ماسک ارگانیک چیست؟ انواع ماسک ارگانیک

استفاده از مواد ارگانیک در واقع بازگشت به زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان است. مطالعات نشان داده است که با استفاده از مواد ارگانیک نه تنها غذایی سالم و مقوی خواهید داشت بلکه به سلامت و پاکیزگی محیط زیست هم کمک می‌کنید.

 

ماسک ارگانیک در واقع هر ماسکی است که بتوانید با مواد خانگی و طبیعی تهیه کنید. ماسک‌های ارگانیک مانند ماسک زردچوبه، ماسک عسل، ماسک سیب زمینی و مواردی از این دست روش‌های موثر و در عین حال بدون ضرر برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های پوستی هستند.

 

استفاده از مواد ارگانیک در واقع بازگشت به زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان است. مطالعات نشان داده است که با استفاده از مواد ارگانیک نه تنها غذایی سالم و مقوی خواهید داشت بلکه به سلامت و پاکیزگی محیط زیست هم کمک می‌کنید.

مصرف آن‌ها به صورت خوراکی، اما تنها روش بهره بردن از خواص ارگانیک‌ها نیست. اگر می‌خواهید پوستی زیبا، سالم و باطراوت داشته باشید، به جای استفاده از کرم‌های سنتزی و شیمیایی از مواد طبیعی و ارگانیک مانند میوه‌ها یا سبزیجات استفاده کنید.

ماسک‌ ارگانیک یا به عبارتی آشناتر ماسک‌های خانگی که با میوه‌ها، سبزیجات یا انواع مواد طبیعی تهیه می‌شوند، راه چاره مناسب‌تری برای درمان انواع مشکلات پوستی هستند. در این گزارش با بهترین ماسک‌های ارگانیک آشنا می‌شوید.

کدام مواد ارگانیک هستند؟

به طور کلی به هر ماده طبیعی که بدون دخالت مواد یا فرآیند‌های شیمیایی تشکیل شده باشد، ارگانیک می‌گویند. همچنین روابط و میان‌کنش‌های کلی که میان موجودات یا اجزای یک موجود زنده وجود دارد نیز تعریف دیگری از ارگانیک است.

شش دسته‌بندی کلی برای انواع مواد ارگانیک وجود دارد که هریک از مواد خوراکی یا دارویی مورد نیاز ما در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی‌ها در اینفوگرافیک زیر به خوبی مشخص شده‌اند.

انواع مواد ارگانیک
ماسک‌های ارگانیک در واقع انواعی از ماسک‌های خانگی هستند که به عنوان دارو برای سلامتی و زیبایی پوست با مواد طبیعی تهیه می‌شوند. در ساخت این ماسک‌ها، هیچ ماده شیمیایی یا صنعتی به کار برده نمی‌شود، بنابراین هیچ گونه عوارضی برای سلامت پوست ندارند.

در ادامه با بهترین و معروف‌ترین ماسک‌های ارگانیک که با مواد خانگی تهیه می‌شوند، آشنا می‌شوید.

ماسک ارگانیک زردچوبه برای سفیدی پوست

زردچوبه یکی از بهترین مواد ارگانیک است که در خانه همه ما یافت می‌شود. زردچوبه بهترین چاشنی غذاست و خاصیت ضدسرطانی هم دارد. این ادویه خوشمزه سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و با عوامل موثر در پیر شدن پوست مبارزه می‌کند.

همچنین خاصیت آنتی‌باکتریایی داشته و فعالیت باکتری‌های مولد جوش صورت را هم متوقف می‌کند. انواع مختلفی از ماسک‌های زردچوبه برای درمان ناراحتی‌های پوستی وجود دارد، اما یکی از بهترین ماسک‌ها، ماسک روشن‌کننده زردچوبه است.

زردچوبه می‌تواند پوست را لایه‌برداری کند و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. همچنین فرآیند پاکسازی پوست را به طور عمقی انجام می‌دهد و عوامل تخریب‌گر سلول‌ها را هم نابود می‌کند. با اضافه کردن مقداری آبلیموی تازه و طبیعی به زردچوبه بهترین ماسک روشن‌کننده پوست را تهیه کنید:

  • ۱ قاشق زردچوبه
  • ۱ قاشق آبلیموی طبیعی
  • ۱ یا ۲ قاشق ماست کم چرب

ماست هم یکی دیگر از لایه‌برداری‌های طبیعی پوست است و می‌تواند به درمان جای جوش‌ها و لکه‌های صورت کمک کند. این مواد را به خوبی میکس کنید و با یک برس تمیز روی پوست پخش کنید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس با آب سرد آبکشی کنید.

احتمالاً پس از شستن ماسک، مقداری رنگ زرد زردچوبه روی پوست باقی می‌ماند. با کمک یک پنبه آغشته به شیر، این رنگ زرد را پاک کنید. برای روشن شدن پوست هفته‌ای یک یا دوبار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک زردچوبه

ماسک ارگانیک ضد جوش خانگی

یکی دیگر از معضلات بیشتر ما مخصوصاً در سنین جوانی، جوش صورت است. راهکار‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد، استفاده از ماسک‌های خانگی، اما یکی از بهترین‌هاست.

ماسک‌های خانگی هم موثر هستند هم بدون هیچ عارضه‌ای به ما در داشتن پوستی بدون جوش و شفاف کمک می‌کنند. ماسک‌های ضدجوش مختلفی برای از بین بردن جوش‌های التهابی وجود دارند مثل ماسک جوش شیرین، ماسک سفیده تخم‌مرغ، ماسک گوجه فرنگی و مواردی از این دست. اما ماسک آبلیمو، عسل و دارچین یکی از بهترین و در عین حال ساده‌ترین ماسک‌ها برای درمان سریع جوش صورت است. این ماسک ارگانیک را می‌توانید با این روش تهیه کنید:

  • ۱ قاشق عسل طبیعی
  • ۱ قاشق آبلیمو طبیعی
  • ۱ قاشق دارچین

دارچین و عسل هردو خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی دارند و می‌توانند باکتری‌های مولد جوش صورت را نابود کنند. آبلیمو به روشن شدن پوست و پاکسازی آن کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید چربی پوستتان را هم کنترل کنید به این ترکیب مقداری حنا یا سرکه سیب اضافه کنید. برای از بین بردن جوش‌های صورت هفته‌ای دوبار از این ماسک استفاده کنید. بعد از استفاده از ماسک‌های آبلیمو، هنگام خروج از خانه حتماً ضدآفتاب بزنید.

ماسک دارچین و عسل

ماسک خانگی برای رفع لک و خشکی پوست

اگر پوست خشک و حساس دارید، یا به تازگی با لکه‌های کوچک و بزرگ روی پوستتان مواجه شده‌اید، ماسک ماست و روغن زیتون را امتحان کنید.

این ماسک ارگانیک، یکی از بهترین ماسک‌ها برای درمان التهاب و قرمزی پوست، خشکی پوست، از بین بردن چین‌وچروک‌ها و لکه‌های صورت است. ویتامین E. موجود در روغن زیتون به افزایش قدرت ترمیم بافت پوست شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید پوستی شاداب و روشن هم داشته باشید با اضافه کردن مقداری سیب زمینی یک ماسک سیب زمینی و ماست تهیه کنید:

  • ۱ قاشق ماست
  • ۱ قاشق روغن زیتون
  • ۱ قاشق عصاره سیب زمینی

این مواد را به خوبی میکس کنید و با یک برس تمیز روی پوست صورت و گردن پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب گرم شستشو دهید. برای داشتن پوست نرم و لطیف این ماسک ارگانیک را هفته‌ای دوبار تکرار کنید.

پوست خشک

ماسک بدن خانگی

هرچند پوست بدن ما به دلیل پوشیده بودن، نسبت به پوست صورت کمتر مورد توجه است و کمتر نیز در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرد، اما به اندازه پوست صورت نیاز به مراقبت و توجه دارد.

تهیه ماسک‌های خانگی با موادی مثل تخم‌مرغ یا میوه‌ها، برای کل بدن سخت است و چندان هم به صرفه نیست، اما استفاده از موادی مانند حنا، سرکه سیب یا زردچوبه برای کل بدن، کاملاً ساده و مناسب است.

این مواد به پاکسازی بدن، آبرسانی پوست و جوانسازی آن کمک می‌کنند و پوستی شاداب و سالم به شما هدیه می‌دهند. هربار که به حمام می‌روید این ماسک حنا را تهیه کنید و در هنگام استحمام از آن استفاده کنید:

  • ۳ قاشق پودر حنا یا سدر
  • ۲ قاشق آبلیمو
  • ۳ قاشق ماست
  • ۱ قاشق عسل

این مواد را به خوبی در یک ظرف مناسب میکس کنید. بعد از شسشتوی بدن با صابون ماسک را با دست روی نواحی دلخواه بدنتان پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب سرد آبکشی کنید. این ماسک به درمان جوش‌های زیرپوستی و کمرنگ کردن لکه‌های بدن کمک می‌کند.

ماسک حنا

ماسک بدن زردچوبه و عسل

اگر به یک ماسک روشن‌کننده برای بدن نیاز دارید ماسک عسل و زردچوبه را فراموش نکنید. از آنجایی که بعضی از انواع تیرگی‌های بدن در اثر خشکی پوست بروز می‌کنند، سعی کنید مقداری ماست یا روغن زیتون هم به این ترکیب اضافه کنید. این ماسک را با این روش تهیه و استفاده کنید:

  • ۳ قاشق زردچوبه
  • ۲ قاشق عسل
  • ۲ یا ۳ قاشق ماست
  • ۱ قاشق روغن زیتون

این مواد را به خوبی میکس کنید و روی نواحی تیره بدن مانند زیر بغل، کشاله ران، سر زانو و آرنج بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب سرد آبکشی کنید. برای از بین بردن تیرگی‌ها، هفته‌ای دوبار از این ماسک استفاده کنید.

 

ماسک عسل و زردچوبه
در این گزارش با بهترین ماسک‌های ارگانیک آشنا شدید. مهم‌ترین نکته در هنگام استفاده از ماسک ارگانیک‌ این است که صبور باشید و به طور منظم استفاده از آن‌ها را ادامه دهید. نتایجی که با کمک این ماسک‌ها می‌گیرید کاملاً تدریجی هستند، بنابراین نباید زود ناامید شوید.

همچنین تأثیر مصرف خوراکی مواد ارگانیک به خصوص میوه و سبزیجات را در داشتن پوستی زیبا و سالم دست کم نگیرید. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را درباره ماسک‌های ارگانیک در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع:مجله ستاره

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x