کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب یک محصول موضعی محافظت از پوست در مقابل نور خورشید است که بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می کند و بنابراین به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند و مهم تر از همه از سرطان پوست جلوگیری می کند. کرم های ضد آفتاب به صورت لوسیون، اسپری، ژل، فوم، پودر و دیگر محصولات موضعی تولید می شوند. استفاده از این کرم ها به همراه دیگر وسایل محافظتی مانند لباس های پوشیده، کلاه، آفتابگیر، دستکش، عینک و … توصیه می شود.

دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب چیست؟

 دلایل استفاده از ضد آفتاب چیست؟

استفاده از ضدآفتاب یک ضرورت است و دلایل زیادی برای استفاده از آن وجود دارد از جمله:

  • احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد : استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب، چه در معرض نور آفتاب باشید و چه در سایه باشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد، باز هم می توانید دچار آفتاب سوختگی شوید. خورشید همیشه در طول روز در آسمان است، اگرچه ممکن است شما آن را نبینید ولی حتماً از آسیب های اشعه های آن در امان نخواهید بود.
  • به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند : یکی از مهم ترین علل پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هیچ کس پوستی سفت و چرم مانند نمی خواهد بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب هم چنین به ایجاد یکنواختی در پوست کمک می کند و از آسیب های ناشی از نور خورشید که می تواند باعث تغییر رنگ، بروز لکه های قهوه ای و لکه های پیری شود، جلوگیری می کند.
  • شما را در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند : در تمام طول زندگی درباره تخریب لایه ازن شنیده ایم. لایه ازن سپر محافظ ما در برابر نور خورشید است. از آنجایی که میزان حفاظتی این لایه کم شده است، روزانه اشعه های مضر بیشتری از خورشید به پوست ما می رسند.
  • کرم ضد آفتاب از انواع پوست محافظت می کند : هرچه رنگ پوست شما تیره تر باشد، ملانین بیشتری در پوست شما وجود دارد که مقداری از آن را در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند، اما کافی نیستند و شما همچنان باید از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید. هرچندکه افراد دارای پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و ابتلا به سرطان پوست هستند، با این حال افرادی که رنگ پوست تیره دارند نیز در معرض خطر سرطان پوست هستند و اغلب سرطانی که آن ها ایجاد می کنند بدتر است.
  • آسیب ناشی از آفتاب زیاد است : چیزی به نام برنزه ایمن وجود ندارد. همه برنزه ها به پوست شما آسیب می رسانند. هر بار که در معرض آفتاب قرار می گیرید، کمی بیشتر به آسیب سلولی پوست خود کمک می کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از این آسیب ها کمک می کند. بسیاری از مردم احساس می کنند با برنزه شدن سالم تر به نظر می رسند اما قطعاً از آسیب های نور خورشید در امان نیستند.

انواع ضد آفتاب ها: فیزیکی، شیمیایی

 انواع ضد آفتاب ها: فیزیکی، شیمیایی

بسیاری از ما ضد آفتاب را به عنوان کرم محافظتی برای پوست می دانیم و از اینکه چه انواعی دارد، بی اطلاع هستیم. کرم های ضدآفتاب به سه نوع فیزیکی (معدنی)، شیمیایی تقسیم می شوند:

  • ضد آفتاب فیزیکی: ضدآفتاب هایی که از فیلترهای فیزیکی به عنوان اصلی ترین ماده فعال در آن ها  استفاده می شود، ضدآفتاب های فیزیکی نامیده می شوند و گاهی به آن ها کرم های ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی هم می گویند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی با جذب، بازتاب و پراکندگی اشعه UV از سطح پوست عمل می کنند. مواد موجود در این کرم های ضد آفتاب،  سپر محافظتی روی پوست ایجاد می کنند.

هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست برخورد می کند، از این سپر رد  نمی شود که در واقع کرم ضد آفتاب مانع از نفوذ آن به پوست می شود. هر چند تمام اشعه ها پراکنده نمی شوند، ولی بسیاری از آن ها تحت تأثیر قرار می گیرند.

دو فیلتر فیزیکی در تهیه ضد آفتاب های فیزیکی استفاده می شوند که هر دو از مواد معدنی ساخته شده اند: اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم

  • ضدآفتاب شیمیایی: ضدآفتاب هایی که از فیلترهای شیمیایی به عنوان اصلی ترین ماده فعال آن ها استفاده می شود، ضدآفتاب های شیمیایی نامیده می شوند و گاهی به آن ها کرم ضد آفتاب ارگانیک هم می گویند.

اصطلاح «کرم ضد آفتاب شیمیایی» ممکن است گیج کننده باشد اما به طور گسترده در صنعت تولید محصولات بهداشتی استفاده می شود. از نظر فنی، همه چیز در این سیاره از مواد شیمیایی (به جز نور و برق) تشکیل شده است. در واقع همه چیز یک ماده شیمیایی است! کرم های ضد آفتاب فیزیکی نیز از مواد شیمیایی ساخته شده اند.

کرم های ضد آفتاب شیمیایی با جذب انرژی اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرمای پراکنده در پوست عمل می کنند. برخی از رایج ترین فیلترهای شیمیایی عبارتند از: آووبنزون، اکتینوکسات، اکتوکریلن و اکسی بنزون

ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت هایی دارند؟

ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت هایی دارند؟

کرم های ضد آفتاب شیمیایی حاوی ترکیبات آلی مانند اکسی بنزون​​، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون ​​هستند. کرم های ضد آفتاب شیمیایی جذب کننده اشعه ماوراء بنفش هستند زیرا به پوست نفوذ می کنند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی حاوی مواد معدنی فعالی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند که با نشستن در روی پوست، باعث پراکنده شدن پرتوهای مضر UV از آن می شوند.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی

نکات مثبت:

  • برای محافظت از پوست به مقدار کمتری از آن نیاز است.
  • لطیف تر است و راحت تر روی پوست پخش می شود.

نکات منفی:

  • قبل از شروع به اثرگذاری حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • احتمال ایجاد حساسیت و سوزش پوست به دلیل ترکیبات متعدد به منظور دستیابی به طیف وسیع حفاظت در مقابل UVA و UVB در آن بیشتر است.
  • هرچه SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، احتمال تحریک برای انواع پوست های حساس بیشتر است
  • در معرض نور مستقیم UV سریعتر کم اثر می شود، بنابراین به دفعات بیشتری باید استفاده شود.
  • ممکن است منافذ پوست های چرب را مسدود کند.

ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی

نکات مثبت:

  • از پوست  در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می کند و در گروه ضد آفتاب های طیف وسیع قرار دارد.
  • به محض استفاده، از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند و نیازی به صبر کردن نیست.
  • در معرض اشعه ماوراء بنفش مستقیم بیشتر دوام می آورد، اما زمانی که مرطوب می شود یا پوست عرق می کند، دوام نمی آورد.
  • کمتر احتمال دارد باعث تحریک  و سوزش روی پوست شود.
  • احتمال گرفتگی منافذ پوست در آن کمتر است و برای پوست های مستعد آکنه ایده آل است.
  • ماندگاری بیشتر

نکات منفی:

  • به راحتی از روی پوست پاک می شود، بنابراین بیشتر نیاز به استفاده مجدد دارد.
  • ممکن است یک رد سفید از خود روی پوست به جا بگذارد.
  • اگر درست استفاده نشود، می تواند محافظت کمتری داشته باشد زیرا اشعه UV می تواند بین مولکول های کرم ضد آفتاب نفوذ و وارد پوست شود.

ترکیبات کرم های ضد آفتاب چیست؟

 ترکیبات کرم های ضد آفتاب چیست؟

سازمان بهداشتی غذا و دارو هفده ترکیب را برای استفاده در تهیه ضد آفتاب ها لازم دانسته است ولی در بسیاری از کشورها تنها از هشت ترکیب استفاده می شود که عبارتند از:

  1. تیتانیوم اکساید (ضد آفتاب فیزیکی)
  2. زینک اکساید (ضد آفتاب فیزیکی)
  3. آووبنزون (ضد آفتاب شیمیایی)
  4. اکسی بنزوون (ضد آفتاب شیمیایی)
  5. هموسالات (ضد آفتاب شیمیایی)
  6. اکتی سالات (ضد آفتاب شیمیایی)
  7. اکتوکریلن (ضد آفتاب شیمیایی)
  8. اکتینوکسات (ضد آفتاب شیمیایی)

نحوه عملکرد کرم ضد آفتاب

ضدآفتاب حاوی فیلترهایی است که با جذب یا بازتاب بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کار می کند. دو نوع ضد آفتاب وجود دارد: شیمیایی و معدنی. کرم ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرما برای محافظت از آفتاب عمل می کند، در حالی که کرم ضد آفتاب معدنی اشعه ماوراء بنفش را از پوست منعکس می کند. هر دو نوع این کرم های ضد آفتاب محافظت مؤثر از آفتاب را ارائه می دهند. برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، کرم های ضد آفتاب معدنی توصیه می شود زیرا محافظ فیزیکی بین پوست و اشعه خورشید هستند.

تأثیر SPF بر میزان محافظت از پوست

تأثیر SPF بر میزان محافظت از پوست

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. در ضد آفتاب، SPF  به جلوگیری از تابش نور خورشید به پوست شما کمک می کند. خورشید دو نوع اشعه UVA و UVB را ساطع می کند. اشعه UVA به علائم پیری در پوست مانند چین و چروک و افتادگی منجر می شود. اشعه های UVB بیشتر سرطان زا هستند و اغلب مسئول آفتاب سوختگی هستند. اشعه UVA هم چنین پرتوهای UVB را واکنش پذیرتر می کنند، بنابراین در ترکیب با هم، می توانند کشنده باشند.

SPF با افزایش دفاع طبیعی پوست در برابر اشعه خورشید عمل می کند. به عنوان مثال، SPF 15 حدود 15 برابر بیشتر از پوست معمولی شما بدون کرم ضد آفتاب، از آن محافظت می کند. بنابراین، SPF 50 ، 50 برابر بیشتر از پوست بدون کرم ضد آفتاب، از آن محافظت می کند. انتخاب کرم ضد آفتاب با طیف گسترده به این معنی است که از یک نوع ضد آفتابی  استفاده شود که هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود می کند.

کی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

کی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

مهم است که در همه فصول در برابر نور خورشید از پوست خود محافظت کنید و نه فقط در ماه های تابستان. بازتاب خورشید در روزهای برفی به همان اندازه خطرناک است و می تواند به راحتی فرد را دچار آفتاب سوختگی کند که در روزهای آفتابی؛ حتماً شما هم افراد زیادی را دیده اید که بعد از اسکی دچار آفتاب سوختگی شده اند. در مورد بهار هم همین طور است. با توجه به زاویه خورشید در اواخر بهار و اوایل تابستان، حفاظت از پوست در این ماه ها بسیار مهم است.

بنابراین مهم نیست کجا هستید، اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال ، حتی در روزهای سرد و ابری وجود دارد. پرتوهای UVA بیشترین آسیب را دارند و 95 درصد اشعه ماوراء بنفش را که به زمین می رسد تشکیل می دهند. آن ها در تمام طول سال همان قدرت را دارند و می توانند از طریق پنجره ها هم داخل شوند و به پوست شما آسیب برسانند.

اگر در هر فصلی به هر دلیلی بیرون از خانه هستید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مرتباً آن را اعمال کنید. با این کار وقتی پا به سن بگذارید، ظاهری جوان و شاداب خواهید داشت.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب: چه مقدار و چند وقت یک‌بار

 روش صحیح استفاده از ضد آفتاب: چه مقدار و چند وقت یک‌بار

پوست شما همیشه زیر اشعه مضر فرابنفش قرار دارد حتی وقتی هوا ابری است. بنابراین، چه در تعطیلات به سر می برید و چه برای خرید از خانه خارج شده اید، هرگز استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید. بسیاری از مردم به دلیل استفاده نادرست از این محصولات، دچار آفتاب سوختگی و سایر مشکلات مرتبط می شوند. در ادامه بهترین نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در استفاده م ؤثر از کرم های ضد آفتاب کمک کند:

  • قبل از بیرون رفتن از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، مطمئناً کمک زیادی نمی کند. کرم های ضد آفتاب برای جذب شدن به پوست به زمان نیاز دارند. استفاده از این محصولات ضد آفتاب پانزده یا بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن زیر اشعه ماوراء بنفش اجباری است. به این ترتیب می توانید از خود در برابر اشعه های مضر و پیامدهای آن محافظت کنید.

  • به اندازه کافی ضد آفتاب بزنید.

استفاده نکردن از کرم های ضد آفتاب به اندازه کافی، یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث شکایت افراد از عدم اثربخشی آن ها می شود. برای محافظت مناسب در برابر نور خورشید، باید از مقدار زیادی ضد آفتاب استفاده کنید و در این مورد خساست به خرج ندهید. آن را به آرامی روی پوست خود بمالید و منتظر بمانید تا کاملاً جذب شود.

  • از کرم ضد آفتاب روی پوست تمیز و عاری از آلودگی استفاده کنید.

معمولاً افراد از محافظت از پوست سایر اعضای بدن غفلت می کنند. این امر منجر به برنزه شدن و آفتاب سوختگی در سایر قسمت های بدن می شود. بنابراین هرگز گردن، بازوها، پاها، گوش ها و غیره را فراموش نکنید. اگر می خواهید از لب های خود محافظت کنید، می توانید از ضد آفتاب لب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید. بنابراین، استفاده از کرم ضد آفتاب در سراسر بدن لازم و ضروری است.

  • ضد آفتاب را تجدید کنید.

اکثر مردم بعد از گذشت چند ساعت دیگر از کرم های ضد آفتاب استفاده نمی کنند و بنابراین قربانی اشعه های مضر UV  می شوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب پس از چند ساعت یا بعد از شنا یا تعریق بسیار مهم است. استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب باید هر دو تا سه ساعت یکبار در طول روز باشد.

در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اگر خواهان یک پوست جوان و درخشان هستید، صبح که از خواب بیدار می شوید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید چراکه منبع تابش اشعه ماوراء بنفش نه تنها از خورشید، بلکه از صفحه نمایش کامپیوتر و گرما یا تابش ناشی از پخت و پز است. این ها ملانوسیت های پوست را تحریک می کنند، اما استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از این امر جلوگیری کند.

هم چنین در هر زمان که بیرون از خانه یا نزدیک پنجره هستید که نور خورشید از آن به داخل اتاق وارد می شود،  در معرض اشعه های مضر خورشید قرار می گیرید. این تابش بر پوست شما تأثیر می گذارد حتی اگر مستعد آفتاب سوختگی نباشید.

انتخاب ضد آفتاب بر اساس نوع پوست

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب برای نوع پوست شما آسان تر از قبل شده است. با پیشرفت فناوری کرم های ضد آفتاب، یافتن SPF ایده آل پوست شما کار سختی نیست. امروزه فرمول های ضدآفتاب برای هر نوع پوست، کاربرد، فصل و فعالیتی وجود دارد. با توجه به این واقعیت که سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در دنیا است، این دلیل مهمی برای استفاده مقدار زیادی کرم ضد آفتاب است تا بتوانید در هر موقعیتی از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

چندین نکته مهم در نحوه انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب برای نوع پوست شما وجود دارد. صرف نظر از نوع پوست شما، یافتن کرم ضد آفتابی که دارای برچسب «طیف وسیع» است، برای محافظت از در برابر اشعه UVA و UVB بسیار مهم است.

اشعه UVA باعث پیری زودرس پوست می شود در حالی که اشعه UVB منجر به آفتاب سوختگی می شود. هنگامی که پوست شما بیش از حد در معرض هر یک از این انواع اشعه قرار می گیرد، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. SPF نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. توصیه می کنیم از SPF حداقل 30 استفاده کنید.

کرم‌ ضد آفتاب طیف وسیع چیست؟

کرم‌ ضد آفتاب طیف وسیع چیست؟

کرم ضد آفتاب با طیف گسترده نوعی کرم ضد آفتاب است که مانع از آسیب رساندن دو اشعه مضر ماوراء بنفش به پوست می شود. مانند دیگر کرم های ضد آفتاب،  این کرم های ضد آفتاب به کاربر کمک می کند تا از آسیب ناشی از نور خورشید به پوست جلوگیری کند و در عین حال خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. هم چنین می تواند درکاهش پیری زودرس در پوست که معمولاً به صورت تغییر رنگ در پوست، ایجاد کک و مک، چین و چروک و افتادگی پوست ظاهر می شوند، مؤثر باشد.

تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ در چیست؟

تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ در چیست؟

اغلب ضد آفتاب ها بدون رنگ هستند، به این معنی که وقتی روی پوست استفاده می شوند اثری از خود به جا نمی گذارند، ولی برخی از کارخانه های سازنده ضدآفتاب، اقدام به تولید ضدآفتاب هایی کرده است که رنگی یا به اصطلاح کرم پودری هستند. این ضد آفتاب ها بعد از استفاده درست مانند یک کرم پودر، قدرت پوشانندگی دارند و از آن جایی که برخی برندها، از طیف رنگی نزدیک به تن پوست هم در ساخت این کرم های ضدآفتاب استفاده کرده اند، این کرم ها در واقع یک تیر با دو نشان هستند، به این معنی که هم از پوست در برابر اشعه آفتاب مراقبت می کنند و هم اینکه نقش فونداسیون آرایش را برعهده دارند.

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری ضرر دارد؟

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری ضرر دارد؟

در دوران بارداری، آفتاب سوختگی می تواند خطر بیشتری را برای مادران و نوزادان در حال رشد به همراه داشته باشد. در حالی که آفتاب سوختگی های جزئی معمولاً نگران کننده نیستند، سوختگی های شدید ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند که ممکن است نوزادان متولد نشده را تحت تأثیر قرار دهد. آفتاب سوختگی می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به گرما مانند گرمازدگی را افزایش دهد که در برخی موارد می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

آفتاب سوختگی هم چنین ممکن است منجر به کم آبی بدن شود و خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را به دلیل انقباضات زودرس رحم افزایش دهد. کم آبی بدن می تواند به ویژه برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا آن ها می توانند تا نیم گالن مایعات را تنها در ۱۰ دقیقه در دمای ۹۰ درجه فارنهایت یا بالاتر از دست بدهند.

کرم ضد آفتاب می تواند در مبارزه با اثرات خطرناک قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مؤثر باشد. با این حال، مهم است که از نوع مناسب کرم ضد آفتاب برای نیازهای خود استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری نسبتاً بی خطر است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در برخی از انواع کرم های ضد آفتاب ممکن است برای زنان باردار و کودکان متولد نشده مضر باشد. از آنجا که کرم های ضد آفتاب جذب پوستی یا سیستمیک بسیار محدودی دارند (به این معنی که به خوبی توسط بدن جذب نمی شوند)، معمولاً برای محافظت از پوست ما در برابر اشعه های مضر خورشید استفاده می شوند. به همین ترتیب، در دوران بارداری از کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از ملاسما استفاده می شود، ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که گاهی اوقات به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود. ملاسما باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا مایل به خاکستری روی پوست می شود.

چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

 چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

اگر مدت زمان کمی در معرض آفتاب قرار می گیرید، استفاده از  یک مرطوب کننده با پایه SPF 15 کافی است. با این حال، برای موقعیت های دیگر، شما باید میزان فعالیت در فضای باز خود را در نظر بگیرید تا مشخص شود از چه نوع ضد آفتابی باید استفاده کنید. انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. هم چنین برای انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب، حتماً باید از نوع پوست خود مطلع باشید چراکه در غیر این صورت استفاده از کرم ضدآفتاب نامناسب نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه می تواند نتایج زیان باری هم داشته باشد.

ضد آفتاب برای پوست خشک

ضد آفتاب برای پوست خشک

برای افرادی که پوست خشک دارند، کرم های ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده می توانند سودمند باشند. بسیاری از کرم های ضد آفتاب حاوی مواد آبرسان مانند اسید هیالورونیک یا سرامیدها هستند. کرم ضد آفتاب مناسب پوست های خشک زیرا حاوی موادی است که به لطافت پوست کمک می کند. هیدراتاسیون پایدار را باعث می شود و به طور خاص برای پوست های حساس فرموله شده است.

کرم ضد آفتاب برای پوست چرب

 کرم ضد آفتاب برای پوست چرب

افرادی که دارای پوست چرب یا مستعد آکنه هستند باید به دنبال کرم های ضد آفتاب با برچسب «غیر کمدوژنیک» باشند، به این معنی که برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست فرموله شده است. این ضد آفتاب ها سبک و فاقد چربی هستند و برای محافظت از پوست های چرب، مستعد آکنه و حساس ایده آل هستند. این کرم های ضد آفتاب به عنوان یک فرمول بدون عطر، حاوی هیالورونات سدیم برای تأمین رطوب پوست بسیار کاربرد دارند. هم چنین اسید لاکتیک موجود در این کرم های ضد آفتاب، به پوست برای پاکسازی منافذ و کاهش براق بودن آن کمک می کند.

کرم ضد آفتاب برای پوست های تیره

 کرم ضد آفتاب برای پوست های تیره

پوست های تیره هم می توانند خشک، چرب یا حساس باشند، بنابراین بهتر است با توجه به نوع پوستی که دارید، کرم ضد افتاب را انتخاب کنید و اگر رنگ پوستتان تیره تر از پوست های معمول است، از کرم های ضد آفتاب با SPF30 یا 50 استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب برای پوست حساس

کرم ضد آفتاب برای پوست حساس

افرادی که دارای پوست حساس هستند باید به دنبال کرم های ضد آفتاب باشند که بر پایه مواد معدنی یا فیزیکی هستند و نه شیمیایی. کرم های ضد آفتاب فیزیکی دارای ترکیباتی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که در روی پوست قرار می گیرند و یک سد محافظ ایجاد می کنند. این مواد چشم ها را نمی سوزانند، بنابراین برای انواع پوست های حساس ایده آل هستند. فرمول این ضد آفتاب ها صد در صد فیلترهای معدنی را با رنگ های شفاف ترکیب می کند تا از طیف گسترده ای از UVA/UVB محافظت کند.

عوارض ناشی استفاده از کرم ضد آفتاب

عوارض ناشی از کرم ضد آفتاب

با اینکه استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوست ضروری است، با این وجود می توانند  برای برخی پوست ها عوارضی هم به همراه داشته باشند، از جمله:

  • گاهی واکنش های آلرژیک می دهند.

کرم های ضد آفتاب شامل برخی از مواد شیمیایی هستند که می توانند باعث تحریک پوست مانند قرمزی، تورم، سوزش و خارش شوند. برخی از افراد با بثورات پوستی و خارش شدید واکنش های آلرژیک شدیدی نشان می دهند. این واکنش های آلرژیک می توانند نتیجه مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب مانند عطرها و مواد نگهدارنده باشد.

  • کرم های ضد آفتاب می توانند آکنه را بدتر کنند.

اگر پوست مستعد آکنه دارید، برخی مواد شیمیایی موجود در محصول ضد آفتاب می تواند مشکل شما را بدتر کند. برای از بین بردن این عارضه جانبی ضد آفتاب، می توانید ضد آفتاب های غیر کمدوژنیک و غیر روغنی را انتخاب کنید.

  • در چشم ایجاد حساسیت می کنند.

نفوذ کرم ضد آفتاب به چشم می تواند باعث درد و سوزش شود. برخی ادعا می کنند که کرم های ضد آفتاب شیمیایی حتی می توانند باعث کوری شوند. در صورت ورود کرم ضد آفتاب به چشم ها، آن ها را با آب خنک بشویید یا به پزشک مراجعه کنید.

  • خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

کرم ضد آفتاب شامل موادی است که می توانند اثرات استروژنیک روی سلول های سرطانی پستان داشته باشند. برخی از کرم های ضد آفتاب می توانند بر سطح استروژن خون تأثیر بگذارند. از استفاده از کرم های ضد آفتاب شیمیایی برای کودکان خودداری کنید، زیرا پوست آن ها تمایل دارد مواد شیمیایی را فوراً جذب کند.

  • در نواحی پر موی بدن ایجاد درد کنند.

انواع مختلفی کرم ضد آفتاب وجود دارد که انتخاب آن ها در اشکال مختلف مانند ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم و … به عهده خود شماست. ضد آفتاب های ژلی برای نواحی پر مو مانند پوست سر یا سینه مردان مناسب هستند. برخی از کرم های ضد آفتاب می توانند منجر به سفت شدن یا خشک شدن پوست شوند و باعث درد در نواحی پر مو شوند.

  • در فولیکول های مو ایجاد عفونت می کنند.

کرم های ضد آفتاب می توانند عارضه های خارش دار روی پوست ایجاد کنند که به ایجاد بثورات قرمز  و برآمده منجر شوند. گاهی اوقات، بثورات به تاول های پر از عفونت در اطراف فولیکول های مو تبدیل می شوند.

سخن پایانی

یک میلیون دلیل وجود دارد که چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم های ضد آفتاب نباید فقط به تابستان ها محدود شود. پوست شما در همه فصول سال به مراقبت و محافظت مداوم در برابر اشعه خورشید نیاز دارد. بنابراین به برخی از دلایلی که قطعاً شما را مجبور می کند از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، اشاره می کنیم:  کرم های ضد آفتاب محافظی در برابر اشعه مضر فرابنفش مضر هستند. آن ها از پیری زودرس جلوگیری می کنند و باعث می شوند کمتر مستعد سرطان پوست باشید. هم چنین به جلوگیری از برنزه شدن و آفتاب سوختگی کمک می کنند و برای بهبود سلامت کلی پوست مفید هستند.