • کرم دور چشم که به پوست خود می‌مالید، حدود ۱ سانتی متر باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد تا احتمال اینکه وارد چشم شود و دچار عوارض کرم دور چشم شوید، کاهش یابد.

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

وجود خراش یا جوش

اگر پوست ظریف اطراف چشم شما دچار خراش یا جوش است، ممکن است دچار سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم شوید زیرا ترکیبات موجود در کرم به راحتی می‌توانند درون پوست نفوذ کرده و با تحریک پوست، عاملی برای سوزش چشم باشند.

استفاده بیش از حد از کرم دور چشم

اگر بیش از اندازه از کرم دور چشم استفاده کنید، ممکن است دچار سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم شوید. چنانچه در قسمت قبلی اشاره کردیم، به اندازه یک نخود از کرم دور چشم برای هر دو چشم شما کفایت خواهد کرد. مقادیر بالاتر احتمال بروز علائم حساسیت را افزایش خواهند داد.

درمان سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

اگر دچار سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم شدید، باید کل محصول را از اطراف چشم خود پاک نمایید. برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • با استفاده از آب ولرم و یک شوینده ملایم، پوست اطراف چشم خود را بشویید.
  • با یک حوله نرم پوست خود را خشک کنید.
  • اگر حساسیت شدید بوده و پوست دور چشم شما تحریک شده است، به منظور تسکین دادن آن از یک کرم مرطوب کننده ملایم استفاده کرده و مقداری از آن را به پوست خود بزنید. چنانچه به دنبال محصولات طبیعی هستید، می‌توانید به جای مرطوب کننده، ژل آلوئه ورا بزنید.
  • یک راهکار برای اینکه دچار سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم نشوید این است که این کرم را روی پوستی مورد استفاده قرار دهید که هنوز کمی نمناک است و رطوبت دارد. در این صورت به حفظ رطوبت پوست کمک شده و کمتر احتمال دارد که دچار واکنش آلرژیک و حساسیت شوید.

هرگز به دلیل حساسیت داشتن به ترکیبات موجود در کرم دور چشم، قید استفاده از آن را نزنید زیرا این کرم مزایای بسیاری داشته و با افزایش کلاژن و الاستین در پوست شما باعث دور ماندن از علائم پیری می‌شود. همچنین به منظور کاهش پف و تیرگی زیر چشم می‌توانید از کرم دور چشم استفاده نمایید.

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم
0
آیا در این مورد نظری دارید؟x
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x