نکاتی برای حل تعارض در یک تیم کاری

۱۰ نکته برای حل تعارض در یک تیم کاری

 

انسان‌ها عقاید و فرهنگ متفاوتی دارند؛ حال تصور کنید که این افراد برای کار کردن گرد هم آمده و یک تیم تشکیل دهند؛ پس تعارض و اختلاف نظر در میان آن‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. البته این مشاجرات و تعارض‌ها ذهن شما را برای پرداختن به ایده‌های یکدیگر آماده کرده و آن را از حالت سکون خارج می‌کند؛ پس تعارض ذاتاً چیز بدی نیست و می‌تواند حتی سازنده باشد. اما در صورتی که همواره در حال بحث باشید، هیچ‌وقت پیشرفت نخواهید کرد.

در ادامه نکاتی آمده است که می‌تواند در حل تعارض به شما کمک کند:

۱) هدف اصلی را مشخص کنید.

اعضای تیم باید به طور مکرر در مورد اهداف سطح بالای کسب‌وکار خود صحبت کنند تا توانایی درک نقش سایر اعضا را در تحقق اهداف داشته باشند. همواره این سؤال را بپرسید: «ما به چه سمتی می‌رویم؟ چرا؟ در حال حاضر مهم‌ترین خبر برای ما چیست؟»

۲) اطلاعات محور باشید.

زمانی که تعارض ایجاد می‌شود به نظراتتان اکتفا نکرده بلکه به اطلاعات تکیه کنید. کافی است کمی در صنعتی که مشغول به فعالیت در آن هستید، جستجو کرده و از تجارب شرکت‌های موفق برای حل مشکلتان کمک بگیرید. در چنین شرایطی، به جای تصمیم‌گیری طبق احساسات، با توجه به اطلاعات تصمیم‌گیری خواهید کرد.

۳) قلمرو خود را بشناسید.

اعضای تیم باید دارای مهارت‌های مکمل باشند تا در شرایط بروز تعارض، کسی که تبحر بیشتری در زمینهٔ مسئله‌ساز دارد، نظر مستحکم خود را ابراز نماید. باید حدود دانش خود را بدانید و اجازه دهید هر کس در زمینه‌ای که تخصص بیشتری دارد، اعمال نظر کند.

۴) نحوهٔ برخوردتان را انتخاب کنید.

نبرد بر سر هر موضوعی، به خصوص اگرتیم کوچکی هم باشید، کاری بیهوده خواهد بود. پس بهتر است لحظه‌ای درنگ کرده و زمان خود را برای مشاجره هدر ندهید! یک دستور کاری از عناوینی که باید در موردشان صحبت کنید، تهیه‌کرده و جلساتی را برای مشورت و هم‌فکری با اعضا، تشکیل دهید. پس از جلسه خواهید دید که مسئلهٔ اولیه به راحتی حل شده است.

۵) اطمینان حاصل کنید مشکل از ابزار یا شیوه برقراری ارتباط نیست.

کامل‌ترین نوع برقراری ارتباط، مکالمهٔ رودررو و همراه با زبان اشاره است. وقتی از طریق چت کردن، ارسال ایمیل و یا پیام کوتاه مسئله‌ای را با هم‌تیمی خود مطرح می‌کنید، به دلیل عدم انتقال احساس، امکان بروز تعارض بیشتر می‌شود. پس بهترین مجرای انتقال مسائل و موضوعات مهم، ارتباط رودررو یا تماس تلفنی است و می‌توانید از انواع دیگر واسطه‌های ارتباطی برای انتقال موضوعات عادی استفاده کنید.

۶) همیشه برخورد محترمانه داشته باشید.

در مواقع افزایش فشار روانی، باید قادر به کنترل کردن رفتارتان باشید تا بعداً از نحوهٔ برخوردتان پشیمان نشوید. در واقع باید با تمرین حفظ خونسردی، همواره خود کنترلی داشته باشید.

۷) یک میانجی داشته باشید.

زمانی که شما و همکارتان به شدت درگیر مشاجره بوده و به بن بست رسیده‌اید، تنها راه چاره وجود فردی قابل‌اعتماد و متخصص در آن زمینه است تا شما را در حل مشکل راهنمایی کند.

۸) برای همدلی تلاش کنید.

همیشه این ذهنیت را داشته باشید که تلاش همهٔ اعضا جهت تأمین اهداف تیم است. عدم درک این موضوع ایجادکنندهٔ خشم و ناامیدی خواهد بود؛ در چنین مواقعی یک قدم به عقب برداشته و به تأثیر اقدامتان بر اهداف مشترکتان فکر کنید و شاهد از بین رفتن خشمتان باشید!

۹) سعی نکنید شخصیت افراد را تغییر دهید.

اگر می‌خواهید افراد را تغییر دهید، تلاشتان بیهوده خواهد بود. از نحوهٔ برخورد شخصیت‌های گوناگون در شرایط وقوع تعارض آگاهی داشته و هر فرد را متناسب با میزان تحمل تنش، در جایگاه کاری مناسب قرار دهید.

۱۰) جایگاه نقش‌ها در تیم را بررسی کنید.

با اعضای تیم دربارهٔ تناسب نقش‌ها باهدف اصلی تیم صحبت کنید و بجای تعارضات مخرب، از گفتگویی سازنده بهره‌مند شوید. در این صورت می‌توانید اطمینان یابید که هر فرد عهده‌دار مناسب‌ترین نقش برای وی شده است. بررسی نقش‌ها به شما کمک می‌کند عوامل ساختاری ایجادکنندهٔ تعارض را شناسایی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x