کشف نخستین مواد معدنی بر سطح مریخ

کنجکاوی موفق به کشف یک بستر دریاچه باستانی شد؛ سنگ‌های این منطقه، شواهدی از محیط مرطوب در میلیاردها سال قبل را نشان می‌دهند که یک منبع انرژی مناسب برای زندگی میکروبی محسوب می‌شود.

 

 

بر اساس اعلام ناسا، نخستین عملیات حفاری مریخ‌نورد کنجکاوی در منطقه کوه شارپ، تهیه نقشه مواد معدنی بر سطح مریخ را تأیید می‌کند.

به گزارش ایسنا، نخستین سال از مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی در منطقه‌ای موسوم به Yellowknife Bay در نزدیکی سایت فرود در دهانه گیل مریخ سپری شد.

کنجکاوی موفق به کشف یک بستر دریاچه باستانی شد؛ سنگ‌های این منطقه، شواهدی از محیط مرطوب در میلیاردها سال قبل را نشان می‌دهند که یک منبع انرژی مناسب برای زندگی میکروبی محسوب می‌شود.

بیشترین زمان سال دوم مأموریت نیز برای طی کردن مسافت از منطقه Yellowknife Bay به سمت کوه شارپ سپری شد؛ به گفته محققان، کوه شارپ حاوی اطلاعات ارزشمندی درخصوص تاریخچه باستانی سیاره سرخ است.

کنجکاوی در اواخر ماه سپتامبر (مهر ماه) اقدام به حفاری در سنگ موسوم به Confidence Hills در دامنه کوه شارپ کرد.

بازوی رباتیک کنجکاوی، یک پیمانه از نمونه پودر بدست آمده از حفاری درون این سنگ را برای مورد تجزیه و تحلیل دقیق، در ابزار شیمی و کانی‌شناسی (CheMin) مریخ‌نورد قرار داد.

این نمونه پودر حاوی مقادیر بسیار بالای هماتیت در مقایسه با هر سنگ یا نمونه خاک دیگری است که طی دو سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

هماتیت یک ماده معدنی اکسید آهن است که سرنخ‌های تازه‌ای در خصوص شرایط محیطی باستانی مریخ در اختیار محققان قرار می‌دهد.

نمونه جدید تاحدودی اکسیده بوده و حضور مگنتیت و الیوین، نشان‌دهنده سطوح شیب‌دار اکسیداسیون است؛ این شیب می‌تواند یک منبع انرژی شیمیایی برای زندگی میکروبی فراهم کند.

«رالف میلیکن» از محققان دانشگاه براون تأکید کرد: اکنون در مسیری قرار داریم که داده‌های مداری برای پیش‌بینی اینکه چه مواد معدنی در آینده پیدا خواهیم کرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تجزیه و تحلیل‌هایی مانند این مأموریت، به بررسی زمین‌شناسی گسترده‌تر دهانه گیل نیز کمک می‌کند.
اخبار علمی  – ایسنا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x