منابع طبیعی ال کارنیتین (چربی سوز طبیعی)

مشخصات، قیمت و خرید قرص ال کارنیتین 1000 جالینوس بسته 60 عددی | دیجی‌کالا

کارنیتین تقریبا در همه سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود. نام carnitine از نام گوشت به زبان لاتین گرفته شده است. ال-کارنیتین، استیل-ال-کارنیتین و پروپیونیل-ال-کارنیتین همه ترکیباتی از کارنیتین هستند که ال کارنیتین معروف‌ترین آنهاست. ال کارنیتین محبوب‌ترین مکمل بدنسازی چربی‌سوز به شمار می‌آید.

ال کارنتین چیست؟

مسئولیت انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری در بدن انسان با ال کارنیتین است. ال کارنیتین در تولید انرژی نقش مهمی ایفا می‌کند. میتوکندری داخل هر سلول بدن وجود دارد و انرژی مورد نیاز سلول‌ها را به تولید می‌رساند. بدن انسان کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ایجاد می‌کند. ال کارنیتین طبیعی را در گوشت و بعضی دیگر از فرآورده‌های حیوانی می‌توانید بیابید.

منابع ال کارنیتین طبیعی کدامند؟

ال کارنیتین در کدام مواد غذایی وجود دارد؟ مواد غذایی حاوی ال کارنیتین اغلب محصولات حیوانی مثل لبنیات، مرغ و گوشت هستند.

در میان مواد غذایی گوشت قرمز حاوی بالاترین مقدار ال-کارنیتین است.منابع ال کارنیتین به صورت غیر حیوانی شامل نان سبوس‌دار و مارچوبه می‌شود. افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از گوشت قرمز است، به طور متوسط در هر روز ۶۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم کارنیتین استفاده می‌کنند. فردی که رژیم غذایی وگان دارد، به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۲ میلی‌گرم ال کارنیتین را مورد مصرف قرار می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که بدن انسان از طریق مصرف مواد غذایی ۵۴ تا ۸۶% کارنیتین را در جریان خون جذب می‌کند. اما زمانی که در قالب مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها ۱۴ تا ۱۸ درصد از آن جذب می‌شود. پس بهتر است برای تامین ال کارنتین مورد نیاز بدن از ال کارنتین طبیعی موجود در مواد غذایی استفاده کنید.

منابع غیر حیوانی ال کارنیتین

به ندرت می‌توانید ال کارنیتین طبیعی را در منابع غیر حیوانی پیدا کنید اما چند مورد وجود دارند:

۲ کف دست نان سبوس‌دار ۰.۲ میلی‌گرم ال کارنیتین و نصف پیمانه مارچوبه ۰.۱ میلی‌گرم ال کارنیتین دارد. این مقادیر نسبت به ال کارنیتین موجود در منابع حیوانی بسیار اندک هستند اما می‌توانند تا حدودی نیاز بدن را برطرف کنند.

چه زمانی کمبود ال کارنیتین رخ می‌دهد؟

در ۲ حالت کمبود کارنیتین در بدن ممکن است روی دهد:

کمبود اولیه کارنتین یک اختلال ژنتیکی است که در سیستم انتقال دهنده کارنیتین سلولی رخ داده و با علائم کاردیومیوپاتی، ضعف عضلانی اسکلتی و هیپوگلیسمی ظاهر شده و خود را نشان می‌دهد. این نوع از کمبود ال کارنیتین تا سن ۵ سالگی معمولا نشانه‌های خود را بروز می‌دهد. کمبود کارنیتین ثانویه ممکن است به دلیل برخی اختلالات مثل نارسایی مزمن کلیه یا به دلیل مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شود. زیرا در این صورت جذب کارنیتین کاهش می‌یابد یا دفع آن از بدن بیشتر می‌شود. در این صورت مصرف مکمل ال کارنیتین پیشنهاد می‌شود.

خواص درمانی ال کارنیتین

منابع ال کارنیتین طبیعی را به شما معرفی کردیم. ال کارنیتین برای طیف وسیعی از بیماری‌ها و شرایط کاربرد دارد. در واقع کارنتین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. جهت کمک به درمان مشکلات زیر ممکن است مصرف کپسول ال کارنیتین تجویز شود:

  • درمان نارسایی یا حمله قلبی
  • بهبود آنژین صدری
  • درمان نوروپاتی دیابتی

در یک مطالعه مشخص شد که استیل ال کارنیتین به اندازه درمان با متیل کوبالامین در درمان نوروپاتی محیطی دیابتی موثر عمل می‌کند. استیل ال کارنیتین برای کاهش درد اثرات متوسطی را از خود نشان داده است. اما همچنان به تحقیقات بیشتری در مورد فواید ال کارنیتین نیاز است. قرص ال کارنیتین برای کمک به درمان آلزایمر، ناتوانی جنسی و جبران کمبود این ماده در مبتلایان به ایدز نیز کاربرد دارد.

ال کارنیتین برای ورزشکاران

ورزشکاران علاوه بر ال کارنیتین طبیعی می‌توانند به عنوان مکمل کاهش وزن ورزشی نیز از ال کارنیتین استفاده کنند. مکمل ال کارنیتین از طریق مکانیسم‌های مختلف باعث بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران و بدنسازان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل ال کارنیتین فواید زیر را در ورزش دارد:

  • هموستاز گلوکز را تغییر می‌دهد
  • تولید استیل ال کارنیتین را افزایش می‌دهد.
  • نحوه واکنش بدن به تمرینات را تغییر می‌دهد.
  • مقاومت در برابر خستگی عضلانی را بیشتر می‌کند.
  • قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد.
  • و از همه مهم‌تر به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

نتیجه یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ال کارنیتین ممکن است استرس اکسیداتیو را در طول ورزش کاهش دهد. در این حالت از خستگی بعد از تمرینات کاسته شده و ممکن است ریکاوری نیز تسریع شود.

فروش اینترنتی | ال-کارنیتین 2000 بی اس کی - 10 ویال

مقدار مصرف روزانه ال کارنیتین

ال کارنیتین طبیعی را با مصرف مواد غذایی که منبع حیوانی دارند به راحتی می‌توانید برای بدن خود تامین کنید. اما اگر بخواهید به عنوان مکمل از ال کارنیتین استفاده کنید بهتر است با دوز توصیه شده برای مصرف آن آشنا شوید. معمولا مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم تا ۲ گرم ال کارنیتین در هر روز توصیه می‌شود. استیل ال کارنیتین بهترین نوع کارنیتین برای کمک به حفظ سلامت مغز و بهبود عملکرد آن است. در ورزش اغلب کارنیتین را به صورت مکمل ال کارنیتین استفاده می‌کنند.

به منظور کمک به کاهش وزن دوزی که برای مصرف ال کارنیتین پیشنهاد می‌شود اغلب ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. با این حال بهتر است حتما نظر مربی خود را هم در مورد دوز مصرف جویا شوید تا از دوز استاندارد استفاده نمایید.

منظور از ال کارنیتین طبیعی چیست؟ شاید فکر کنید که ال کارنیتین فقط یک مکمل ورزشی است اما باید بدانید که این ماده تقریبا در همه سلول‌های بدن انسان یافت شده و در تولید انرژی نقش بسزایی ایفا می‌کند. ال کارنیتین طبیعی یعنی همان ال کارنیتین موجود در مواد غذایی. گوشت قرمز در میان مواد غذایی بیشترین مقدار ال کارنیتین را دارد. با این حال در دیگر فرآورده‌های حیوانی مثل شیر هم ال کارنیتین وجود دارد. همچنین در مارچوبه و نان سبوس‌دار هم به مقدار اندک می‌توانید از ال کارنیتین بهره‌مند شوید.

در برخی موارد برای جبران کمبود ال کارنیتین در بدن قرص ال کارنیتین تجویز می‌شود. ورزشکاران نیز برای کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی ممکن است از مکمل ال کارنیتین استفاده کنند.

LEVRONE GOLD L-CARNITINE 1000
عکس ها جنبه تبلیغاتی دارند و هیچکدام مورد تایید یا تکذیب نیستند لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو با دکتر مربوطه مشورت کنید

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x