اگر نان نخوریم چه اتفاقی برای بدن ما میافتد

وقتی تصمیم به گرفتن رژیم می گیریم، بیشتر اوقات یکی از اولین چیزهایی که از رژیم غذایی خود حذف می کنیم، نان است. اما از جهت کربوهیدرات، همه ی غلات یکی نیستند و گرچه کنار گذاشتن نان سفید ممکن است به کاهش وزن کم کند، اما عدم مصرف نان های غلات کامل می تواند بدن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم سازد.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر مصرف نان را به طور کامل کنار بگذاریم چه اتفاقی برای بدن مان رخ می دهد.

 

۱- ممکن است پاهایتان دچار گرفتگی عضلانی شوند

کسانی که تصمیم به کاهش وزن می گیرند، سعی می کند مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانند، اما کنار گذاشتن مصرف نان به طور کامل می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

اگر قصد دارید رژیمی مثل رژیم کتو (Keto) بگیرید که در آن باید مصرف نان و دیگر کربوهیدرات ها تقریباً به صفر رساند، احتمالش هست که از ناحیه ی پا دچار گرفتگی عضلانی شوید.

این انقباضات دردناک معمولاً شب ها رخ می دهند و ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامند. نان الکترولیت فراوانی دارد و وقتی مقدار کافی ای از این ماده مغذی به بدن نرسد، این امر می تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود.

 

 

۲- ممکن است احساس خستگی کنید

گرچه نان سفید سالم ترین گزینه برای دریافت کربوهیدرات به اندازه ی کافی نیست اما مصرف نان گندم کامل و نان با آرد جوانه ی غلات به میزان متعادل، انرژی بیشتری به بدن می بخشد.

چون سرشار از فیبر، آهن و منیزیم است، این مواد غذایی به شما کمک می کنند احساس سیری کنید و انرژی داشته باشید. آن ها حتی می توانند کمک کنند انرژی کافی برای ورزش کردن بعد از یک روز شلوغ کاری را داشته باشید.

 

 

۳- ممکن است بیشتر هوس خوردن شیرینی جات کنید

از آنجایی که از نان می توان برای کسب انرژی مورد نیاز بدن استفاده کرد، کنار گذاشتن مصرف آن به طور کامل شما را مجبور به پیدا کردن منبع دیگری برای کسب انرژی می کند.

وقتی احساس خستگی شدید می کنیم، به طور طبیعی به سراغ مواد غذایی می رویم که می توانند انرژی مان را به سرعت بالا ببرند، مثل شیرینی جات و نوشیدنی های قندی.

گرچه مصرف نان به میزان متعادل باعث اضافه وزن نمی شود، اما خوردن شیرینی و شکلات در مواقعی که احساس خستگی می کنید حتماً باعث افزایش وزن تان خواهد شد.

 

 

۴- ممکن است دستشویی رفتن برایتان سخت تر شود

اگر مصرف نان های سفید معمول را کنار بگذارید، شاید مشکل چندانی برایتان ایجاد نشود، اما کنار گذاشتن مصرف نان غلات کامل یا چاودار ممکن است باعث شود وقت بیشتری را در دستشویی صرف کنید.

نان غلات کامل فیبر زیادی دارد، ماده ای که به گوارش کمک می کند و ثابت شده که از ملین ها برای رفع یبوست مؤثرتر است.

 

 

۵- ممکن است نوسانات خلقی تان تشدید شود

اگر تا به حال حس کرده اید که هیچ چیز به اندازه ی یک برش پیتزا نمی تواند حال تان را خوش کند، در حقیقت یک توضیح علمی برای آن وجود دارد.

مصرف کربوهیدرات باعث ترشح ماده ای شیمیایی به نام سروتونین در بدن می شود که کار آن ایجاد حس خوب است و می تواند حتی اشتهای شما را سرکوب کند.

این بدان معنی است که افراط گاه و بیگاه در مصرف کربوهیدرات های سالم می تواند حال تان را خوش و گرسنگی تان را مهار کند.

 

 

۶- ممکن است ریسک ابتلایتان به بیماری های قلبی افزایش یابد

نوع غلاتی که تصمیم به حذف آن ها از رژیم غذایی خود می گیرید می تواند از نظر حفظ سلامت قلب تان اثرگذار باشد. گرچه کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند ریسک بروز بیماری های قلبی را افزایش دهند، اما ثابت شده مصرف غلات کامل سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی را می گیرد.

منبع:روزیاتو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x